Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #435 : 15.12.2013, 12:34:52 »
Missä tota "paljasmaata" on tarjolla? Itse kun kokoajan mietin että ajaisin kitkoilla, jos asuisin jossain muualla kuin rannikolla. Jäätä, kiillotettua tien pntaa ja paljon liikennettä, yhdistelmä ei toimi.

Aika paljon nastoja on katkennut / irronnut... vai onko nyt aidosti se tilanne että olen "vanha"? DSTC-ei ole vilkkutellut pariin vuoteen, ilman tarkoituksellita houkuttelua ja nastat säilyy renkaissa. ;D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #436 : 15.12.2013, 13:02:23 »
Missä tota "paljasmaata" on tarjolla? Itse kun kokoajan mietin että ajaisin kitkoilla, jos asuisin jossain muualla kuin rannikolla. Jäätä, kiillotettua tien pntaa ja paljon liikennettä, yhdistelmä ei toimi.

Aika paljon nastoja on katkennut / irronnut... vai onko nyt aidosti se tilanne että olen "vanha"? DSTC-ei ole vilkkutellut pariin vuoteen, ilman tarkoituksellita houkuttelua ja nastat säilyy renkaissa. ;D

Itse ajan kitkoilla ja paljon tämän rannikommaksi ei pääse. Toisaalta, kaupungissa kun ajaa, on täällä usein suola ja muu liikenne jo sulattanut tiet.

Autossa aiemmin olleista nastarenkaista ei ollut irronnut yhtäkään nastaa, vaikka joskus tuli poljettua kaasua valoista ja mutkissa mentyä nelipyöräsladissa, paljaalla asvaltilla. Sen sijaan nastojen alusta oli kulunut ja nastat näyttivät olevan löyhemmin kiinni.

Vieläkään en ole saanut kitkoilla autoani liukkauden vuoksi menettämään pitoa tiestä. Pahimman jääaamun taisin vielä ajaa kesärenkailla, senkin ongelmitta.

Nyt on tullut vähän lunta ja pitää käydä kokeilemassa kauppamatkalla miten renkaat toimii.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #437 : 15.12.2013, 13:11:24 »
Nyt näyttää sulalta, tuskin mistään löytyy (tänään) liukasta näillä kulmilla.

Muista ne oikeat lumisateet ja kiillotetut risteykset ja se tosia, että rannikolla heilutaan sulan ja jäisen tien välillä eniten. Ei liukkaus tapa, vaan se, ettei siihen ole totuttu...

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #438 : 15.12.2013, 13:47:46 »
Nyt näyttää sulalta, tuskin mistään löytyy (tänään) liukasta näillä kulmilla.

Muista ne oikeat lumisateet ja kiillotetut risteykset ja se tosia, että rannikolla heilutaan sulan ja jäisen tien välillä eniten. Ei liukkaus tapa, vaan se, ettei siihen ole totuttu...

Muista muistan, mutta aika hiljaista on ollut tähän asti. Ja hyvien kitkojen ja nastarenkaiden kitkaero jäälläkin on kuitenkin vähemmän kuin kesärenkailla on parhaan ja huonon välillä märällä kelillä.

Ainakin tähän asti tuntuu siltä, että on itse elänyt sen kohta kaksikymmentä vuotta nastailluusiossa...

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #439 : 15.12.2013, 14:02:06 »
Samaa olen pohtinut, varsinkin sen jälkeen kun teit "käännöksen" ja odotan kokemuksia kun se oikeasti paha keli tulee. Sellainen, jota me molemmat olemme pitäneet nastojen perusteena.

Lyhyen matkan ajaa kesärenkaillakin, itse varaudun myös siihen pitkään reissuun huonossa kelissä. Ja niihin jäisiin, hoitamattomiin pysäköintipaikkoihin ;D

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #440 : 15.12.2013, 15:29:16 »

Ainakin tähän asti tuntuu siltä, että on itse elänyt sen kohta kaksikymmentä vuotta nastailluusiossa...

Meinaat että 20 v sitten kitkojen ja nastojen väliset erot olivat samat kuin tänä päivänä?  ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #441 : 15.12.2013, 15:53:49 »
Itselläkin on vielä melko lyhyt kokemus kitkoista, mutta täytyy sanoa, että ne tavallaan hämmästyttää pidollaan aina silloin harvoin, kun oikea jääkeli kohdalle sattuu. Tänä talvena vasta kerran oli parkkipaikalla kunnollinen kova jää, joka pinnasta vetinen - siis se kitkailijan kauhu. Jouduin mäen nousun melkein keskeyttämään muista syistä ja ajattelin, että no niin, peruutteluksi meni. Kokemuksen mukaan nastoillakin olisi epäilyttänyt. Mutta siitä se vaan hitaasti puski ylös. Vesijäällä tai yleensäkin jäällä noilla kitkoilla on edelleen hyvin epävarma olo, koska pito sileällä jäällä on niin dramaattisesti heikompi kuin muuten talvikelissä. Mutta sitä pitoa sitten kuitenkin lopulta löytyy jonkin verran, vaikka se joskus kovin heikolta vaikuttaakin.

