Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 suuri kulutus

  • 45 Vastauksia
  • 19706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Volvo 940 suuri kulutus
« : 15.10.2014, 19:17:31 »
En tiennyt minne laittaa niin pistin tänne. Asia on näin että tankkasin 20e 12.4L 98 pensaa ja pensa valo syttyi 70km jälkeen. Ajo melko kylärallia 10km kerrallaan lämmitintä käyttäen joka aamu. Ei taida olla ihan normaalia vai onko? Auto 940 b230ft + aw71L täysin vakio, kaasujalka ei ole kovin raskas. Autossa en havaitse muuten mitään vikaa ja juuri katsastettu päästöt ok. Vanhalla b230fb+m47 ajoi 12L 100km samanlaisessa ajossa.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #1 : 15.10.2014, 19:21:00 »
Omaki 9-satku vie suunnilleen samat nurkkaajussa, etenki jos ottaa ees pari rivakampaa kiihytystä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #2 : 15.10.2014, 19:26:25 »
Kallis maa perkele mutta autoo en vaiha koskaan, vaikka opiskelija olenkin xD.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #3 : 15.10.2014, 19:49:20 »
Normaali kulutus.
Millä lämmität auton, ardicilla vai sähköllä?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #4 : 15.10.2014, 20:40:51 »
Vastaavia ollut mulla 3kpl ja kaikki vieny nurkissa sen luokkaa 15-20l/100km. Talvella jos leikittää ei 20 oo tiukassa.

Elämä on.
Hienoja autoja kaikenkaikkiaan silti.

 

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #5 : 15.10.2014, 21:11:02 »
Ja positiivisuuden kautta aateltuna että yli 28l/100km kulutukseen ei pääse. Siis vakiona.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #6 : 16.10.2014, 00:51:43 »
Lämmitän sähköllä, lämppäri merkkiä defa. Joo oli semmonen juttu että 2 rengasta paineilla 1bar (Hups), jos sitä uudet venttiilit pistäisi. Liekö ollut isokin vaikutus kun juuri pistelin rankkoja kiihdytyksiä 6L tankattuani ja ajoin 38km eikä opiskelija valo palanut vieläkään kotiin tultua. Seuraavaksi lastua peliin, mutta sehän ei paljoa kulutusta lisää. (Toivottavasti). Onhan se semmonen juttu ettei sitä kulutusta kannata miettiä ensimmäisenä, minähän en millään noppakorollalla aio ajaa, eihän semmoset autoja ole.  ;D

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #7 : 19.10.2014, 13:42:29 »
Samoissa menee omalla merikontilla kulutus kaupunki pyörittelyssä ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #8 : 05.11.2014, 16:20:27 »
En tiennyt minne laittaa niin pistin tänne. Asia on näin että tankkasin 20e 12.4L 98 pensaa ja pensa valo syttyi 70km jälkeen. Ajo melko kylärallia 10km kerrallaan lämmitintä käyttäen joka aamu. Ei taida olla ihan normaalia vai onko? Auto 940 b230ft + aw71L täysin vakio, kaasujalka ei ole kovin raskas. Autossa en havaitse muuten mitään vikaa ja juuri katsastettu päästöt ok. Vanhalla b230fb+m47 ajoi 12L 100km samanlaisessa ajossa.

B230FT+AW71L = suuri kulutus nurkka-ajossa.  Bensalla sai vakio FK:n nurkkapyörityksessä viemään kevyesti sen 20L.

Vasta Wiinalla ja saatanallisella säätämisellätm kulutus tippui sinne 14-18L tietämille kaupunki pyörityksessä.

FT+AW alkaa olla "taloudellinen" vasta moottoritienopeuksissa.
Viimeisen tzadin reissun kulutus oli ~14,5L wiinaksia, mikä tekee bensa-ekvalenttina n. 10,5L/100km.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa BiG_J

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #9 : 02.01.2015, 15:45:34 »
Itse sain b230ft+m46 sain viemään 15l/100km pelkästään maantieajossa. Kuulostaa melkoisen runsaalta. 3" ränni ja tonin lastu. Autossa oli tosin 5 ihmistä + vähän tavaraa. Ajo oli tasaista koko matkalla vauhtia sen 100 pintaa ja kierrokset 2,5k. Päästöt ok ja seosmittari(AFR) pyöri siiä 14-16 väliä.

