Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Miksi antaa automatiikan hoitaa liikaa asioita, jolloin esim. ajovalojen käsin päällekytkentä alkaa pian olemaan kadotettu taito?
Itsekkin tuon olen unohtanut. Viimeksi ajanut autolla jossa pitäny valot laittaa päälle vuonna -98.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Voihan olla että neitosella menny käsitteet ja termit sekaisin, ja silti taustalla todellisuuteen perustuva havainto. Soramontulla poikakaverin kanssa ilmastointi ollut isolla ja paikat kuivunu kelin liukkautta poistaen. Siinä "jälkitupakilla partneri esitellyt hienoa autoa luistonestonappeineen. Neito kaunoinen saanut siitä ahaa-elämyksen että: tästä se johtui, poistaa näköjään kaiken liukkauden.

 ;D ;D

Tässä tapauksessa se liukkauden poistin oli kylläkin ajovakautusjärjestelmä.  ;)
Voisinko sanoa, että neitokainen oppi noiden RIKS, RÄSK ja POKS järjestelmien merkityksen kun herra Luutnantti availi äänijänteitään asiassa!  ;D

Itsekkin tuon olen unohtanut. Viimeksi ajanut autolla jossa pitäny valot laittaa päälle vuonna -98.

Tarkoitat luultavasti sitä, että autossasi voi jättää ajovalot päälle ja kun sammutat auton, valotkin sammuvat. Myös ns. ajovaloautomatiikka hoita saman asian. Mutta sinä sentään tiedät missä autosi valokytkin on.  ;)

Itselläni on viimeksi ollut 90-luvun alussa auto, jossa valot piti kytkeä käsin päälle ja ne sai myös päälle auto sammutettuna.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Minä väitän, että valojen käyttö
liikenteessä lisää turvallisuutta (Kumoa tuo väite)!
Mielipiteen vapaus mahdollistaa monenlaiset väitteet, mutta ei niitä silti ihan kaikkia uskoa tarvitse. Väitteeni oli peräänajokolarien lisääntyminen takavalojen käytön vuoksi, eikä tämä ole ainoa referenssi aiheeseen:
http://www.edilex.fi/mt/livm19970002

Voit toki jatkaa väittämistäsi, mutta taajamien ajovalopakosta keskusteltaessa tiedettiin jo kolaritilastojen valossa, että
"Suomi otti tietämättään askeleen taaksepäin liikenneturvallisuudessa, kun se on hyväksynyt ajovalojen käytön myös taajamissa. Se johti liikenneonnettomuuksien kasvuun kahdessa ryhmässä: jalankulkijaonnettomuudet lisääntyivät ja peräänajot lisääntyivät. "

Minä myös väitän että kaikki EU:n aivopierut eivät ole järkeviä.

Aikoinaan Suomessa lisäjarruvalokin oli kielletty kunnes ymmärrettiin, että se lisää turvallisuutta.
Molemmista ollaan samaa mieltä, mutta kumpikaan perustelu ei liity puheena olevaan takavalojen polttamiseen kirkkaassa päivässä.

EDIT: Väitän myös, että valoautomatiikassa automaattivalot aiheuttavat käyttäjissä sen ominaisuuden etteivät osaa siinä kakkosautossa tai vieraassa autossa kytkeä niitä valoja päälle.
Väität taas paljon asioita omista lähtökohdistasi perusteetta yleistäen.

Jos käyttäjät ovat väittämäsi kaltaisia rumasti kiroiltavia idoiitteja, niin minun mielestäni sinun meitä muita fiksumpana luulisi kaipaavan lisää automatiikkaa varmistaaksesi, että jopa meidän huonomuististen autoissa on asianmukaiset valot päällä ajon aikana, eikö niin? Eli mikä vastaus lukitaan, lisätäänkö sitä automatiikkaa vai kielletäänkö?

Ja jos kieltämään lähdetään, niin mitä muuta automatiikkaa kuin valoautomatiikka kielletään?

Meillä ainakin on kolmosautossa ja molemmissa yli 10 vuotta vanhoissa moottoripyörissäkin valoautomatiikka, joten pihasta ei lähdetä ilman valoja, ellet sinä käy salaa poistamassa sulakkeita. Minäkin näen pimeissä autoissa ongelman pimeällä, mutta ehdottaisin jotain muita ratkaisuja kuin kuljettajille kiroilun tai pienen markkinan kotimaiset poikkeussäännöt.

Sakkoja pimeänä ajaville, ja kuskit vastatkoon itse ajamisestaan. Ellei muista valoja itse, niin ostaa kontrollerin jolle delegoi. On helppo homma, eikä ketään tarvi kirota, kun jokainen vastaa ajamisestaan ihan itse.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Karpan pointti vissiinkin se, että näitä "perse pimeänä" ajavia näkyy jokapäivä tuolla liikenteessä aivan perkeleesti.

