Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #495 : 09.02.2014, 16:25:09 »
Saksa - Unkari ja Suomi, herätkää nyt oikeasti kun vertailette ;D

Olihan siinä mukana myös naapurimaa Norja joten?
Ja Ruotsissa kaupungit voivat kieltää joillakin kaduilla nastarenkailla ajon kokonaan...

Ja lisää nastarenkaista
http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565

Keskutelua Japanista ja mitä vaikutusta oli kun nastarenkaat kiellettiin
http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6438,250
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 16:29:29 kirjoittanut v6omega »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #496 : 09.02.2014, 17:01:26 »
Tämä talvi ei ole ollut kovin vertailukelpoinen viime talveen verraten, tai edellisiin, joten pidän mielipidettäsi pelkkänä satunnaisotantana. Tänä talvena olisi siellä rannikolla pärjännyt vaikka suvi-gummeilla suurimman osan ajasta.
Kritiikkini perustan juuri tuohon väittämääsi, 16 nastoilla ja yksi kitkoilla ja kitkat ovat ylivoimaiset tuolla perusteella. Mielipide, joka on minusta enemmän uskoa kuin faktaa.
Sitten kun kokemukset ovat 5/5 talvea samalla auto-mallilla, niin se on jo huomattavasti todellisempaa.

Niin, kun nyt omilla kokemuksillasi keulit, niin on täälläkin ajettu useita vuosia taksia ja yhdistelmää... ajoneuvoilla, joihin tuli muutamassa vuodessa puoli miljoonaa kilometriä tauluun. Toki ne ajat on jo takana päin.

Ja tuo samalla autolla 5/5 talvea?!? Kuka ajaa samalla autolla kymmenen talvea? Heh. Tuossa pitäisi vaihtaa käytännössä päivittäin rengasta, koska jo parissa vuodessa tekniikka kehittyy ja vanhaa mallia ei kannata verrata uuteen.

Sinällään psykologia näissä aina unohdetaan: mitä nastojen ropina sanoo aivoille? Psykologisissa tutkimuksissa aistittavat havainnot korostuvat ja tekevät muistijälkiä... esimerkiksi imureissahan pidetään tarkoituksella kovaa melua, koska kova imuteho yhdistyy aivoissa meluun. Sama esimerkiksi koskien hiustenkuivaajia.

Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus, jossa kuljettajia ajatetaan sokkona huonohkoilla nastarenkailla jäärataa ja asvalttirataa, sekä sen jälkeen loistavalla kitkarenkaalla samat... ja pitäisi vastata kumpi rengas piti paremmin. Ja vasta sen jälkeen näytettäisiin kellosta kummalla meni oikeasti paremmin, eli oli enemmän pitoa.

Lainaus
Tuota renkaiden valinnanvapautta ovat juurikin tuo NASTA-hanke (Tzadin kaupunki ja Trafi) yrittäneet vähentää, toinen ympäristösyistä ja toinen asfaltointikustannusten vuoksi, joten ne ovat likipitäen samassa sarjassa kuin tupakkateollisuuden väittämät haitattomuudesta. Tutkimus kun ei ole aina absoluuttinen totuus, vaan tulos siitä, mitä on haluttu tutkia ja millä tavoin.

Mielestäni esimerkiksi verotus (Oslon malliin) nastarenkailla olisi varsin perusteltavissa ja jättäisi valinnanvapauden kuluttajalle. Aivan kuten tupakointi. Jos haluat sitä harrastaa, maksat, mutta kokonaan sitä ei ole kielletty.


Lainaus
Mikä tämä kulunut nastarengas on? Nastatonko? Jos niin, niin olen täysin samaa mieletä kanssasi! Mutta jos nastoista on 95% olemassa, niin en enää yhdy mielipiteeseesi, eikä rengas ole yli vuosikymmenen ajettu.

Siis mikä tutkimus näyttää, että kulunut kitka on parempi kuin kulunut nasta?

