Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #345 : 10.12.2011, 13:12:02 »
Kyllä meilläki kesällä käytetään pinnatut renkaat ihan silestoneksi. Nyt kunnon palat alla, mutta eipä nuo eestissä pinnatut mitään pidä.
Nyt muutaman päivän käyttiksellä uusilla kitkoilla ajanu, ja todella tyytyväinen pitoon olen näin perstuntumalta. Ja se hiljasuus asfaltilla ajaessa.  S*
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #346 : 10.12.2011, 16:57:47 »
Meneehän ne 20 vuotta vanhat hakkapeliitatkin josta on nypitty nastat pois, mutta ei ne kyllä enää mitään pidä. Vanha nastarengas josta on nypitty nastat pois, on ihan eri asia kuin oikea kitkarengas.
Mun mielestä talvirenkaissa pitäisi olla ikäraja kulumisrajan lisäksi. Usein kertoo pidosta jopa enemmän kuin kulutuspinnan määrä.

Niin nämä itselläni olevat nastattomat, joista mainitsin on muistaakseni kolme vuotta vaan vanhat. Hjuvin pitää lumikelillä, ei paljon nastanpuutetta huomaa. Jäällä sitten säätää perstuntuman "race" asentoon ja ajelee vähän ennakoivampaan tyyliin.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #347 : 17.12.2011, 16:04:47 »
Nyt alkaa olla kitkoista jo kokemusta kaikenlaisilla pinnoilla. Selkein ero kitkojen ja nastojen välillä tulee kitkan paljon ennalta arvaamattomasta käytöksestä liukkaalla pinnalla.
Siinä missä nasta alkaa varoittaa luiston menetykseestä kitka ei anna mitään merkkiä liukkaudesta. Kun pito kitkalla menetetään tapahtuua hyvin jyrkästi verrattuna nastaan.
Nastalla voi ajaa vielä turvallisesti hallitussa luisussa kun kitkoilla on jo peli menetetty.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #348 : 17.12.2011, 19:40:18 »
Kun pito kitkalla menetetään tapahtuua hyvin jyrkästi verrattuna nastaan.
Nastalla voi ajaa vielä turvallisesti hallitussa luisussa kun kitkoilla on jo peli menetetty.
Oma perusteeni ajaa nastoilla on ollut jo pitkään se, että kokeilemani kitkarenkaat luistavat väärin, kuten yllä sanotkin.

Mutta kitkat ovat parantuneet tuoltakin osin ja viime talvena sain jo ajaa pätkän autolla jossa oli jo ihan hyvän tuntuisesti luiston rajalla käyttäytyvät kitkarenkaat.

En tosin edes tiedä mitkä, pitääpä kysyä...
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #349 : 17.12.2011, 20:14:58 »
Samat kokemukset itsellänikin viiden vuoden yhtämittaisen kitkailun jälkeen.

Natsa toimii jäällä johdonmukaisemmin ja luisto ei ala yhtä yllättäen kuin kitkalla. Lisäksi tuota natsan luistoa voi hallita helpommin, varsinkin jos se on alkanut yllättäen.

Märkä jää on kitkoilla ajettaessa myrkkyä ja natsoilla hallittuja luistoja.  MHO!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #350 : 17.12.2011, 20:23:54 »
Samat kokemukset itsellänikin viiden vuoden yhtämittaisen kitkailun jälkeen.

Natsa toimii jäällä johdonmukaisemmin ja luisto ei ala yhtä yllättäen kuin kitkalla. Lisäksi tuota natsan luistoa voi hallita helpommin, varsinkin jos se on alkanut yllättäen.

