No ei sitten tasan yhtään mikään. En ainakaan ole kuullut yhtään turbon hajoamistapausta joka johtuisi suoranaisesti ilmansuodattimen vaihdosta. Moottoriin asti se mahdollinen pöly ei kyllä päädy kun joskus tutkii paljonko öljyä tällaisen coolerissa on..
Ja meinaat, että se coolerissa oleva öljy ei ikinä vaihdu. Eli toisinsanoen liiku moottoriin päin?
Yksi ongelma nuissa teinisuodattimissa on, että ne pitäisi öljytä hyvin, jotta ne toimisi. Suodattimen öljyämisestä taas seuraa vääjäämättä immun hajoaminen!
Ainakin ktm:n männästä näkee aivan selvän eron, suihkuttaako spray tavarana suodatinöljyä suodattimeen vs upottaa sienen suodatinöljyyn ja puristaa liiat pois. Ei tulisi kisapyörässä mieleenkään kokeilla mitä seuraa ilman suodattimen öljyämistä!
Ainiin ja jos se ktm:n suodattimen öljyää huonosti tuolla sprayöljyllä huomaa myös kaasarissa aivan selvästi hiekkaa. Otin tämän ktm:n suodattimen puheeksi tässä yhteydessä vain siksi, kun se suodatin on samaa tavaraa useampien sieni/kartio suodattimien kanssa. Ja toiseksi, koska tästä on silminnähtyä faktaa omakohtaisesti.
Muutenkin turbokoneessa tuo painehäviö prosentuaalisesti on niin pieni, että se kompensoituu moninkertaisesti lämmenneenä imuilmana. Turbo kun ahtaa vain sen verran enemmän, että saavutetaan kumminkin sama paine. Ei täten loppupelissä se kone saa yhtään sen vähempää ilmaa kun vakio suodattimella.