Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1155 : 21.11.2014, 21:40:46 »
Eihän se nelipyöräluisuun osaa puuttua, kun ei pyörintänopeus muutu. Sama juttu nelikolla, niin kauan kun pidät nilkan suorana ja voimaa riittää pitämään joka nurkan sutimassa ei puututa mihinkään.

Kyllä ainakin täällä osaa. Kiihtyvyysanturit ja ratin asentoanturi. Toki jos pitää ratin suorassa ja antaa mennä, ei tee mitään, mutta eipä tehnyt nastoillakaan mitään vastaavassa tilanteessa.

Kokeiltu on.

Sitten jos perä lähtee, puuttuu kyllä peliin, kun tunnistaa että nyt auto kiertyy akselinsa ympäri, vaikka ratilla niin ei käsketä.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1156 : 21.11.2014, 21:43:05 »
Kyllä ainakin täällä osaa. Kiihtyvyysanturit ja ratin asentoanturi. Toki jos pitää ratin suorassa ja antaa mennä, ei tee mitään, mutta eipä tehnyt nastoillakaan mitään vastaavassa tilanteessa.

Kokeiltu on.

Sitten jos perä lähtee, puuttuu kyllä peliin, kun tunnistaa että nyt auto kiertyy akselinsa ympäri, vaikka ratilla niin ei käsketä.

Juuri näin toimiikin. Nelipyöräluisulla tarkoitan tilannetta missä rattikin on suorassa.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1157 : 21.11.2014, 21:53:49 »
Juuri näin toimiikin. Nelipyöräluisulla tarkoitan tilannetta missä rattikin on suorassa.
Ratti ei ollut suorassa kummassakaan tilanteessa muttei mitään 90 asteen kääntöjäkään ollut.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1158 : 21.11.2014, 21:54:56 »
Sen vähän perusteella mitä olen itse johtotähdellä ajanut (E250 CDI '13, neliveto ja automaatti) niin sanoisin että ei kaipaa. (automaattia)
Cee farkku manuaalina on epäkiitollinen vertailukohta, koska kompaktikokoninen 50/50 tasapainoinen nopealla ohjausvälityksellä pyörivä manuaalivaihteinen on yksi parhaista vertailukohteista. Se toteuttaa kuljettajan komennot täsmällisesti, mitään siihen lisäämättä ja mitään pois jättämättä.

Siinen verrattuna automaattivaihteinen nokkapainoinen ei tietenkään voi olla yhtä tarkka ajettava.

En vaan uskaltanut ostaa väkisinvaihdettavaa E-sarjalaista. Koska sellaista ei huoli kukaan muu kuin minä, joutuu ostamansa ajaa paaliin saakka, kun käytettyjen markkinat ovat heikot. Kesällä minusta OK, koska 7G-Tronic osaa ajaa hämmästyttävän taloudellisesti, jos siihen annetaan lupa. Mutta kuten sanot, kontrolli ei ole talvikelissä parhaiden tasolla.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1159 : 21.11.2014, 22:01:36 »
Kyllä ainakin täällä osaa. Kiihtyvyysanturit ja ratin asentoanturi. Toki jos pitää ratin suorassa ja antaa mennä, ei tee mitään, mutta eipä tehnyt nastoillakaan mitään vastaavassa tilanteessa.
Aivan. Saman olen kokenut myös hyvillä nastoilla Ceellä, jonka ESP:n häiritsevä piirre on juuri siinä, ettei se ESP oletusasetuksin salli lainkaan vastaohjausta. Kiihdyttää tai kaartaa saa kevyessä sivuluisussa, kunhan ei vaan korjaa luisua ratilla. Heti kun tilanteen ottaa kiinni vastaohjauksella, hyppää suojelusenkeli jarrulle.

Sitten jos perä lähtee, puuttuu kyllä peliin, kun tunnistaa että nyt auto kiertyy akselinsa ympäri, vaikka ratilla niin ei käsketä.
Ainakin Ceen kestää kääntää kevyeen luisuun, kunhan sitä ei tee suoralla. Kaarteessa kaartosäteen tiukentaminen yliohjaavan luisun puolelle sallitaan, mutta taaskaan vastaohjausta ei.

Juuri siksi ihmetyttääkin tämä, mitä Make sanoo:
Lainaus käyttäjältä: Make
"Ratti ei ollut suorassa kummassakaan tilanteessa muttei mitään 90 asteen kääntöjäkään ollut.

Juuri samaa ihmetteli myös Moottori-lehden juttu. Cee tappisladissa, vastaohjausta sen mitä ehtii, eikä ESP tee mitään. Oikaisu ei tietenkään välttämättä onnistu jos fysiikan lait on ylitetty, mutta on outoa, jos ESP on niin pihalla, ettei edes yritä?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1160 : 21.11.2014, 22:24:32 »
En ole tuota juttua nähnyt, niin en tiedä kuinka siinä oikeasti kirjoitettiin. Itse olen tuon tilanteen saanut aikaiseksi kuurasta jäisellä puhtaalla asfaltilla. Hiljainen vauhti, alle 60km/h. Tasainen nelipyöräluisu jatkui ratin asennosta riippumatta. Ajattelin tuon johtuvan siitä, että oli yksinkertaisesti riittävän liukasta vauhtiin nähden, että pyörintänopeus eroja ei syntynyt ja näin ollen esp ei puuttunut peliin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1161 : 22.11.2014, 01:09:37 »
Hmh... Loistava esimerkki siitä "psykologisesta" vaikutuksesta nastoilla - "nurinpäin" vaan.

Isäukko hankki eilen työautoonsa Gislavedin 7mm pinnalla olevat -07 nastarenkaat joissa kaikki nastat tallella.

Pakotti sitten tuossa illalla koeajolle, kuinka ovat hengenvaaralliset renkaat. Kuulemma ei paljoa 2mm kitkoja (jotka vaihtoi pois) paremmat.

Noh.... Tossa läheisellä soratiellä käytiin ja asfalttia lenkki takas. Soratie tamppaantunutta lunta, asfaltti kuiva/kuurainen. Ei minulla ollut mitään ongelmaa ja pystyi jarruttamaankin "pidon rajalla" suht helposti. Samoin kiihdyttämään.  Tota soratietä olisin voinut helposti päästellä 130-140 ilman isompia murheita. Nyt isäukko oli vieressä paskat housussa jo 70 nopeudessa, kun "tempasin" ja yritin saada pidon irti.

Samaten asfaltilla oli kuulemma mennyt kuivalla kelillä nelipyöräluisua jossain mutkassa, josta kuulemma samalla nopeudella voi kitkoilla ajaa ihan huoletta. ***tu jos on oikeasti jossain kaarteessa ajanut kuivalla asfaltilla yli luistorajan, on oltu aivan liian suurella tilannenopeudella liikenteessä ja kusta aika reilusti päässä.

Kyllä minustakin hyvät kitkat on aika ihanat, mutta ei niillä nyt fysiikan lakeja kumota. Annoin asiasta "pienesti " palautetta eikä ollut tyytyinen kun ei mielestäni olleet "hengenvaaralliset" nuo renkaat. Otti itteensä, veti pään täyteen ja alkoi haastamaan riitaa... :facepalm:

Välillä oikeasti käynyt mielessä, että veis kortin asemalle. Alkaa nuo uskomukset jo niin monessa asiassa vaikuttaman kaikkeen. Yleensä ihan kaikessa. Sinkkikin kuulemma ruostuttaa terästä ja tähämn kun vastasin asiallisesti kertomalla sinkin jaloudesta ja kemiallisista ominaisuuksista, suuttui...

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1162 : 22.11.2014, 06:11:35 »
Semmoset kelit sitten oli pääkaupunkiseudulla :) Ja työvälineessä kitkat alla, voe helevettiläinen!

Osalla näkyi olevan vielä kesärenkaitakin :idiot2:

Ilmoitin yksinkertaisesti, että välineessä on oltava nastat, kun seuraavan kerran siihen istun.

Pikkusen alle nollan ja lunta sataa, kitkat voi unohtaa aivan suosiolla. Tai sitten voi jäädä kotiin, pois pilaamasta toisten ihmisten elämää ja jopa vaarantamaan sitä!


Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1163 : 22.11.2014, 07:39:31 »
Kyllä ainakin täällä osaa. Kiihtyvyysanturit ja ratin asentoanturi. Toki jos pitää ratin suorassa ja antaa mennä, ei tee mitään, mutta eipä tehnyt nastoillakaan mitään vastaavassa tilanteessa.

Kokeiltu on.

Sitten jos perä lähtee, puuttuu kyllä peliin, kun tunnistaa että nyt auto kiertyy akselinsa ympäri, vaikka ratilla niin ei käsketä.
Menee aiheen OT:ksi mutta ainakin omani  ESP mukautuu. Pienen kolhaisun jälkeen  ESP alkoi heti tapauksen jälkeen  hyvinkin pienestä, liian lujaa ajetussa mutkassa vilkuttelemaan.  Aluksi luulin että kolhaisussa ESP tai jokin anturi olisi jotenkin hajonnut vaikka kyseessä oli vain 40km nop ajettu katukivetykseen ja sen yli  sopivassa kulmassa. Tätä vilkuttelua jatkui noin viikon päivät (n 500 km matka ajettu) ja koko tämän ajan sai ajaa lujempaa ja lujempaa mutkiin kunnes ESP ei enään vilkkunut muuta kuin saamalla auto selkeästi luisuun.  Kokeilin tämän sänki pellolla että lakkasiko se kokonaan toimimasta, ei lakannut, hyvin nakutti eri kulmista kiinni kun vähän teki äkkiliikkeitä.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2014, 07:41:47 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1164 : 22.11.2014, 07:49:57 »
Semmoset kelit sitten oli pääkaupunkiseudulla :) Ja työvälineessä kitkat alla, voe helevettiläinen!

Osalla näkyi olevan vielä kesärenkaitakin :idiot2:

Ilmoitin yksinkertaisesti, että välineessä on oltava nastat, kun seuraavan kerran siihen istun.

Pikkusen alle nollan ja lunta sataa, kitkat voi unohtaa aivan suosiolla. Tai sitten voi jäädä kotiin, pois pilaamasta toisten ihmisten elämää ja jopa vaarantamaan sitä!

En tiedä mikä työvälineesi on, mutta eipä eilen tullut ongelmia kitkoilla. Hyvin pysyi liikenteen mukana ja pidon puolesta olisi kovempaakin voinut ajaa.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1165 : 22.11.2014, 11:22:09 »
En oo tähän aiheeseen mitään kirjotellu aikasemmin. Mutta kun ajelin vuoden päivät tuolla 850 farkulla kitkoilla ympäri vuoden niin kyllä seuraavat renkaat tulee myös oleen kitkat. Niin pahoja kelejä ei olekaan ettei kitkoilla pärjäis kun on maltti mukana liikenteessä.

On ollu alla etupäässä nastakumeja ja keväällä ei paljon enää oo nastoja jäljellä kun takavetosilla ajellu etupäässä. Pääsääntösesti kun tiet on sulia ympäri vuoden niin ei juurikaan nastoja tarvita.
V70 TDI

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1166 : 22.11.2014, 21:21:26 »
Kun kerran ajaa kitkoilla tai automaattivaihesitolla niin vaikea on enää vaihtaa takaisin nastoihin tai keppilootaan - automaatti on yliveto kaupungissa tai jos pitää nostaa venetraileria rampilta

Kitkoilla on ajettu paljonkin ja nastoilla myös.   Kitkat sopivat välikelin renkaiksi mutta talvella käytän nastoja ja tulen käyttämäänkin.

Automaatti on mukavin kaupungissa yms. paikoissa mutta väkisin vaihdettavallakin on omat puolensa.

Nimimerkillä nyt mennään automaatilla ja nastoilla.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1167 : 22.11.2014, 21:55:56 »
Semmoset kelit sitten oli pääkaupunkiseudulla :) Ja työvälineessä kitkat alla, voe helevettiläinen!

Osalla näkyi olevan vielä kesärenkaitakin :idiot2:

Ilmoitin yksinkertaisesti, että välineessä on oltava nastat, kun seuraavan kerran siihen istun.

Pikkusen alle nollan ja lunta sataa, kitkat voi unohtaa aivan suosiolla. Tai sitten voi jäädä kotiin, pois pilaamasta toisten ihmisten elämää ja jopa vaarantamaan sitä!
Meinaat ilmeisesti perjantain iltapäivää. Olihan tuolla liukasta, mutta tällä liikennemäärällä vauhdit tippuivat jumitteluun hyvin nopeasti. Ei minuakaan olisi kiinnostanut vetää Kehä 3:sta 100km/h vaikka olisi ollut vapaa väylä, niin hyvin tamppautui lumi.

Kitkat tai nastat, ei se matka etene sen kummemmin noissa olosuhteissa. Turvavälit näytti osalla ihmisiä olevan kesäosastolla, joillain jopa ajotyyli kun rampista tekivät liittymisiä... ja sit hartialukkoa peliin  ::)

Omasta puolesta voin sanoa että pärjäsin edellistalven kitkoilla vallan mainiosti enkä tod.näk. menettänyt sekuntiakaan vaikka pidin pulskat turvavälit.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1168 : 22.11.2014, 22:57:47 »
Nojuu, miten tuon nyt ajattelee :) Ajelen kuitenkin sen 10tkm/kk, ehtii kelit/olosuhteet/kanssakulkijat vaihtua moneen otteeseen vuorokauden sisällä. Ei riitä, että ajelee tuttuja reittejä, pitää olla reserviä ;)
Tätä showta kun on nähnyt vuosia, niin sitä ehkä ajattelee yksioikoisesti?
pitäs ehkä katsella peiliin, itse kunkin tykönänsä :)



Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1169 : 22.11.2014, 23:18:02 »
Nojuu, miten tuon nyt ajattelee :) Ajelen kuitenkin sen 10tkm/kk, ehtii kelit/olosuhteet/kanssakulkijat vaihtua moneen otteeseen vuorokauden sisällä. Ei riitä, että ajelee tuttuja reittejä, pitää olla reserviä ;)
Tätä showta kun on nähnyt vuosia, niin sitä ehkä ajattelee yksioikoisesti?
pitäs ehkä katsella peiliin, itse kunkin tykönänsä :)
No joo, sulla on aivan eri mittasuhteessa tuo kulkeminen  :) Itsellä tulee pakollisia firman ajoja (omalla autolla) n. 1500km/kk, työmatkat siihen lisäksi.
Perjantaisella kelillä olisi varmaan uusi hyvä nastarengas ollut paras vaihtoehto, mutta olen edelleen sitä mieltä että jopa pahimmilla keleillä kitkalla pärjää hienosti. Kyseisiä ilmoja on kuitenkin ehkä 2-3 kertaa vuodessa.

Eniten itseä tuolla närästi perinteinen turvavälin puuttuminen, parkit/päivävalot päällä ajaminen eikä nämä aasit edes noissa olosuhteissa osaa käyttää vilkkua. Hyvin pienistä asioista homma olisi kiinni jos ajateltaisiin karvan verran omaa nokkaa pidemmälle eikä siinä ole renkailla juurikaan loppujen lopuksi tekemistä.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Proturbo  Autodiagnoosi