Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #855 : 25.10.2014, 14:33:19 »
Jej jep... käväsin reinot jalassa pihalla, virhe!!   :2funny:
Ei lunta yhtään ja jokapaikka kiiltää...
Ei kitkareinot oikeen pitäneet, heh!
Ei taida ilman hiekotusta päästä tuota meidän mäkeä ylös, edes nastarenkailla...

Sama vika. Kiva vielä kun satoi tuon peilikirkkaan jään päälle vettä. Jotkut idiootit oli vielä päivällä liikenteessä keski-suomessa kesärenkailla ja sen kyllä huomasi.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #856 : 25.10.2014, 14:38:31 »
Aamen.

Mielummin ajan edullisemmalla autolla ja hyvillä renkailla entä uudella autolla eikä ole vara ostaa kunnon renkaita  ;).

Minusta on erittäin huvittavaa, että kuvittelet minun ajavan vanhoilla ja huonoilla renkailla, koska ajan vanhalla Volvolla!  ;D
Tämä kertoo oikopäätelmistäsi aika paljon.....   :pomo:
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #857 : 25.10.2014, 14:45:48 »
Turhaa vedät tähän pysähtyneen renkaan uudelleenkiihtymisen hitauden. Tai, no antiikkinen ABS lukitseekin varmaan pyörän ennen kuin tajuaa päästää sen uudelleen vapaaksi.

Uusimmilla evoluutioilla ei tarvitse päästää pyörää kokonaan pysähtymään, koska järjestelmän laskentateho ja kontrollereiden nopeus antaa mahdollisuuden pitää renkaan pyörimisnopeuden tehokkaimman hidastuksen kohdalla. Autossa kun on myös g-anturit mittaamaan hidastuvuutta.

Vedät aina keskustelun sellaiseen suuntaan, että pääset nokkelana esittämään fysiikanluentoja, mutta se nyt ei yllätä enää ketään.

Sinällään auton massa ei edes vaikuta pysähtyvyyteen, paitsi tietenkin renkaan ja tienpinnan välillä tapahtuvan leikkautumisen voimissa. Mm. auto tehokkailla uusilla jarruilla pysähtyy nopeammin kuin keskivertomoottoripyörä, vaikka motskarin massa on murto-osa auton massasta.

Jos topicin aiheeseen palataan, voin vaan edelleen todeta, että uutena huippunastojen ja -kitkojen ero on olematon, joskin ero uutena jäällä on nastojen hyväksi. Ei kuitenkaan niin suuresti kuin täällä annetaan ymmärtää.

Käytettynä ero menee jopa jäällä kitkan eduksi.

Tietoisia valintoja. Kuten se, että ei kaksikielisessä maassa osaa toista virallista kieltä. Meilläkin 40-vuotias ranskalainen opetteli ruotsia, koska meidät omistaa nykyään ruotsalainen taho. Vanhakin oppii uusia kieliä, jos niin valitsee  :)

P.s. Missähän väitän luulevani mikanin ajavan huonoilla renkailla? Turha panna sanoja toisen suuhun.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2014, 14:48:43 kirjoittanut Rodion »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #858 : 25.10.2014, 15:19:46 »
Ei ole olemassa kitkarenkaita, vaan nastattomia talvirenkaita  ;)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288755052679.html?pos=ok-nln
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #859 : 25.10.2014, 15:25:48 »
Mikanille edelleen, että jos sinun ja minun autojen ABS on samanlainen, niin surkea se on. Et sitä voi sinäkään kieltää. Siinä kun alkaa ABS puuttumaan pyörien jarrutukseen, huomaa negatiivisen kiihtyvyyden heikentyvän selvästi. Sulake irti ja ero on mitattavissa metrimitalla.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #860 : 25.10.2014, 15:59:57 »
Mikanille edelleen, että jos sinun ja minun autojen ABS on samanlainen, niin surkea se on. Et sitä voi sinäkään kieltää. Siinä kun alkaa ABS puuttumaan pyörien jarrutukseen, huomaa negatiivisen kiihtyvyyden heikentyvän selvästi. Sulake irti ja ero on mitattavissa metrimitalla.
Tuossa 960:ssä lienee sama kuin teidän autoissa. Ero on todella huima nykyisiin ABS systeemeihin verrattuna.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #861 : 25.10.2014, 16:04:56 »
Turhaa vedät tähän pysähtyneen renkaan uudelleenkiihtymisen hitauden. Tai, no antiikkinen ABS lukitseekin varmaan pyörän ennen kuin tajuaa päästää sen uudelleen vapaaksi.

Sovitaanko, ettet ala kertomaan minulle noista mikroprosessorien omituisuuksista ennenkuin olet ottanut asioista selvää.

Se, antiikkinenkin ABS osaa olla niin nopea, ettei rengas lukitu, sillä senkin nopeus on tuhansia kertoja nopeampi kuin sen renkaan mikään nopeuden muutos ilman trotyyliä ja silloinkin se ehtii vielä mukaan.

Uusimmilla evoluutioilla ei tarvitse päästää pyörää kokonaan pysähtymään, koska järjestelmän laskentateho ja kontrollereiden nopeus antaa mahdollisuuden pitää renkaan pyörimisnopeuden tehokkaimman hidastuksen kohdalla. Autossa kun on myös g-anturit mittaamaan hidastuvuutta.

Puuh....  :facepalm:

Se mikä on tehokkain jarrutustapa on kiinni renkaasta ja sen alustasta. Joskus lukkojarrutus on parastapa hyödyntää sitä rajallista luonnonvaraa (kitka) joten autojen ABS-järjestelmät ovat aina kompromissi siitä optimista, sillä ne nykyisetkin tonneittain paskakoodia sisältävät ohjaimet eivät pysty havaitsemaan mitkä renkaat autossa on, eivätkä ne liioin tiedä millä alustalla auto on.

Koko ABS:n ideahan on pitää auto ohjattavana jarrutuksen aikana kun pito alkaa lipämeämään.

Vedät aina keskustelun sellaiseen suuntaan, että pääset nokkelana esittämään fysiikanluentoja, mutta se nyt ei yllätä enää ketään.

Miksi en vetäisi, sillä fysiikastahan tässä on kyse, eikä siitä mille MUsta TUntuu. :juhau:

Sinällään auton massa ei edes vaikuta pysähtyvyyteen, paitsi tietenkin renkaan ja tienpinnan välillä tapahtuvan leikkautumisen voimissa. Mm. auto tehokkailla uusilla jarruilla pysähtyy nopeammin kuin keskivertomoottoripyörä, vaikka motskarin massa on murto-osa auton massasta.

Siis mitä!  :o :o :o :o :o    Auton massa ei vaikuta pysähtymiseen?  Järki hoi! Äly, älä jätä!  :'(

Moottoripyörässä jarruttaa käytännössä vain yksi kumi jarruttamassa ja autossa niitä on neljä. Paljonkos se tekee asioita per pinta-alayksikkö?
Kohta varmaan väität, että painavampi auto kiihtyy samalla teholla yhtä nopeasti kuin moottoripyörä?  :idiot2:

Autojen rumpujarrujen aikaan moottoripyörä saattoi pysähtyä nopeammin kuin auto, mutta siinä välissä on paljon vettä virrannut kymessä. Tämä lienen samanlainen asia kuin sitkeä hevosvoimien käyttö, vaikka SI-järjestelmän ratifioimisen aikaan sovittiin tehon yksiköksi kilowatti.

Jos topicin aiheeseen palataan, voin vaan edelleen todeta, että uutena huippunastojen ja -talvipyörien ero on olematon, joskin ero uutena jäällä on nastojen hyväksi. Ei kuitenkaan niin suuresti kuin täällä annetaan ymmärtää.

No, ero huippu nastan ja pelkän M+S:n välillä on erittäin merkittävä jäällä.  ABS-jarrutuksessa eroa parhaiden, eli hakka 8:n ja Goodyearin välillä on 7 metriä, mikä tekee jo tuohon 32,4 metrin jarrutusmatkaan pirusti lisää prosentteina ja matkanakin.
Ero lumella on pieni (52,4 vs. 53,3 molemmat nokialaisia).

Käytettynä ero menee jopa jäällä kitkan eduksi.

Kuinka paljon kuuluukin kysymys, jos oletetaan että olet oikeassa? Metreissä molemmat kiitos.

Tietoisia valintoja. Kuten se, että ei kaksikielisessä maassa osaa toista virallista kieltä. Meilläkin 40-vuotias ranskalainen opetteli ruotsia, koska meidät omistaa nykyään ruotsalainen taho. Vanhakin oppii uusia kieliä, jos niin valitsee  :)

P.s. Missähän väitän luulevani mikanin ajavan huonoilla renkailla? Turha panna sanoja toisen suuhun.

Niin, en opiskellut ruotsia edes silloin kun olin naimisissa ruotsinkielisen naisen kanssa. Tietoinen valinta sekin!  ;D
Minä tarvitsen ruotsin kieltä niin pirun harvoin, etten välitä edes opiskella sitä. Käytän sen ajan mielummin ihan muiden asioiden opiskeluun!  :D

Ethän sinä suoraan väittänyt minun ajavan vanhoilla kumeilla, mutta viittasit kyllä siihen, että uudempi satoja kiloja painavampi autosi pysähtyisi nopeammin.

Mikanille edelleen, että jos sinun ja minun autojen ABS on samanlainen, niin surkea se on. Et sitä voi sinäkään kieltää. Siinä kun alkaa ABS puuttumaan pyörien jarrutukseen, huomaa negatiivisen kiihtyvyyden heikentyvän selvästi. Sulake irti ja ero on mitattavissa metrimitalla.

En tiedä varmaksi, onko eroja mutta luulisin että samanlaista kehitystä on tapahtunut kuin EZK:ssa ja LH:ssa.

Ainoa tilanne, jossa tuo ABS-tekee selvästi tepposiaan on märkä jää yhdistettynä pirun jyrkkään alamäkeen. Eli paikka josta ei nousta kuin lumiketjuilla. Kenkäänkin tuo paikka/tilanne vaatii nastat.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #862 : 25.10.2014, 16:05:06 »
Pitääkö ne erot syöttää, vai miten niitä ei ymmärretä?

Saataisiinko listattua sellaisia kitkarenkaan ominaispiirteitä, joita ei ole nastarenkaissa. Itseni vain hiukan ihmetyttää, että jos osataan tehdä hyvä kitkarengas, miksi niitä samoja ominaisuuksia ei saada tehtyä siihen nastalliseen. Sitten vielä ne nastat siihen päälle.

Minulla ei ole tähän edes mitään täysin kehittynyttä mielipidettä mutta hyvällä tuurilla tässä viisastun enkä pelkästään vanhene.

Sitten joku kirjoitteli jenkki katiskoista. Lullia tai lahnoja ne paremminkin ovat. Useimmat varusteet tulivat jenkkiautoihin jo 20-30 aikaisemmin kuin muihin kinnereihin.  S*

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #863 : 25.10.2014, 16:29:40 »
Laitetaan tämä vanha kuva uusiksi, kun siinä on nuo metrit ilmoitettu.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #864 : 25.10.2014, 16:30:48 »
Tämä siis vollemiehen viestin lopussa olevaan kysymykseen.

Pitääkö ne erot syöttää, vai miten niitä ei ymmärretä?

Tästäkin kun katsoo kuvia ja otsikoita, löytyy jo monta sellaista asiaa, joita ei ole nastarenkaissa:

http://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-r2/

Sen sijaan nastarenkaissa on vain yksi asia, jota ei ole kitkarenkaissa: nastat.

http://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/
Juurikin näin. Suurin ero tulee siinä että nastojen kiinnitys pisteiden kohdalla ei ole pehmeitä kumisia lameleja. Varmuutta ei ole kun en ole renkaita leikannut kahtia että onko rungossa minkälaisia eroja, mutta oudolta tuntuisi että olisi suuria eroja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #865 : 25.10.2014, 16:58:19 »
Laitetaan tämä vanha kuva uusiksi, kun siinä on nuo metrit ilmoitettu.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuosta päästään siihen, että 6mm kulutuspinnalla kitka on 3,5% parempi jäällä kuin kulunut nasta ja lumella 2,4% parempi.

Jos oletetaan, että lähtötilanne on sama kuin tämän vuoden testissä, jolloin paras nasta on jäällä 17,7% parempi kuin paras kitka.
Lumella nasta on 1,7% parempi, tosin lumella paras kitka ei olekkaan se, mikä se on jäällä.

Joten kyllä minä näidenkin lukujen valossa otan sen nastan ihan jääpidon vuoksi. 3mm pinnalla en ole koskaan talvikumissa ajanut.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #866 : 25.10.2014, 19:10:14 »
Tuli mieleen tosta, ettei massa vaikuta mihinkään, niin pitänee vissiin jonkun kertoa esim laivanvarustamoille, että volvon penta riittää kyllä hyvin siihen öljytankkeriin ja viekin monta tuhatta litraa tunnissa vähemmän...

Tu mitä juttua täällä...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5901
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #867 : 25.10.2014, 20:28:54 »
Tuli mieleen tosta, ettei massa vaikuta mihinkään, niin pitänee vissiin jonkun kertoa esim laivanvarustamoille, että volvon penta riittää kyllä hyvin siihen öljytankkeriin ja viekin monta tuhatta litraa tunnissa vähemmän...

Tu mitä juttua täällä...

 :o

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #868 : 25.10.2014, 21:52:58 »
Juurikin näin. Suurin ero tulee siinä että nastojen kiinnitys pisteiden kohdalla ei ole pehmeitä kumisia lameleja. Varmuutta ei ole kun en ole renkaita leikannut kahtia että onko rungossa minkälaisia eroja, mutta oudolta tuntuisi että olisi suuria eroja.


No niin. Eli jos muuta eroa ei löydy, kovin ovat heppoisissa kantimissa kitkan edut.
Eli kerrataanpas
1) Nastarenkaissa on nastojen kohdalla lamellittomat kohdat (Tämä lienee selvä kun sen voi nähdä)
2) Nastarenkaiden kumi ehkä kovempaa kuin kitkarenkaissa (jotain todistusaineistoa kaivattaisiin)
3) Nastarenkaiden runko ehkä jäykempi (jotain todistusaineistoa kaivattaisiin)

Ainakin kitkarenkaissa on käytetty kumiin seostettuja pieniä kovia hiukkasia pureutumaan myös jäähän. Tosin en näe mitään syytä miksi samaa rakennetta ei voisi käyttää yhdessä nastojen kanssa. Sitten on vielä asia erikseen onko noista hiukkasista oleellista hyötyä. Jotain erikoisia pintakuvioitakin on mainostettu olevan. Olettaisin näiden olevan käytössä myös nastallisissa renkaissa.

Mahtaako olla mitään sellaista, mikä olisi ristiriidassa keskenään. Edellyttääkö nasta jotain sellaista, minkä vuoksi renkaasta pitäisi tehdä erilainen ja huonompi. Tuo pieni umpinainen kohta pintakuviossa on jo mainittu.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #869 : 25.10.2014, 22:05:05 »
Noh kuten nokian valmistajat ovat todenneet pitäisi puhua kitkanastoista ja nastattomista nastarenkaista  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Samppasport  Futurez