KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1065 : 08.11.2014, 21:05:02 »
Kaverilla oli PickUpissa (Chevrolet Scodssdale) puoli talvea tuommoiset "jenkkiämmässät". Ei sillä päässyt mihinkään, ei se kääntynyt mihinkään eikä pysähtynytkään juuri mitenkään. Ihan kesärenkaisiin verrattavat oli...

-94/95 talvi tuli liukasteltua jenkki pikapilla ja alla m+s kesäkumit muutama milli pintaa ja 255 edessä, 275 takana.  :idiot2:

Voi sanoa, että liukasta oli.
Eikä noita ameriikan auton ajo-ominaisuuksia voi paljoa kehua.

Hengissä  :o ja kolhuilta kuitenkin selvittiin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1066 : 08.11.2014, 21:25:31 »
Kitkat ovat pääkaupunkiseudulla todella surkea valinta, jossain missä teitä aurataan tai ei aurata niin ahkerasti, olisivat todella hyvät. Olosuhteet vaihtuvat liikaa.

Kitkarenkaita on monenlaisia, kuten myös nastarenkaita, monet nastarenkaat on nykyään kitkojen ja nastojen sekasotkuja.

Kunnollinen nasta ei jätä pulaan missään olosuhteissa.

Nastarenkaat kestävät huomattavasti pidempään, käytännössä 90-100tkm, kun taas kitkat saattaa kusahtaa jo 15-20tkm tietämillä vaihtelevissa olosuhteissa. Pintaa voi olla, mutta ominaisuudet kuolee pois.



Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1067 : 08.11.2014, 21:53:53 »
Kaverilla oli PickUpissa (Chevrolet Scodssdale) puoli talvea tuommoiset "jenkkiämmässät". Ei sillä päässyt mihinkään, ei se kääntynyt mihinkään eikä pysähtynytkään juuri mitenkään. Ihan kesärenkaisiin verrattavat oli...

Minulla on molemmissa autoissa renkaat joissa lukee "all season (M+S) North America only" ja ne renkaat on ei enempää eikä vähempää kuin Nokia Hakka i3 alias Nordman SX - ei ne ole kunnolla pitävät edes kesällä, sisäpuolen kumi lipsahtelee rivakassa risteyslähdössä sadekelillä vaparivinokoneella. Kerran olen kokeillut kyseistä yhdistelmää lumella ja noin 20 km/h vauhdista kevyt kaasunpainallus kesken kaarron teki siitä hallitsemattoman pulkan joka meni pari kierrosta pystyakselin ympäri pitkin pihaa ja pysähtyi tasan sinne mihin sitä itseään huvitti.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1068 : 08.11.2014, 22:01:21 »
Volvon mukana tuli uutena Continetal:n 4x4 contact:t M+S merkinnöillä ja aivan järkyttävät oli ajaa. Kiva Italiassa ja Saksassa ajella motarilla, kun kaarteissa auto rupesi valumaan toiselle kaistalle. En kyllä edes rupeaisi kokeilemaan noilla talvella ajamista.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1069 : 09.11.2014, 09:17:24 »
-94/95 talvi tuli liukasteltua jenkki pikapilla ja alla m+s kesäkumit muutama milli pintaa ja 255 edessä, 275 takana.  :idiot2:

Voi sanoa, että liukasta oli.
Eikä noita ameriikan auton ajo-ominaisuuksia voi paljoa kehua.

Hengissä  :o ja kolhuilta kuitenkin selvittiin.
-90 luvun alussa tuli Mercury Gran Marcuise Colony Parkilla (ei oo pitkä nimi, ei :D) ajettua usseempia talvia sen aikaisilla nasta-hakkapeliitoilla?. Ja oli kyllä sellainen talvi-auto että voi mahoton: Lämmin (302, hukkalämpöä piisas :D), meni hangessa kuin hangessa kuin juna, jämäkkä liukkalla jne.

Että en kyllä yleistäis tota Jenkit paskoja ajoltaan talvella.
Toki Isolohko Cuda aikansa nastarenkailla oli aika huono menemään talvella, eikä mikään järkky lämminkään ollut. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1070 : 10.11.2014, 06:53:00 »
" Tuossa kuva 6-7000 km ajetuista Nokian 8 nastoista. Vika on kuulemma käyttäjässä. 2-3000 oli ajettu, niin oli jo puolet lähtenyt. Uuteen Vw Caddyyn eturenkaat kyseessä. Rauhallista ajoa."

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1071 : 10.11.2014, 06:56:53 »
"Iänikuinen kinastelu nasta- ja kitkarenkaiden keskinäisestä paremmuudesta ei taida päättyä koskaan – molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Missä nuo erot tulevat esiin, jakaakin sitten mielipiteitä. Eli kummat? "

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288764000273.html?pos=ksk-trm-auto-ostu

"Sen sijaan eteläsuomalaisessa talvessa nastarengas onkin etevämpi valinta. Kun ilman lämpötila liikkuu nollan asteen molemmin puolin aina plus viidestä miinus viiteen asteeseen, on tienpinta yleensä jäinen, jolloin nastarengas on ylivoimainen kitkakumiin verrattuna. "

"Nastarenkaat, varsinkin parhaat sellaiset, ovat tänä päivänä lähes yhtä hiljaisia kuin kitkakumitkin, samoin niiden vierintävastus on pienentynyt huomattavasti takavuosien rapistelusta."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1072 : 10.11.2014, 07:58:57 »
" Tuossa kuva 6-7000 km ajetuista Nokian 8 nastoista. Vika on kuulemma käyttäjässä. 2-3000 oli ajettu, niin oli jo puolet lähtenyt. Uuteen Vw Caddyyn eturenkaat kyseessä. Rauhallista ajoa."

OT: Aina ei ole ajotaivoista kiinni vaan joskus autosta ja joskus myös ohjauskulmista.  Omassa 4veto v70:sessä oli viime ed.kesän(2013) jäljilta kulmat viturallaan niin paljon että kesäkumeista meni  oikea etu ihan sileäksi tänä kesänä. Muissa oli pintaa vielä 4-5mm.  Nyt kun otin talvikumit esille niin tutkin vähän tarkemmin niin yhdessä renkaassa ei ollut  puoliakaan nastoja  ja pintaa oli kulunut selkeästi enemmän kuin kolmessa muussa.  Eli k.o rengas oli ollut samassa missä säädöt oli mettässä.   Eli jos etupään nastat lähtee liikaa niin kannattaa tarkistaa kulmat, ainakin 4-vedossa.

VW Transportteissa (1992)oli uutena etupään aurauskulmat viturallaan ja ensimmäisen talvena meni nastarenkaat ihan samnlaiseksi kuin kuvassa.  Kerroin asiasta liikkeeseen ja ne olivat tosiaan 50% liian suuret aurauskulmat.  Auto kyllä kulki suht suoraan.   Sain silloin liikkeestä uudet talvietukumit puoleen hintaan, ehkä asiaan vaikutti vähän asiakassuhdekkin ( kyseessä oli 3. uusi auto samasta liikkeestä).

Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1073 : 10.11.2014, 08:41:08 »
Itse meinasin tänään mennä "kiukuttelemaan" noista nokialaisista.
Saas nähdä mikä on vastaan otto ja mihin lopputulokseen päädytään.

Kitkoja kyllä haluaisin vielä kokeilla.. jonkun muun merkkisinä.

Näyttäs olevan saatavana kokoa 215/45-18.
Tiedä sitten menisikö 205/50-18 lokasuojien sisuksiin raapimatta.

E:
Pitäs kyllä mennä, jos orkkis kokoon vertaa, 235/40-18 on 64.5cm, 235/45 on 66.9cm ja 205/50 on 66.2cm halkaisijaltaan.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 08:47:16 kirjoittanut sjos »
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1074 : 10.11.2014, 09:12:27 »
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288764000273.html?pos=ksk-trm-auto-ostu

"Sen sijaan eteläsuomalaisessa talvessa nastarengas onkin etevämpi valinta. Kun ilman lämpötila liikkuu nollan asteen molemmin puolin aina plus viidestä miinus viiteen asteeseen, on tienpinta yleensä jäinen, jolloin nastarengas on ylivoimainen kitkakumiin verrattuna. "

"Nastarenkaat, varsinkin parhaat sellaiset, ovat tänä päivänä lähes yhtä hiljaisia kuin kitkakumitkin, samoin niiden vierintävastus on pienentynyt huomattavasti takavuosien rapistelusta."

Mihinkähän nämä väitteet perustuu? Ei ainakaan olemassaoleviin testeihin.

Itse sanoisin, että kitkarenkaissa on tapahtunut paljon kehitystä ja toisaalta nastojen iskuvoimaa on rajoitettu. Yhdessä nämä vaikuttavat siihen, että jopa jäällä parhaat kitkarenkaat alkavat olla tasaveroisia nastarenkaiden kanssa - etenkin käytettynä.

Otin muuten lähikuvat r2:sta ja hakkakasista, kun saan esille, niin jokainen voi omin silmin nähdä, että nasta ei todellakaan ole sama kuin kitka nastojen kanssa :)
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 09:14:24 kirjoittanut Rodion »

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4089
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1075 : 10.11.2014, 09:15:38 »
"Iänikuinen kinastelu nasta- ja kitkarenkaiden keskinäisestä paremmuudesta ei taida päättyä koskaan – molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Missä nuo erot tulevat esiin, jakaakin sitten mielipiteitä. Eli kummat? "

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288764000273.html?pos=ksk-trm-auto-ostu

"Sen sijaan eteläsuomalaisessa talvessa nastarengas onkin etevämpi valinta. Kun ilman lämpötila liikkuu nollan asteen molemmin puolin aina plus viidestä miinus viiteen asteeseen, on tienpinta yleensä jäinen, jolloin nastarengas on ylivoimainen kitkakumiin verrattuna. "

"Nastarenkaat, varsinkin parhaat sellaiset, ovat tänä päivänä lähes yhtä hiljaisia kuin kitkakumitkin, samoin niiden vierintävastus on pienentynyt huomattavasti takavuosien rapistelusta."

Eli "case closed" O0
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1076 : 10.11.2014, 09:25:38 »
Mihinkähän nämä väitteet perustuu? Ei ainakaan olemassaoleviin testeihin.
Joidenkin valmistajien suosituksiin?
Lainaus käyttäjältä: nokianrenkaat.fi
Millaisilla teillä ajat?
Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.
Toki eroa näissäkin.
Lainaus käyttäjältä: Continentalrenkaat.fi
Nastarengas on kitkaa turvallisempi valinta, jos ajaa pääasiassa liukkaalla, sohjoisella ja jäisellä tiellä, jolla on kovaksi pakkautunutta lunta. Esimerkiksi usein maaseudulla ja syrjäisillä teillä on tällaiset ajokelit. Jos kuljettajalla on vähän ajokokemusta, suositellaan nastarenkaita.
Kitkarengas on hyvä valinta silloin, jos ajaa pääasiassa kaupungin pääväylillä, sulilla ja suolatuilla teillä ja kuljettaja on kaikin puolin kokenut. Kitkarenkaat ovat hiljaisempia ja ajomukavuudeltaan miellyttävämpiä.
Nastojen suositusolosuhteet molemmissa suunnilleen samat minun mielestä, mutta kohdealue eroaa  ???

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1077 : 10.11.2014, 14:48:24 »
Joidenkin valmistajien suosituksiin?Toki eroa näissäkin.Nastojen suositusolosuhteet molemmissa suunnilleen samat minun mielestä, mutta kohdealue eroaa  ???

Kummassakaan ei lukenut näin:

on tienpinta yleensä jäinen, jolloin nastarengas on ylivoimainen kitkakumiin verrattuna

Ja perustellaanko muuten etuveto vs. takaveto väännöissä mitään valmistajien mainostekstien mukaan? Vaiko empirian ja testien mukaan? :)

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1078 : 10.11.2014, 16:26:23 »
Hiljaisemmilta noi alle laitetut ContiIceContact:t vaikuttaa kuin mitä Pilot Exaltot oli :o
Ja tuntuvat rullaavakin herkemmin. Leveys tosin putosi 195 -> 185.
Viime talvella alla olleisiin Hakkapeliitta 4:siin verrattuna on huikea ero äänessä ja ominaisuuksissa ihan kuivalla asvaltilla.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1079 : 10.11.2014, 16:47:54 »
Jatkamme urheilua/pelleilyä/perseilyä nykyrenkailla  :-\

Rengasliikkeet nostaa käpälät pystyyn, renkaissa itsessään ei ole mitään vikaa, muutakun ovat liian leveät.
225 on kapein mitä saa, pl keskieurooppa mallit.

En nyt lähde kokeilu rumbaan, ainakaan omalla lompakolla, halvimmat merkki/testien yläpään renkaat kustantaa 880€ ja siitä ylöspäin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Elekma  Autoracing