KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #825 : 24.10.2014, 16:29:00 »
Jos yhdellä autoilijalla, vaikka useinkin, tulee eteen tilanteita että nastoja ja sitäkin järeämpiä keinoja tarvitaan ei tee nastarenkaita yhtään sen oikeammaksi valinnaksi muille.

Linkkaampa tuon asian uudelleen, jotta viestini sisältö avautuisi.  ???
http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/

Nastojen ja kitkojen välisen valinnan tekee jokainen itse erilaisilla painotuksilla.

Ainoa asia mitä olen väittänyt, on se, että nasta-rengas pitää paremmin jäällä.
Tästä voidaan saivarella enemmän ja vähemmän, mutta jokaisessa rengastestissä tämä väittämäni on toteutunut.

Tosin Sunnyn wintergripit jättäisin kauppaan suosiolla, vaikka ne nasta-renkaat olivatkin.  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #826 : 24.10.2014, 17:20:15 »
Mutta tuskimpa sinäkään mikantm pidät kitkailijoita vidiootteina?

Tuli muuten mieletmen, että isoveljen Alfassa oli joskus jotkut mitkälie-nastarenkaat. Kuvio ja seos kuin kesärengaassa, vaan nastoja ulkoreunoissa siistissä jonossa. Niillä oli jo aika mieletmnkiintoista ajella. :2funny:

Tosin tuommoisista en puhu edes talvirenkaina. Ongelmajätteenä lähinnä. ::)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #827 : 24.10.2014, 17:21:02 »
Ai tähän? Myyjähän noita myy hyvinä. Itse en edes laittaisi autoon alle saati myisi jollekkin.

Ja kyllä tuo oli vitsi, mutta joku myy ihan tosissaan.

Olihan tämä vitsi? Mä en ajais noilla metriäkään talvella, vaikka olis uudelleen nastotettu. Kumipito kadonnu jo kauan sitten.
Ja toi hinta.   :facepalm:  Ite myin/myyn Bridgestonen 205/55-16 07 leimatut gummit 30€. Pintaa(n7mm) ja nastoja hyvin, mutta kovettuneet.
185/65-15 hakka 5, 20€. 06 leimatut.

Ei noilla herroiks elä. Vanhat on aina vanhoja.  ;)

Ja -karppa-. Miksi et vastannut mun kysymykseen niistä hyvistä talvirenkaista mitkä linkitit?  ???  Toivoisin että otat kantaa koska muutenkin olet arvostelemassa muita ja heidän valintojaan. Siinä esitin oman mielipiteeni, kuten sinäkin teet.  :)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #828 : 24.10.2014, 17:25:31 »
Ei en trollaa. Minä en vain edes kehtaisi tuoda esille, että ajan vm88 autolla jossa on ensiasennus nastat alla. Toivottavasti eivät ole vuodelta 1988, koska silloin pidän jo tuota toimintaa todella vaarallisena.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/03/08/dramaattinen-testitulos-hyvakuntoiselta-nayttava-rengas-voi-olla-vaarallinen/20133655/304

Älä nyt. Tänään ensimmäisen kerran auto raapaisi tyhjää risteyksessä jään vuoksi  ;).

Itsehän tästä teet hedelmätöntä alkamalla minua nyt syyttämään. :nohnoh
Sunnuntaina vaihdan tuoreemmat renkaat alle, nekin nastat. Kitkat toki kelpaisi, mutta eipä ole rahaa kun on tuulen huuhtoma perse.  :ristus

Ilmeisesti nyt siis keskustelet vain siksi kun on hausta dissata? Trolololololo.... :2funny:

NYt on muuten huono vuodenaika liukastua, ei ole penkkoja joten aina käy jotain. :-\


Minullapa on tämänhetkisessä autossa ensiasennus nastat.... ::)

...auto vuodelta 1988. :2funny:
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #829 : 24.10.2014, 17:31:24 »
Mutta tuskimpa sinäkään mikantm pidät kitkailijoita vidiootteina?
Talvikelissä Kesärenkailla ajavia pidän kyllä vidiootteina, ellei tilanteeseen ole pakottava syy.
Kitkat tai nastat ihan sen mukaan, mitä itse haluaa/tarvitsee renkailta.

Talvi yllätti autoilijan.  :facepalm:
http://yle.fi/uutiset/pohjanmaan_poliisi_tienpaalla_kaaos_menossa/7550404

Tuli muuten mieletmen, että isoveljen Alfassa oli joskus jotkut mitkälie-nastarenkaat. Kuvio ja seos kuin kesärengaassa, vaan nastoja ulkoreunoissa siistissä jonossa. Niillä oli jo aika mieletmnkiintoista ajella. :2funny:

Tosin tuommoisista en puhu edes talvirenkaina. Ongelmajätteenä lähinnä. ::)

Ne olivat varmaan ns. Kometa-Hakkapeliitta renkaat.   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #830 : 24.10.2014, 17:34:45 »
Älä nyt. Tänään ensimmäisen kerran auto raapaisi tyhjää risteyksessä jään vuoksi  ;).
Juu, Jyväskylässä suti aika hyvin tuossa pari aamua sitten. Tosin vielä on kesärenkaat, vuodelta 1997...
...jarrutuspito oli yllättävän hyvä! :o Piti ihan polkaista että meni suhona. Toki kunnon talvirengas olisi tiennyt liukkaudesta mitään.

Noh, nuilla "ensiasennuksilla" on isoveli työntänyt jo neljä talvea. Hänellä on ajotyyli erittäin kamikaze, ihme ettei ole osunut mihinkään. Ja ei, en osta uusia koska ei ole rahaa. Ja ei, en myy autoa pois "jos ei ole kerran rahaa renkaita ostaa", auto on meidän(kin) perheelle aika tarpeellinen laitos.

Pomon kanssa hintojen suhteen todella samoilla linjoilla. Ei voi mitenkäänpäin käsittää että miten porukka voi pyytää liki 200€ renkaista, jotka ovat jo liki 10 vuotta vanhat??!  :idiot2:

Kaikkea typerää olen kuullut ja nyt voin taas todeta, että ihmisen typeryys ja universumi ovat rajattomia.....
Tai no, universumin rajattomuudesta en mene takuuseen:juhau:
Teoreettisesti universumilla on rajansa, joka tosin loittonee semmoista vauhtia, ettei sitä voida käytännössä määrittää. :juhau:

Ne olivat varmaan ns. Kometa-Hakkapeliitta renkaat.   ::)
Uudet ne oli, paistoleima 2005... ???

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #831 : 24.10.2014, 18:21:47 »
Pomon kanssa hintojen suhteen todella samoilla linjoilla. Ei voi mitenkäänpäin käsittää että miten porukka voi pyytää liki 200€ renkaista, jotka ovat jo liki 10 vuotta vanhat??!  :idiot2:

Hullu on se, joka noista moisen summan maksaa.  :idiot2:

Koska mikä tahansa uudempi kumi on parempi kuin nuo ikivanhat.
En löytänyt milloin noiden hakkapelita 2:n valmistus on lopetettu, mutta veikkaan, että yli kymmen vuotta sitten.


Teoreettisesti universumilla on rajansa, joka tosin loittonee semmoista vauhtia, ettei sitä voida käytännössä määrittää. :juhau:

Maailmankaikkeuden kooksi on arvioitu 93 miljardia valovuotta, mutta se edustaa ainoastaan havainttua maailmakaikkeutta.
Mutta senkin toisella puolella piileksii suuri gravitaatiokeskittymä, jonka arvellaan olevan 150-250 miljoonan valovuoden etäisyydellä.

Joten me emme voi olla varmoja universumin rajattomuudesta mutta luultavasti sillä on rajallinen koko.

Mutta ihmisen typeryyden rajattomuuteen voimme luottaa!  ;D

Uudet ne oli, paistoleima 2005... ???

Sunny Wintergripit?   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #832 : 24.10.2014, 19:06:38 »
Ai tähän? Myyjähän noita myy hyvinä. Itse en edes laittaisi autoon alle saati myisi jollekkin.

Ja kyllä tuo oli vitsi, mutta joku myy ihan tosissaan.
No mää jo aattelinkin.  :2funny:

Pomon kanssa hintojen suhteen todella samoilla linjoilla. Ei voi mitenkäänpäin käsittää että miten porukka voi pyytää liki 200€ renkaista, jotka ovat jo liki 10 vuotta vanhat??!  :idiot2:
Tänään varmistu omat myynnit. 205/55-16 07 leimalla, 30€ ja 185/65-15 06 leimalla, 20€. Molemmat monen mielestä hiton hyviä.  :D
Eli jos oikeesti laskee, niin saan neljä pyörää asennuksineen(pois ja asennus+tasap), ja saan vielä rahaa 20€.  :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #833 : 24.10.2014, 19:15:59 »
Sunny Wintergripit?   ::)
Just ne... :facepalm: Oikeasti pito ihan kesärenkaan tasoa...

Tänään varmistu omat myynnit. 205/55-16 07 leimalla, 30€ ja 185/65-15 06 leimalla, 20€. Molemmat monen mielestä hiton hyviä.  :D
Eli jos oikeesti laskee, niin saan neljä pyörää asennuksineen(pois ja asennus+tasap), ja saan vielä rahaa 20€.  :)
Hitto kun vuosi sitten olisi joku myynyt tuohon hintaan moiset...  :-[ Oli sitten "pakko" ostaa käytettynä 150€:lla talvipyörät, nokian hakkapeliitta 7, joista puuttuu yhdestä renkaasta kaksi nastaa. Sormella kokeillen olivat ainakin tuolloin pehmeät.

Parempaan ei varaa ollut. Pitoa noissa kyllä on aikalailla sikamaisesti, parhaat renkaat mitä on omissa autoissa tähän mennessä ollut. Toki uudelle häviävät ihan 6-0 :-[

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #834 : 24.10.2014, 21:28:15 »
Jos tietoisesti valitsee sen, että renkaissa ei ole pitoa maksimaalista määrää niissä olosuhteissa on tehnyt tietoisen valinnan siitä, että voi kolahtaa tai olla kolahtamatta. Mutta seuraukset tulevat valinnan mukaan.

Sinuna olisin tietoisista valinnoista hyvin hiljaa. Ajat jatkuvaa ylinopeutta. Mitäs tapahtuikaan jarrutusmatkalle, jos nopeus on 70 km/h sijaan 90 km/h?

Annat myös tarpeetonta ja tietoista etua jarrutusmatkassa ajamalla autolla, jossa on lähes antiikkinen jarrujärjestelmä (ABS).
« Viimeksi muokattu: 24.10.2014, 21:30:47 kirjoittanut Rodion »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #835 : 24.10.2014, 21:36:32 »
Osaisiko joku selittää, mitä teknistä eroa on kitkarenkaalla ja nastarenkaalla, muuta kun ne nastat?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #836 : 24.10.2014, 22:04:22 »
Sinuna olisin tietoisista valinnoista hyvin hiljaa. Ajat jatkuvaa ylinopeutta. Mitäs tapahtuikaan jarrutusmatkalle, jos nopeus on 70 km/h sijaan 90 km/h?

Lisäksi olethan jatkuvasti tietoinen käyttämistäni ajonopeuksista? Vai kuvitteletko vain?   :facepalm:

Säätösessioissani olen kyllä käyttänyt jopa kulkineeni maksiminopeutta, joka sentää ylittää sen 200km/h.  :pomo:

Ymmärrän kyllä nopeuden ja jarrutusmatkan välisen yhteyden kristallin kirkkaasti. Olen ymmärtänyt sen jo siitä asti kun pystyn muistamaan ensimmäisiä talvisia muistikuviani.

Annat myös tarpeetonta ja tietoista etua jarrutusmatkassa ajamalla autolla, jossa on lähes antiikkinen jarrujärjestelmä (ABS).

Mitenköhän suuresta "edusta" puhut kitkoillasi jarruttaessa samasta lähtönopeudesta kanssani minun nastojani vastaan?
Jarrut sinällään eivät ole perustaltaan levyjarruun siirtymisen yhteydessä paljoakaan muuttuneet vai taiotko kitkoille jostan lisää pitoa märällä jäällä autossasi?   :o

Minä en siihen kykene, vaikka paljon muuta osaankin.  :buck2:

Osaisiko joku selittää, mitä teknistä eroa on kitkarenkaalla ja nastarenkaalla, muuta kun ne nastat?

Esittit juurikin sen ydin-kysymyksen!  -H-


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #837 : 24.10.2014, 22:54:11 »
Mikan, uskaltaisin lotota että sinun kontissa on sama ABS kuin minulla. Aivan susi pysähtymään, pysähtyy parhaiten sulake irti. :D

Nastarenkaassa on jäykempi runko/kumiseos. Tästä(kin) syystä ei "ennätysrenkaita" (eli esim nokian 300km/h) voi tehdä pohjoisen kitkarenkaan ominaisuuksilla. Rengas yksinkertaisesti repeäisi. :D

Saman voi havaita kelien lämmetessä sulalla tiellä. Nastakumi (jopa ilman nastoja) voi kestää paljonkin kuumaa kesäasfalttia, mutta kitkakumi tavallaan "sulaa" alle. Muistan muinoin kun isä ajoi kitkat loppuun niin pitkälle kevääseen kuin pääsi, kuumemman kevätpäivän ja moottoritien reilu 120km/h oli liikaa. Parkissa huomattiin että kulutuspinnasta irronnut riekaleita (ei siis koko pintaa, vaan lamellit lähteneet kävelemään). :D

Ja kyllä, tiedän että kohta joku torppaa tämän "kokeilin eikä ne kyllä mitenkään sulaneet alle". Hyvä jos ei, isän kilometreillä ilmiö oli ihan selvästi havaittavissa ja olen sitä ollut todistamassa.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #838 : 24.10.2014, 22:57:17 »
Kyllä oli taas rikollinen olo kun ajelin liki 300 km noilla nastoilla. Bensaa paloi enemmän kun kitkoilla ja se ajotuntuma oli niin huono et oikein hirvitti ajaa ja paljas tie pilaantui taas hirveesti. Pyrin aina ajamaan vähintään liikenteen mukana ja en ainakaan alle nopeusrajoitusten, mutta nastoilla se tuntuu hyvin uhkarohkealta. Vaikka auto on menossa vaihtoon ja siksi siihen ostettiin nastakumit, taidan silti vaihtaa vanhat kitkat takaisin alle siihen asti kun hävitän ko auton. En millään uskalla ajella noin vaarallisilla kumeilla kun kyydissä on lapsiakin.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #839 : 24.10.2014, 23:59:02 »
Kyllä oli taas rikollinen olo kun ajelin liki 300 km noilla nastoilla. Bensaa paloi enemmän kun kitkoilla ja se ajotuntuma oli niin huono et oikein hirvitti ajaa ja paljas tie pilaantui taas hirveesti. Pyrin aina ajamaan vähintään liikenteen mukana ja en ainakaan alle nopeusrajoitusten, mutta nastoilla se tuntuu hyvin uhkarohkealta. Vaikka auto on menossa vaihtoon ja siksi siihen ostettiin nastakumit, taidan silti vaihtaa vanhat kitkat takaisin alle siihen asti kun hävitän ko auton. En millään uskalla ajella noin vaarallisilla kumeilla kun kyydissä on lapsiakin.

Myönnä vaan pois, että tuo sinun nastavastaisuus johtuukin vain siitä, että olet joku ekohippi :)
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

 

Kulkukoira  Proturbo