Olen jo kahtena syksynä katsellut valmiiksi hyvät nastat, jotka käyn ostamassa alle, kun kitkoilla kikkailuun hermostun. Vielä sitä päivää ei ole tullut. Ainakaan vähän vajaan kahden talven kokemuksella ei ne lopulta hyvin harvinaiset pahat jääkohdat ole tuntuneet missään sen jatkuvan hiljaisuuden ja pehmeyden rinnalla. Märällä tai kuivalla asvaltilla ei talvirenkailla paljon lähemmäs voisi kesärenkaiden fiilistä päästä. Ei ole siksi kiire eikä stressiä renkaiden vaihdostakaan. Niin ja viime talvena jäin kerran jumiin niin, että työntöapua tarvittiin ja sekin tapahtui nastarenkailla. Ihan käsittämättömän liukkaaksi meni kadunvarsiparkit Helsingissä, eikä tasaisella kadulla päässyt pikkuruisen jääkynnyksen yli kadulle. Lumihuntu jään päällä ja siinä oltiin. Toki tuskin kitkoillakaan olisin päässyt.

No hehkutuksen jälkeen pakko todeta, että parina edellisenä kevättalvena ei ole ollut tarvetta kevätjääkeleillä lähteä ajelemaan mökkitielle. Se on kyllä paikka, johon en kitkoilla edelleenkään uskaltaisi mennä. Hyvillä nastoillakin välillä ollut sellaisessa kunnossa, että kaikki keinot on pitänyt käyttää, että ei luiskahda ojaan. Kävelyksi menisi kitkoilla.

Niin noi kitkat on Michelin X-ice mikälieolikaan, ne testivoittajat silloin pari vuotta sitten. Tyytyväinen olen ollut.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #442 : 15.12.2013, 16:00:26 »
Palaan vielä ja lainaan pätkän Teknikens Värld käytetyt vs. uudet talvirenkaat testiä, niin alussa lehti toteaa. ”Testitulos oli selvä, testit jäällä osoittaa jotta juuri nastarenkaat on kadottaneet eniten suorituskykyään – niin paljon, että parhaat pohjoismaiset käytetyt kitkat toimii vähintään yhtä hyvin”. Kyseessähän ei ole kuinka nastat kuluu vaan myös nastojen kiinnitys ja kiinni pysyminen.

 Kuten kaikki tiedämme ( omakin kokemus), jos nastarenkailla ajetaan suurimmaksi osaksi hektisessä kaupunki-/moottoritieliikenteesä lumettomalla / jäättömällä hyvin suolatulla asfaltilla silloin nastoja useimmiten irtoilee, menee poikki, istuvat löysässä ja nastojen ympärys rispaantuu.

 Villi veikkaukseni on, jotta näilläkin testiin osallistuneilla kaikilla renkailla on suurimmaksi osaksi ajettu näissä olosuhteissa koska nastoja on kuitenkin irronnut yhteensä 15 kpl ja katkennut 5 kpl, joka sinällään voi olla kokonaisuutena ehkä merkityksetön.
 
Sittemmin itse enimmäkseen suolaamattomilla jäisillä ja lumisilla teillä, pääsääntöisesti maaseutu liikenteessä nastoilla ajaessani kaikki nastat on aina ollut hyvin kiinni kun renkaat on mennyt vaihtoon.

Kitkoilla en ole koskaan ajanut, mutta jos keliolosuhteet ja maantieteellinen sijaintini olisi nyt enimmäkseen ”paljasmaa” valintani olisi pohjoismaiset kitkat.

Millä renkailla lie ajaneet? 205 heppainen neliveto ja hakkapeliitta 7:t, niin yhdestä renkaasta oli kadonnut kaksi nastaa, yhdestä yksi ja kahdesta muusta ei yhtään kahdessa talvessa. Voin sanoa että eikä ajettu nätisti muuten, kuin sisäänajovaiheessa. 180 heppaisesta etuvedosta ilman luistonestojärjestelmiä tai vastaavia yhdestä hakkapeliitta 7:sta oli kadonnut yksi nasta. Kaikki muut tallessa.

En tiedä miten onnistuu turaamaan, että noista renkaista nastoja katoaa tai sitten kyse on vain rengasvalmistajan ammattitaidottomuudesta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #443 : 15.12.2013, 16:15:26 »
Se on monesti vähän niinkin, jotta jos renkaita ei tarvitse itse kustantaa niin ei niitä sisään ajeta eikä hirveästi säästellä. Ihan toinen juttu kun itse maksaa  :)

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #444 : 15.12.2013, 16:22:15 »
En tiedä miten onnistuu turaamaan, että noista renkaista nastoja katoaa tai sitten kyse on vain rengasvalmistajan ammattitaidottomuudesta.

