Ateho  Elekma

B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu

  • 71 Vastauksia
  • 29705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leonidae

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sissi - Metsän kruunaamaton kingi.
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #45 : 01.11.2011, 13:55:08 »
No Bemun turbonelari perustui "vakio"lohkoon, ja Hondankin moottori näyttää ihan tavalliselta.

Eihän tuollaiset 4 bar ahtopaineet ole erityisen korkeita.

ainakin vuoden '53 BRM V16 käytti moista ratkaisua.
Volvo 740GL'90 - 355tkm ja loppua ei näy.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 540
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #46 : 01.11.2011, 15:37:39 »
Täytyy nostaa hattua niille kuskeille, jotka näitä petoja käskytti. Tehoa ja kulkua helvetisti, mutta turvavarusteet ei pysynyt suorituskykykilpailussa mukana. Taitaa nykyautoissa olla puolet enemmän putkea kapiinissa.

Ironista kyllä, Henkkakin taisi juuri hieman ennen kuolemaansa sanoa, että kohta tulee tapahtumaan jotain kauheaa, koska autot kulkivat niin perkeleesti.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #47 : 01.11.2011, 15:48:44 »
Ironista kyllä, Henkkakin taisi juuri hieman ennen kuolemaansa sanoa, että kohta tulee tapahtumaan jotain kauheaa, koska autot kulkivat niin perkeleesti.

http://www.youtube.com/watch?v=OwgB4Xs4LVQ enemmän kuin autoja Henkka taitaa kritisoida kilpailua ja sen järjestäjiä. Tietysti juuri noiden autojen suorituskyky yhdistettynä väsymykseen oli se vaarallinen yhdistelmä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #48 : 11.11.2011, 23:52:25 »
http://www.youtube.com/watch?v=pT61ML7e6vA&feature=related

Tuollaisella kalustolla oleva talli kelpaisi itsellekin. Missä lie, kun noita TriFlux kansiakin näyttää olevan hyllymetreittäin.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa flektinelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #49 : 12.11.2011, 18:56:59 »
Itse olen ymmärtänyt Audin "1000hv" prototyypin olleen keskimoottorinen "sport quattro"

http://www.fourtitude.com/emAlbum/albums/Marques%20(Audi%20Brand%20Group)/Audi%20(Post-War%20Era)/Sport%20quattro/from%201984%20(B2,%20Type%2085)/Concepts%20and%20Design%20Studies/Mid-Engine%20Prototype/audi_sport_quattro_mid_engine_prototype_002.jpg

Aika pitkä osoite.

Myöhemmin noita Audin tehokkaita pannuja taidettiin hyödyntää IMSA 90-autossa. 20V 2.1l vitonen KKK:n ahtimella.
Yksi noista on suomessa, Kuismasen Audi 80 "competition quattrossa".
Hönkää mitattu kuristimen läpi Hans Lehmannin moottoripenkissä:

3500 rpm 161 hv ja 320 Nm
4000 rpm 409 hv ja 713 Nm
4500 rpm 491 hv ja 761 Nm
5000 rpm 557 hv ja 776 Nm
5500 rpm 604 hv ja 785 Nm
6000 rpm 699 hv ja 789 Nm
6500 rpm 722 hv ja 775 Nm
7000 rpm 728 hv ja 725 Nm
7500 rpm 736 hv ja 684 Nm
8000 rpm 730 hv ja 636 Nm
8500 rpm 721 hv ja 591 Nm

Paine 4500 eteenpäin 2,28, tämä siis tekniikalla vuodelta -89 ja kuristimen kanssa.
Huipputeho ilman kuristinta oli 922hv. Kuulemma vanhan höyry-Motronicin tarjoamat sytkäennakotkin oli oikein miehekkäät, kun on noin laaja alue ;D
« Viimeksi muokattu: 12.11.2011, 19:18:28 kirjoittanut flektinelonen »

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #50 : 20.11.2011, 16:08:52 »
Tuossapa aivan loistava video, The Evolution Of Rallying: 50 Years Sideways

http://www.youtube.com/watch?v=CjILuvJ6OQ4&feature=player_embedded
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Leonidae

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sissi - Metsän kruunaamaton kingi.
Volvo 740GL'90 - 355tkm ja loppua ei näy.

Poissa Leonidae

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sissi - Metsän kruunaamaton kingi.
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #52 : 31.12.2011, 13:38:54 »
http://youtu.be/bAbv07cJC9A

Kolmekymmentä minuuttia Musiikkia, orkesterina B-Ryhmä.  S*
Volvo 740GL'90 - 355tkm ja loppua ei näy.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #53 : 01.01.2012, 11:48:00 »
Itse olen ymmärtänyt Audin "1000hv" prototyypin olleen keskimoottorinen "sport quattro"

audi_sport_quattro_mid_engine_prototype_002.jpg
Audin prototyyppi tulevaan S-ryhmään oli oli RS 002 ja näytti tältä:



Lancialla  ECV 1



Toyotalla MR2 22D


Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #54 : 01.01.2012, 12:31:21 »
ECV 1 oli vasta Delta S4 joka oli pikaisesti muokattu S-ryhmään, todellinen käyttömalli olisi ollut ECV 2.



Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #55 : 08.02.2012, 00:09:29 »
Elvytetään topicia parilla kuvalla ja videolla yhdestä hienoimmasta moottoriurheilusarjasta koskaan. Kyseessä on tietysti CAN-AM.  8)

Chaparralia ei voinut ainakaan syyttää ideoimisen puutteesta, vai miltä nämä siivet, tai moottorikelkan moottori turbiinien kera luomassa downforcea tuottavan imun auton alle kuulostavat... :P




Ei kaunista, mutta helvetin hienoa laatikon ulkopuolella ajattelemista kun ei ole turhia sääntöjä rajoittamassa touhua. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=rWzUsW18k3c&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HZkUr5cG6wE&feature=fvwrel

Jatketaan ehkäpä koko CAN-AMin huipentumalla, kyseessähän on Porsche 917/30. Auton suorituskykyä ei varmastikaan voi täysin luvuilla edes selittää, mutta jos yrittää luvuiksi pukea niin 0-100km/h 1,9s, 0-160km/h 3,9s, 0-200km/h 10,9s ja huippunopeus yli 420km/h8)



Nuo luvut saatiin aikaan putkirunkoisella autolla, jossa painoa oli 820kg ja moottorina 5.4l 12 sylinterinen boxer-moottori, joka kahdella ahtimella ruuditettuna tuotti aika-ajovireessä parhaimmillaan 1580 hevosvoimaa.

http://www.youtube.com/watch?v=UYBtCJDQqqg

Aikamoinen laitos kun ajattelee, että tuo oli vuonna 1973.  8)

Toisaalta tämä oli samalla myös auto mikä loppupeleissä oli ironisesti osasyynä tuon hienon kilpasarjan kuolemiseen, sillä voittaja-auto kaikissa kisoissa kaudella -73 oli 917/30. Öljykriisi ja asetetut rajoitukset kilpakaluston polttoaineenkulutukselle oli viimeinen niitti.

Jos tuo sarja olisi saanut jatkaa kehitystä ja pysynyt hengissä, en pitäisi mitenkään ihmeellisenä että noilla vehkeillä mentäisiin nykyään kovempaa kuin avopyöräisillä F1:llä.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012, 00:26:16 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

kowalski

  • Vieras
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #56 : 08.02.2012, 10:45:33 »
Elvytetään topicia parilla kuvalla ja videolla yhdestä hienoimmasta moottoriurheilusarjasta koskaan. Kyseessä on tietysti CAN-AM.  8)
+1

edit: -70 luvun alun Can-Am oli nopeampi kuin silloiset F1 autot.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2012, 07:38:56 kirjoittanut kowalski »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #57 : 08.02.2012, 12:38:23 »
Jatketaan ehkäpä koko CAN-AMin huipentumalla, kyseessähän on Porsche 917/30. Auton suorituskykyä ei varmastikaan voi täysin luvuilla edes selittää, mutta jos yrittää luvuiksi pukea niin 0-100km/h 1,9s, 0-160km/h 3,9s, 0-200km/h 10,9s ja huippunopeus yli 420km/h8)
...
http://www.youtube.com/watch?v=UYBtCJDQqqg

Sen verran tarkennan, että ainakin tuon videon mukaan 10,9 sekunnin kiihdytyksellä vauhtia olisi 200 mailia tunnissa, ei kilometriä. :o Eli ts. 0-320km/h reilussa kymmenessä sekunnissa!
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #58 : 08.02.2012, 14:19:28 »
Juu sattui pieni typo. Tosiaan maileja.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #59 : 10.02.2012, 10:15:56 »
Hurjia vehkeitä kyllä. Se on toisaalta harmi että F1 autojakin rajottaa niin monta sääntöö nykyään mitkä on ihan pilknus juttuja. Mitä enemmän olis vapauksia, sitä enemmän insinöörit vois keksiä ja kokeilla. Jotkut ideat sitten päätyy ihan tuotantoautoihinkin.
V70 TDI

 

Futurez  Kulkukoira