Esim. itse ajoin tänäaamuna 30min työmatkan aikana kello 07:15-07:45 kolmen "perspimeänä" -auton perässä. Se ei ole mitään muuta kuin vidiotismia...
Aivan varmasti. Mutta kun minun pointtini on, että valojen kieltäminen ei ole oikea ratkaisu, vaan kuljettajien pitää ottaa vastuu omasta ajamisestaan.

Ei se ole auton valmistajan vika, että jatkuvasti tulee vastaan myös joku täysillä kaukovaloilla ja joku toinen sumuvaloilla kelissä jossa niitä ei saisi käyttää, tai joku käyttää suuntamerkkiä tai takasumuvaloa väärin tai ei lainkaan. Kaikki nämä valot ovat tarpeellisia, ja niille on oikea käyttötarkoituksensa, josta kuljettaja vastaa.

Miksi ihmeessä päiväajovalot olisivat poikkeus, joka ei ole kuljettajan vastuulla, vaan vaatisi suomalaisen lainsäätäjän poikkeustoimia?

Kertokaa nyt jo joku, mikä on se suomalainen erikoisolosuhde, joka vaatii tähän kansallisen poikkeuksen? Jos sen voi tehdä vielä kiroilematta, niin aina parempi.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Takavalot parantavat selkeästi ajoneuvon havaittanuutta takaapäin, tätä et liene kiistä?
Hitunenkin vesisumua auton takana heikentää sen havaittavuutta erittäin selkeästi, jos takavalot eivät pala. Olemmeko tästä samaa mieltä?
Olemme, mutta miten ihmeessä onnistuit ajamaan ilman takavaloja märällä tiellä?

Kun ne takavalot aina vaan syttyvät täysien ajovalojen kanssa paranoidin herkän hämäräkytkimen tai sadetutkan ohjaamana ennen kuin kuski ehtii asiaan edes reagoida.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Ja silti niitä pimeitä on yksinkertaisesti liikaa. Jostain syystä? ???

Jokainen kolari on turha kolari. Jos joku ajaa perään koska valot oli päällä, niin kuskissa vika.

Eli vastaus:
Suomalaisen idiotismin vuoksi poikkeus.

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
^  Voiskohan tuon sopia niin että: Jokaisen idiootiksi itsensä tuntevan tulee keliolosuhteista ja kansallisuudesta riippumatta suorittaa kaikki liikkuminen otsalamppu päässä. Höpösanteri näkis itse ja muut tunnistaisivat idiootin  :hello:
Kyllähän ihmisten pitäisi osata valojansa käyttää. Ja sen varalta että kaikki eivät osaa, kuuluu meidän (teidän) muiden olla hereillä.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2015, 19:37:45 kirjoittanut volvo nro 5 »
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Ja silti niitä pimeitä on yksinkertaisesti liikaa. Jostain syystä? ???

Jokainen kolari on turha kolari. Jos joku ajaa perään koska valot oli päällä, niin kuskissa vika.

Eli vastaus:
Suomalaisen idiotismin vuoksi poikkeus.

Törmäileväthän ihmiset autoillaan valottomiin puihin, seiniin, tolppiin, lumipenkkoihin jne... Kyllä se on kuskin vika jos törmäilee, oli törmäyksen kohteessa valoja eli ei.
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Törmäileväthän ihmiset autoillaan valottomiin puihin, seiniin, tolppiin, lumipenkkoihin jne... Kyllä se on kuskin vika jos törmäilee, oli törmäyksen kohteessa valoja eli ei.


Tuolla ajatusmaailmalla voidaan palata takaisin hevoskärryihin ja lyhtyihin sillä noilla sun esimerkeillä ei ole mitään tekemistä, jos ratin ja penkin välissä on kiva kaveri ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Mulla on nyt viikon verran ollut duuniajossa Nissan eNV200, siinä on valoviiksessä 4 asentoa.
Off = ei pala mikään, koskaan.
Auto = päiväajovalot sopivassa valaistuksessa.
Parkit = kuten nimikin sanoo, ainoastaan parkit palavat.
Valot = normaalit ajovalot.

Eivät tietenkään ole noin nimettyjä valoviiksessä  ;)

Pitää sanoa, että valojen vaihtuminen (päiväajovalot / ajovalot) toimii mainiosti.
En ole ajanut itseni perässä, joten en tiedä palavatko takavalot päiväajovalojen kanssa  ;D

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Noissa valoissa on se sama juttu kuin kaikessa muussakin liikenteessä, vaikkapa nasta/nastattomissa renkaissa.
Toiset pärjäävät ilman mitään apuja, jotkut eivät edes niiden kanssa.

Jos näkö- ja päättelykyky ei ole ihan terävimmillään niin esimerkiksi ajovalot auttavat heitä.
Toisekseen ihmiset ovat oppineet jo siihen ettei mihinkään valottomaan tarvitse reagoida, ne ovat pysäköityjä ajoneuvoja.

Jossakin määrin sama kuin esimerkiksi nopeusrajoitukset.
Auttavat ennakoimaan muiden liikkeitä, mutta toisaalta jos ne ottaa ohjenopeutena saati vähimmäisrajoituksena niin hakoteillä ollaan...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jos näkö- ja päättelykyky ei ole ihan terävimmillään niin esimerkiksi ajovalot auttavat heitä.
Toisekseen ihmiset ovat oppineet jo siihen ettei mihinkään valottomaan tarvitse reagoida, ne ovat pysäköityjä ajoneuvoja.

Normaalinäköisillä ajovalot auttavat aina havaitsemiseen, sillä se on puhdasta fysiikkaa. Ja havaitseminen on taasen kaiken perusta liikenteessä. yli 90% autoilevista voi luokitella normaalinäköisiksi.
Valottoman auton havaitseminen on vain vaikeampaa kuin valollisen ja tämä on puhdasta fysiikkaa, eikä havaintopsykogiaa.

Tietyn väriset autot tietyissa valaistusolosuhteissa ovat äärettömän vaikeita havaita ilman valoja.

Jossakin määrin sama kuin esimerkiksi nopeusrajoitukset.
Auttavat ennakoimaan muiden liikkeitä, mutta toisaalta jos ne ottaa ohjenopeutena saati vähimmäisrajoituksena niin hakoteillä ollaan...

Niin, on tilanteita joissa rajoitusnopeus on liian paljon (hyvin harvoin oikeastaan) ja tilanteita, joissa se on jo "liian" turvallisen alhainen.
Minusta nopeusrajoitus on se nopeus, johon tavoiteltellaan, jolleivat olosuhteet muuta edellytä, jolloin kaikkien ennakointi on helpompaa ja sujuvampaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Psykologian vetäminen tähän lienee jo liioittelua.

Normaalinäkökyvyllä varustettu ihminen havaitsee henkilöauton kokoisen esineen hyvissä olosuhteissa ainakin kilometrin päästä.
Joskut ovat sokeita kuin lepakot varsinkin kun optikolla ei ole varaa käydä.

Olen jokseenkin sisäistänyt liikenteen perusfilosofiaksi sen, että kaikilla on oikeus liikkua ja omankin mukavuuden ja turvallisuuden nimissä heikoimmille yksilöille on annettava kaikki tuki mikä helposti irtoaa.
Olkoon nyt vaikkapa ajovalojen päälläpitäminen.

Ikävä kyllä mm. nopeusrajoitukset on jouduttu vetämään alas juuri sen takia kun kaikilla ei havaintokyky ja oman toiminnan vaikutusten arviointi toimi ja suurin osa liikenteessä olijoista suhtautuu rajoituksiin kuin vähimmäissuositukseen.
Ja tästä syystä ei taida olla realistista koskaan saada nopeusrajoituksia n.s. nostettua.

Edit.
Minusta nopeusrajoitus saa hyvin olla hyvissäkin olosuhteissa enimmäisnopeus, jokainen liikkukoon tarpeidensa ja kykyjensä mukaan.
Jos ei uskalla/huvita ajaa rajoituksen mukaista enimmäisnopeutta niin ajakoon hiljempaa.
Tasanopeuksiseksi liikennettä ei saa millään.

Edit 2.
Tuossa illalla polttimoiden vaidon yhteydessä huomasin että tuossa 04-mallisessa S80:ssä on n.s. saattovalot.
Ajovalot sammutettuna kaukovalovilkkua väläytettyä ajovalot jäävät palamaan n. kymmeneksi sekunniksi.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2015, 22:25:23 kirjoittanut Volv0 S80 »

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
... ihmiset ovat oppineet jo siihen ettei mihinkään valottomaan tarvitse reagoida, ne ovat pysäköityjä ajoneuvoja...
Tämä pakkaa toteutumaan ainakin omalla kohdalla.
Pääkoppa reagoi valottomaan autoon eri tavalla kun valoilla varustettuun.
Ei aiheuta suoranaista vaaratilannetta mutta lisää reaktioaikaa joitain kymmenyksiä.

Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
"Minusta nopeusrajoitus on se nopeus, johon tavoiteltellaan, jolleivat olosuhteet muuta edellytä, jolloin kaikkien ennakointi on helpompaa ja sujuvampaa."
Mutta mutta, kun jotkut ovat sitä mieltä ettei nopeusrajoitukset koske heitä

 

Futurez  Kulkukoira