Nyt on ekaa kertaa kitkarenkaat alla. Tulivat auton mukana ja ajattelin kokeilla, miten näillä pääsee. Ihan uudet tuskin ovat, mutta eivät ihan vanhatkaan. Ehkä toista tai kolmatta talvea nyt käytössä.
Ja onhan näillä päässyt. Itäsuomalaisen talven eri vivahteiden aikana ei kiihdytys- ja jarrutusmatkat ole mielestäni olleet sen kummoisemmat kuin oli edellisen auton pari talvea vanhoilla Hakkapeliitta seiskoillakaan. Mutta sivuttaissuuntaisen kiihtyvyyden kitkat vaikuttaisivat hanskaavan nastarengasta huonommin. Eli esim. jäiseksi kiillottuneella rampilla kitkojen kanssa perä lähtee irti helpommin ja pito menee jyrkemmin kuin silloin kun on nastat alla. Ajonvakautus tietysti puuttuu peliin ennen pitkää. Nastarengas vaikuttaisi siis olevan loivempi käytökseltään, pito ei häviä likikään niin jyrkästi liukkaalla rampilla.
Niinpä liukkaan näköisille rampeille tulee kaiveltua Geartronicista pykälän tai pari pienempää vaihdetta että on napakampi veto päällä. Käyttäytyy etuvetoinen auto kitkoineen ennustettavammin sillä tavalla.