Herra on hyvä ja lukee mainituista testeistä. Edellisin linkkaus oli testiin, jossa oli käytettynä nasta- ja kitkarenkaana 6mm renkaat ja 3mm renkaat. Molemmissa käytetyissä renkaissa kitkarengas pesi nastarenkaan myös jäällä. On se nyt vaikea uskoa, ei tässä voi muuta sanoa. Tuntuu hieman kuin olisi tiedemies aikana, jolloin kirkon totuus oli se, että aurinko kiertää maata;)


Lainaus
Mutta selkeästi tuossa nasta-raportissakin on havaittavissa se seikka, että kitkat ovat heti luistimia jäällä kun niiden osuus on +75% renkaista ja liikennevirta on kohtuullinen. Tämä tilanne kohtuullinen liikennevirta/kitkat vaikutus on nähtävissä jo nyt monissa paikoin liikenteessä ihan omin silmin! Nimenomaisesti jarrutuspito on se, mikä kitkoilla romahtaa (kuva 11, 12)

Ei se mihinkään romahtanut. Siellähän mainittiin, että vaikka 100% renkaista oli kitkoja, oli kitkaero nastalliseen virtaan pienempi kuin esimerkiksi kesärengastesteissä oleva kitkaero märällä parhaalla ja huonommalla renkaalla.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #497 : 09.02.2014, 17:09:04 »
Edelleen ne OLOSUHTEET MISSÄ AJETAAN. Täällä väännetään ties mistä tutkimustuloksista, omista subjektiivisista näkökohdista katsottuna, kun eniten merkkaa edelleen se missä kukin itse ajaa. Ihan sama minulle jos käytetty kitkarengas on parempi kaupunkiolosuhteissa, jos olosuhteet missä ajaisin päivittäin olisivat vaikka tuo edellisessä postauksessa kuvaamani 10+10km peilijäistä metsätietä jne...

Jännä juttu kuitenkin, että täällä mainituissa testeissä, joissa on vertailtu käytettyjä renkaita, on pito ollut parempi JÄÄLLÄ nimenomaan kitkarenkaalla.

Aika helvetin harva ajelee alle vuoden ikäisellä talvirenkaalla Suomessa. Toki voisi toivoa, että kenellekään ei olisi kolmea vuotta vanhempaa rengasta alla, mutta totuus on toinen. Tässäkin taloyhtiössä jollakin sankarilla on vielä Hakkapeliitta 1:set alla. Ja varmasti vannoo palstoilla nastojen nimeen, ja ettei edes uusi kitka pidä jäällä paremmin kuin hänen 15v vanhat nastarenkaat.

Jokainen toki valitkoon miten haluaa, mutta hauskaa on tämä tulosten ja raporttien kieltäminen :)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #498 : 09.02.2014, 17:27:33 »
Olihan siinä mukana myös naapurimaa Norja joten?
Ja Ruotsissa kaupungit voivat kieltää joillakin kaduilla nastarenkailla ajon kokonaan...

Ja lisää nastarenkaista
http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565

Keskutelua Japanista ja mitä vaikutusta oli kun nastarenkaat kiellettiin
http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6438,250

Norja ei ole KIELTÄNYT, kuten esimerkkisi Unkari jne. ;D Se että Ruotsi VOI KIELTÄÄ JOILLAKIN KADUILLA, ei ole kielto. Sama settihän se on Suomessakin - kieltoja harkitaan. Japani on monessa suhteessa erilainen kuin Suomi.. Järkevä vertailija hakee verrokit suht samalaisista maista ja Ruotsi-Suomi lienee molemmat about vertailukelpoisia, paitsi Ruotsi jatkuu pidemmälle etelään. Norja on Atlantin rantavaltio ja se tuo oman säväyksensä.

Toi Rodionin toistama käytetty kitka on parempi kuin käytetty nasta - ok. Tuossa vertailuparissa uutena ero oli n. 10 metriä nastan hyväksi ja kuluneina ero oli tuossa vertailuparissa taisi olla metrin luokkaa kitkan hyväksi.. Eikai siinä mitään kieltämistä ole? Odotan mielenkiinnolla Nokian R2:n ja Hakka 8:n vastaavaa vertailua...

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #499 : 09.02.2014, 17:33:14 »
Nastarengaskielto on ainakin yhdellä kadulla Tukholmassa, Upsalassa ja Göteborgissa. Tukholmassa jo vuodesta 2010 alkaen.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #500 : 09.02.2014, 17:50:54 »
Kerros lisää, mikä katu ja mikä oli peruste kiellolle? (En tuosta ole kuullut aiemmin, olisiko joku museotien tms. suojeluun liittyvä?)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #501 : 09.02.2014, 18:01:38 »
Jännä juttu kuitenkin, että täällä mainituissa testeissä, joissa on vertailtu käytettyjä renkaita, on pito ollut parempi JÄÄLLÄ nimenomaan kitkarenkaalla.