Märkä jää on kitkoilla ajettaessa myrkkyä ja natsoilla hallittuja luistoja.  MHO!
Tänään tuo jää ei ollut edes märkää vaan pakkasella oltiin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #351 : 18.12.2011, 13:33:13 »
Sanotaan että kitkarenkailla ajavat hyötyvät nastarenkaiden käyttäjistä. kun nastarenkaat karhentavat mm. risteys alueet jolloin kitkarenkaat saavat pitoa.
hinaus palvelun mies sanoi radiossa, seitsemän autoa kymmenestä joita hän vetää ojasta on kitkarenkailla ajaneita.
muutama talvi sitten työkaveri väitti että hänellä on kesärenkaat alla tämän perusteella ei sen väliä millä ajelee jos osaa.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #352 : 18.12.2011, 13:56:55 »
Sanotaan että kitkarenkailla ajavat hyötyvät nastarenkaiden käyttäjistä. kun nastarenkaat karhentavat mm. risteys alueet jolloin kitkarenkaat saavat pitoa.
hinaus palvelun mies sanoi radiossa, seitsemän autoa kymmenestä joita hän vetää ojasta on kitkarenkailla ajaneita.
muutama talvi sitten työkaveri väitti että hänellä on kesärenkaat alla tämän perusteella ei sen väliä millä ajelee jos osaa.

Itse olen kanssa kuullut ihan samaa että nastailijat auttavat meitä kitkailijoita. Ja varmasti on totta. Kitkojen pito märällä jäällä (tai peilitasasella jäällä ) on asia johon itsekin päivittäin suhtaudun melko vakavissaan. Kitkat on ok kun osaa ottaa ne ajotavasssa huomioon.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #353 : 18.12.2011, 15:04:35 »
Tuo on kyl totta että kitkat ei varota ku renkaan ominaisuudet loppuu. Mutta pitää ottaa vaan ajotavassa se huomioon. Töissäkään ei isossa volvossa ole nastan nastaa, niin mennään samalla linjalla siviilissä.  :hello:
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #354 : 23.12.2011, 17:58:50 »
Omalta osaltani tämä kitka kokeilu päättyi. Super huippu hyper contin kitkat vaihtui saman merkin nastoihin. Huima ero joka osalaueella paitsi kitkat oli kuivalla asfaltilla hiukan hiljaisemmat.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #355 : 23.12.2011, 20:31:15 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:13:29 kirjoittanut Kraken »

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #356 : 23.12.2011, 20:42:08 »
Kun sutii nastarenkaista nastat pois niin ne on kitkat... eli yhtäkuin roskis kamaa tai kesärenkaat :2funny:
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #357 : 23.12.2011, 20:42:37 »
Ojien ja aurausviittojen välissä pysyi kyllä. Ominaisuudet ovat vaan kaiken kaikkiaan niin paljon jäljessä nastaa silloin kun niitä talvi ominaisuuksia tarvitaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #358 : 23.12.2011, 23:48:44 »
Kun sutii nastarenkaista nastat pois niin ne on kitkat... eli yhtäkuin roskis kamaa tai kesärenkaat :2funny:

Nastat on vielä kiinni mutta voin vakuuttaa että ne ovat ovat yhtä kulutuspinnan kanssa :pomo:.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #359 : 24.12.2011, 18:07:40 »
Ojien ja aurausviittojen välissä pysyi kyllä. Ominaisuudet ovat vaan kaiken kaikkiaan niin paljon jäljessä nastaa silloin kun niitä talvi ominaisuuksia tarvitaan.

Niin minäkin kitkoilla pysyin ojien välissä. Mökillä lumiketjut tulivat oikein tutuiksi joka kerta kun jäätä oli hitusenkin näkyvissä. Tänään loskakeleissä kitkoilla olisi pärjännyt yhtälailla natsojen kanssa paitsi niissä kohdin missä oli märkää jäätä. 

Kyllä taidan tästä lähtien pitäytyä natsoissa, vaikka ne kitkat reilusti hiljaisemmat ovatkin asfaltilla.
Rengasmöly on natsoilla kesärinkuloiden luokissa...

Kaikenkaikkiaan ne vähäiset talvikelit joissa olen tänä talvena natsoilla ajellut ovat olleet positiivinen yllätys yllätyksettömyydessään ja loogisuudessaan renkaan käytöksessä.

Mielenkiintoisia kelejä tulossa, kun yöksi vetäisee sen 5 - 7 astetta pakkasta ja tänään on satanut 20cm lunta ja vettä muutamia millejä päälle. Ja kaupunki on päästänyt kaikki kunnossapitokalustonsa joulu-lomille kevyenliikenteen väyliä lukuunottamatta!   :knuppel2:

Voisin väittää, että huomen aamulla natsoille on tarvista...    :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat