Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1245 : 29.01.2015, 09:06:05 »
Ihmetyttää että millaisilla "pahvilaatikoilla " ajelee ne kitka "fanit" jotka tartuvat nastojen aiheuttamaan ääneen ensimmäisenä ja pitävät sitä ärsyttävänä suorastaan helvetillisena. Ehkä se on ominaisuus minkä huomaa heikompi tasoinen kuljettaja kun ei muuta eroa löydä ominaisuuksista. ;)
Taas tämmöinen ihan tyhjää suoltava kitkoja kehuvien taitoja ennakkoluuloisesti arvosteleva kommentti.

Meinasin sanoa jotain järkevää mutta en jaksa.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1246 : 29.01.2015, 09:17:12 »
Taas tämmöinen ihan tyhjää suoltava kitkoja kehuvien taitoja ennakkoluuloisesti arvosteleva kommentti.
Jaa millä perustein?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1247 : 29.01.2015, 09:19:38 »
Jaa millä perustein?
Pohdit kitkojen hiljaisuutta kehuvien olevan huonompia kuskeja taidoiltaan ja ajavan huonommilla autoilla.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1248 : 29.01.2015, 09:23:31 »
Edelliset nastarengasajoni ovat olleet:

BMW 5-srj, uusi
BMW 3-srj, uusi
BMW 1-srj, kaksi eri, uusia
Audi A6, käytetty
VW New Beetle, uudehko
Volvo XC60, uusi


Kitkoilla oman auton lisäksi:

Ford Kuga, uusi
VW Golf, uusi
Viimeisin kerta kun muistan nastojen äänen olleen "ärsyttävä" oli kun laitoin jotkut  hakkapeliitta 4:N kopiot E39:n alle. Mutta muutoin ei mielestäni nykynastoilla äänet häiritse. Voimakkaimmillaan jos sitä miettii ne toki on kaupunki nopeuksilla ja asfaltilla. Tässä sitten taas tullaan siihen missä ajelee. Sinulla se lienee juurikin etupäässä märkä asfaltti kun taas itsellä jää polanteiset tiet.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1249 : 29.01.2015, 09:36:15 »
Pohdit kitkojen hiljaisuutta kehuvien olevan huonompia kuskeja taidoiltaan ja ajavan huonommilla autoilla.
Ihmettelin vain että onko tosiaan noin kovat nastojen äänet koska en ole tuohon muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta törmännyt. HUOMAA HYMIÖ.
Jos et ole huomannut vielä ketjun kulun aikana vaihdoin 15 nasta "putken" jälkeen kokeilu mielessä kumpaankin autoon kitkat, joten kuulun tähän "huonompien kuskien" kastiin myös
En ole vielä huomannut kitkojen ylivoimasuutta ominaisuuksissa nastoihin nähden mitä täällä on mainostettu. Toisaalta en ole huomannut niiden olevan niin huonotkaan mitä täällä on jossain väitetty. Jos kehitys jatkuu vielä samanlaisena kitkojen osalta  kuin se takavuosina on ollut, niin ei varmaan muutaman vuoden kuluttua nastoja tarvitsisi myydä sen parempien liukkaan kelin ominaisuuksien takia.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1250 : 29.01.2015, 09:41:37 »
Mutta muutoin ei mielestäni nykynastoilla äänet häiritse. Voimakkaimmillaan jos sitä miettii ne toki on kaupunki nopeuksilla ja asfaltilla.

Tätä olen tänä talvena havahtunut ihmettelemään kahteen otteeseen, autoina kaksi eri 940 farmaria, toisella kertaa matkustajana ja toisella kuskina. Liikkeellelähdössä jäiseltä asvaltilta tuntee vain että nyt pyrkii lipsumaan mutta mitään ei kuulu, matkustajana ollessa kysyinkin kuskilta että onko tässä takana yhtään nastoja jäljellä kun kuulosti kuin olisi kesärenkailla lähtenyt, kuulemma kaikki tallessa. Omasta autosta nyt tiedänkin että siellä on kaikki kotona mutta sama juttu, ei rahinasta tietoakaan.

Ja edelleen haluaisin kyllä kokeilla uusia huippukitkoja nimenomaan omassa autossa ja omassa ajossa mutta sama juttu kuin tuossa aiemmin mainittu, liian kallis testi jos ei toimikaan varsinkin kun nuo nykyiset nastat menee vielä pari vuotta.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1251 : 29.01.2015, 10:19:03 »
Ja edelleen haluaisin kyllä kokeilla uusia huippukitkoja nimenomaan omassa autossa ja omassa ajossa
mutta sama juttu kuin tuossa aiemmin mainittu, liian kallis testi jos ei toimikaan varsinkin kun nuo nykyiset nastat menee vielä pari vuotta.

Luulen että tämä juuri tuleekin eteen monilla autoilijoilla, jotka ehkä haluaisi kuitenkin kokeilla toisenlaista rengastyyppiä talvirenkaana.

Itsellänikin on varmaan edessä ensi talveksi uusien renkaiden hankinta, kitkat kyllä kiinnostais myös, mutta, mutta.....
Kun ostat kitkat niin niitä ei voikkaan vaihtaa nastarenkaiksi jos ne toimikkaan omasta mielestä tarpeeksi hyvin
tai voihan ne vaihtaa, hommaamalla (ostamalla) taas nastarenkaat, mut sit sulla on turhat renkaat, tai voishan niitä käyttää tulevaisuudessa kesärenkaina
taikka myydä jollekkin, mut sillon ne on käytetyt renkaat, vaik olis kuin vähän ajettu, jos niitä edes saa myytyä, ja persnetto on joka tapauksessa taattu.
Joka joutus "turhaan" ostamaan kahdet talvirenkaat talvee varten samaan autoon.
Itselläni talousbudjetti sanelee renkaidenkin kohdalla ehtoja, ei ole varaa ostaa niitä renkaita jotka haluais
vaan on mietittävä järkevää tasapainoa hinnan ja laadun välillä.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1252 : 29.01.2015, 11:24:09 »
Viimeisin kerta kun muistan nastojen äänen olleen "ärsyttävä" oli kun laitoin jotkut  hakkapeliitta 4:N kopiot E39:n alle. Mutta muutoin ei mielestäni nykynastoilla äänet häiritse. Voimakkaimmillaan jos sitä miettii ne toki on kaupunki nopeuksilla ja asfaltilla. Tässä sitten taas tullaan siihen missä ajelee. Sinulla se lienee juurikin etupäässä märkä asfaltti kun taas itsellä jää polanteiset tiet.

Ja kun vertailukohtana on oma auto kitkoilla, niin kaikki sitä enemmän meluavat ketuttavat. Esimerkiksi tuossa vitosessa nastarenkaat tuntui aiheuttavan enemmän pientä "matalaa jyrinää", vaikka muuten hiljainen olikin. Oma taas ei jyrise ollenkaan kitkoilla, mutta esimerkiksi ohimenevien autojen äänet kuuluu paremmin sisälle (ehkä siksi, kun ei rengasmelua ole?).

Varsinainen nastojen ropina kuuluu eniten parkkihalleissa, joissa on betoninen lattia. Tekee oikein pahaa kuunnella sitä ääntä.

Toinen ikävä paikka kuunnella nastojen ropinaa on teiden varsilla kävellessä :)

Liittyen kitka/nasta-vääntöön: olisi hienoa, kun olisi varaa tehdä ABX-testi renkailla jossain järven jäällä. Kymmenen eri henkilöä ajamaan kymmenen kertaa samalla autolla, mutta eri renkailla. Ja eri ajokertojen välillä ei kerrottaisi mitkä renkaat alla on... ja ne voisi olla vaikka kymmenen kertaa samat. Ja tietenkin mittaristo peittäen, että ei tiedä todellista nopeutta, ainoastaan tunne miten hyvin pitää ja miten lujaa kulkee.

Ja jokaisen ajokerran jälkeen kommentit miltä tuntui ja mitä veikkaat oliko nastat vai kitkat alla.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2015, 11:26:00 kirjoittanut Rodion »

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1253 : 29.01.2015, 11:32:05 »
Ja kun vertailukohtana on oma auto kitkoilla, niin kaikki sitä enemmän meluavat ketuttavat. Esimerkiksi tuossa vitosessa nastarenkaat tuntui aiheuttavan enemmän pientä "matalaa jyrinää", vaikka muuten hiljainen olikin. Oma taas ei jyrise ollenkaan kitkoilla, mutta esimerkiksi ohimenevien autojen äänet kuuluu paremmin sisälle (ehkä siksi, kun ei rengasmelua ole?).

Varsinainen nastojen ropina kuuluu eniten parkkihalleissa, joissa on betoninen lattia. Tekee oikein pahaa kuunnella sitä ääntä.

Toinen ikävä paikka kuunnella nastojen ropinaa on teiden varsilla kävellessä :)

Liittyen kitka/nasta-vääntöön: olisi hienoa, kun olisi varaa tehdä ABX-testi renkailla jossain järven jäällä. Kymmenen eri henkilöä ajamaan kymmenen kertaa samalla autolla, mutta eri renkailla. Ja eri ajokertojen välillä ei kerrottaisi mitkä renkaat alla on... ja ne voisi olla vaikka kymmenen kertaa samat. Ja tietenkin mittaristo peittäen, että ei tiedä todellista nopeutta, ainoastaan tunne miten hyvin pitää ja miten lujaa kulkee.

Ja jokaisen ajokerran jälkeen kommentit miltä tuntui ja mitä veikkaat oliko nastat vai kitkat alla.

Komppaan testiä, sillä varauksella, et pitäs kyllä olla erillaisia autojakin
viittaan aikaisempaan kirjoitukseeni eri renkaiden sopivuudesta eri autoihin.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1254 : 29.01.2015, 11:42:57 »
Tosi juttu. Kesärenkailla tuon huomasin. Uudet kumhot golfissa toimivat loistavasti mutta volvossa (oma massa ero noin 100kg) aiheutti epämääräistä vaapuntaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1255 : 29.01.2015, 14:48:21 »
Ja kun vertailukohtana on oma auto kitkoilla, niin kaikki sitä enemmän meluavat ketuttavat. Esimerkiksi tuossa vitosessa nastarenkaat tuntui aiheuttavan enemmän pientä "matalaa jyrinää", vaikka muuten hiljainen olikin. Oma taas ei jyrise ollenkaan kitkoilla, mutta esimerkiksi ohimenevien autojen äänet kuuluu paremmin sisälle (ehkä siksi, kun ei rengasmelua ole?).

Varsinainen nastojen ropina kuuluu eniten parkkihalleissa, joissa on betoninen lattia. Tekee oikein pahaa kuunnella sitä ääntä.

Toinen ikävä paikka kuunnella nastojen ropinaa on teiden varsilla kävellessä :)

Liittyen kitka/nasta-vääntöön: olisi hienoa, kun olisi varaa tehdä ABX-testi renkailla jossain järven jäällä. Kymmenen eri henkilöä ajamaan kymmenen kertaa samalla autolla, mutta eri renkailla. Ja eri ajokertojen välillä ei kerrottaisi mitkä renkaat alla on... ja ne voisi olla vaikka kymmenen kertaa samat. Ja tietenkin mittaristo peittäen, että ei tiedä todellista nopeutta, ainoastaan tunne miten hyvin pitää ja miten lujaa kulkee.

Ja jokaisen ajokerran jälkeen kommentit miltä tuntui ja mitä veikkaat oliko nastat vai kitkat alla.

Juuri näin.

Olen sata varma että tällaisessa testissä suurelle osalle kuskeista tulisi yllätyksenä kuinka hyvä pito hyvissä kitkoissa voikaan olla ja testi pitäisikin tehdä juuri niin ettei kuskilla ole mitään tietoa onko alla kitka vai nasta, ettei oma asenne vaikuta arvioon.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1256 : 29.01.2015, 15:09:52 »
Olen sata varma että tällaisessa testissä suurelle osalle kuskeista tulisi yllätyksenä kuinka hyvä pito hyvissä kitkoissa voikaan olla ja testi pitäisikin tehdä juuri niin ettei kuskilla ole mitään tietoa onko alla kitka vai nasta, ettei oma asenne vaikuta arvioon.

Sitten kun käykin niin että muutama nastafanaatikko on havainnut kitkat pitävämmiksi ja kitkauskovaiset taas kehuneet nastarenkaiden hiljaisuutta ja mukavuutta niin todetaan että ei se testi niin hyvä ollutkaan koska tuli väärät tulokset.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1257 : 29.01.2015, 19:54:39 »
Ihmettelin vain että onko tosiaan noin kovat nastojen äänet koska en ole tuohon muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta törmännyt.

No eihän tässä ketjussa tietääkseni haudan vakavasti tähän asiaan ole suhtauduttu muutenkaan, joten ainakin itse ihan tarkoituksella vähän väritin omaa sanomaani. Tosin meluasia on kyllä jokseenkin riippumaton autosta. Se että ääni on oikeasti häiritsevän kova kertoo toki enemmänkin autosta, mutta hiljaisessa autossa vähäinenkin lisämelu voi olla todella ärsyttävää.

Esim. omassa hybridissä nastoista ärsyttävimmäksi ominaisuudeksi on noussut se niiden jyrinä/rapina/sortuminen, jonka tuntee, ei siis niinkään ääni. Ihan siitä syystä, että auto ei sähköllä kulkiessa värise yhtään, kuten jollain aataminaikaisella kombustiolla joidenkin ihme mäntien heiluessa sinne tänne. Talvirenkaisiin vaihdon jälkeen auton hauskuudesta hävisi saman tien vähintään puolet, kun taikamattomainen eteenpäin "leijuminen" tasaisesti ja äänettä oli tiessään. Juurikin pienissä nopeuksissa nastojen olemassaolon tuntee ja myös kuulee kaikkein selvimmin.

No, olihan kitkoillakin toki meno esim. mutkissa vähän huojakkaa pehmeyden vuoksi. Kyllä ne silti hakkasi 100-0 nastat, jos miettii, kummalla mieluummin vähän raskaammin päästelen mutkassa "kesä"kelissä.

Poissa Nippon50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1258 : 03.02.2015, 06:55:35 »
Nyt on tänhetkisessä kulkineessa nokian hakkapeliitta 7 run flatit alla. ja takapotku iso sedani kyseessä. hyvin tuntus pitoa olevan. Ainut miinus todella kova rengas ja kovaääniset.  :)
Ex.Volvo v70R vm.2004
Ex.volvo s40 2.0 classic vm.04
Ex.volvo v70 2.5t vm.06
Ex.volvo xc70 2.5t vm.04

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1259 : 04.02.2015, 16:28:34 »
Nyt on tänhetkisessä kulkineessa nokian hakkapeliitta 7 run flatit alla. ja takapotku iso sedani kyseessä. hyvin tuntus pitoa olevan. Ainut miinus todella kova rengas ja kovaääniset.  :)

Minulle tuli kans Hakkapeliitta 7:t auton mukana. Sama havainto että pito on melun mukaista  ;D
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

 

Kulkukoira  Proturbo