Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #525 : 10.02.2014, 21:32:00 »
Heittoni tuosta vuosikymmenestä ja samasta autosta, liittyi kommenttiisi siitä, että pidit mahdottomana, että kukaan ajaisi vuosikymmenen samalla autolla. Kyllä sellaisia ihmisiä on yllättävän paljon, syystä tai toisesta. 

Toinen osa porukasta vaihtaa taas autoa kuin sukkia. Kaikki riippuu kaikesta.

Turhaahan tässä on keskustella, kun vuorotellen vääristellään toisen sanomisia? Missä vaiheessa PIDIN MAHDOTTOMANA, että kukaan ajaisi vuosikymmenen samalla autolla? Kyllähän joku voittaa lähes viikottain lotossakin seitsemän oikein, joten hyvin harvoin pidän mitään mahdottomana.

Lainaus
Liekö muistisi pätkii jo kuluneen ajan vuoksi tai sitten renkaissa on tapahtunut kehitystä myös nastakumien puolella?

Liekö muistisi pätkii, vai etkö ole havainnut nastoissa tapahtuvaa degeneraatiota koskien painoa, iskuvoimaa, määrää, jne. ettei tiestö kuluisi. Ainakin siis puhtaiden nastojen pito uutena peilijäällä on epäilemättä laskenut niistä ajoista, kun mukulakivellä nastarenkaat iskivät kipinää suditettaessa. Samaan aikaan kun nastojen tietä kuluttavaa voimaa on pienennetty askel askeleelta, on kulutuspinnan ja lamellien ja kumiteknologian kehitys mennyt eteenpäin. Tämä hyödyntää molempia renkaita, mutta suhteellisesti enemmän kitkarenkaita.


Lainaus
Lisäksi muistutan siitä, että ysi on yllättävän hiljainen auto kaikkinensa myös nykymittapuulla. Olihan se referenssi-autona myös TM:n melutestissä taannoin. Jos vertaat sitä seiskan kanssa sisämelussä, niin metsään meni.

Hohhoijaa, 940 GL farmari automaatilla oli se auto, jota ajelin ja jota muistelin. Auto oli vuosimallia 1991 ja sillä ajelin vuosina 1997 ja 1998.

Lainaus
Kyllä niitä tetra-kapuloita tekevät myös muut kuin entinen EADS. Ja kun et tajunnut viittausta, niin taivutan rautalangasta;
Viittasit psykologiseen vaikutukseen, minä viittasin absoluuttinen mittalaitteeseen, jonka sattumoisin kantoi sisään juurikin sillä hetkellä kuriirin hemmo. Eli minä "viis veisaan" uskosta asiasta, joka voidaan mitata ja tarkistaa absoluuttisesti.

Sinulla taas on mennyt psykologian tutkimuksiin viittaamiseni täysin ohi. Ilmeisesti kaikki suomalaiset kuljettajat kantavat mukanaan jatkuvasti kalibroitua kitkamittalaitteistoa, joilla voivat analysoida miten hyvin oma nastarengas pitää ja miten hyvin kitkarengas olisi pitänyt samassa tilanteessa?

Lainaus
Ja en, epäile, ettetkö kääntäisi swahiliksi käyttöohjeita, niiden laadusta sitten voimmekin keskustella!  :D

Kuka sanoi, että minä ne kääntäisin? Sanoin vaan, että Tetra-laitteellesi voin sellaisen hankkia. Taas teit omia johtopäätöksiä vailla parempaa tietoa. Vai haluatko kenties Swahilin UI:n laitteeseesi? Sekin onnistuu...


Lainaus
Miten oppivelvollisuus liittyy taitoihin?

Ei herranjestas sentään. Mielestäsi on ihan sama kaksikielisessä Suomessa tarjota tekstiä toisella virallisella kielellä tai swahiliksi? Voin kertoa, että palvelua et saa virastossa swahiliksi (ellei äidinkielesi ole swahili), mutta ruotsiksi palvelua saat.

Lainaus
No tuskin nyt kuitenkaan!  :2funny:
Ja mikäs moottori siinä laitteessasi nyt olikaan?  ::)

Kuvitteletko oikeasti ettei ~400Nm saa nuoskalunta ja soraa lentämään kaaressa? Asvaltillakin saa donitsia, mutta pitkää viivaa ei saa :(


Lainaus
Minusta näissä on yllättävän paljon yhtäläistä, vaikka toisesta piikit puuttuvatkin.  ;)
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=32097171&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+8
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=32097385&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2

Molempia hiplanneena voin sanoa, että toiseen uppoaa sormi lähes puoli senttiä lamelleihin, mutta toiseen ei. Jää sinun arvailtavaksi kummassa on enemmän lamelleja ja kummassa vähemmän.

Viisas kuulemma lopettaa ensin, annan sinulle sen mahdollisuuden tässä :)
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 21:37:21 kirjoittanut Rodion »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #526 : 10.02.2014, 21:34:04 »
Ei ne raskaiden nastat nyt niin lamellisia ja pehmeitä ole, kuin mitä kitkan pitäisi (ei lähelläkään).

Ei edes henkilöauton nastarengas ole niin pehmeä ja lamellinen kuin henkilöauton kitkarengas, mutta ei sitä uskota, koska ne kuitenkin näyttää samanlaisilta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #527 : 10.02.2014, 21:40:12 »
Ei edes henkilöauton nastarengas ole niin pehmeä ja lamellinen kuin henkilöauton kitkarengas, mutta ei sitä uskota, koska ne kuitenkin näyttää samanlaisilta.
No eihän ne edes näytä samanlaisilta...

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #528 : 10.02.2014, 21:50:12 »
Mitenhän tähän jutusteluun sais vielä lisää mausteita, ei oikeen vielä lähe... :2funny:   ;)
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #529 : 10.02.2014, 22:33:08 »
Kannattaa muistaa kun vedetään "raskaatkin käyttää nastoja" -kortti, niin veikkaan raskaan ajoneuvon painon aiheuttavan joitain ongelmia hyvän kitkarenkaan kehityksessä. Toki painosta on osakseen hyötyä (kumiseos painuu ja tarrautuu paremmin), mutta luulisin todella pehmeän kitkan kirjaimellisesti sulavan raskaan kaluston alle muutamassa päivässä. Ei ne raskaiden nastat nyt niin lamellisia ja pehmeitä ole, kuin mitä kitkan pitäisi (ei lähelläkään).
Totta, ei pitäisi verrata raskaita henkilöautoihin.
En myöskään ole nastauskovainen, vaikka sellaiset valitsinkin. Hyvät kitkat olisi tulleet kalliimmiksi ja halusin tehdä varman valinnan, koska nastoilla ei ainakaan tule yllätyksiä.

Varmasti pärjäisin myös kitkoilla, pärjäsinhän myös nastattomilla nastoilla ja kyljestään jo haljenneilla kymmenvuotiailla hakka kakkosilla joskus...

Pääasia, että kuljettaja tiedostaa, millaiset renkaat alla on. Ei ole edes olennaista tietää, onko niissä nastoja, kyllä hyvä kuljettaja tuntee, millainen pito on ja sovittaa ajotavan sen mukaan. Eivätkä kaikki nastarengaskuskit ulosmittaa sitä hyvää jääpitoa kaahaamalla, eivätkä kaikki kitkakuskit luistele vesijäällä ojaan.

Ja jos hyvät kitkat pitävätkin kuluneena vähän nastoja paremmin, niin uusien nastojen pito on silti paljon parempi ja siinä välillä kuvittelisin molempien olevan aika tasoissa sillä erotuksella, että nastarenkaan pidon menetys tapahtuu pehmeämmin.

