KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #570 : 13.02.2014, 20:12:58 »
Melkeinpä veikkaisin että Hesingissäkin pitää tehdä jotain viimeistään sitten, kun ystävämme EU:n asettamat ilmanlaatu raja-arvot alkaa ylittyä. Ruotsi on sitoutunut  noudattaamaan EU:n asettamia normeja ja joillakin kaduilla tiettyinä aikoina nämä arvot on ylittyneet.

Ratkaisuna on silloin ollut kieltää liikenne nastarenkailla strategisesti juurikin sellaiselta kadulta jossa arvot ollut korkeat ja josta nastalliset voidaan johtaa kätevästi muualle.

Kuten aiemmin olen kirjoittanut tällä toimenpiteellä  on ollut positiivinen vaikutus koko kantakaupungin aluelle hiukkaspäästöjen suhteen ja kai sillä vähän säästetään asfaltti kuluissa kun autoilijat siirtyvät enemmän kitkarenkaisiin.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 20:33:11 kirjoittanut gubbe »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #571 : 13.02.2014, 20:41:03 »
Vaikka tämä talvi on ollut leuto niin tuoreessa muistissa on pari edellistä talvea ja enemmän nastoja kaipaan täällä, oli kaipaaminen harhaa tai ei, kuin muualla ajaessa. Toki muutama maantiepätkä, jota säännöllisesti ajaa kelillä kuin kelillä tuntuisi pahalta kitkoilla, reittisuunnittelulla siitäkin pääsisi = valitse selkeästi pidempi, mutta pari minuuttia nopeampi moottoritieversio, eko-reitin sijaan. Maantiellä on vähemmän osuman mahdollisuuksia, vaikka vauhti on kovempi.

Mitä tohon nastojen kieltoon tulee, luulen ettei ilmastollisista syistä sitä tarvitse tehdä. Autojen määrä vähenee kokoajan ja nopeiten asenteet muuttuu Helsingissä. Seuraavat merkitsevät muutokset on: Länsimetro, Kehärata ja pisara-rata. Harmi että 2 viimeistä joutuu vielä odottamaan. Länsiväylä tulee tyhjenemään selkeästi, kun metro aloittaa liikennöinnin.

Jos asuisin esikaupungissa luulen että kitkat olisi jo alla...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #572 : 14.02.2014, 17:33:40 »
vaikka siten että etuvetoisissa kitkat on paskemmat kuin takavetoisissa , takavetoisissa kitkat toimii paremmin kuin nastat
Vai olisiko kyseeasä enemmänkin autokohtainen, että miten toimii? Omien kokenuksien mukaan toimii molemmissa ihan hyvin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #573 : 14.02.2014, 19:38:53 »
vaikka siten että etuvetoisissa kitkat on paskemmat kuin takavetoisissa , takavetoisissa kitkat toimii paremmin kuin nastat

 ;D Tää oli hyvä! harmi, että slerba tyhjensi pajazzon edellisellä viestillä ;D
« Viimeksi muokattu: 14.02.2014, 21:47:43 kirjoittanut D5GT »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #574 : 14.02.2014, 19:59:17 »
vaikka siten että etuvetoisissa kitkat on paskemmat kuin takavetoisissa , takavetoisissa kitkat toimii paremmin kuin nastat

Varsinkin takavetoisissa joissa ei ole mitään esp:jä ja despejä (Eli luistonestoja).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #575 : 14.02.2014, 21:49:40 »
Kitkojen pitäisi olla pakolliset, jos autossa ei ole ajonrajoittimia - tiet kuluu nastarenkailla turhaan, kun renkaan luistoa ei ole rajoitettu...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #576 : 14.02.2014, 23:26:11 »
eiku just päinvastoin !
=ajotaidon puute/paska auto... :facepalm:

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #577 : 15.02.2014, 05:55:49 »
Muistetaan että, suurin osa "pidosta" on monesti korvien välissä!! Joillekkin joku keli on ylitsepääsemättömän liukas, kun taas toinen voi ajaa normaalisti. Auton ajo-ominaisuudet tulee OMASTA mielestäni toisena ratkaisevana tekiänä! Iskari vikainen corolla vs uusi Volvo = turha vertailu, renkailla ei japsista autoa saa tehtyä ;)
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #578 : 15.02.2014, 14:40:17 »
Muistetaan että, suurin osa "pidosta" on monesti korvien välissä!! Joillekkin joku keli on ylitsepääsemättömän liukas, kun taas toinen voi ajaa normaalisti. Auton ajo-ominaisuudet tulee OMASTA mielestäni toisena ratkaisevana tekiänä! Iskari vikainen corolla vs uusi Volvo = turha vertailu, renkailla ei japsista autoa saa tehtyä ;)

Tämä on niin totta kun se vaan voi olla!

Volvossani on jo 6:tta talvea (nyt ajettu n. 44 000km) samat Contin kitkat ja edelleenkään ei ole havaittavissa mitään ongelmia liikenteessä...tottakai ne saattaa luistaa vähän helpommin jos antaa kenkää kun ihan uutena koska ovat jo vanhuuttaan kovemmat ja kulutuspintaakin on vain 5 mm, mutta silti ne menee vielä täysin kelissä kun kelissä ja tämä on ihan omakohtaisesti koettu asia, eikä perustu lehtien kitkoja vähätteleviin testeihin, eli ei kannata kenenkään pillastua. Pito on siis edelleen niin hyvä ettei vielä kertaakaan ole tullut mieleeni että pitäis ostaa uudet kun niillä olisi niin vaikeaa ajaa turvallisesti.

Kulutuspinta alkaa kuitenkin olemaan jo tämän talven jälkeen sen verran vähissä että ensi talveksi pitää ostaa uudet Contin kitkat ja näillä vanhoilla kitkoilla ajetaan vielä 2 seuraavaa kesää, kaikista peloitteluista huolimatta että miten vaarallista se onkaan, hui kauheeta! Toisella autolla olen jo useamman kesän ajellut kitkoilla eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia pidon tai niiden alle sulamisen suhteen vaikka siitä vouhkataankin aika lailla ja näin vääristellään totuutta. Hyvin paljon on kiinni autostakin miten turvallista milläkin renkailla ajaminen on.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #579 : 15.02.2014, 15:05:30 »
Sullahan oli ne "pikkasen paremmat" renkaat. Jäälläkin nastoilla jäi sun jälkeen sutimaan, kun itse kiihdyttelit sutimatta ;D Joo testit on siinä suhteessa puuta-heinää, jos noi kokemuksiesi mukaiset jutut pitää paikkansa ;D

Edit: Hakkapeliitta 7 vs. hakkapeliitta 8. Kun en asiaan tarkemmin keskittynyt niin ajotuntuma on suht sama, vaikka vannekoko kasvoi ja rengas on vähän leveämpi. Moottoritievauhdissa melulukemien haarukka on täsmälleen sama.. Äänimaailma muuttui jurisevasta ehken pikemminkun vaimeaan ujellukseen? Talvirenkaiden Äänimaailma on selkeästi kehittynyt, esim. Nokian Nordman 4 jurisee melkoisesti jo kaupunkinopeuksissa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 15:34:15 kirjoittanut D5GT »

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #580 : 15.02.2014, 15:32:45 »
Sullahan oli ne "pikkasen paremmat" renkaat. Jäälläkin nastoilla jäi sun jälkeen sutimaan, kun itse kiihdyttelit sutimatta ;D Joo testit on siinä suhteessa puuta-heinää, jos noi kokemuksiesi mukaiset jutut pitää paikkansa ;D

Olet asian ytimessä.  :2funny:  Paitsi etteivät ole pikkasen paremmat, vaan sikana paremmat kun moni muu kitka tai tiet pilalle hiovat nastarinkulat.  8)
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 15:34:20 kirjoittanut Volvo-car »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #581 : 15.02.2014, 15:42:04 »
Contin kitkoista olen kyllä kuullut aina hyvää.

Isällä kyllä "sulaa" kitkat alle reilun ajomäärän takia heti, kun tiestö on paljas ja keli lämpiää yli nollan. Ihan muutamassa viikossa menee useampi milli ja slikseiksi. Continentaalit on rungoltaan niin pehmeät, että nimesi ne aikoinaan "pattinentaaleiksi", kun kelien lämmettyä meni runko.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #582 : 15.02.2014, 18:00:30 »
Hyvä maine taitaa olla alunperin vähän "doupatuista" testiin luovutetuista renkaista - eikö se ollut juuri Continental, joka jäi iinni huijauksesta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #583 : 15.02.2014, 18:18:43 »
Minen doupatusta tiedä, vaan puhuin nyt lähipiirin kokemuksista ja omista havainnoista (minulla siis ei ole ollut, mutta olen esim. isän autolla ajanut jossa on ollut contin kitkat).

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #584 : 15.02.2014, 20:22:37 »
Hyvä maine taitaa olla alunperin vähän "doupatuista" testiin luovutetuista renkaista - eikö se ollut juuri Continental, joka jäi iinni huijauksesta.

Viitannet tähän juttuun?  Kyllä, se oli continental!   :facepalm:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/01/27/huijaavatko-autojen-rengasvalmistajat-testaajia


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo