Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #750 : 22.10.2014, 10:34:38 »
Mulla onkin kitkattomat talvirenkaat! ;D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #751 : 22.10.2014, 10:56:43 »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #752 : 22.10.2014, 17:47:33 »
Niin ja kun tuon jyvittää 4-6 vuodelle, niin ei se paria kymppiä enempää vuodessa tee 8)

Kenellä talvirenkaat kestävät 4-6 vuotta?  :o

Minulle ne menevät loppuun parissa talvessa, kolmannessa viimeistään. Joten käytännössä joka kolmas vuosi minulla menee renkaat ostoon.  Ja kun siihen laskee suvi-gummitkin, niin viimeistään 1,5 vuoden välein käyn rengasliikkeessä.
Normaalistikkin minulla renkaat kestävät vain kaksi ajokautta per kierros.
Kesäkumit kestivät takarenkaiden osalta yhden säätö-kesän. Joten rengaskuluilla on minulle merkitystä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #753 : 22.10.2014, 17:56:47 »
Elämäni ensimmäiset kitkarenkaat laitettu eilen alle  :pomo:
22v ollut ajolupa kuitenkin..

Ei tietysti pysty juuta tai jaata vielä sanomaan,  muuta kuin ovat pirun hiljaiset  :)

Renkaat on, Nokian R2 235/45-18, tykkään :tykkää:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1012
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #754 : 22.10.2014, 18:13:01 »
Kenellä talvirenkaat kestävät 4-6 vuotta?  :o

Minulle ne menevät loppuun parissa talvessa, kolmannessa viimeistään. Joten käytännössä joka kolmas vuosi minulla menee renkaat ostoon.  Ja kun siihen laskee suvi-gummitkin, niin viimeistään 1,5 vuoden välein käyn rengasliikkeessä.
Normaalistikkin minulla renkaat kestävät vain kaksi ajokautta per kierros.
Kesäkumit kestivät takarenkaiden osalta yhden säätö-kesän. Joten rengaskuluilla on minulle merkitystä.

Riippuu aika paljon siitä, kuinka paljon (ja miten) ajaa vuosittain. Tuossa XC:ssä oli kitkat alla ja kesäkumit kontissa kevättalvella 2008, kun sen Ruotsista hain eikä ole vielä tarvinnut rengaskaupoilla käydä. Ainoastaan 2 käytettyä kesärengasta ostin viime keväänä, kun autoon oli aikoinaan rengasvaurion vuoksi jouduttu ostamaan toiselle akselille uudet renkaat ja nyt ne vanhemmat alkoi olla jo sakkopinnalla. Eli kilometrejä ei kovin paljoa tule, kun ei tarvii enää töissä käydä ja lisäksi kesäkautena tulee ajettua veneellä yhtä usein kuin autollakin.
Viime "talven" olisin pärjännyt hyvin kesäkumeillakin mutta noilla vanhoilla kitkoilla mennään ainakin tuleva talvi.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #755 : 22.10.2014, 18:22:37 »
Kenellä talvirenkaat kestävät 4-6 vuotta?  :o


Työkaveri joka on pirun nuuka, niin talvirenkaat kesti kymmenen vuotta mutta alkoi kumit homehtumaan alle. Kaikki nastat tallella ja pintaa seitsemän milliä. Kertoo varmaan kaverista jos keittää kananmunat hernekeiton seassa ettei tarvitse vettä lämmittää sen takia.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #756 : 22.10.2014, 18:34:34 »
On täysin selvää että talvirenkaissa pitää olla 0,2-0,3 bar enemmän painetta kun on suositus ja itse pidänkin melkein 0,5 baria enemmän kuin on suositus.

Joku ihmetteli et ajaako joku samoilla renkailla 5 vuotta, minä ajan, koska ne toimii hyvin tuon ajan ja kun pintaa kerran riittää n. 50 000 km niin miksi en ajaisi. Renkaiden kulutus määräytyy sen mukaan miten sillä autolla ajetaan, eli ennakoiva ajotapa vaikuttaa hyvin paljon renkaiden kestoon.

Tänään huomasin taas uuden asian noista uusista merkkinastarenkaista, ne ujeltaa aivan niin kun ennen vanhaan vaikka moni on sitä mieltä että ne on nykyään äänettömät, ei ole, ja lisäksi maantienopeuksissa ajokäytös on todella huojakasta, ei hyvä. Tuntuu et ajaisi kokoajan kuulien päällä ja ettei renkaissa ole mitään pitoa, miten tollaset voi pitää edes lumella tai jäällä, kun paljaalla asfaltilla ajo on jo riskisuoritus!! Jos auto jäisi omaan käyttöön, noi nastat lähtis kiertoon ja tilalle tulis kitkat, aivan varmasti.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014, 18:43:17 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #757 : 22.10.2014, 18:40:12 »
On täysin selvää että talvirenkaissa pitää olla 0,2-0,3 bar enemmän painetta kun on suositus ja itse pidänkin melkein 0,5 baria enemmän kuin on suositus.

Joku ihmetteli et ajaako joku samoilla renkailla 5 vuotta, minä ajan, koska ne toimii hyvin tuon ajan ja kun pintaa kerran riittää n. 50 000 km niin miksi en ajaisi. Renkaiden kulutus määräytyy sen mukaan miten sillä autolla ajetaan, eli ennakoiva ajotapa vaikuttaa hyvin paljon renkaiden kestoon.

Tänään huomasin taas uuden asian noista uusista merkkinastarenkaista, ne ujeltaa aivan niin kun ennen vanhaan vaikka moni on sitä mieltä että ne on nykyään äänettömät, ei ole, ja lisäksi maantienopeuksissa ajokäytös on todella huojakasta, ei hyvä. Tuntuu et ajaisi kokoajan kuulien päällä ja ettei renkaissa ole mitään pitoa, miten tollaset voi pitää edes lumella tai jäällä!! Jos auto jäisi omaan käyttöön, noi nastat lähtis kiertoon ja tilalle tulis kitkat, aivan varmasti.
Minkälaiset nastarenkaat?  (nordic master)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #758 : 22.10.2014, 18:51:01 »
Minkälaiset nastarenkaat?  (nordic master)

Ei ole uusiorenkaat tai vastaavat, vaan ihan merkkikumit on kyseessä jotka ovat pärjännyt testeissä hyvin. Merkkiä en mainitse niin kun alkuun sanoin, koska siitä alkaa taas oma vääntö. Totuus on kuitenkin ettei ne "kärkipään" nastat oikeesti eroa toisistaan kovinkaan paljon, edes testeissä. Piste-erot on markinaalisia ja niihin vaikuttaa paljon mitä missäkin painotetaan.
Ehkäpä tässä tuleekin taas ilmi miten vähän noilla rengastesteillä on merkitystä todelliseen liikenteeseen, vaikka rengas pärjää testeissä hyvin, se voi olla suorastaan surkea käytännön liikenteessä tai sitten kaikki nastat on vaan samanlaisia, en tiedä kun en ole muita uusia kokeillut. Pitäis varmaan kokeilla niin näkis ettei vieläkään ole HYVÄN kitkan voittanutta. Kitkakumin pitääkin olla pohjoisiin oloihin suunnitellun Continental tasoinen ennen kun se on oikeesti hyvä.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #759 : 22.10.2014, 19:09:39 »
lisäksi maantienopeuksissa ajokäytös on todella huojakasta, ei hyvä. Tuntuu et ajaisi kokoajan kuulien päällä ja ettei renkaissa ole mitään pitoa, miten tollaset voi pitää edes lumella tai jäällä, kun paljaalla asfaltilla ajo on jo riskisuoritus!!
Johtuiskohan siitä, että ne on suunniteltu lumelle ja jäälle jolloin nasta puree pintaan, eikä ropise asvaltilla  ::)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #760 : 22.10.2014, 19:16:16 »
Ei ole uusiorenkaat tai vastaavat, vaan ihan merkkikumit on kyseessä jotka ovat pärjännyt testeissä hyvin. Merkkiä en mainitse niin kun alkuun sanoin, koska siitä alkaa taas oma vääntö. Totuus on kuitenkin ettei ne "kärkipään" nastat oikeesti eroa toisistaan kovinkaan paljon, edes testeissä. Piste-erot on markinaalisia ja niihin vaikuttaa paljon mitä missäkin painotetaan.
Ehkäpä tässä tuleekin taas ilmi miten vähän noilla rengastesteillä on merkitystä todelliseen liikenteeseen, vaikka rengas pärjää testeissä hyvin, se voi olla suorastaan surkea käytännön liikenteessä tai sitten kaikki nastat on vaan samanlaisia, en tiedä kun en ole muita uusia kokeillut. Pitäis varmaan kokeilla niin näkis ettei vieläkään ole HYVÄN kitkan voittanutta. Kitkakumin pitääkin olla pohjoisiin oloihin suunnitellun Continental tasoinen ennen kun se on oikeesti hyvä.
Itse en ole moiseen luistamiseen törmännyt mitä olen nastoilla ajellut. Tosin heti uutena saman suuntaista ilmiötä olen havainnut ennen kuin nastat on sen 500 1000 km jälkeen asettuneet.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014, 19:21:44 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #761 : 22.10.2014, 19:19:39 »
Työkaveri joka on pirun nuuka, niin talvirenkaat kesti kymmenen vuotta mutta alkoi kumit homehtumaan alle. Kaikki nastat tallella ja pintaa seitsemän milliä. Kertoo varmaan kaverista jos keittää kananmunat hernekeiton seassa ettei tarvitse vettä lämmittää sen takia.

Kilsoja sille hemmolle ei ainakaan tule kummoisesti tai sitten kumit ovat kaksikymmentä vuotta sitten paistettuja (kivikovat).

Joku ihmetteli et ajaako joku samoilla renkailla 5 vuotta, minä ajan, koska ne toimii hyvin tuon ajan ja kun pintaa kerran riittää n. 50 000 km niin miksi en ajaisi. Renkaiden kulutus määräytyy sen mukaan miten sillä autolla ajetaan, eli ennakoiva ajotapa vaikuttaa hyvin paljon renkaiden kestoon.

Minulla gummit kestävät n. 35-40tkm ja sen jälkeen nastat alkavat olla lopussa (kovapalat irti), vaikka niiden rungot ovatkin vielä usein kiinni renkaissa. Tällöin gummit menevät kierrätykseen ja uudet alle.

Tänään huomasin taas uuden asian noista uusista merkkinastarenkaista, ne ujeltaa aivan niin kun ennen vanhaan vaikka moni on sitä mieltä että ne on nykyään äänettömät, ei ole, ja lisäksi maantienopeuksissa ajokäytös on todella huojakasta, ei hyvä. Tuntuu et ajaisi kokoajan kuulien päällä ja ettei renkaissa ole mitään pitoa, miten tollaset voi pitää edes lumella tai jäällä, kun paljaalla asfaltilla ajo on jo riskisuoritus!! Jos auto jäisi omaan käyttöön, noi nastat lähtis kiertoon ja tilalle tulis kitkat, aivan varmasti.

No, mikään talvikeleissä pitävä talvirengas ei koskaan ole pärjännyt kuivalla asfaltilla hyvänä ajettavana.
Koska hyvän liukkaan kelin ajettavuuden vaatimukset lyövät korville kuivan kelin ominaisuuksia.  :hello:

Se, että se tuntuu sinusta epämääräiselle tms. ei tarkoita sitä, että näin on! Talvikumilta et koskaan voi odottaa kesärenkaan ajettavuutta. Joten antaa mustan tuntua!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #762 : 22.10.2014, 19:36:04 »
Tänään huomasin taas uuden asian noista uusista merkkinastarenkaista, ne ujeltaa aivan niin kun ennen vanhaan vaikka moni on sitä mieltä että ne on nykyään äänettömät, ei ole, ja lisäksi maantienopeuksissa ajokäytös on todella huojakasta, ei hyvä. Tuntuu et ajaisi kokoajan kuulien päällä ja ettei renkaissa ole mitään pitoa, miten tollaset voi pitää edes lumella tai jäällä, kun paljaalla asfaltilla ajo on jo riskisuoritus!! Jos auto jäisi omaan käyttöön, noi nastat lähtis kiertoon ja tilalle tulis kitkat, aivan varmasti.

Kyllä nyt on teksti niin kärjistettyä, että uskottavuus on kovilla. Eilisiltana vaihtelin yhden S80:n alle Hakkapeliitta vitoset Continentalin SportContact kolmosten tilalle, enkä noiden välillä huomannut mitään merkittävää eroa ajettavuudessa normaalinopeuksissa. Edes Nissan KingCab D21 Pirelli Chrono Winter nastoilla ei ajo-omituisuuksiensa puolesta edellyttänyt mitään erityistä suorittamista paljaalla asfaltilla, jääkelillä tarina olikin aivan toinen. Ainoa rengas, joka on minulle tarjonnut jatkuvan tunteen laakerinkuulilla ajamisesta on MRF ZS1, mutta se ei kuulu tähän aiheeseen, vaikka yhden sortin nastakumi onkin.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #763 : 22.10.2014, 19:43:23 »
Halvoilla ja kapeilla nastarenkailla voi pikkuautolla ajaessa huomata sen kun auto alkaa "nousemaan nastojen varaan". Eli ohjaustunto häviää tyystin ja vollotus/ropina lisääntyy toiseen potenssiin. Aika usein on tullut huomattua moinen ilmiö jossain ~80km/h ja yli, tosin vain kevyellä pikkuautolla.


Mulla onkin kitkattomat talvirenkaat! ;D
Tää oli hyvä! :2funny:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #764 : 22.10.2014, 19:46:47 »
Itsellä tulee vuodessa about 25tkm mittariin. Kesärenkaat kestää 2 kautta ja talvirenkaat on 3. talven jälkeen vaihtokunnossa. :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing