Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882945 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #210 : 17.11.2011, 21:47:34 »
No niinpä tietenki, olikohan ne testivoittajat sitten 2004 ;D 

Mutta kokemuksesta voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä että Contit ovat

1.erittäin hyvät ajaa , Toimi ainakin Chryslerissä (Grand Voyager) , Mazda 6 , Volvo 940, Volvo V70mk1 ja nyt Mesessä
2 erittäin hiljaiset , niin kesä kuin talvikumit mm. nastat !  Kesäkumeista Sportit oli pettymys Mazda 6:ssa , äänekkäät suhteessa hintaa ja laatuun, saato johtua Mazdan äänieristyksestäkin .
3. kulutusta kestävät
ja 4. pitoa löytyy niin Nastalla kuin Kitkalla ( meinas unohtua se tärkein)  ;D

Ennen käytin autoissa Nokian hakkapeliittaa aina mallista 09, 10 jne jne aina malliin joka ilmestyi vuonna 2003 , en muista mallimerkintää ja ne oli ihan paskat joten merkki vaihtui  :). Edit: Nyt muistan!  Viimeisin Nokialainen hakkapeliitta 3 , siis ei mitään pitoja , ei sitten yhtään....

Mitä muuta voi renkaalta toivoa ?
Ei kai lisäksi mitään muuta kuin kohtuullista hintaa

Kannattaa muistaa että Contihan jäi kiinni douppauksesta vaikka ei sitä koskaan myötänyt, vetosi vain toleransseihin :idiot2:
http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillbehor/dack/article11624901.ab
Ainakin Aftonbladetin artikkelin mukaan myös myönsi huijjauksen

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #211 : 17.11.2011, 22:18:43 »
Minä olen taas kuullut että "rallikuskit  vievät työkaluaan , tavalliset keskiviivaa korkeammalla "kuskit" ajavat autoaan ja sen keskiviivan alapuolella olevat tumpelo "kuskit" ovat matkustajia autossaan  :)
Niin, olen ajotaidoistani realisti, enkä utopisti, koska yli 50% autoilijoista kuvittelee olevansa "keskiverto kuljettajaa parempi kuski"...   :D
Joten kuljetan ajoneuvojani, viejäksi minusta ei ole!   :2funny:

Mitä noihin Blizzak ja Rsi kummeihin vielä niin mitä sitä tuommosta kuraa ostaa autoonsa , pari kymppiä lisää niin saa kunnolliset testivoittajat eli Continentaalit
Kurasta tiedä, ovat olleet kuitenkin kohtalaisesti menestyneitä sarjassaan oston aikoihin.

Ja merkkiuskollisuutta renkaissa minulla on yhtä paljon kuin tuuliviirillä.
Uskon asiat jätän suosiolla muille, koska olen sen verran uskomaton!  ;D
Minä kaipaan absoluuttista faktaa, testattuja tuloksia, empiirisesti todettavia asioita. Mutu:sta sanon, antaa mustan tuntua!  :pomo:

Ja rengas voi kovettua vuodessakin, riippuen säilytyksestä ja eräistä kemikaaleista. Suolakin vaikuttaa asiaan...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #212 : 22.11.2011, 15:45:10 »
Nastoilla mennään kuhan kelit olis eka sen mukaset  ::)
Ei sieltä avannostakaan nousta ylös nappula hanskoilla.... Piikithän ne tarttee olla  :hello:
Nousee niillä nappulahanskoillakin avannosta kun osaa nostaa. Jos niitä yrittää käyttää niinkuin naskaleita niin huonostihan siinä käy.  ;)
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #213 : 22.11.2011, 16:14:21 »
Eiköhän totuus ole kuitenkin se että ei ole väliä mitä renkaita käytät vaan millä ajat, missä ajat ja kuinka ajat.

Nastoilla ajaa jäällä turvallisemmin, mut jos lisääntyneen pidon ulosmittaa vauhdilla on tulos lähes sama kuin kitkoilla. Jos kitkoista hakee positiivisia piirteitä niin metsään mennään hiljaisemmalla vauhdilla kuin nastoilla.

Ihme ettei suomessakin pidä olla varoitustarraa takaikkunassa "auto saattaa pysähtyä vikkelämmin kuin sileillä Barumeilla"

Yleisesti onhan noi ns. talvirenkaat liukkaita asfaltilla. Kun niin paljon ajetaan sulalla ja paljaalla tiellä, olisiko sittenkin kokonaisuudessa turvallisempaa ajella vaan kesärenkailla. Eiku, liukkaallahan ne onnettomuudet tuppaa tapahtumaan ;D

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #214 : 22.11.2011, 16:35:16 »
Joku tutkimus vuosilta 2000-2006 kuolonkolareissa.. Kesä/talvi

Rengasriski ainoana tekijänä 4 autoa
Päihteet 90 autoa (tai pikemminkin kuljettajaa)
Nopeus 141 autoa
Itsetuhoisuus 16
Ajoneuvon muut riskitekijät pl. renkaat 58 autoa
Kolariturvallisuuspuutteet 141 autoa
keli ja olosuhteet (tää on outo, eikö nopeus ole ongelma) 146 autoa
Yhteensä 260 kuolonkolaria

Kuolonkolareissa mukana olleiden autojen keski-ikä 2000-2006 oli 10,5 vuotta. Pääaiheuttajat hivenen vanhempia 11.3v. Huonoilla renkailla 12.1 vuotta. Noi kun suhteuttaa eri-ikäisillä autoilla ajettaviin kilometreihin alkaa vanhempien autojen riskit nousemaan..

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #215 : 22.11.2011, 17:22:16 »
Niin, nopeushan se on se päätekijä, mutta renkaat vaikuttaa siinä mielessä että harvoin nopeus kuitenkaan on suhteessa renkaisiin. Jos mietitään esim että kun normaali 80km/h tiellä ajetaan uusilla nastoilla 80km/h, niin paljonko nopeus saisi olla 10v vanhoilla nasta tai kitkarenkailla tms joissa on pintaa se 4mm ja sekin kovaa kuin muovi, että jarrutusmatka pysyisi samana? En iedä, mutta niin vähän että tuskin kukaan niin hiljaa ajaa oikeasti.
Ennakointi ja hyvä turvaväli tietysti pelastaa paljolta, mutta monesti tulee niitä itsestä riippumattomia hätätilanteita.
Harva kuitenkaan malttaa oikeasti ajaa mitään 50km/h 80 alueella ja jos viitsii niin se taas tukkii muuta liikennettä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #216 : 22.11.2011, 17:46:47 »
Yksi fakta lisää: Lähde Jouko Lahti, 2008
Tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa 13,4% aiheuttajista käytti kitkarenkaita. Liikennevirrassa kitkojen osuus on 11-11,5%.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #217 : 22.11.2011, 18:48:43 »
Yksi fakta lisää: Lähde Jouko Lahti, 2008
Tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa 13,4% aiheuttajista käytti kitkarenkaita. Liikennevirrassa kitkojen osuus on 11-11,5%.
Paljonkos nastoilla ajavat?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #218 : 22.11.2011, 19:17:13 »
Loput; homman opetus oli, että kitkarenkailla sattuu suhteessa enemmän onnettomuuksia ja nastoilla vahemmän kuin popula antaisi olettaa..

Strandroth & co: Nastarenkaat vähentävät 42% enemmän kuolonkolareita kuin kitkarenkaat.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #219 : 22.11.2011, 19:18:44 »
ja noissa lopuissahan on mukana varmaan kesärenkaatkin  V:>   eikai kaikki onnettomuudet satu talvella

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #220 : 22.11.2011, 19:41:53 »
Strandroth & co: Nastarenkaat vähentävät 42% enemmän kuolonkolareita kuin kitkarenkaat.
Mistä tuo luku on peräisin? Googlella ei löytynyt mitään "Strandroth & co" viittaavaa?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #221 : 22.11.2011, 19:50:47 »
Löytyi joku uutinen tutkimuksesta jonka oli nasta-valmistaja tilannut :).
http://autot.oikotie.fi/uutinen/tuore-tutkimus-puoltaa-nastarenkaiden-k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%A4/17564?ref=HS

Tilastot on mukavia. Tilastojen mukaan jäätelönmyynti lisää hukkumiskuolemia  :idiot2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #222 : 22.11.2011, 21:00:47 »
Mistä tuo luku on peräisin? Googlella ei löytynyt mitään "Strandroth & co" viittaavaa?

Toi löytyi Mikko Malmivuon kalvosetistä. Hakusana googlessa tais olla jotakin "kitkarenkaat onnettomuusriski tjsp."

Tilastothan on tosia, mutta niiden tulkinta... Taitaa se yksi superconti-mies olla ainut, jonka tilastoissa kitkat on nastoja turvallisemmat...

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #223 : 22.11.2011, 21:05:25 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:28:15 kirjoittanut Kraken »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #224 : 22.11.2011, 21:11:03 »
Toi löytyi Mikko Malmivuon kalvosetistä. Hakusana googlessa tais olla jotakin "kitkarenkaat onnettomuusriski tjsp."

Tilastothan on tosia, mutta niiden tulkinta... Taitaa se yksi superconti-mies olla ainut, jonka tilastoissa kitkat on nastoja turvallisemmat...
Noissa tilastoissa on vain se miten onnettomuuslautakunta päättää.

Tapaus 1.
Autoilija ajaa nastarenkailla 80 vauhdista puuhun ja kuolee. Tutkijalautakunta toteaa että tilanne nopeutta liikaa. Onnettumuus voidaan välttää asennekasvatuksella.

Tapaus 2.
Tane riipasee nypityilla nastoilla samaa vauhtia samalla kelillä samaan puuhun. Tutkijalautakunta totetaa että syynä olivat huonot renkaat. Vastaava tilanne voidaan välttää hyvillä nastarenkailla.

Tapaus 3.
Raimo ajaa uudella Volvolla, alla uudet kitkat, samaaan puuhun samaa vauhtia. Jälleen tutkija lautakunta totetaa että olosuhteisiin nähden väärät kumit. Vastaava tilanne vältettävissä nastoilla.

Näistä väännetään tilasto:
Nastat oli osallisena 1 kuolemassa, mutta vika ei ollut renkaissa. MUTTA kitkat olivat osallisena 2 kuolemaan johtaneessa kolarissa jossa tutkijalautakunnan mukaan syynä oli nastojen puute.

Kannattaa muuten lukea Moottori-lehdestä tutkijalautakuntien ehdotuksia jokaiseen kuolonkolariin. Niissä ei ole aina päätä eikä häntää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo