Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1140 : 17.11.2014, 15:31:34 »
Kierrätä renkaita
Oma käytäntö on laittaa takavetoiseen paremmat taakse ja Rouvan alle 15.000 km vuodessa liikkuvaan S80:n paremmat eteen. Etuvetoisessa pitää tietenkin olla varovainen, ettei ero pääse liian suureksi, mutta vähillä ajoilla tuo pysyy vielä hanskassa.

Paljon ajavalle tulee ongelma molemmissa. Takavetoisessa pitää varoa, ettei yhden talven kuluma ehdi vetää takarenkaita vaarallisen huonoon kuntoon eikä etuvetoisen edellisellä kaudella paljon kuluneita etusia ehkä kannatakaan laittaa enää taakse.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1141 : 17.11.2014, 15:35:42 »
Paljon ajavalle tulee ongelma molemmissa. Takavetoisessa pitää varoa, ettei yhden talven kuluma ehdi vetää takarenkaita vaarallisen huonoon kuntoon eikä etuvetoisen edellisellä kaudella paljon kuluneita etusia ehkä kannatakaan laittaa enää taakse.

Paljon ajavan pitäisikin kierrättää renkaita 8000 km:n välein, kuten ohje on :)

Onneksi meillä on vuodessa alle 20 000km yhteensä, ja neliveto muutenkin kuluttaa tasaisemmin, ja tuota ongelmaa ei siten ole.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1142 : 17.11.2014, 16:42:36 »
Itse opin mopoikäisenä PV Suzukilla kantapään kautta tuon "paremmat aina taakse". Laitoin pelkästään eteen nastan ja taakse jäi M+S merkitty. Ajattelin, että jos se pito lähtee, niin takapäästä se on helpompi saada haltuun kun keulasta joka lähtis luultavemmin alta. Tuli siinä sitten semmonen tilanne että pito lähti molemmilta renkailta, mutta sain jalat maahan tueksi ja en kaatunut. Siinä sitten eturenkaassa olevat nastat alkoi mukavasti kääntää mopoa perse menosuuntaan ja lopun voinee arvata. Toisaalta tämänkin olis estänyt, jos ei olisi  tullut kokeiltua kuinka suuressa kulmassa sitä lypsyjakkaraa sai vietyä luisussa. :D

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1143 : 17.11.2014, 17:20:27 »
Yllättävä pidon menetys olisi tosiaan - yllättävää. Normaalistihan pidon menetys ei yllätä, koska sitä edeltää nastojen rapina ja sortokulman kasvu. Ellei kuljettaja tätä usko, muuttuu ohjaustunto entistä ohuemmaksi ja nastojen rapinaa seuraa selvästi kuuluva ja tuntuva pehmeä luisto nastojen kynsiessä sentin naarmuja jäähän. Vielä tässäkin vaiheessa on hyvin aikaa palata vierintäkitkan ajotilaan.

Ellei niin tee, sitten vain nastojen kynsimät naarmut pitenevät hiljalleen, mutta se ei enää ole mikään yllätys, kun monta kertaa on jo varoitettu.

Se on vaan, kun ei ne nastatkaan pure tuohon asfalttiin.
Jos vaan on pieni "huntu" mustaa jäätä.

Se on kyllä "outoa" kun nyt ei kuule renkaista sitä luistamista,  kun ei nastoja ole.
Mutta, ei se mitään, kitkoilla mennään tämä talvi ja kokemusten mukaan mietitään seuraavia.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1144 : 17.11.2014, 19:20:37 »
Se on vaan, kun ei ne nastatkaan pure tuohon asfalttiin.
Jos vaan on pieni "huntu" mustaa jäätä
Pito tietenkin muuttuu kelin ja renkaan kulumisen mukaan, mutta kokemukseni mukaan käytös pidon rajalla pysyy samana.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1145 : 18.11.2014, 00:51:50 »
...
Mersun ESP tunnetaan paranoidin yliholhoavana. Ensimmäisen lumihiutaleen pudotessa tielle, lyö Suojelusenkeli kuskille raudat ranteisiin. W204 on jo uudempaa mallia, eikä sen ESP ole sentään ajonesto, vaikka senkin toiminta on kuin englantilaisen miespalvelijan: aina paikalla, aina valmiina, aina korrekti. Ja täysin vailla huumorintajun häivääkään.

Juuri siksi lehden havainnot olivatkin niin yllättäviä. Minulle tutusta autosta, jonka ESP:n toimintaa olen pitänyt poikkeuksellisen huolehtivaisena ja suojelevana löytyi minulle täysin tuntematon pimeä puoli...
Omat kokemukset W220 S500 jossa ei sattuneesta syystä pysynyt nastat talvikumeissa eikä kulutuspinta kesäkumeissa taka-akselilla ja oli kyllä iljettävä ajonestin se järjestelmä, ei antanut pitää hauskaa sitten yhtään. >:(

Tosin itsellä nuo yllättävämmät kokemukset ei tullut jarruttaessa, ei vissiin koskaan ollu tarvetta tehdä tarpeeksi äkkinäistä stoppia liukkailla. Sen sijaan kaasun kanssa sai olla talviliukkailla tarkkana sen jälkeen kun ne takaset oli kulahtaneet, muutaman kerran kävi kädet kuin tynnyrin pesijällä kunnes hitaampikin oppi olemaan rauhallisempi kaasun kanssa peilijääkelissä. Taisi siinä oppijakson aikana yhdessä takana tulleessa autossa mennä kalsarit vaihtoon kun nelostiellä lähdin "rauhallisesti" ohittamaan ja yhtäkkiä mentiinkin hetki molempien kaistojen leveydeltä ennen kuin sai tähdättyä keulan takaisin oikeaan suuntaan. ::)
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa QLITY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1146 : 19.11.2014, 16:42:50 »
Iänikuinen keskustelu siitä että kumpi on parempi..

Itse luottanut nastojen tuomaan pitoon jäisilläkin teillä ja sillä linjalla jatketaan vielä kauan ..ellei satu joskus kokeilemaan kitkoja ja pitämään niistä ::)
Volvo 940 Classic
B230FT, vähän piristeltynä

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1147 : 20.11.2014, 09:18:58 »
Iänikuinen keskustelu siitä että kumpi on parempi..

Itse luottanut nastojen tuomaan pitoon jäisilläkin teillä ja sillä linjalla jatketaan vielä kauan ..ellei satu joskus kokeilemaan kitkoja ja pitämään niistä ::)

Kun kerran ajaa kitkoilla tai automaattivaihesitolla niin vaikea on enää vaihtaa takaisin nastoihin tai keppilootaan - automaatti on yliveto kaupungissa tai jos pitää nostaa venetraileria rampilta

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1148 : 20.11.2014, 11:00:10 »
Kun kerran ajaa kitkoilla tai automaattivaihesitolla niin vaikea on enää vaihtaa takaisin nastoihin tai keppilootaan - automaatti on yliveto kaupungissa tai jos pitää nostaa venetraileria rampilta

Hieman kyllä allekirjoitan tämän.

Ensimmäiset kitkarenkaat, 22v on nastoilla menty.
Mikä on tämäkin syksy ollut,  eli hieman välikeliä,  ettei kesärenkailla ole oikein pärjännyt, niin ilo ajella kitkoilla.
yhtään ei tee mieli sitä nastojen ropinaa!
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1149 : 21.11.2014, 00:17:09 »
Kun kerran ajaa kitkoilla tai automaattivaihesitolla niin vaikea on enää vaihtaa takaisin nastoihin tai keppilootaan - automaatti on yliveto kaupungissa tai jos pitää nostaa venetraileria rampilta
Kitkoista en tiedä, kun en taaskaan uskaltanut ostaa.

Ensimmäisen automaattini ostin 24 vuotta sitten. Välillä on ollut useampia väkisinvaihdettavia, Rouvalla pidempäänkin. Nykyistä en uskaltanut ostaa manuaalina, vaan yleisön painostuksesta taivuin automaattiin. Kesä on mennyt ihan OK automaatista huolimatta, koska se on lopultakin oikeasti taloudellinen automaatti ja myös ohjelmoitu aika hyvin minun ajotavalleni. Rattiflipujen pakkovaihdoilla alas- ja ylöspäin voi hoitaa loput.

Mutta nyt syksyn tullen en ole enää varma, oliko sittenkään viisasta antaa periksi yleiselle mielipiteelle, että E-sarja kaipaa tomaattia? Kylmän mehulinkotomaatin potkiminen liikkeelle kuluttaa alussa aika reippaasti ja pakkovaihtojen viive ja kytkinpolkimen puuttuminen tekevät kaiken kitkan hyödyntämisestä vaikeampaa kuin edeltäneellä tasapainoisella manuaalivaihteisella.

Molemmilla on puolensa, mutta en ole vielä tällä kokemuksella saanut selville yksikäsitteistä paremmuutta. Pitää jatkaa tutkimuksia  :D
« Viimeksi muokattu: 21.11.2014, 00:19:17 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1150 : 21.11.2014, 12:20:17 »
Mutta nyt syksyn tullen en ole enää varma, oliko sittenkään viisasta antaa periksi yleiselle mielipiteelle, että E-sarja kaipaa tomaattia?

Sen vähän perusteella mitä olen itse johtotähdellä ajanut (E250 CDI '13, neliveto ja automaatti) niin sanoisin että ei kaipaa. Oli jokseenkin epätodellinen olo kun muut omat kokemukset automaateista on 940 Turbosta ja sen antiikkisesta AW71L:stä sekä ykköskopan V70:sta sähköohjatulla viisivaihteisella - Volvojen laatikot on olleet käytökseltään ripeämpiä (se kickdown tulee heti eikä kohta) ja miellyttävämpiä kuin tuo Mersun supermoderni seitsemänvaihteinen jonka luulisi osaavan vaikka mitä jännää. Nyt se on varmaan lopullisesti todistettu että minä en tykkää automaateista, ainakaan momentinmuunninmalleista. Kaksoiskytkin voisi olla eri juttu jos sellaista pääsisi kokeilemaan.

Eikä mukana ole valehtelematta vähääkään Volvo-lisää, minun omat autot on molemmat manuaaleja. Ja hyvä niin vaikka vähän teettikin työtä löytää 940 Classic manuaalina.

Kitkoista ja nastoista sanottakoon että vaihdoin toissapäivänä fillariin talvirenkaat. Eteen nasta, taakse normaali nappularengas jossa on itse asiassa lamellointiakin. Mukavasti keula pitää jäisissä paikoissa pyydettyä linjaa ja perä tulee mukana vähän miten sattuu pidon rajan tuolla puolen.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1151 : 21.11.2014, 13:19:03 »
Kun kerran ajaa kitkoilla tai automaattivaihesitolla niin vaikea on enää vaihtaa takaisin nastoihin tai keppilootaan - automaatti on yliveto kaupungissa tai jos pitää nostaa venetraileria rampilta
Täysin samaa mieltä.
Volvo PV&Duett

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1152 : 21.11.2014, 17:54:55 »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1153 : 21.11.2014, 19:02:59 »

Juuri siksi lehden havainnot olivatkin niin yllättäviä. Minulle tutusta autosta, jonka ESP:n toimintaa olen pitänyt poikkeuksellisen huolehtivaisena ja suojelevana löytyi minulle täysin tuntematon pimeä puoli:


Saman suuntaista havainnut itsekkin nyt kitkoilla  kaksi kertaa. Auto menee nelipyöräluisussa ja ajonvakautus ei puutu peliin. Koskaan en ole aiemmissa Volvoissa nastoilla törmännyt vastaavaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1154 : 21.11.2014, 20:09:41 »
Eihän se nelipyöräluisuun osaa puuttua, kun ei pyörintänopeus muutu. Sama juttu nelikolla, niin kauan kun pidät nilkan suorana ja voimaa riittää pitämään joka nurkan sutimassa ei puututa mihinkään.

 

Samppasport  Futurez