Viimeinen kappalehan sitten sisältää vahvasti kärjistettyä mutua, joka perustuu lähinnä muutamaan luettuun testiin ja tuttujen kertomuksiin.
Mielipideasiahan koko rengasvalinta monesti on ja mielipiteistähän voi tapella. Paha se faktoistakaan on kiistellä. Ja rengasvalinta on aina kompromissi ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle ja kolmas kelpuuttaa kaikki. Sitten on vielä ne, jotka eivät edes ymmärrä renkaista mitään, ajavat vain niillä, mitä liikkeessä suositellaan ja huollossa alle laitetaan ja pärjäävät, koska ovat varovaisia, jopa arkoja ja vakuutus hoitaa loput.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Paikalla mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #530 : 11.02.2014, 12:54:40 »
Kylläpä sitten täytyy olla todella hiljainen auto tämä Mahtawa kantti-Volvo. Meinaan kuuluu S60 sisälle melkosen paljon selvemmin nastarenkaiden jyristykset (Nordman 4) kuin kesärenkulat  kaikilla normaaleilla ajonopeuksilla kunhan alla on sula asfaltti.
No, kuten sanottu, ysi oli TM:n melutestin verrokki ja vieläpä vuodelta -95!  Suurin osa testin autoista hävisi vanhalle ysille! :o
Joten miksiköhän se yli kymmen vuotta vanha auto oli verrokkina testissä? :buck2:
Penarin 500/700 sarjat ja lexus hybridi olivat hiljaisempia muistaakseni ja testi on vuoden tai parin takaa.  :o

Puhumattakaan eri renkaiden eroista melussa...    :buck2:

Auto melko reunassa tietä ja kuski käänsi paikoillaan hieman edestakaisin rattia, niin auto alkoi valumaan sivuttain kohti ojaa. Alla oli muistaakseni maks ylivuoteiset kitkarenkaat. Vaikea uskoa että nastarengaskaan olisi pitänyt tuossa tilanteessa sen paremmin kun tamppaantunut nuoskapolanne on kuitenkin pelko pehmeää, vaikkei renkaan kuvio siihen pystykään...
Tämä ei ole uskon asia vieläkään! :facepalm:   Ja minä puhuin kiillotetusta nuoskalumesta, enkä pehmeästä!  :juhau:
Joten sisälukutaitoa ja huolellisuutta ennen selkäydinreaktioita, kiitos!  :pomo:

Ja kun hevi ei toimi, kokeillaan Klassista!
Turhaahan tässä on keskustella, kun vuorotellen vääristellään toisen sanomisia? Missä vaiheessa PIDIN MAHDOTTOMANA, että kukaan ajaisi vuosikymmenen samalla autolla? Kyllähän joku voittaa lähes viikottain lotossakin seitsemän oikein, joten hyvin harvoin pidän mitään mahdottomana.

Et pitänyt mahdottomana, vaan sanoit;
Lainaus
Ja tuo samalla autolla 5/5 talvea?!? Kuka ajaa samalla autolla kymmenen talvea? Heh.
Väheksyit heitä, jotka ajavat omasta halustaan tai tahdostaan kymmenen talvea samalla autolla.
Ja sitten vielä kehtaat arrogantisti syyttää muita väheksynnästä! :nohnoh

Liekö muistisi pätkii, vai etkö ole havainnut nastoissa tapahtuvaa degeneraatiota koskien painoa, iskuvoimaa, määrää, jne. ettei tiestö kuluisi. Ainakin siis puhtaiden nastojen pito uutena peilijäällä on epäilemättä laskenut niistä ajoista, kun mukulakivellä nastarenkaat iskivät kipinää suditettaessa. Samaan aikaan kun nastojen tietä kuluttavaa voimaa on pienennetty askel askeleelta, on kulutuspinnan ja lamellien ja kumiteknologian kehitys mennyt eteenpäin. Tämä hyödyntää molempia renkaita, mutta suhteellisesti enemmän kitkarenkaita.
Nastojen määrässä on tapahtunut vähennystä, myönnettäköön, pääsääntönä, jonka uudet hakkapeliita 8 muuttavat. Et siis lue kirjoituksiani tai et ymmärrä/tiedä mitä kirjoitan. Lainaan itseäni muutaman viestin takaa:
Lainaus
Elämäni parhaat talvirenkaat ovat olleet 80-profiiliset vanhan nastasäännön mukaiset piikkipyörät, C-merkinnällä varustettuna ja "kevyt-peräisessä" takapotkusedanissa vieläpä.
Tarttuivat jäällä ja lumella kuin tauti mutta lämpimällä ja kuivalla asfaltilla olivat kuten kaikki muutkin kitkakumit.
Asiasta ymmärtävä olisi puuttunut tuohon sedaniin ja C-rengas yhdistelmään!
Ja ilmeisesti se lainaamani nokian tiekkari jäi lukematta ja fysiikan opinnot koulussa vähemmälle?

Koska yleistä kitkateoriaa ei ole vieläkään saatu aikaiseksi intensiivisistä yrityksistä huolimatta, ei asia ole nastan kohdalla ihan noin yksikäsitteinen kuin esität, sillä kitkoilla on matkaa kiinniotettavana nastojen perustasoon aika paljon jää olosuhteissa.

Nastoissa on edelleen se mekaaninen osa, joka tarttuu siihen alla olevaan materiaaliin kiinni, missä kitkakumi joutuu jättämään kaiken materiaaliteknologialle, sen puuttuvan kitkateorian lisäksi, minkä nasta voi hyödyntää kitkakumin kanssa.
Sinä yrität selittää, että vähemmän on enemmän, vaikka se nasta-raportti osoittaa selvästi kaikille lukutaitoisille toisin ilman epäilystä.

Tässä suorat lainaukset denalisteille ja luonnostaan utelialle nasta-raportista.


Mutta sitä se usko teetää! Järki jää unholaan!

Hohhoijaa, 940 GL farmari automaatilla oli se auto, jota ajelin ja jota muistelin. Auto oli vuosimallia 1991 ja sillä ajelin vuosina 1997 ja 1998.
No, oliko vaikeaa kirjoittaa se suoraan, ilman epäsuoria viittauksia? Oli ilmeisesti! :facepalm:
Joten muistisi tekee sinulle tepposia ja unohdat uskon vuoksi sen, että kehitys kehittyy tässäkin ajassa renkaissa.  :buck2:

Sinulla taas on mennyt psykologian tutkimuksiin viittaamiseni täysin ohi. Ilmeisesti kaikki suomalaiset kuljettajat kantavat mukanaan jatkuvasti kalibroitua kitkamittalaitteistoa, joilla voivat analysoida miten hyvin oma nastarengas pitää ja miten hyvin kitkarengas olisi pitänyt samassa tilanteessa?
No, perskutta! Eikö kaikki muut teekkään niin?  :o
Minä kun luuliin, että kaikilla se on autoilijan vakiovarustusta tutkan, kiihtyvyys- ja desibelimittarin lisäksi, gravimetrillä ja magnetometrillä höystettynä!  ;D  :2funny:  :2funny:

Kuka sanoi, että minä ne kääntäisin? Sanoin vaan, että Tetra-laitteellesi voin sellaisen hankkia. Taas teit omia johtopäätöksiä vailla parempaa tietoa. Vai haluatko kenties Swahilin UI:n laitteeseesi? Sekin onnistuu...

No, käyttöohjetta en tarvitse millään kielellä, koska osaan tuota laitetta käyttää jo yleisen kokemukseni perusteella tuollaisista härveleistä.
Ja erittäin pahoin pelkään, ettei sinulla ole minulle mitään annettavaa aiheessa tetra yms., käännöksiä lukuunottamatta, tai sen liitännäisyyksissä.  :pomo:

Ja en olettanut, että sinä hlö-kohtaisesti edes osaisit kääntää ne käyttöohjeet, vaan oletin, että delekoit sen jollekkin kielen osaavalle. UI:llä lienet tarkoitat User Interface:a, eli käyttöliittymää. Kiitos tarjouksesta! Pärjään ihan vakiolla lontoon-kielisellä, eikä laitettani ole kukaan swahilin kielinen räpläämässä koskaan, tai korkeintaan kun se päätyy aikanaan SER-jätteeksi.

Ei herranjestas sentään. Mielestäsi on ihan sama kaksikielisessä Suomessa tarjota tekstiä toisella virallisella kielellä tai swahiliksi? Voin kertoa, että palvelua et saa virastossa swahiliksi (ellei äidinkielesi ole swahili), mutta ruotsiksi palvelua saat.

Ja ei jumalauta!  :facepalm:
Sisälukutaitosi on todella kateissa!  No, se ei yllätä, joten lainaan sanojani:
Lainaus
Jos puhut tuosta Gubben linkkaamasta ruotsinkielisestä testistä, niin en puhu/lue ruotsia.. Eli en osaa riittävästi ruotsin kieltä, että ymmärtäisin testin tuloksia ja yksityiskohtia. Joten viittauksesi on saman kaltainen, kuin se, että alkaisin selittämään asiaa sinulle svahiliksi.
Saisinko sen lontoon kielisenä tai viitattuina kappaleina, josta voin sen konekääntää lontooksi.


Viisas kuulemma lopettaa ensin, annan sinulle sen mahdollisuuden tässä
Annoin tämän mahdollisuuden sinulle jo monesti aikaisemmin ja silti jäät kiinni housut nilkoissa, uudestaan ja uudestaan! :facepalm:
Aloita vastaamalla asiallisiin kysymyksiini asiallisesti ja siten keskustelu voi edetä asiallisesti!

Kompetenssimme alueet ovat niin eri planeetoilla, että totean taas jälleen kerran tämän; Mielipiteitäsi saat esittää perustellusti, mikä on hyväkin! Pelkät mielipiteet ilman perusteita haastan, jos omaan erilaisia kokemuksia tai tiedän asian olevan toisin/kiistanalainen.

Minun planeettani maahantulotarkastuksessa viisumisi on hylätty jo useasti inkompetenssin vuoksi! Joten turistiviisumi on ainoa vaihtoehtosi. Tosin hylätyt asiantuntijaviisumit rasittavat turistimatkojasi!  :2funny:

Asiaan takaisin:

Jotta aitoon internet-tyyliin olisi jotain linkkejä, niin tässäpä niitä ajattelun aiheeksi.
http://yle.fi/uutiset/turhamaiset_pakettiautoilijat_ajavat_henkiloauton_renkailla/5443203
http://www.nokianrenkaat.fi/nastarenkaat-vai-kitkarenkaat

Kitkat:
http://www.nokianrenkaat.fi/kitkarenkaat_yleisesti

Ja nastat:
http://www.nokianrenkaat.fi/nastarenkaat_yleisesti

Vielä yksi uutinen joka pistää epäilemään kari-pekka kyrön vierailleen rengastesteissä!  :P
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/01/27/huijaavatko-autojen-rengasvalmistajat-testaajia

Jos suhailisin eteläisimmän suomen pääteillä pelkästään, enkä kaiken karvaisilla sivukujillakin, niin ajelisin kitkoilla mielelläni, niin ei tarvitsisi kyttäillä sääennusteita syksyllä ja keväällä.

Ei lisättävää Kallekyy:n kommenttiin!   :hg:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #531 : 11.02.2014, 13:34:42 »
Nuo hakkapeliitan 4 on kyllä äänekkäimpiä renkaita mitä olen auton alla pitänyt. Muuten niin hiljainen E39 meni kyllä pilalle noilla renkailla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #532 : 11.02.2014, 13:48:36 »
Tuhoaako noi uudet Nokian kitkat kuitenkin tietä yhtä paljon kuin uusi Hakkapeliitta 8? (Ja tähän iso irviö)

"Erityisesti renkaan jääpitoa kasvattavat, kumisekoitukseen lisätyt mikroskooppisen pienet ja monisärmäistä kristallia muistuttavat timantinkovat kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina."

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #533 : 11.02.2014, 13:58:38 »
Itse päädyin pitkän harkinnan jälkeen nastoihin tuossa Xc60.
Suoranaisen jääpidon takia en nastoihin päätynyt, kun harvoin sellaista keliä oikeastin on, etteikö kitkoilla pärjää ;)
Monena talvena kuten tänä vuonnakin suurin osa kelistä on ollut märkää/kuivaa asfalttia, ja nastarengas on testeissä todettu edellä mainituissa olosuhteissa lähes kaikilta ominaisuuksiltaan paremmaksi vs kitka.
Toki tuo sivuttaispito korkeammalla autolla on hyvin tärkeä minkä nastarengas luo jo pelkästään pienellä ropinalla ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #534 : 11.02.2014, 14:05:51 »
Nämä nykyiset alla pyörivät Nordman 4:set oli alussa järkyttävän äänekkäät eli mahdoton ulina mutta nyt ääni hävinnyt/ainakin vaimentunut ja toista talvea alla.Pidoltaan ei mielestäni mikään kummonen kun vertaan edellisiin Michelineihin mutta ajellaan nyt tämä talvi näillä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #535 : 11.02.2014, 14:12:21 »
Itse päädyin pitkän harkinnan jälkeen nastoihin tuossa Xc60.
Suoranaisen jääpidon takia en nastoihin päätynyt, kun harvoin sellaista keliä oikeastin on, etteikö kitkoilla pärjää ;)

Jos valintapari oli Nokian 8 ja R2 niin teit oikean valinnan. Kitka on TM:n testissä heikompi kaikilla muilla paitsi kulutus ja melu mittauksissa. Suuntavakavuudessa ovat tasoissa.

Edes lumella kitka ei pärjää, kuivasta tai märästä asfaltista puhumattakaan. No toki tuo kitkojen testikakkoseksi tullut R2 ja kyseisen testin nastaversioiden voittaja hakkapeliitta 8 ovat lähellä toisiaan useassa kohdassa ja ero normaalille kuljettajalle lineee hyvin pieni. Paitsi jäällä, jossa ollaan täysin eri sfääreissä.. jarrutus jäällä 40,7 - 56,4 (lumellakin nastarenkaan jarrutusmatka on 1,2 metriä! lyhyempi)

Jos tuo nastafillari elinkaarensa ehtoolla vähän häviäisikin lienee se kokonaisturvallisempi valinta...

Paperilla Hakkapeliitta 8 on mun valinta.. Vielä ei ole kitkan aika talvirenkaana, minun käytössä. Mutta lähellä ollaan.

Edit: Täydennetään: Testin jääjarrutuskokeet on tehty 50 km/h nopeudesta - silloinkin ero on yli 15 metriä, reilu kolme V70:n mittaa, kuinka paljon ero on maantievauhdeista? Kuinka paljon hitaammin R2:lla pitää ajaa, että jarrutusmatka on sama?
« Viimeksi muokattu: 11.02.2014, 14:24:30 kirjoittanut D5GT »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #536 : 11.02.2014, 14:23:15 »
Paperilla Hakkapeliitta 8 on mun valinta.. Vielä ei ole kitkan aika talvirenkaana, minun käytössä. Mutta lähellä ollaan.

Itse en ole tyytyväinen tuohon Hakkapeliitan (8:n) ajotuntumaan, kun ei tiedä mikä on äärirajoilla ja mikä ei. Toki ei ole yllättänyt kertaakaan, mutta sellainen tarkka-ajotuntuma puuttuu tuosta renkaasta.