Pitäisikö jotain vikaa ruveta jostain etsimään?

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #10 : 02.01.2015, 17:35:59 »
Itse sain b230ft+m46 sain viemään 15l/100km pelkästään maantieajossa. Kuulostaa melkoisen runsaalta. 3" ränni ja tonin lastu. Autossa oli tosin 5 ihmistä + vähän tavaraa. Ajo oli tasaista koko matkalla vauhtia sen 100 pintaa ja kierrokset 2,5k. Päästöt ok ja seosmittari(AFR) pyöri siiä 14-16 väliä.

Pitäisikö jotain vikaa ruveta jostain etsimään?

Juu itekkin aika noviisi näissä mutta ei ihan normaalilta kuullosta, mulla tonin lastut, 1 kilo ahtoja, peräpöntön tilalla suoraa ja putsari avarrettu, maantiellä mennyt pelkääjä kyydissä noin 9L sadalle kuitenkin alle 10 kun vakkarilla sitä 105 ajaa. Kaupungissa taasen kulutus välillä hirvittää. Onko mitään vikakoodeja?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #11 : 03.01.2015, 01:08:20 »
Itse sain b230ft+m46 sain viemään 15l/100km pelkästään maantieajossa. Kuulostaa melkoisen runsaalta. 3" ränni ja tonin lastu. Autossa oli tosin 5 ihmistä + vähän tavaraa. Ajo oli tasaista koko matkalla vauhtia sen 100 pintaa ja kierrokset 2,5k. Päästöt ok ja seosmittari(AFR) pyöri siiä 14-16 väliä.

Pitäisikö jotain vikaa ruveta jostain etsimään?

Minulla menee maantiellä tuo 15L wiinaa ja nopeus on jotakin aivan muuta kuin kiltti hitusen alle rajoituksen.
Tavaran määrä ei minulla suoranaisesti lisää kulutusta merkittävästi, ellei matkassa oli paljon (useita kymmeniä tai likemmäs sata) ohituksia.

Jos seos-mittari heittelee 14-16 välissä matka-ajossa, niin lastu on pielessä. Sopitus pysyy nätisti siinä 14,7 (+/-0,2) kun lastu on toimiva.

Ymmärtäisin tuon automaatilla mutta jos wiinastettu manuaali pärjää maantiellä alle 13L kulutuksella tuomiokirkon kokoisella kuomukärrillä varustettuna (siellä mönkkäri yms. romua), niin kyllähän lastun säädöissä on jotakin sanomista.

Juu itekkin aika noviisi näissä mutta ei ihan normaalilta kuullosta, mulla tonin lastut, 1 kilo ahtoja, peräpöntön tilalla suoraa ja putsari avarrettu, maantiellä mennyt pelkääjä kyydissä noin 9L sadalle kuitenkin alle 10 kun vakkarilla sitä 105 ajaa. Kaupungissa taasen kulutus välillä hirvittää. Onko mitään vikakoodeja?

Kilon paineella tuon kaupunkikulutuksen ymmärtää oikein hyvin, syynä on se, että koneesi rapisee ja nakutusrikastus tulee käyttöön.

Minä saan 20L/100km kulutuksen aikaiseksi wiinalla vain ajamalla yli 170km/h matkanopeudella tai vetämällä jatkuvasti vartin strippejä.

Koneeni nakuttaessa 20L kulutus ei ole edes temppu, vaikka huomaisin sen nakun n. sekunnin viiveellä, sillä siinä sekunnissakin sitä soppaa menee koneeseen 0,05 desiä. Minuutissa nakun iskiessä koneeseeni virtaa wiinaa 2,6L minuuttivauhdilla.