Jännää on sekin ettei kerrota mitkä kyseiset renkaat on, kerrotaan vain että käytettyjä ovat. Molemmat hinnat alkaen -malleja, molemmat huippurenkaita vai mahdollisesti huippukitka ja kiinalainen nastarengas että saadaan tulokset näyttämään sitä mitä testin maksaja haluaa? Ei kai siinä pitäisi olla mitään ongelmaa kertoa että testattu nastarengas oli X ja kitkarengas oli Y.

Toinen jännä asia on molempien osapuolien asenne vastapuolta kohtaan. Onko täällä nastarengaskuskeja jotka vakavissaan väittää että nastarengas on paljaalla asvaltilla järkevämpi valinta kuin kitka? En ole yhtään nähnyt ja jos niitä on niin toivottavasti tajuavat ollakin hiljaa. Onko täällä kitkarengaskuskeja jotka vakavissaan väittää että kitkarengas on peilijäällä järkevämpi valinta kuin nasta? On. Niiltä kysyn edelleen että kummalla pääsee nopeammin avannosta ylös, kumihanskoilla vai jäänaskaleilla.

Oma lukunsa on myöskin auto johon renkaat asennetaan. Lopputulos riippuu paljon jopa siitä onko ABSit vai ei, siinä missä lukkiutumaton jarru pitää pyörän pyörimässä vaikka mikä olisi lukkiutuva päästää nastan kaivautumaan pintaan ja puremaan tavallista paremmin. Ja kyllä, olen kokeillut, autokoulun kakkosvaiheessa ohje oli jarru pohjaan jäällä ja katsotaan mihin pysähtyy. Kaikilla muilla oli ABSit, minulla ei, eroa tuli kuudenkympin vauhdista useampi autonmitta minun eduksi ja renkaina oli jotkut mitkä sattuu auton mukana tulleet Yokohamat.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #502 : 09.02.2014, 18:26:33 »
Kerros lisää, mikä katu ja mikä oli peruste kiellolle? (En tuosta ole kuullut aiemmin, olisiko joku museotien tms. suojeluun liittyvä?)

Tukholmassa pätkä Hornsgatania (Slussenilta lounaaseen), Uppsalassa pätkä Kungsgatania ja Göteborgissa pätkä Friggagatania ja Odinsgatania,.

Kaikissa on varmaan sama nimittäjä eli nastarenkaiden irroittamat pienhiukkaset. " Hornsgatanilla on nastojenkäyttö vähentynyt 60-70 % :ta  30 %:iin. ja keskustassa 50 %:iin ja sisääntuloväylillä 60%:iin"

Ei ole kyllä oikein museotie vaan vilkas katu söderissä jossa paljon asuntoja kadunvarrella, pääseee mm. E4:e aika hyvin. Samoin Uppsalassa hyvinkin keskeinen katu. :)

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Trafikkontoret/vinterdack/Utvardering-av-dubbdacksforbudet/

Jostain olen lukenut, että myös Uppsalassa kuin Göteborgissakin on samansuuntaisia tuloksia.

« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 19:25:47 kirjoittanut gubbe »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #503 : 09.02.2014, 18:36:42 »
Jännää on sekin ettei kerrota mitkä kyseiset renkaat on, kerrotaan vain että käytettyjä ovat. Molemmat hinnat alkaen -malleja, molemmat huippurenkaita vai mahdollisesti huippukitka ja kiinalainen nastarengas että saadaan tulokset näyttämään sitä mitä testin maksaja haluaa? Ei kai siinä pitäisi olla mitään ongelmaa kertoa että testattu nastarengas oli X ja kitkarengas oli Y.

Toinen jännä asia on molempien osapuolien asenne vastapuolta kohtaan. Onko täällä nastarengaskuskeja jotka vakavissaan väittää että nastarengas on paljaalla asvaltilla järkevämpi valinta kuin kitka? En ole yhtään nähnyt ja jos niitä on niin toivottavasti tajuavat ollakin hiljaa. Onko täällä kitkarengaskuskeja jotka vakavissaan väittää että kitkarengas on peilijäällä järkevämpi valinta kuin nasta? On. Niiltä kysyn edelleen että kummalla pääsee nopeammin avannosta ylös, kumihanskoilla vai jäänaskaleilla.

Minun linkkaamassa jutussa renkaat oli Continentalin testivoittajat, sekä nastat että kitkat.

Kuten siinä nasta-raportissa kerrotaan, nykyään nastan iskuvoima on säädetty niin heikoksi, että se ei aina edes pure jään läpi, vaan liukuu pinnalla. Näin voidaan samaan tapaan provosoiden kysyä, että pitääkö jäällä paremmin suoraan liukuva luistin, vaiko lenkkari? :)

Hyvin kyllä älämölöä aiheuttaa, kun siinä viimeisessä linnakkeessa, peilijäällä, nastat alkavat olla kuluneena jo kitkoja huonompia, ja siitä asiasta mainitsee.

Itse asiassa paljaalla asvaltilla nastat voi ollakin paremmat, ainakin jäykemmät, koska lamellien määrä on niin paljon pienempi ja pintakumi on jäykempää. Kitkoilla ajettaessa ajotuntuma ei ole niin jäykkä, koska kosketuspinta on pelkkää pehmeää lamellia. Sormella kun koittaa, on ero todella suuri nastarenkaan ja kitkarenkaan pehmeydessä. Pakkasella kitkatkin jäykkenevät.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 18:39:29 kirjoittanut Rodion »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #504 : 09.02.2014, 19:39:23 »
Eli tuosta voidaan todeta ettei Continentalin nastarenkaita kannata hankkia, menettää ominaisuutensa nopeasti....

Gubbe kirjoitti siitä nastojen osittaisesta kiellosta, joillain tienpätkillä- aika erikoinen ratkaisu tollanen osa-kielto. Toisaalta outo, mutta onko siinä ihan järkeä?

itse uskon valistukseen enemmän kuin keppiin. Pari tämän kaltaista lauetoa talvea ja taas kitkojen osuus on kasvanut. Yksi mikä varmasti toimisi olisi kokeilumahdollisuus... tarkoitan että jollain radalla voisi kokeilla samaa autoa nastoilla ja kitkoilla. Mutta enemmän ilman laatuun vaikutetaan sillä, että julkista liikennettä parannetaan ja käytetään - vaikkei se aina ole vaihtoehto niin edes joskus... ja oli renkaat mitten mitä vain.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #505 : 09.02.2014, 20:07:59 »
Toinen jännä asia on molempien osapuolien asenne vastapuolta kohtaan. Onko täällä nastarengaskuskeja jotka vakavissaan väittää että nastarengas on paljaalla asvaltilla järkevämpi valinta kuin kitka? En ole yhtään nähnyt ja jos niitä on niin toivottavasti tajuavat ollakin hiljaa. Onko täällä kitkarengaskuskeja jotka vakavissaan väittää että kitkarengas on peilijäällä järkevämpi valinta kuin nasta? On. Niiltä kysyn edelleen että kummalla pääsee nopeammin avannosta ylös, kumihanskoilla vai jäänaskaleilla.

Väitän kun olosuhde muuttuu huonommaksi tai vaihtelevissa olosuhteissa "talvisiin olosuhteisiin" nastarengas on parempi vaihtoehto. Kuten esimerkiksi alijäähtynyt vesi.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #506 : 09.02.2014, 21:18:02 »
Jännä juttu kuitenkin, että täällä mainituissa testeissä, joissa on vertailtu käytettyjä renkaita, on pito ollut parempi JÄÄLLÄ nimenomaan kitkarenkaalla.

Aika helvetin harva ajelee alle vuoden ikäisellä talvirenkaalla Suomessa. Toki voisi toivoa, että kenellekään ei olisi kolmea vuotta vanhempaa rengasta alla, mutta totuus on toinen. Tässäkin taloyhtiössä jollakin sankarilla on vielä Hakkapeliitta 1:set alla. Ja varmasti vannoo palstoilla nastojen nimeen, ja ettei edes uusi kitka pidä jäällä paremmin kuin hänen 15v vanhat nastarenkaat.

Jokainen toki valitkoon miten haluaa, mutta hauskaa on tämä tulosten ja raporttien kieltäminen :)

Kuka on kieltänyt mitään? Edelleen lukekaa edellinen ja sitä edellinen viestini, tuokin kaveri kuka ajaa em. teitä mistä oli puhe, ostaa käytännössä uudet nastat joka vuosi, kesärenkaita joutuu joskus ostamaan toisen setin jo elokuussa. Kilsoja kun tulee.

Mitä tekoa tällä on sen kanssa, jos joku tojotakuski ajelee Hakka ykkösillä pk-seudulla? ;) Ei mitään. Eli edelleen ne olosuhteet ja tilanteet, ei se kitka ole jeesusratkaisu kaikkialla, jos ajaa paljon on sillon myös yleensä alla sellaset renkaat mitkä eivät ole edes 2v vanhoja, saati vanhempia...

Silti aion itse kokeilla seuraavaksi kitkoja, koska en aja em. olosuhteissa mistä puhuin. MUTTA ymmärrän sen, että joku muu ajaa ja en ala tuputtamaan kitkoja jeesusratkaisuna näissä tapauksissa...
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 21:29:31 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #507 : 09.02.2014, 22:21:18 »
En minäkään ole tuputtamassa mitään vaihtoehtoja, vaan tuomassa esille faktoja. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa, mutta toivoisin että ne ovat analyyttisiä olemassaolevaan tietoon perustuvia ratkaisuja eikä mutu-tuntumalla tehtyjä "näin se on, koska on aina ennenkin ollut".

Eiköhän kohtalaisen moni tee täällä ihan tietoisen valinnan, mutta samaa ei voi toki sanoa kaikista. Jos tietoa tuo julki, siinä ei kait mitään pahaa ole. "Vallitseva totuus on ainoa oikea" -tyyppiset väännöt vain hieman turhauttavat. Ja vähättelyt, tyyliin "ethän sinä voi tietää kun et aja xx tuhatta kilometriä ympäri Suomea vuodessa".

Fusekin yllättäen tietää aika paljon maatalousasioista, vaikka ymmärtääkseni ei ole kymmenien vuosien kokemusta suurmaatalousviljelystä :)
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 22:23:33 kirjoittanut Rodion »

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #508 : 09.02.2014, 22:34:10 »
En minäkään ole tuputtamassa mitään vaihtoehtoja, vaan tuomassa esille faktoja. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa, mutta toivoisin että ne ovat analyyttisiä olemassaolevaan tietoon perustuvia ratkaisuja eikä mutu-tuntumalla tehtyjä "näin se on, koska on aina ennenkin ollut".

Eiköhän kohtalaisen moni tee täällä ihan tietoisen valinnan, mutta samaa ei voi toki sanoa kaikista. Jos tietoa tuo julki, siinä ei kait mitään pahaa ole. "Vallitseva totuus on ainoa oikea" -tyyppiset väännöt vain hieman turhauttavat. Ja vähättelyt, tyyliin "ethän sinä voi tietää kun et aja xx tuhatta kilometriä ympäri Suomea vuodessa".

Fusekin yllättäen tietää aika paljon maatalousasioista, vaikka ymmärtääkseni ei ole kymmenien vuosien kokemusta suurmaatalousviljelystä :)

Joo en missään nimessä tarkoittanut, että ei saisi jakaa tietoa ja kyseenalaistaa vallitsevia käsityksiä. Varmasti Suomen olosuhteissa on myös iso osa autoilijoita, jotka eivät aja fiksuimmalla rengasvalinnalla siihen nähden missä ajoa tulee. Särähtää vaan heti korvaan, kun aletaan puhumaan asioiden kieltämisestä jonkun tietyn alueen ja olosuhteiden näkökulmasta katsottuna. Siinä menee helposti lapsi pesuveden mukana. :P

Ei ole tilallisena kokemuksia, muuta kuin muilla töissä olleena. Ihan mukavalta tosin kuulostaa, jos jäänyt vaikutelma on se että joku ymmärrys on. Agronomi/MMM koulutuksella lienee suotavaa että on jotain käsitystäkin kyseisen sektorin asioista tarttunut matkaan! :P Joku sopivankokoinen viljatila olisi kyllä mukava harrastus joskus tulevaisuudessa!  ;D On kyllä silti asioita, mistä en lähtisi väittelemään päätoimisen ammattiviljelijän kanssa edes tällä koulutuksella. ;) Yllättävän moni isomman tilakokonaisuuden ammattiviljelijäkin on tosin agronomi, että ei siinä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 22:41:26 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #509 : 10.02.2014, 08:28:58 »
Muistakaa kaikki, että ITSE KOITTAMALLA se selviää!! Ainakin ite suosin sitä taktiikkaa...
Ja toinen asia on, että minkälaisessa käytössä auto on.
Omasta mielestä se yksikin kerta riittää, kun vaimo, lapset kyydissä menee kylki edeltä tukkiauton keulaan, tossa peilijäisellä kotitiellä, jota joutuu jokapäivä 30km ajelemaan...
Onneksi testasin ensin itse kitkojen(nokian r) pitävyyttä... Säikähdin itsekkin aika pahasti, kun ekan kerran lähdin liikenteeseen... Oikeasti ajattelin, että saako tämmösiä edes myydä!!
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 08:43:36 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

 

Proturbo  Autodiagnoosi