Tämän allekirjoitan. Noin 20 vuotta on pihassa ollut ainakin yksi nastallinen auto ja aivan ensimmäistä(teininä ei malttanut esileik... eiku sisäänajoja suorittaa) ja yhtä ilmeisen viallista maanantaierää lukuunottamatta en taida huijata, jos sanon, että yhtään nastaa ei ole irronnut. Ja kyllä 20 vuoteen nyt jokunen pidon kokeilu asvaltillakin mahtuu...

Olikohan tuo viallinen erä Nokian hkpl 4 tai 5, jossa nastoja meni poikki ihan tuelta. Muuten ei sitäkään ole juuri tapahtunut. Varmaan yhden käden sormilla voi laskea tuon 20v aikana katkenneet nastat.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 16:36:49 kirjoittanut riisikippo »

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #445 : 15.12.2013, 16:25:35 »
Eipä ole noista nykyisistä Continentaleistakaan yhtään nastaa irronnut, vaikka takaveto+lukko kombolla nuo eivät kovin hellää käsittelyä ole aina saaneet kuivallakaan asvaltilla...

Kitkoja voisin hyvinkin kokeilla seuraaviksi renkaiksi, ihan jo sen takia että pääsisi kokeilemaan onko noissa moderneissa kitkoissa oikeasti yhtä hyvä vetopito ja sivuttaispito liukkaalla kelillä, kuin nastarenkailla sellaisessa autossa, missä ei ole luistonestoa, ajonvakautusta ja pyörät vetävät takaa. Jos näin on, niin mitä sitä turhaan nastoilla rouhimaan.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #446 : 15.12.2013, 17:27:03 »
Minä ajan nastoilla nykyisin, vaikka ne meluavatkin enemmän kuin kitkat. Kitkoilla ajelin liki kymmenisen vuotta mutta takapotkulla luistelu sai minut palaamaan nastakumeihin parina viime talvena.

Nastoilla pito irtoaa loogisemmin ja yllätyksettömästi. Lisäksi märällä jäällä ne pesevät kitkat. Lumiketjuja olen käyttänyt mökillä huomattavasti harvemmin nastakumeilla kuin kitkoilla.

Tänään esimerkiksi mökkitie oli kuurainen ja hentolumipeite vielä siinä päällä, niin nätisti sieltä pääsi pois kun otti mäkeen hitusen vauhtia. Kelistä voi päätellä jotain, jos auto ei meinaa pysyä paikallaan mäessä jarruilla ja jalan liukuu alamäkeen. Kitkoilla vastaavassa kelissä olisi esissä kuuman veden ja hiekoitussepelin sekoittaminen ja sen levittäminen mäkeen.

Noista talvigummeistani on kadonnut yksi nasta per takarengas. Toinen ajossa jossakin ja toinen peruutettaessa alumiiniselle ajorampille ja siinä sitten sutaisten. Ja renkailla ajeltiin ensimmäiset viikot kuin kipeä pipari kyydissä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #447 : 20.12.2013, 16:21:00 »
Mulla ei ole nyt muutamaan vuoteen ollut nastoja. Märällä jäällä saa olla tosi varovainen kitkojen kanssa, mutta muuten ei tarvitse kummemmin analysoida tien pintaa.
Mutta tuli se läheltäpiti-tilanne tällä viikolla kuitenkin: Lähdin Hyvinkäältä kohti Keravaa, +4 näytti auton mittari. Jotenkin tuossa lämpötilassa ei ole tottunut vielä tarkemmin vilkuilemaan, ja 45:lle käännyttyäni latelin perus 90 mittariin märällä tiellä. Eka mutka olikin täysin peiliä, aikamoinen roikkosladi tuli ja kabiini täynnä käsiä. Ilman ajonvakautusta lepikossa olisi todennäköisesti oltu, varsinkin kun kytken luistoneston aina pois kun käynnistän koska se tökkii vastaan aivan liian aikaisin.

Tulipahan muistutus että varovainen saa olla. Renkaat on Michelin X-Ice3:t koossa 205/50-17, alla nyt toista talvea. Pintaa etusissa ehkä 5-6mm ja takana vähän enemmän.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #448 : 06.01.2014, 10:45:12 »
Tuli ajettua sattumalta sellaisella etuveto autolla jossa oli suht tuoreet Michelinin kitkat. Keli oli sellainen että satoi märkään lunta kuivalle tien pinnalle. Ihan hyvin toimi kitkat.
Nyt kun saisi vielä testattua tuota märän jääkelin pitoa ja jos olisi siinä edes välttävät voisi seuraavaksi ajatella kitkoja nastojen tilalle.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #449 : 31.01.2014, 20:52:36 »

 

Samppasport  Futurez