Sinuna tyytyisin kiltisti 0,9 baarin ahtoihin, sillä 0,8 baarin kohdalla IMMu on tapissa ja 0,9 baarin kohdalla suuttimet ovat tapissaan.

Ja kun suuttimet ovat tapissa, ahtojen nosto ei varsinaisesti nosta tehoa mutta laihentaa seosta ja jossain vaiheessa edessä on koneremontti.  :facepalm:

Ei mopolla mahdottomia!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #12 : 03.01.2015, 01:58:33 »
Minulla menee maantiellä tuo 15L wiinaa ja nopeus on jotakin aivan muuta kuin kiltti hitusen alle rajoituksen.
Tavaran määrä ei minulla suoranaisesti lisää kulutusta merkittävästi, ellei matkassa oli paljon (useita kymmeniä tai likemmäs sata) ohituksia.

Jos seos-mittari heittelee 14-16 välissä matka-ajossa, niin lastu on pielessä. Sopitus pysyy nätisti siinä 14,7 (+/-0,2) kun lastu on toimiva.

Ymmärtäisin tuon automaatilla mutta jos wiinastettu manuaali pärjää maantiellä alle 13L kulutuksella tuomiokirkon kokoisella kuomukärrillä varustettuna (siellä mönkkäri yms. romua), niin kyllähän lastun säädöissä on jotakin sanomista.

Kilon paineella tuon kaupunkikulutuksen ymmärtää oikein hyvin, syynä on se, että koneesi rapisee ja nakutusrikastus tulee käyttöön.

Minä saan 20L/100km kulutuksen aikaiseksi wiinalla vain ajamalla yli 170km/h matkanopeudella tai vetämällä jatkuvasti vartin strippejä.

Koneeni nakuttaessa 20L kulutus ei ole edes temppu, vaikka huomaisin sen nakun n. sekunnin viiveellä, sillä siinä sekunnissakin sitä soppaa menee koneeseen 0,05 desiä. Minuutissa nakun iskiessä koneeseeni virtaa wiinaa 2,6L minuuttivauhdilla.

Sinuna tyytyisin kiltisti 0,9 baarin ahtoihin, sillä 0,8 baarin kohdalla IMMu on tapissa ja 0,9 baarin kohdalla suuttimet ovat tapissaan.

Ja kun suuttimet ovat tapissa, ahtojen nosto ei varsinaisesti nosta tehoa mutta laihentaa seosta ja jossain vaiheessa edessä on koneremontti.  :facepalm:

Ei mopolla mahdottomia!  :buck2:


Jos vaihtaisin 3" imm ja jotkut n. 350cc suuttimet olisiko sitten ok? Jos tuo nyt naputtaisi.

Pitäisikö nakutuksen alkaessa havaita jotain erityistä ääntä? Nimittäin kone kukkuu kuin rasvattu joka alueella kaasu pohjassakin. Nurkka ajossa nyt mennyt 14-18L välistä kaasujalasta ja mielentilasta riippuen, joskus liippikilsoja sen 30km sadasta. (Pers-arviolta)
« Viimeksi muokattu: 03.01.2015, 02:12:45 kirjoittanut kanis187 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #13 : 03.01.2015, 14:48:14 »
Jos vaihtaisin 3" imm ja jotkut n. 350cc suuttimet olisiko sitten ok? Jos tuo nyt naputtaisi.

Tietysti siinä tapauksessa, että lastu on tehty noiden mukaan.
Muutoin se on aivan sama, kuin yrittäisit laittaa M8 pulttia M6 reikään. Tai yrittäisit avata ristipää ruuvarilla torx-ruuvia.

Olen mutissut tästä aiheesta projekti-topicissani ja joskus kirjoitellut aiheesta hitusen FAQ:kin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Eli lastu vaatii aina muutoksia kun IMMua tai suuttimia vaihdetaan.

