Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #165 : 14.11.2011, 17:47:24 »
Volvossa luistonesto antaa kyllä pyörän sutia jonkin verran joten ei sillä jumiin jää.
Jaa. Juurikin mkI koppasella manuaali V70 jäin jumiin auraamattomalle mökkitielle ja liikkeelle päästiin/eteneminen oli tuhannesti helpompaa kun heitti estimet poikkeen. Aika erikoislaatuinen tilanne mutta kuitenkin, samaa sarjaa näitten viime talvien lumen tulon kanssa. Tuossa risteyslähdössä sillä on ihan sikana väliä kun se luistonesto tappaa vedon.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #166 : 14.11.2011, 18:17:56 »
Keliolosuhteet, ilman lämpötila, tien lämpötila yms vaikuttaa paljon, lisäksi vaikka itsellä ja kaverilla olisi molemmilla 700 sarjan volvot niin ei se tarkoita että testitulokset olisi vertailukepoisia, vaan renkaat täytyisi testata saman auton alla.

Eihän testitulokset ole silloinkaan vertailukelpoisia koska olosuhteet saattavat muuttua ajokertojen välillä jos nyt hiuksia ruvetaan halkomaan. Eikä kaksi rengasta koskaan käyttäydy 100% samalla tavalla koska yksilöeroja on varmasti. Mitä sitä siis edes testaamaan koska kunnon tuloksia ei selvästikään saada ikinä mitenkään.

Se kun riippuu pitkälti autosta, alustasta, yms ja vierekkäin lähtiessä siitä onko molemmila kaistoilla samanlainen pito. Kyllähän noissa tietysti todella selkeät erot huomaa noinkin, mutta hieman huono vertailukohta siihen kummat on paremmat, nastat vai kitkat, jos ne nastatkin on kolme vuotta vanhat ja toisista ei mainita muutakuin että laatumerkin kitkat. Ei ikää, eikä kilometrejä.

Jos kitkat olisi yleisesti niin hyvät kuin miltä jotkut saavat ne kuulostamaan niin minusta vähän tuntuu ettei noilla 14" Yokohamoilla lukottoman takavedon alla olisi mitään toivoa oli kitkat mitkä vaan kunhan on edes säällisessä kunnossa ja sitä ne kyllä oli. Täytyyhän toki muistaa tässäkin aiheessa jo mainittu fakta että nastarenkaan ominaisuudet romahtavat heti ekan mutkan jälkeen kesärenkaan tasolle kun kitka kestää uudenveroisena ikuisesti vai miten se nyt menikään.

Jaa. Juurikin mkI koppasella manuaali V70 jäin jumiin auraamattomalle mökkitielle ja liikkeelle päästiin/eteneminen oli tuhannesti helpompaa kun heitti estimet poikkeen. Aika erikoislaatuinen tilanne mutta kuitenkin, samaa sarjaa näitten viime talvien lumen tulon kanssa. Tuossa risteyslähdössä sillä on ihan sikana väliä kun se luistonesto tappaa vedon.

Ei se kyllä tuossa yksilössä mitään tapa, iloisesti vilkkuu luistoneston valo ja kierrokset huitovat lähemmäs kolmea tonnia. Lähtee hyvin pitkälti samantyylisesti kuin ajoavuton sillä erolla että kaasu pohjaan liukkaalla ei aiheuta metsähallituksen puolelle siirtymistä vaan täysiä tehoja ei vain saa käyttöön.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #167 : 14.11.2011, 18:24:54 »
Jaa. Juurikin mkI koppasella manuaali V70 jäin jumiin auraamattomalle mökkitielle ja liikkeelle päästiin/eteneminen oli tuhannesti helpompaa kun heitti estimet poikkeen. Aika erikoislaatuinen tilanne mutta kuitenkin, samaa sarjaa näitten viime talvien lumen tulon kanssa. Tuossa risteyslähdössä sillä on ihan sikana väliä kun se luistonesto tappaa vedon.

No eihän siinä mitään luistonestoa olekaan ;)
Vähän rutina käy, mutta mitään vaikutusta ei ole.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #168 : 14.11.2011, 19:30:59 »
Eihän testitulokset ole silloinkaan vertailukelpoisia koska olosuhteet saattavat muuttua ajokertojen välillä jos nyt hiuksia ruvetaan halkomaan. Eikä kaksi rengasta koskaan käyttäydy 100% samalla tavalla koska yksilöeroja on varmasti. Mitä sitä siis edes testaamaan koska kunnon tuloksia ei selvästikään saada ikinä mitenkään.