Ai niin ja etelän asvaltilla melko äänekäs, jonka huomaa varsinkin jos erehtyy ajamaan urassa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #537 : 11.02.2014, 14:25:38 »
Melusta tota on moitittu, onkohan äänekkäämpi kuin 7?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #538 : 11.02.2014, 14:51:41 »
No, kuten sanottu, ysi oli TM:n melutestin verrokki ja vieläpä vuodelta -95!  Suurin osa testin autoista hävisi vanhalle ysille! :o
Joten miksiköhän se yli kymmen vuotta vanha auto oli verrokkina testissä? :buck2:
Penarin 500/700 sarjat ja lexus hybridi olivat hiljaisempia muistaakseni ja testi on vuoden tai parin takaa.  :o

Lainaus
Auto melko reunassa tietä ja kuski käänsi paikoillaan hieman edestakaisin rattia, niin auto alkoi valumaan sivuttain kohti ojaa. Alla oli muistaakseni maks ylivuoteiset kitkarenkaat. Vaikea uskoa että nastarengaskaan olisi pitänyt tuossa tilanteessa sen paremmin kun tamppaantunut nuoskapolanne on kuitenkin pelko pehmeää, vaikkei renkaan kuvio siihen pystykään...
Puhumattakaan eri renkaiden eroista melussa...    :buck2:

Tämä ei ole uskon asia vieläkään! :facepalm:   Ja minä puhuin kiillotetusta nuoskalumesta, enkä pehmeästä!  :juhau:
Joten sisälukutaitoa ja huolellisuutta ennen selkäydinreaktioita, kiitos!  :pomo:


No kai se sitten on uskottava että on hiljainen auto. Kerran olen ysisatkun kyydissä ollut ja mitään muuta mielikuvaa kyydistä ei ole jäänyt kuin että perää heitti sivulle talvikelissä (tämä kuskista johtuvaa).

Tuohon nuoskalumeen vielä. Tarkoitat siis ettei mainitsemassani tapauksessa ollut kyseessä kiillottunut nuoskalumi? Eli paikoillaan kääntyvä rengas ei voi sopivissa olosuhteissa lamellinen välien täyttyessä kiillottaa nuoskalunta kovaksi polanteeksi? Ja tässä vaiheessa ainoastaan adhessiivinen kitka olisi pitänyt kitkan paikoillaa, tai ei oikeastaan pitänyt.

Nastarenkaallahan tässä olisi vaikuttanut sitten vielä abrassiivinen kitka eli nastan uppouma kitkapintaan.

Nyt sitten kysynkin näinpäin. Voiko nuoskapolanne olla niin kovettunut, ettei renkaan kuvio painu polonteeseen ja adhessiivinen kitka ei myöskään tarjoile pitoa ja nasta tarjoaa ainoan pidon. Voiko kuitenkin nuoskapolanne on niin pehmeää, että polanteen pinta raapiutuu rikki pienimmästkin voimista?

Eli se kaikkin pahin lumikeli. Pitoa on niin kauan kunnes rengas pyörähtää tyhjää. Ei kai sellaisessa auta kuin lumiketju.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #539 : 11.02.2014, 16:38:26 »
Itse en ole tyytyväinen tuohon Hakkapeliitan (8:n) ajotuntumaan, kun ei tiedä mikä on äärirajoilla ja mikä ei. Toki ei ole yllättänyt kertaakaan, mutta sellainen tarkka-ajotuntuma puuttuu tuosta renkaasta.

Ai niin ja etelän asvaltilla melko äänekäs, jonka huomaa varsinkin jos erehtyy ajamaan urassa.

Toiseen topiciin laittamani ruotsalaisten testi kyllä viittaisi siihen, että ei se nasta kuitenkaan heidän mielestään ole paras uutenakaan esimerkiksi kuivalla ja märällä asvaltilla.

Oudon huono paras nastarengas on kitkoihin verrattuna loskaliirrossa (löytyy kuvan oikeasta alareunasta):


 

Proturbo  Autodiagnoosi