Turbon pumppu, mutta se oli lepsumpi malli. Kyllä sen pitäis noille tehoille vielä riittää, kertokoot joku viisaampi. Malpassia käyttäneet monet, mutta myös orggis piisaa.
Excel laskurini, joka pohjautuu Mats Ivarssonin nyrkkisääntöön 650cc/min/100hv 8v vinokoneessa sanoo että 260hv vaatii suutinta 423cc/min (100% DC), tai 470cc/min (80% DC). Itse laittisin suoraan esim 630cc dekat tuollaseen kokoonpanoon, niin ei lopu heti kesken.
Bpumppua vaatii nuo arvot 101lph@(bpaine+ahtopaine)
Vaikio FT:n intank pumppu (95- eteenpäin) on Boschin kataogin mukaan 98lph@4bar, joten 3Bar vakiobensanpaineella ja kilon ahdoilla riittää melkein. Eipä taida vaan vielä kilo 19T:llä riittää 260hv, ellei ole joku hiponismodatsun blingbling -kone huikealla hyötysuhteella, ja puhutaan penkkihevosista. Sitten jos laitetaan malpassia ja hankitaan liian pienet suuttimet jotka vaatii vaikaapa 4bar bpaineen, niin bensapumpun vaatimukset pompsahtavat entisestään.
Vanhemman 900-satasen auton alla oleva FT:n pumppu (-070 loppuinen) tuottaa saman 98lph@4bar (ulkomuistista, kannattaa tarkistaa bosch katalogista), joten sekin on vähän niin ja näin. Olen tuollaisen mitannut ja tuotti n. 120lph @3bar ja alle 12v (ei autoa käynnissä/toista autoa lataamassa.)
200-sataseen halvin ja järkevin pumppu 260hv koneeseen on vapari K-Jetin pumppu (-949 tai 953 -loppuinen), joka on 128lph@5bar. Pitäisi kyllä helposti riittää jopa yli 300hv:seen jos muut palikat ja parametrit koneessa edes jokseenkin kohdallaan. Turbon pumppu (-909) piisaa toki myös, ja riittä vielä vähän pidemmälle (Muistaakseni n. 150lph@5bar), tosin harvinaisempi ja vaikeampi löytää halvalla käytetty.
Jos ei löydy sopivasti käytettyä K-Jet pumppua omasta varastosta/muutamalla kympillä foorumilta, niin Bilteman 49e (tjsp) maksava turbo K-jetille tarkoitettu pumppu on ilmeisesti ihan jees. Eräs foorumilainen ajoi 2kpl Biltemapumpulla 10,3/217 ja toimi useita vuosia ilman ongelmia.