Jos kitkat olisi yleisesti niin hyvät kuin miltä jotkut saavat ne kuulostamaan niin minusta vähän tuntuu ettei noilla 14" Yokohamoilla lukottoman takavedon alla olisi mitään toivoa oli kitkat mitkä vaan kunhan on edes säällisessä kunnossa ja sitä ne kyllä oli. Täytyyhän toki muistaa tässäkin aiheessa jo mainittu fakta että nastarenkaan ominaisuudet romahtavat heti ekan mutkan jälkeen kesärenkaan tasolle kun kitka kestää uudenveroisena ikuisesti vai miten se nyt menikään.

Ei se kyllä tuossa yksilössä mitään tapa, iloisesti vilkkuu luistoneston valo ja kierrokset huitovat lähemmäs kolmea tonnia. Lähtee hyvin pitkälti samantyylisesti kuin ajoavuton sillä erolla että kaasu pohjaan liukkaalla ei aiheuta metsähallituksen puolelle siirtymistä vaan täysiä tehoja ei vain saa käyttöön.

Myönnetään, tuli kärjistettyä hiukan liikaakin tuota tesitolosuhteiden kliinisyyttä.
Rengastesteissä kuitenkin olosuhteet pyritään saamaan mahdollisimman lähelle samaa aina ja varmasti lähempänä toisiaan ovat kuin "käytännön kokemuksissa" joilla renkaita usein vertaillaan.

Enkä siis itse ota mitään kantaa siihen kummat on paremmat, kitkat vai nastat, vaan siihen kumpi on luotettavampaa, käytännön kokemukset vai esim tekniikan maailman testi.
Kunhan siitä testistä ei lue vain loppuarvosanaa, vaan ne testitulokset joilla itselle on eniten merkitystä.
Loppuarvosanahan riippuu siitä miten testaajat ovat laskeneet painoarvoa millekin ominaisuudelle.

Enkä myöskään tarkoittanut etteikö tuolla sinun tekemälläsi vertailulla olisi mitään virkaa. Tarkoituksena oli lähinnä kyseenalaistaa noin yleisesti noita perusteluja sille mikä on hyvä ja mikä huono.

Yleisin epäkohta renkaita vertailtaessa on se että verrataan x määrän käytettyjä renkaita. Ikä kun syö sitä pitoa reippaasti, oli sitten kitka tai nasta. Eikä kilometritkään kaikkea kerro, kun iän ja kilometrien vaikutus kuitenkin riippuu niin monesta muustakin tekijästä kuin itse renkaasta.

Toki jos itsellä on ollut samassa autossa useammat eri UUTENA ostetut renkaat ja pääsääntöisesti samankaltaista ajoa, niin huomaahan niissä erot silloin. Usein vaan mielipiteet syntyy siitä että toisessa autossa oli ostaessa x renkaat ja toisessa x renkaat ja toisessa oli parempi pito tms. ja usein myös aika kultaa muistot ja mielikuvat ja ennakkoluulot saa arvostelemaan eri renkaita eri lailla.

Itse olen sitä mieltä ettei merkilläkään niin mahdottomasti ole väliä, kunhan on jotkut ns paremman luokan renkaat ja uusii ne riittävän usein.

Väittäisin että uudet esim sunnytkin pieksee pidossa 5 vuotta alla pyörineet mitkä tahansa merkkirenkaat. muut ominaisuudet voikin sitten olla mitä on..
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #169 : 14.11.2011, 20:28:25 »
"
Itse olen sitä mieltä ettei merkilläkään niin mahdottomasti ole väliä, kunhan on jotkut ns paremman luokan renkaat ja uusii ne riittävän usein.

Väittäisin että uudet esim sunnytkin pieksee pidossa 5 vuotta alla pyörineet mitkä tahansa merkkirenkaat. muut ominaisuudet voikin sitten olla mitä on..
"

Aivan. Mikäli haluaa panostaa laaturenkaaseen, merkillä ei ole väliä. Kärjistetysti voisi sanoa että kunhan valitsee renkaansa rengasvertailuitten top 5:stä, saa laatua.

Ei nyt ihan noinkaan.. Uusi keskikastin rengas on varmasti parempi kuin 5 vuotta vanha merkkirengas, mutta en ihan usko että halppis.. Tietysti mitä ominaisuutta sitten arvostaakin.. rajua vetopitoa vai turvallista yllätyksettömyyttä.
C30 2.0D R-design

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #170 : 14.11.2011, 22:55:57 »
Miksi muuten kukaan nastamies ei ikinä kyseenalaista nastarenkaan hyvyyttä käytettynä, koska jokainenhan sen tietää että jo hyvin vähän käytettynä nastarenkaan pito lähes "romahtaa" uusiin verrattuna, kitkoilla ei näin tapahdu?

Kuinka moni nastarenkailla ajava muuten ostaa uudet renkaat vähintään kerran talvessa tai jopa 2 kertaa talvessa, nimittäin jos näin ei tee, ei ne nastarenkaat enään ole niin turvalliset kuin uutena, vaikka näin kyllä halutaan uskoa?  :nohnoh

Aika mielenkiintoista tämä nastauskovaisuus...kannattais välillä ihan oikeasti ITSE kokeilla muitakin vaihtoehtoja, se voisi jopa yllättää faniittisimmankin...näkemään totuuden. Tiedän muutaman ennakkoluulottoman nastauskossaan horjuvan kokeilleen kitkoja ja ovat joutuneet myöntämään että he olivat harhaan johdettuja monen monta vuotta.  ;)

Tuntuu et tämä nasta-juttu on yhtä vaikeaa monen käsittää ei ainoaksi oikeaksi kuin esim. ruokavalio, voitteko kuvitella, jotkut nykyään uskaltavat jopa itse ajatella mitä syödä, eikä pitäydytä uskollisesti siinä ruokaympyrässä, olen kuullut että jotkut jopa karppaavat, eikö olekin käsittämätöntä oman terveyden/turvallisuuden kanssa leikkimistä?  :hello:

Elämä ei ole niin mustavalkoista, ainakaan sen jälkeen kun silmät aukenee näkemään itse mikä on parempaa kuin tähän asti on tuputettu "yleiseltä tasolta". Samaa taitaa päteä aika paljon näihin rengasjuttuihinkin, mitä luulette?  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #171 : 14.11.2011, 23:15:33 »
Mutta onneksi se maailman pelastava kitkarengas ei huonone vanhetessaan. Näinollen voinkin todeta hyvällä omallatunnolla, että tuossa etuvetorimpulassa (S70) on vaan aivan järjettömän huono ajettavuus kun tahtoo vähänkin liukasta nähdessään mennä aivan hervottomasti ihan mihin sattuu kun ei veto- tai sivupitoa ole edes nimeksi, kun kerta renkaat on täydelliset.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #172 : 14.11.2011, 23:39:58 »
Mutta onneksi se maailman pelastava kitkarengas ei huonone vanhetessaan. Näinollen voinkin todeta hyvällä omallatunnolla, että tuossa etuvetorimpulassa (S70) on vaan aivan järjettömän huono ajettavuus kun tahtoo vähänkin liukasta nähdessään mennä aivan hervottomasti ihan mihin sattuu kun ei veto- tai sivupitoa ole edes nimeksi, kun kerta renkaat on täydelliset.

Se älähtää johon... Puhuinko maailman pelastavasta renkaasta? Tuntuu et joidenkin on vaan NIIN vaikeaa myöntää että kitkojen hyvyydessä voisi olla jotain perääkin...  :hello:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #173 : 14.11.2011, 23:42:32 »
Se älähtää johon... Puhuinko maailman pelastavasta renkaasta? Tuntuu et joidenkin on vaan NIIN vaikeaa myöntää että kitkojen hyvyydessä voisi olla jotain perääkin...  :hello:
Jos pitää rengastyyppiin käännyttämistä argumenttina, kyllä kyse on jo uskonnosta. Ei mulla muuta...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #174 : 14.11.2011, 23:56:29 »
Tuntuu et joidenkin on vaan NIIN vaikeaa myöntää että kitkojen hyvyydessä voisi olla jotain perääkin...  :hello:

Siis kitkahan on varmasti ihan hyvä rengas tietyissä olosuhteissa. Nasta nyt vaan sattuu olemaan vielä parempi ja sen toimivuus ei ole olosuhteista kiinni.

Pistetäänpä muuten pieni kysymys koskien pito-ominaisuuksia lumella ja jäällä kitka vs. nasta, jos kitka kerran on niin ylivoimainen nastaan verraten niin heitäpä muutama hyvä syy siihen miksi kaikki talvirallit, jääratakisat yms. ajetaan renkailla joissa on niin paljon ja niin pitkiä nastoja kuin säännöt sallivat - nastojen määrän ylärajahan on määrätty mutta alarajaa ei. Miksei kukaan laita jokerina kitkoja alle ja naura maalissa paskaisesti murskavoiton otettuaan?

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #175 : 15.11.2011, 00:06:25 »
En ole juuri lukenut tätä topikkia kun en ole katsonut sitä aiheelliseksi mutta... minkälainen on nykyaikaisen kitkarenkaan vierintävastus verrattuna uuteen nastarenkaaseen. Ja asiallisia vastauksia kiitos, jos olisi jotain lähdettä vielä esittää niin aina parempi :hello:.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #176 : 15.11.2011, 00:24:32 »
Siis kitkahan on varmasti ihan hyvä rengas tietyissä olosuhteissa. Nasta nyt vaan sattuu olemaan vielä parempi ja sen toimivuus ei ole olosuhteista kiinni.

Pistetäänpä muuten pieni kysymys koskien pito-ominaisuuksia lumella ja jäällä kitka vs. nasta, jos kitka kerran on niin ylivoimainen nastaan verraten niin heitäpä muutama hyvä syy siihen miksi kaikki talvirallit, jääratakisat yms. ajetaan renkailla joissa on niin paljon ja niin pitkiä nastoja kuin säännöt sallivat - nastojen määrän ylärajahan on määrätty mutta alarajaa ei. Miksei kukaan laita jokerina kitkoja alle ja naura maalissa paskaisesti murskavoiton otettuaan?

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta mistään ralleista, siksi en niitä voi kommentoida suuntaan enkä toiseen, komentoikoon se jolla on kokemusta niistä nastoilla ja/tai kitkoilla. Minä puhun vaan normiliikenteestä ja siellä kitkalla pärjää mainiosti. Ylipäänsä jos puhutaan peilijää keleistä missä jonkun mielestä kitka on huono, niin niitähän on vain muutama kerta koko vuonna, siksi mitä järkee on ajella KOKO talvi piikkirenkailla, tätä vaan kysyn? Jos ei pärjää kitkoilla noina muutamana kertana vuodesta, pysy kotona tai mene toisten kyydillä, muuta ei voi sanoa. Nastojen käytössä kun ei vaan ole mitään järkeä kun ajatellaan miten vähän niitä oikeesti kukaan voi tarvita, muuten kuin henkisenä tukena, et kyl mä nyt pärjään kun on piikit alla, kyl mä nyt pärjään kun on piikit alla...
Pikkusen sieppaa kun nastoilla tuhotaan lähes koko talven sulana (valitettavasti suolalla tehtynä) olevat tiet ja kun valtiovalta muutenkin koko ajan vähentää teiden ylläpitoon kuuluvaa rahaa...

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #177 : 15.11.2011, 07:06:33 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:29:19 kirjoittanut Kraken »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #178 : 15.11.2011, 07:38:21 »
Itselle oikeastaan aivan sama kummatko siellä alla on. Tällä hetkellä alla parhaat päivänsä nähneet good yearin nastat ja ei ole pidossa kehumista kun on seos päässyt kovettumaan. Ensi talveksi ostettava uudet renkaat ja vakavasti harkitsen kitkoja kun pääosa liikkumisesta tapahtuu kuitenkin kaupungissa ja hyvillä teillä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #179 : 15.11.2011, 13:09:28 »
Kun puhutaan katupölystä niin kitka nostaa uskomattoman määrän ainesta tiestä ilmaan. Aiemmin kun olen nastoilla ajanut en ole tälläistä huomiota tehnyt. Nyt kun on nämä maailman parhaat contin kitkat näkee taustapeilista hirveän pölypilven maantiellä perässä jos tiessä asttu olemaan vähäänkään irtoainesta pinnassa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Futurez  Kulkukoira