Jos joku muuta väittää, hän ei ole tilanteen tasalla, eli EI ymmärrä asioita.
Toki olen kuullut väittämiä, että 3" IMMu ja 525cc suuttimet toimivat "ihan hyvin" ns. pikku-viri lastulla. No, tähän täytyy sanoa, että sellaisen ihmeen kun joku minulle näyttää, niin uskon tämän mitattuani sen, sillä olen nähnyt jo liian monta toimimatonta lastua.

Pitäisikö nakutuksen alkaessa havaita jotain erityistä ääntä? Nimittäin kone kukkuu kuin rasvattu joka alueella kaasu pohjassakin. Nurkka ajossa nyt mennyt 14-18L välistä kaasujalasta ja mielentilasta riippuen, joskus liippikilsoja sen 30km sadasta. (Pers-arviolta)

Paha nakutus päästää selkeän "NAKS!" äänen ja silloin nakurikastus menee päälle, jos syttylastu sitä tukee, eli ei ole virilastuna myyty 16-tappisen lastu.

Nakurikastus ei bensiinillä oikein tunnu pers-dynolla mutta sopituksesta sen näkee selvästi. Wiinalla sen nakurikastuksen tuntee kyllä ahterillakin, sillä menon puutuminen on niin selvää isommilla suuttimilla.
Tämä koskee vain tilannetta, missä suuttimia ei ole ajettu tappiinsa asti.

Varma konsti huomata tuo nakurikastus on kytkeä volttimittari siihen LH:n nakurikastusjohtoon (harmaa punainen) ja kun sen jännite tippuu nollaan on nakurikastus käytössä. Se pysyy nollassa niin pitkään nakurikastuksen alettua kunnes kaasua höllätään vaikkei kone enää nakuttaisikaan.

Noissa xxx lastuissa on sama vika kuin vikingin ja hituningin lastuissa siinä ahdoille nousussa 3000-3500rpm nurkissa. Sopat menevät hoikalle ja vinokone naksahtaa mielellään siinä kohdin. Vakio moottori toimii kyllä, mutta nostetuilla ahdoilla ongelmat alkavat, sillä moottori ottaa vakiota enemmän ilmaa tuossa kohden ja siitä seuraa laihalle menevä seos.

Tuota kohtaa on omassa koslassa hierottu kotva, jos toinenkin, kuten muutemassa muussakin LH-säätöprojektissa. Polttoainekkaan ei siinä helpota, pikemminkin päinvastoin, wiina on tarkempi säädöistä mutta kestää paremmin virheitä ropisematta.

Kulutusta saan kaupungissa avosandaalillatm nousemaan sinne 19L nurkkaan, mikä tarkoittaa bensiinillä sellaista 14L nurkissa pyörivää kulutusta.

Liukkaalla sudittaminen vaatii kaupunkinopeuksissa vähemmän voimaa kuin 100km/h nopeudella ajaminen. Kuivalla asfaltilla sudittelussa tilanne on sitten toinen mutta se onkin jo vakio-virillä vähän vaikeampaa (papu ei meinaa riittää asiallisilla renkailla).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa BiG_J

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #14 : 03.01.2015, 23:21:02 »
Juu itekkin aika noviisi näissä mutta ei ihan normaalilta kuullosta, mulla tonin lastut, 1 kilo ahtoja, peräpöntön tilalla suoraa ja putsari avarrettu, maantiellä mennyt pelkääjä kyydissä noin 9L sadalle kuitenkin alle 10 kun vakkarilla sitä 105 ajaa. Kaupungissa taasen kulutus välillä hirvittää. Onko mitään vikakoodeja?

Kerkesin tänään lukeman vikakooditkin. 2 koodia se tuuppasi. 3-1-2, 3-1-1 eli nopeusmittarin signaali huono(korjauksessa, piuhat hapettuneet kontin ja nopeusmittarin anturin välillä) ja tuo toinen että Signal missing for knock-related fuel enrichment.
Pitääpä siis pistää ostoslistalle uudet lastut tonilta jos vanhat saanet turpaansa.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2015, 23:23:16 kirjoittanut BiG_J »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy