Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882981 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #195 : 16.11.2011, 21:50:42 »
Teitä ei ole täällä hiekoitettu ja nastoilla on tuskin ajettu niin paljoa että nostaisi jotain pölyä niiltä jäljiltä. Kuten aiemmin totesin että hiekkaa ym moskaa sateen jäjiltä tien pinnassa tuolloin oli kuivanut tiehen joka nyt pölisi. Ja kysymyshän ei ollut edes mikä siellä pölyää vaan se että kitkat tuntuvat nostavan irtoainesta enemmä tien pinnasta ilmaan kuin nastat.

Kyllä motarillakin on paska lentänyt parisen kuukautta ilman mitään nastoja. Heti kun tien pinta on kostea, niin VT7:lla sonta lentää...  Ilmiö oli poissa rankkojen sateiden jälkeen hetken aikaa, mutta muutama viikko tihkusateita ilman kunnollista sadetta toi paskan lentämisen kostealla tiellä takaisin...   >:(

Ja kyllä ne kaikki renkaat kuluttavat tietä, vaikkakin nasta on todennäköisesti suurin kuluttaja raskaan kaluston lisäksi.

Tänään eka reissu natsoilla! Jäisellä tiellä tuntui kivalle, kun pitoa on!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #196 : 16.11.2011, 22:16:53 »
teiden suolaus kuluttaa tietä enemmän kuin renkaat   :)
tie ei kuivu niin nopeasti, niin siinä tapahtuu sellaista "vesihiontaa" ja sitte kun kunnolla pakastuu
tuo suolavesi jäätyy niihin pieniin halkeamiin. no siitähän seuraa isompi halkeama  :hello:
normaali plussakelien kosteus ehtii kuivua yleensä ennen jäätymistä suurempi liikenteisellä tiellä.
sitte tulee tiehallinto ja kylvää suolan kuivaan tiehen  :idiot2: suola sitoo kosteutta ilmasta ja
taas pa*ka lentää.
ootteko käyneet rapakontakana(jenkkilä) ajamassa talvella  :P
siellä kun on nastat kokonaan kielletty. no se taas tekee sen ongelman että ku kaikki rullaa
kitkoilla lumisteessa, lumipolkeutuu tielle ja on niinkuin luistinrata. suomessa en kertaakaan
oo löytänyt noin liukasta tietä, nastat hajottaa myös tuon liukkaimman pinnan  :hello:
v70 D5R

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #197 : 16.11.2011, 22:19:34 »
teiden suolaus kuluttaa tietä enemmän kuin renkaat   :)
tie ei kuivu niin nopeasti, niin siinä tapahtuu sellaista "vesihiontaa" ja sitte kun kunnolla pakastuu
tuo suolavesi jäätyy niihin pieniin halkeamiin. no siitähän seuraa isompi halkeama  :hello:
normaali plussakelien kosteus ehtii kuivua yleensä ennen jäätymistä suurempi liikenteisellä tiellä.
sitte tulee tiehallinto ja kylvää suolan kuivaan tiehen  :idiot2: suola sitoo kosteutta ilmasta ja
taas pa*ka lentää.
ootteko käyneet rapakontakana(jenkkilä) ajamassa talvella  :P
siellä kun on nastat kokonaan kielletty. no se taas tekee sen ongelman että ku kaikki rullaa
kitkoilla lumisteessa, lumipolkeutuu tielle ja on niinkuin luistinrata. suomessa en kertaakaan
oo löytänyt noin liukasta tietä, nastat hajottaa myös tuon liukkaimman pinnan  :hello:
Jotenkin tähän malliin? :'(
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #198 : 17.11.2011, 00:46:58 »
Jotenkin tähän malliin? :'(

Tuossapa loistava esimerkki kitkojen erinomaisuudesta!   :2funny: :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #199 : 17.11.2011, 06:47:29 »
Tuossapa loistava esimerkki kitkojen erinomaisuudesta!   :2funny: :2funny:
Noilla on kyllä jotain muuta alla kuin kitkat.
Et oo tainnu ikinä ajaa kitkoilla kun luulet että noin luistelis?

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #200 : 17.11.2011, 07:58:13 »
teiden suolaus kuluttaa tietä enemmän kuin renkaat   :)
tie ei kuivu niin nopeasti, niin siinä tapahtuu sellaista "vesihiontaa" ja sitte kun kunnolla pakastuu

Nastarenkaiden käytöstä johtuva teiden kuluminen lähdössä kasvuun


http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/818533

ja

Nastarenkaiden aiheuttama tienpinnan kuluminen on suurin yksittäinen syy asfaltin uusimiseen kaupunkialueella
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/nastarenkaat_rouhivat_tiet_puhki/

"Pääkatuverkon uusimisen syynä on yleensä aina urautuminen. Nastat kuluttavat asfalttia pyörien urissa ja rikkovat tien kiviainesta. Alemmalla katuverkolla katuja uusitaan lähinnä katuvaurioiden, kuten halkeamien vuoksi, toteaa rakennusviraston ylläpitoteknikko Ismo Rantanen."


Toisaalta suolaus kun kuluttaa tienpintaa ja jos jokaista tieosuutta ei suolattaisi joka päivä, kuiva pinta kestäisi kulutusta paljon paremmin vaan ainakin täällä pääkaupunkiseudullla hoidetaan lumenaurauksen sijaan suolaamalla lumien poistoa  >:(


Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #201 : 17.11.2011, 09:43:09 »
Kyllä motarillakin on paska lentänyt parisen kuukautta ilman mitään nastoja. Heti kun tien pinta on kostea, niin VT7:lla sonta lentää...  Ilmiö oli poissa rankkojen sateiden jälkeen hetken aikaa, mutta muutama viikko tihkusateita ilman kunnollista sadetta toi paskan lentämisen kostealla tiellä takaisin...   >:(

Ja kyllä ne kaikki renkaat kuluttavat tietä, vaikkakin nasta on todennäköisesti suurin kuluttaja raskaan kaluston lisäksi.

Tänään eka reissu natsoilla! Jäisellä tiellä tuntui kivalle, kun pitoa on!  :D
Nyt olikin kysymys ihan kuivasta tien pinnasta millä havainnon tein. Märällä pinnalla varmaan kesärenkaikin auton ilma virta nostattaa sonnan ilmaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #202 : 17.11.2011, 10:07:03 »
Nastoilla mennään kuhan kelit olis eka sen mukaset  ::)
Ei sieltä avannostakaan nousta ylös nappula hanskoilla.... Piikithän ne tarttee olla  :hello:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #203 : 17.11.2011, 11:50:03 »
Noilla on kyllä jotain muuta alla kuin kitkat.
Et oo tainnu ikinä ajaa kitkoilla kun luulet että noin luistelis?

Voipi olla "all seasonit". Paskat joka kelissä :D

Kumma kun kukaan ei mennyt mäen päälle varoittamaan tuosta? Katselivat vaan kun autoja tulee ja menee jononjatkeeksi.

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #204 : 17.11.2011, 13:18:35 »
Kumma kun kukaan ei mennyt mäen päälle varoittamaan tuosta? Katselivat vaan kun autoja tulee ja menee jononjatkeeksi.
Tyhmyys tiivistyy joukossa  ::).

Pitivät varmaan tärkeämpänä vertailla keskenään kellä näyttävin liuku. Varsinaista kekseliäisyyttä oli liikkuvasta autosta ulos hyppääminen  :idiot2:. Sisukas sissi eräskin (suomalainen???), kun yritti topata auton luikua pitämällä ovenkarmista kiinni. Olisi kannattanut laittaa liukuesteet kenkiin :2funny:.
Lipsuvitsi Kitumaasturi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #205 : 17.11.2011, 14:24:53 »
Noilla on kyllä jotain muuta alla kuin kitkat.
Et oo tainnu ikinä ajaa kitkoilla kun luulet että noin luistelis?
No, jotkut M+S niillä alla kuitenkin on...  Kitkakumiksi sen luokittelen, koska nasta se ei ainakaan ole.
Ja juu en, ajanut en kitkoilla ole, kuljeskellut kitkoilla varustetuilla Volvo-merkkisillä kehonsiirtimillä kuitenkin jokusen mailin Suomalaisissa talvissa...    :)

Nyt olikin kysymys ihan kuivasta tien pinnasta millä havainnon tein. Märällä pinnalla varmaan kesärenkaikin auton ilma virta nostattaa sonnan ilmaan.

Niin, kyllä se kuiva pintakin pölisee oikein iloisesti. Viime talvenakin muistan oikein iloisen valkoisen pölypilven, joka nousi ilmaan heti kun kävi hitusenkin reunemmassa, ja pakkasta oli vain -33C astetta!
Itse ihmettelin sitä, mistä se koskealla kelilla nyt lentävä sonta tulee? Natsoilla ei ajettu, sade huuhdellut tienpinnan huolella! Olisikohan niin, että se liikenne kuluttaa sitä asfalttia joka tapauksessa, liikuttiin siellä millä tahansa kumeilla ja se sonta on siitä kotoisin?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #206 : 17.11.2011, 15:16:40 »
No, jotkut M+S niillä alla kuitenkin on...  Kitkakumiksi sen luokittelen, koska nasta se ei ainakaan ole.
Ja juu en, ajanut en kitkoilla ole, kuljeskellut kitkoilla varustetuilla Volvo-merkkisillä kehonsiirtimillä kuitenkin jokusen mailin Suomalaisissa talvissa...    :)
Verrattavissa varmaan keski eurooppa kitkoihin. Oon yhen talven aikoinaan ajanu tollasilla jenkki M+S renkailla, -65 Mustangilla. Pärjäs ihan hyvin kun jäisillä keleillä ajo vähän varovaisemmin. Lumipito niillä oli ihan tautinen. Ykskin mäki mihin monet jäi paikoilleen suttaan niin mä menin ylös vaikka joutu pysähtyynkin välissä.   8)
Suurin syy varmaan tossa videossa on se ettei ne ole tottunu tollasiin keleihin.

Kyllä kannattais muuten ajaa eikä luottaa vaan kokemukseen "vierestä". Noissa kitkoissa, jos ne ei vaan ole kovettuneet, on todella yllättävän hyvä pito. Ja tarkoitan laadukkaampia merkkejä. Itellä kokemusta Mazda 323:n alla olleista 195/55-15(yli leveet) Contin kitkoista. Ovat viimeiset mitkä olen ostanu kun muissa ei ole vielä ollut tarvetta ostaa, paitsi nyt nykyiseen. Tosin siihenkin tulee nastat jos saan kaupan syntymään käytetyistä mutta jos ostan uudet niin kitkat tulee todennäköisesti.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #207 : 17.11.2011, 16:44:07 »
Verrattavissa varmaan keski eurooppa kitkoihin. Oon yhen talven aikoinaan ajanu tollasilla jenkki M+S renkailla, -65 Mustangilla. Pärjäs ihan hyvin kun jäisillä keleillä ajo vähän varovaisemmin. Lumipito niillä oli ihan tautinen. Ykskin mäki mihin monet jäi paikoilleen suttaan niin mä menin ylös vaikka joutu pysähtyynkin välissä.   8)
Suurin syy varmaan tossa videossa on se ettei ne ole tottunu tollasiin keleihin.
Luultavasti juurikin kokemattomuus on johtanut tuohon peltilehmä sumaan, tilanne nopeuden väärinarvioinnin keralla....

Kyllä kannattais muuten ajaa eikä luottaa vaan kokemukseen "vierestä". Noissa kitkoissa, jos ne ei vaan ole kovettuneet, on todella yllättävän hyvä pito. Ja tarkoitan laadukkaampia merkkejä. Itellä kokemusta Mazda 323:n alla olleista 195/55-15(yli leveet) Contin kitkoista. Ovat viimeiset mitkä olen ostanu kun muissa ei ole vielä ollut tarvetta ostaa, paitsi nyt nykyiseen. Tosin siihenkin tulee nastat jos saan kaupan syntymään käytetyistä mutta jos ostan uudet niin kitkat tulee todennäköisesti.
Ralli-kuskit ajavat autojaan, minä vain kuljetan ruumiin siirtimiäni...  ;) 
En kuulu siihen enemmistöön autoilijoista, jotka pitävät auton kuljettamis-taitojaan keskimääräistä parempina, vaan tiedän, ettei näin ole. Korkeintaan keskikastia olen siinä hommassa, joten en kutsu sitä ajamiseksi siinä mielessä...   :hello:

Pehmoisia ovat nuo kitkani olleet... Viimeisimmät ovat olleet blizzakit ja Rsi:t...

Osasyy huonoon pitoon tietyissa olosuhteissa on luultavimmin myös kantavuus-luokassa. Jonka merkityksen olin taas unohtanut siirtyessäni alle 2t kokonaispainoihin. Rsi:t olivat luokkaa 92 ja nyt alla on natsat luokassa 95.

Mitä lähempänä kantavuus-luokka on sitä todellista massaa, sitä enemmän renkaat lämpeävät ja siihen kun yhdistetään reilun satkun vauhti (turbiinin lukko kiinni) sellainen karvan alle -10C pakkanen ja huolella suolattu jää, niin keitto on valmis lusikoitavaksi! Ajaminen siirtyy silloin märän jään ajamiseksi, jossa kitka ei toimi! Natsoilla tätä ongelmaa ei tule samalla lailla, koska tällöin jää jäljelle aina se mekaaninen nastan pito.  :juhau:

Tänä syksynä muistin ottaa tuon kantavuus-luokan kriteeriksi kysyessäni tarjouksia gummeista, enkä luottanut rengasmyyjien antamiin tyyppeihin pelkästään.  ELK


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #208 : 17.11.2011, 18:23:16 »
Mitä noihin Blizzak ja Rsi kummeihin vielä niin mitä sitä tuommosta kuraa ostaa autoonsa , pari kymppiä lisää niin saa kunnolliset testivoittajat eli Continentaalit
Vilkaisin TM testit kitkojen osalta vuosilta 2008, 2009, 2010 ja 2011, ainakaan niissä ei ollut Continental kertaakaan voittajana, esimerkiksi tänä vuonna sijaksi tuli 4. Sensijaan Michelin voitti noina vuosina 3 kertaa ja Nokialainenkin oli 3:na vuonna sijoituksissa parempi kuin Continental.

Muistatko tapahtuman vuodelta 2004, kun Continental jäi kiinni rengasvertailuihin osallistuneiden renkaiden virittelystä. Testeihin tehtiin renkaat toisella kumiseoksella ja rakenteella kuin yleiseen myyntiin. Liekkö voitto nastarenkaissa tullut taas samalla menetelmällä :D

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #209 : 17.11.2011, 21:42:36 »
Itsellä ollut Michelin X-icet 6 vuotta sitten. Seuraavaksi tuli Nokian RSi:t. Nämä oli S70:ssä eikä ole kummastakaan pahaa sanottavana. Nokialainen oli talvikeleillä parempi. Misukka oli vähän jämäkämpi, mutta aivan järjettömän liukas märällä asfaltilla. Nykyisessä S60 tuli mukana Contin nastat ostaessa, mutta ne oli loppu. Nyt lähtee kolmas talvi Contin kitkoilla. Niihin päädyin kun olivat "kärki" nelikon halvimmat :). Kannattaa muistaa että Contihan jäi kiinni douppauksesta vaikka ei sitä koskaan myötänyt, vetosi vain toleransseihin :idiot2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo