Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Paul t4

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
  • Valtra Racing Club Finland
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #840 : 25.10.2014, 00:20:45 »
Omaan ryjä kasaan pitää hommata uus nasta renkas
"My hovercraft is full of eels"
 XC70 D5 AWD A - 04 (2:en hengen paku)
ex S40 T4 - 98
ex 240 2.3 GL a - 86

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #841 : 25.10.2014, 01:24:48 »
Kyllä oli taas rikollinen olo kun ajelin liki 300 km noilla nastoilla. Bensaa paloi enemmän kun kitkoilla ja se ajotuntuma oli niin huono et oikein hirvitti ajaa ja paljas tie pilaantui taas hirveesti. Pyrin aina ajamaan vähintään liikenteen mukana ja en ainakaan alle nopeusrajoitusten, mutta nastoilla se tuntuu hyvin uhkarohkealta. Vaikka auto on menossa vaihtoon ja siksi siihen ostettiin nastakumit, taidan silti vaihtaa vanhat kitkat takaisin alle siihen asti kun hävitän ko auton. En millään uskalla ajella noin vaarallisilla kumeilla kun kyydissä on lapsiakin.

Nyt vielä kun väität olevasi tosissas, niin saadaan hyvät naurut... :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #842 : 25.10.2014, 07:57:35 »
Kunnon trolli tai sitten kannattaa miettiä mitkä nastarenkaat ostaa.

Kyllä oli taas rikollinen olo kun ajelin liki 300 km noilla nastoilla. Bensaa paloi enemmän kun kitkoilla ja se ajotuntuma oli niin huono et oikein hirvitti ajaa ja paljas tie pilaantui taas hirveesti. Pyrin aina ajamaan vähintään liikenteen mukana ja en ainakaan alle nopeusrajoitusten, mutta nastoilla se tuntuu hyvin uhkarohkealta. Vaikka auto on menossa vaihtoon ja siksi siihen ostettiin nastakumit, taidan silti vaihtaa vanhat kitkat takaisin alle siihen asti kun hävitän ko auton. En millään uskalla ajella noin vaarallisilla kumeilla kun kyydissä on lapsiakin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #843 : 25.10.2014, 08:10:56 »
Miksiköhän etelä-suomessa pirssikuskit käyttää kitkoja ja pohjoisessa nastoja hmmm... Olisiko syy siinä, että voit aloittaa kauden hyvissä ajoin talvirenkailla ja lopettaa sitten kun tuntuu siltä. Toiset pirssikuskit ajaa myös nuo kitkat loppuun keväällä. Ai niin ammattiajolupakin löytyy ja on tullut jonkun verran pirssiäkin ajettua. Aikoinaan suosittiin Micheliinin ivalon nastarengasta, koska nastoilla ja renkailla pystyttiin ajelemaan toista talvea näin Oulussa ja pohjois-suomessa.

Mua naurattaa tämä ennakointia aspekti. Avaappa enemmän missä päin Suomea ajelet, koska vaikka eräs sukulaiseni joka ajaa sen 120tkm vuoteen on pystynyt välttämään suurimman osan muiden kanssa ajamista kolareista, niin kahta hirvikolaria hän ei ole pystynyt välttämään. Kummallakin kerralla nopeutta alle 90km/h, mutta molemmissa tapauksissa auto muuten pysähtyi eikä ajautunut mihinkään vastaantulevien kaistalle. Toinen tapahtui syksyllä/alkutalvesta nastarenkailla.

Ihme kun et ole käyttänyt vasta-argumenttina, kuten viime vuonna käytettiin, että kaikki nastarenkailla ajelijat ulosmittaavat tuon varmuuden maksimoinnin ajamalla ylinopeutta. Ja kuten Mikani ja itse olen sanonut vaikka kuinka ennakoit, niin aina se ei riitä, koska liikenteessä ja ELÄMÄSSÄ on paljon muita tekijöitä joihin itse ei voi vaikuttaa. Itse vielä uskoin 10 vuotta sitten vielä, että asiat on minun käsissäni  ;).

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/hurja-vaaratilanne-kauhavalla-merikontti-putosi-rekan-kyydista-1.1601707

Mites itse ajattelet kun monet ammattilaiset esim. taksikuskit, suosivat juurikin kitkoja, eikö sekin kerro jotain?
Jos oikeesti olet ennakoivalla asenteella liikenteessä, kärjistettynä voi sanoa ettei sellaista tilannetta edes tule vastaan etteikö ennakointi riitä. Minulla on n. 30 vuoden kokemus liikenteestä ja kertaakaan ennakointi ei ole pettänyt, eli se on aina riittänyt. Jos jotain olen töpeksinyt, se on johtunut nimenomaan siitä kun en ole keskittynyt riittävästi itse liikenteeseen. Ja jos nastojen käyttö on vähän niin kun varmuuden maksimointia niin että niitä käytetään vain jos jotain joskus sattuu, sillä ajatuksella ei kannata lähteä kotoa pois ollenkaan. Ennakointi varmasti riittää, jos sen tekee niin kun asiaan kuuluu.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #844 : 25.10.2014, 08:24:15 »
Jotenkin tuntui sellainen dejavu ilmiö trollaamisesta ja itsensä toistamisesta. Enään en tähän lähde mukaan kyseisen käyttäjän suhteen.

Kun kerroin tuosta yhdestä lipsahduksesta jo huonokuntoisilla kitkoilla, joka ei siis silti aiheuttanut mitään ongelmaa.
Voiko olla sitten niin että en ole ajanut tuliterillä nastoilla vaan ne on olleet vähän kuluneita, niin kuin suurin osa renkaista käytännön liikenteessä on, eli suurimman pitonsa jo menettäneitä niin kuin täällä on monesti todettu asian olevan nastojen kohdalla. Kitkojen kohdalla pito on hyvin pitkään samalla hyvällä tasolla, eli siksi niihin on helppo luottaa.
 
Olen sanonut että vasta kovettuneet/vanhemmat kitkat ovat hyvät kesäkumit, en että myös uudet, vaan uusista sanoin nimenomaan ettei niillä kannata ajaa kun kuluvat nopeammin juuri pehmeytensä vuoksi, eli en itsekään ajaisi tuoreilla kitkoilla kesällä.

Volvossani on jo 6:tta talvea (nyt ajettu n. 44 000km) samat Contin kitkat ja edelleenkään ei ole havaittavissa mitään ongelmia liikenteessä...tottakai ne saattaa luistaa vähän helpommin jos antaa kenkää kun ihan uutena koska ovat jo vanhuuttaan kovemmat ja kulutuspintaakin on vain 5 mm, mutta silti ne menee vielä täysin kelissä kun kelissä ja tämä on ihan omakohtaisesti koettu asia, eikä perustu lehtien kitkoja vähätteleviin testeihin, eli ei kannata kenenkään pillastua. Pito on siis edelleen niin hyvä ettei vielä kertaakaan ole tullut mieleeni että pitäis ostaa uudet kun niillä olisi niin vaikeaa ajaa turvallisesti.

Kulutuspinta alkaa kuitenkin olemaan jo tämän talven jälkeen sen verran vähissä että ensi talveksi pitää ostaa uudet Contin kitkat ja näillä vanhoilla kitkoilla ajetaan vielä 2 seuraavaa kesää, kaikista peloitteluista huolimatta että miten vaarallista se onkaan, hui kauheeta! Toisella autolla olen jo useamman kesän ajellut kitkoilla eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia pidon tai niiden alle sulamisen suhteen vaikka siitä vouhkataankin aika lailla ja näin vääristellään totuutta. Hyvin paljon on kiinni autostakin miten turvallista milläkin renkailla ajaminen on.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #845 : 25.10.2014, 08:42:13 »
Muistetaan kuitenkin se, että ihmisethän tykkää eri asioista enivei ja tämmönen, mun iskä on parempi kun sun iskä touhu, on melko turhaa jokatapauksessa, heh!
Nyt meilläpäin on aika eksoottinen keli, kun yöllä on tullut jäätävää tihkua millitolkulla ja meinasin tossa hiekkapihallakin heittää voltin...
En laittais kyllä kitkoja nyt alle... :D
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #846 : 25.10.2014, 08:53:06 »
Jej jep... käväsin reinot jalassa pihalla, virhe!!   :2funny:
Ei lunta yhtään ja jokapaikka kiiltää...
Ei kitkareinot oikeen pitäneet, heh!
Ei taida ilman hiekotusta päästä tuota meidän mäkeä ylös, edes nastarenkailla...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #847 : 25.10.2014, 09:12:43 »
Ei taida kummatkaan talvirenkaat auttaa jos alusta ei ole kunnossa ja jarrutkaan ei ole täysin kunnossa. Se että auto on katsastettu niin se ei kerro kovinkaan paljoa esim. iskarien kuntoa, tai jarrutestissä voi just olla rajoilla tai toinen sylinteri jumissa. Kenkinä olen nyt jäisellä pihamaalla käyttänyt ice bugeja eli nastakenkiä, eipä ole semmoisia nastattomia joita käyttäisin mutta sitten jos lähtisin vaikka Ikeaan tai muuhun jossa on kivilattia niin silloin pitää olla nastaton versio. Käyttötapa ratkaisee.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #848 : 25.10.2014, 09:16:59 »
Ei taida kummatkaan talvirenkaat auttaa jos alusta ei ole kunnossa ja jarrutkaan ei ole täysin kunnossa. Se että auto on katsastettu niin se ei kerro kovinkaan paljoa esim. iskarien kuntoa, tai jarrutestissä voi just olla rajoilla tai toinen sylinteri jumissa. Kenkinä olen nyt jäisellä pihamaalla käyttänyt ice bugeja eli nastakenkiä, eipä ole semmoisia nastattomia joita käyttäisin mutta sitten jos lähtisin vaikka Ikeaan tai muuhun jossa on kivilattia niin silloin pitää olla nastaton versio. Käyttötapa ratkaisee.

Puhut vähän, mutta asiaa!
Katsurinkin käsken kattoa aina kahteen kertaan ja luvan kanssa saa väännellä ja käännellä, ihan asenteella ja toden näköisesti kaikkia vikoja ei silti löydy...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #849 : 25.10.2014, 09:46:54 »
Ei taida kummatkaan talvirenkaat auttaa jos alusta ei ole kunnossa ja jarrutkaan ei ole täysin kunnossa.
Nimenomaan, alusta vaikuttaa merkittävästi siihen miten rengas pitää mihinkin suuntaan.

Esim. tuo Y10 sutii todella herkästi ihan kesäkelilläkin. Liikkeellelähdön vetopito loppuu, koska etujousituksen ulosjoustovara loppuu. Asiaa osallaan auttaa lyhyt akseliväli, koska taka-akseli on omega-akseli joka on nivelöity puoliväliin autoa. Perä niiaa lähdössä melkoisesti.

Vastaavasti taas jarrutuspito on erinomainen, koska taka-akseli pyrkii laskemaan autoa jarrutuksen aikana. Eli auto ei nyökkää, vaan pikemminkin laskee.

Uskoisin muuten, että jotkin autot toimivat nastoilla ja jotkut kitkoilla paremmin? Tosin, onko väliä. Paremmin toimivuudella tarkoitan nyt ajettavuutta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #850 : 25.10.2014, 11:53:07 »
Lisäksi olethan jatkuvasti tietoinen käyttämistäni ajonopeuksista? Vai kuvitteletko vain?   :facepalm:

Säätösessioissani olen kyllä käyttänyt jopa kulkineeni maksiminopeutta, joka sentää ylittää sen 200km/h.  :pomo:

Ymmärrän kyllä nopeuden ja jarrutusmatkan välisen yhteyden kristallin kirkkaasti. Olen ymmärtänyt sen jo siitä asti kun pystyn muistamaan ensimmäisiä talvisia muistikuviani.

Mitenköhän suuresta "edusta" puhut kitkoillasi jarruttaessa samasta lähtönopeudesta kanssani minun nastojani vastaan?
Jarrut sinällään eivät ole perustaltaan levyjarruun siirtymisen yhteydessä paljoakaan muuttuneet vai taiotko kitkoille jostan lisää pitoa märällä jäällä autossasi?   :o

Minä en siihen kykene, vaikka paljon muuta osaankin.  :buck2:

En olekaan tietoinen, mutta välähdyksistä matkanteostasi (videoistasi) sekä kirjoituksistasi ja asenteestasi voi päätellä jotain. Eikä niitä päätelmiä murreta tyhjillä sanoilla aiheesta.

Puhun ABS:n nopeudesta. Ottaen huomioon ECUn, mikrokontrollien ja venttiilien nopeuden, sanoisin että samoilla renkailla jäisellä pinnalla annat kovissa nopeuksissa jopa kymmenen, tai enemmän metrien edun nykyaikaisille nopeille systeemeille.

Näin ollen esimerkiksi sinun auto huippurenkailla pysähtyy samalla matkalla kuin uudempi auto heikommilla renkailla.

Tietoisia valintoja.

Jos ei ymmärrä mitä eroa kitkoissa ja nastoissa on muuta kuin nastat, herrat on hyvät ja menevät esimerkiksi sorminensa tunnustelemaan em. renkaita.

Jos vieläkään ymmärryksen tapahtumahorisonttia ei ohiteta, voi ottaa TM:n käteen ja ihmetellä miten Michelinin nastarengas pysähtyy jäällä heikommin kuin Michelinin kitkarengas.

Tai miksi käytetty kitkarengas pysähtyy jäällä paremmin kuin käytetty nastarengas (ref. Teknikens Världen).

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #851 : 25.10.2014, 12:33:43 »
Nastarenkaassa on jäykempi runko/kumiseos. Tästä(kin) syystä ei "ennätysrenkaita" (eli esim nokian 300km/h) voi tehdä pohjoisen kitkarenkaan ominaisuuksilla. Rengas yksinkertaisesti repeäisi. :D

Saman voi havaita kelien lämmetessä sulalla tiellä. Nastakumi (jopa ilman nastoja) voi kestää paljonkin kuumaa kesäasfalttia, mutta kitkakumi tavallaan "sulaa" alle. Muistan muinoin kun isä ajoi kitkat loppuun niin pitkälle kevääseen kuin pääsi, kuumemman kevätpäivän ja moottoritien reilu 120km/h oli liikaa. Parkissa huomattiin että kulutuspinnasta irronnut riekaleita (ei siis koko pintaa, vaan lamellit lähteneet kävelemään). :D

Eli tuon mukaan nastarenkaan kulutuskestävyys olisi myös parempi. Sinällään jäykemmällä rungolla nastarenkaan voisi olettaa olevan myös parempi ajettava. Kesärenkaan runkohan on vielä jäykempi jota se ei olisi veltto. Eli jos tämän perusteella lähtee teoretisoimaan, niin puhtaissa kitkoissa on kestävyyden kustannuksella saatu sitä pitoa, joka kuitenkin voi melkein kadota, kun kaljama on liukkaimmillaan.

Nastahan ei itsessään sitä pitoa huononna kuin korkeintaan kovalla kivipinnalla, johon se nasta ei pysty. Tuskin kovin paljon silloinkaan, kun eihän ne nastat paljon sitä rengasta kanna. Nastojen juuressa olevat umpinaiset kumivahvikkeet muodostavat ehkä parisen prosenttia renkaan kulutuspinnan pinta-alasta, joten niidenkään merkitys ei voi olla kovin suuri.

Selvää lienee että nastoista ei ole paksussa lumessa juuri hyötyä - mutta vaikea keksiä miten niistä voisi olla haittakaan. Paitsi ropiseehan ne nastat aina tietty vähän ...

Olisiko muilla mitään todellisista tietoa eroavaisuuksista noiden kiistakapuloiden välillä ?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #852 : 25.10.2014, 13:25:58 »
Kyllä sen ajettavuuseron rungon puolesta huomaa kun ajaa vähän vauhdikkaammin. Kitkalla tulee semmoinen "kumiefekti" kun rengasta rasitetaan, mutta pito säilyy. Nastarengas reagoi ilman tuota "kumiefektiä" ja pitokin säilyy jos kuski ei ylimittaa (sama riski ylimittaukseen on renkaalla kuin renkaalla).
Tämän voi siis havaita ajaessa vaikka mutkaista soratietä reilummalla nopeudella. Jos taas kokeillaan 160 nopeusluokkia, niin siellä ero on vielä selvempi. Kitka muuttuu pehmeytensä vuoksi lölleröksi, huono semmoinen jopa epävakaaksi.

Edelleen suurin riskitekijä on mielestäni kuskin paikalla. Molempien renkaiden ajotyyli/tapa on hieman erilainen, mutta jos kuski pyytää liikoja, ei auta vaikka olisi liimarenkaat ja liimarata.

Itse toivon renkaalta ihan eniten selvää ajotuntumaa. Yhdessä autossa oli ilmeisesti väärin säilötyt, "hyvin säilyneet" hkpl5:set ja niillä pelotti ajaa. Mitään varoitusta ei pidon menetyksestä ollut havaittavissa ja kun pito lähti, ei sitä saanut oikein mitenkään takaisin. Elämäni ainoan kerran olen ko. renkailla ajanut tieltä ulos,liikenneympyrässä melko naurettavasta vauhdista. Tosin veikkaat että renkaat oli tosiaan väärin säilötty (parvekkeella auringossa tjsp), koska ominaisuudet oli tosiaankin omituisuuksia.
Edes 90-luvun alun nastattomat nastarenkaat merkkiä Continental eivät olleet yhtä tunnottomat, vaikka olivat jo vanhat kuin taivas. Merkkikerhon rallipäivillä kolmanneksi nopein aika, vain kaksi uusilla renkailla ollutta autoa voitti (toinen sekunnilla, toinen kolmella). Jopa nelivetoinen tuli peräedellä vastaan, mutta luulen että kuljettaja varoi harrastepeliään. Itte annoin unolle kenkää minkä se **ska kulki. :D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #853 : 25.10.2014, 13:28:36 »
Tämä siis vollemiehen viestin lopussa olevaan kysymykseen.

Pitääkö ne erot syöttää, vai miten niitä ei ymmärretä?

Tästäkin kun katsoo kuvia ja otsikoita, löytyy jo monta sellaista asiaa, joita ei ole nastarenkaissa:

http://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-r2/

Sen sijaan nastarenkaissa on vain yksi asia, jota ei ole kitkarenkaissa: nastat.

http://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/
« Viimeksi muokattu: 25.10.2014, 13:33:58 kirjoittanut Rodion »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #854 : 25.10.2014, 14:26:51 »
En olekaan tietoinen, mutta välähdyksistä matkanteostasi (videoistasi) sekä kirjoituksistasi ja asenteestasi voi päätellä jotain. Eikä niitä päätelmiä murreta tyhjillä sanoilla aiheesta.

Paljonko sekunti kertoo muutamasta tunnista? Välähdyksen ainoastaan....  :pomo:

Kirjoituksistani olet tehnyt aika suuria metsään menneitä oikopäätelmiä, kuten asenteestanikin.::)

Puhun ABS:n nopeudesta. Ottaen huomioon ECUn, mikrokontrollien ja venttiilien nopeuden, sanoisin että samoilla renkailla jäisellä pinnalla annat kovissa nopeuksissa jopa kymmenen, tai enemmän metrien edun nykyaikaisille nopeille systeemeille.
Hm...  Nyt reality check ja nopeasti!  :o
Kymmenen metrin etua jarrutusmatkassa et saa nykyaikaisella autolla kuin korkeintaan johonkin 60-luvun jenkki-katiskaan tms. rumpu-jarrulliseen härveliin. Jos puhutaan jarrujen eroista.

Ja ABS-ohjaimen nopeuden erot eivät merkitse yhtikäs mitään, sillä pyörivän massan määrä ratkaisee sen nopeuden, millä rengas lähtee uudelleen pyörimään pysähdyttyään. Se, että kehällä mitaten se hitaampi tarvitsee mikrometrin pidemmän matkan ei vaikuta tulokseen kuin millimetrejä kokonaismatkassa.  :facepalm:

Fysiikan lait ovat pysyneet muuttumattominan miljardeja vuosia ja niiden rajoja on koputeltu aika pitkään, joista kitkan määrä on talvi-autoilussa se edelleen tärkein asia. Siihen ei auton tekniikka mitattavasti vaikuta, vaan rengastus näyttelee pääosaa. Jos puhutaan mistään 90-luvulla päivän valonsa nähneestä tekniikasta.

Sinun ja minun auton jarrutusmatkan erot syntyvän mm. pyörivistä massoista ja kokonaismassasta ja lopultakin renkaista.
Sinulla enemmän pyörivää massaa ja kokonaismassaa, joten voin sanoa, että kolahdat takaluukkuuni aikas kovaa jos jarrutan edessäsi.   :-\

Auton merkki tai tässä tapauksessakaan ikä, ei pysty muuttamaan niitä fysiikan lakeja, jotka ovat olleet voimassa yli 13 miljardia vuotta.   :pomo:

Vaikka venttiili kykenisi miljardiin toiminta-sykliin sekunnissa, ei se pysty nopeuttamaan sen renkaan massasta ja kitkasta johtuvaa uudelleen pyörimiseen tarvittavaa aikaa, joka kuitenkin on useita millisekunteja pienimmilläänkin.
Sama pätee siihen mikroprosessoriinkin siellä ohjaimen uumenissa. Sillä niiden nopeus on ylittänyt tuhansia kertoja vaaditun minimi-ajan jo ensi esittelystä lähtien.

Näin ollen esimerkiksi sinun auto huippurenkailla pysähtyy samalla matkalla kuin uudempi auto heikommilla renkailla.
Tietoisia valintoja.

Ymmärtämätön ja uskovainen!  :idiot2:

Jos ei ymmärrä mitä eroa kitkoissa ja nastoissa on muuta kuin nastat, herrat on hyvät ja menevät esimerkiksi sorminensa tunnustelemaan em. renkaita.
Jos vieläkään ymmärryksen tapahtumahorisonttia ei ohiteta, voi ottaa TM:n käteen ja ihmetellä miten Michelinin nastarengas pysähtyy jäällä heikommin kuin Michelinin kitkarengas.

No, ymmärryksen tapahtuma-horisontti on todellakin karannut sinulta pitkälle, sillä tekniikka (lue fysiikka) ei ole sinulla vieläkään hallussa. Kuten ylläolevasta tekniikka-uskovaisuudesta ilman ymmärrystä voi havaita. Ja sentään minä olen meistä se tekniikan mies, joka ymmärtää mitä tekniikalla voi tehdä ja saa aikaan. Joten ymmärrän sen rajat aika hyvin.

Minusta on hauskaa, että vedät tähän kitka/nasta-vääntöön tuon misukan, joka tämän kertaisessa testissä ei tuloksilla juhli jarrutuskokeessa, ollen neljänneksi huonoin nastakumeista. Matkat 40,6m (nasta) vs. 39,5m (kitka).

Silti kymmenen kitkakumia otti jarrusmatkassa pataan neljänneksi huonoimmalta nastakumilta ABS-jarrutuksessa.

Mutta samassa hengenvedossa et "huomaa", että käsittelykokeessa sama merkin kitkakumi ottaa pataan huolella nastalta 57,5s vs. 61,3s.

Testin paras ABS-jarrutusmatka jäällä tuli continentalin nastalta (32,4m) ja käsittelykokeessa paras tulos tuli hakkapeliitta 8:lta, joka teki 48,1 sekunnin tuloksen.

Tai miksi käytetty kitkarengas pysähtyy jäällä paremmin kuin käytetty nastarengas (ref. Teknikens Världen).

Niin, tuosta artikkelista jäi minulle avoimeksi surkean ruotsin-kielen taitoni vuoksi se, miten suuri se ero lopultakaan oli.

Ja minua ei oikeastaan kiinnosta se, kuinka paljon sitä eroa lopultakaan oli noissa yli 10tkm ajetuissa renkaissa, sillä minun talvi-renkaani ovat vuoden ikäiset ja vaihtuvat taas tänä talvena uusiin nastakumeihin.  Joten viittauksesi on taas jälleen kerran invalidi!  :pomo:

Minusta on erittäin huvittavaa, että kuvittelet minun ajavan vanhoilla ja huonoilla renkailla, koska ajan vanhalla Volvolla!  ;D
Tämä kertoo oikopäätelmistäsi aika paljon.....   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi