Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882927 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Alhaisteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
    • Lomamökit Tuuloksessa
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #285 : 25.11.2011, 14:47:04 »
tuossa viimetalvena oli 940 turbo, ja renkaina oli nokian hakkapeliitta Q eli kitkat. Ensin ajattelin että "ei he**etti näillä ollaan ojassa ja nopeesti". Mutta talven ajeltuani totesin että ihan hyvinhän niillä pärjäsi. ei jääty kun kerran mettätielle jumiin tunniksi. Positiivinen yllätys minulle että kitkoilla oikeasti pärjäs talven!

No kerran kävin jääradalla niillä kitkoilla ja siihen tarkotukseen ne ei oikein sovi :D

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #286 : 25.11.2011, 17:17:19 »
tuossa viimetalvena oli 940 turbo, ja renkaina oli nokian hakkapeliitta Q eli kitkat. Ensin ajattelin että "ei he**etti näillä ollaan ojassa ja nopeesti". Mutta talven ajeltuani totesin että ihan hyvinhän niillä pärjäsi. ei jääty kun kerran mettätielle jumiin tunniksi. Positiivinen yllätys minulle että kitkoilla oikeasti pärjäs talven!

No kerran kävin jääradalla niillä kitkoilla ja siihen tarkotukseen ne ei oikein sovi :D
Hakkapeliitta Q on jo pari vuotta sitten poistunut valmistuksesta eli ollut vuosikerta kumit sulla. Ihmekkään jos lumellakin jääny jumiin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #287 : 25.11.2011, 23:00:49 »
en vähättele sua alhaisteri  :)
kyllä se on aika pitkälti kuskista ja kokemuksesta kiinni milloin jää kiinni  ;)
tietenkenkin kaikelle tulee raja jossain vastaan  :)
kyllä jonkun telavehkeenkin saa kiinni jos ei järkeä käytä.  :hello:
ribbe  :hello:  ;)
v70 D5R

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #288 : 25.11.2011, 23:14:14 »
se telavehje voi jäädä kiinni vaikka järjen kanssa ajaiskin sellaisella...tarvi kuin vaikka sopiva suonsilmä niin se on siinä.... ::)


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #289 : 26.11.2011, 00:23:51 »
Hakkapeliitta Q on jo pari vuotta sitten poistunut valmistuksesta eli ollut vuosikerta kumit sulla. Ihmekkään jos lumellakin jääny jumiin :)

Noiden kunto (myös pito) riippuu hyvin pitkälti siitä, miten niitä on säilytetty (lämpötila yms.)
Jos ne on säilytetty oikein, ne voivat olla lähes uutta vastaavassa kunnossa.

Ja kyllä kitkoilla jää lumiketjujenkin kanssa kiinni hankeen, jos keli ja paikka on sopiva.
Olen itse jäänyt usean kerran kiinni paikkoihin jossa huonosti aurattu ja tamppaantunut lumi on pikkuhiljaa sohjoontunut ja auto on istunut siihen akseleita myöden. Pois olen aina päässyt lapiolla ja lumiketjuilla.
Niissä paikoissa ei auta kitkat tai nastat tai mikään muukaan gummi.  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #290 : 01.12.2011, 13:47:56 »
Nyt se on virallista:

http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/nastat+vai+kitkat+liikenneturva+suosittelee+ensimmaisia/a732308?s=n

Liikenneturva suosittelee talvirenkaiksi nastarenkaita, koska niiden avulla auto on varmemmin hallittavissa jäisellä tiellä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #291 : 01.12.2011, 14:14:33 »
Nytkun tämä on päiväjärjestyksestä, niin avataanko uusi topicci: Riittääkö 3-3,5mm urasyvyys talvirenkaalle vai ei ;D Onko ylimääräisten millien vaatimus vain salaliitto?

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #292 : 01.12.2011, 16:02:12 »
Mulla on Skodassa uudet kitkat edessä, vanhoissa takarenkaissa 4,5mm pintaa. Olisin ostanut koko sarjan mut muistin noiden kahden olevan paremmassa kunnossa. Noilla ei varmaan vuoden vaihdetta pidemmälle mennä.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #293 : 01.12.2011, 16:35:18 »
Mulla on Skodassa uudet kitkat edessä, vanhoissa takarenkaissa 4,5mm pintaa. Olisin ostanut koko sarjan mut muistin noiden kahden olevan paremmassa kunnossa. Noilla ei varmaan vuoden vaihdetta pidemmälle mennä.

eikö ne uudet pitäis taakse laittaa  ;)
v70 D5R

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #294 : 01.12.2011, 17:12:20 »
kuvittelenko vai nostaako kitkat huomattavasti enemmän tuota kurapaskaa tiestä, tuntuu toisista autoista lähtevän huomattava sumupilvi perästä mallista riippumatta

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #295 : 01.12.2011, 19:47:13 »
kuvittelenko vai nostaako kitkat huomattavasti enemmän tuota kurapaskaa tiestä, tuntuu toisista autoista lähtevän huomattava sumupilvi perästä mallista riippumatta
Kyllähän renkaan kuviointi vaikuttaa mutta saman se tekee nastoilla.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #296 : 01.12.2011, 19:48:04 »
eikö ne uudet pitäis taakse laittaa  ;)
Eihän se sitten luista?

Ei vaiteskaan, itsellä myös tapana laittaa paremmat eteen kun etuvetoinen syö eturenkaita aamupalaksi ja takakumit on mukana vaan ettei pakoputki kuluisi puhki. Mutta kohtuuajomäärällä ero pysyy aika pienenä kun joka renkaanvaihdossa vaihtuu.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #297 : 02.12.2011, 14:43:00 »
Juu niinhän ne neuvoo että uudet pitäisi taakse ensin olla, mutta ajattelen tätä myös siltä kantilta että vettä täynnä olevissa urissa keula irti tiestä niin ohjattavuutta/jarruja ei ole. Kyllä se perspuoli siellä perässä tulee varsinkin kun kontissa on yleensä jonkun verran painoa, ja etuvedon sladia voi kuitenkin jotenkin kontrolloida myös kaasulla.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #298 : 05.12.2011, 10:37:15 »
Omaa kokemusta kitkoista ei ole, mut kaveri kävi viikonloppuna jossain Forssan suunnalla, oli kuulemma aika paljon jäätä
ja melko uusilla kitkoilla auto eli kuulemma ihan omaa elämää, yritti mennä sinne sun tänne.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #299 : 05.12.2011, 13:35:54 »
kuvittelenko vai nostaako kitkat huomattavasti enemmän tuota kurapaskaa tiestä, tuntuu toisista autoista lähtevän huomattava sumupilvi perästä mallista riippumatta
Saman havainnon tein itsekkin kun nyt ensi kertaa toisessa autossa kitkat. Samasta asiasta keskuteltiin aiemminkin ja joku linkittikin tätä havainota tukevan artikkelin.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2011, 13:37:44 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

KL-varaosat  Race.fi