Ateho  Elekma

Masentavan tavallisen ÖKYMALLIN 945:n huoltopäiväkirja.

  • 354 Vastauksia
  • 115003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Tai no oikeastaan kuvakirja, mutta asiaan joka tapauksessa.
Tämmönen ysi tuli hommattua koska tarvi hieman pätevämpää tapausta työajoihin yms, ideana on ollut että huolletaan kunnolla ja kunnon osilla, koska käyttöluotettavuus on ollut tässä vermeessä se isoin juttu.

Speksiä:
945, B230FK, AW71L. Varusteita sopivasti (lue: liian vähän).

Auto löytyi fiksuun hintaan ominaisuuksiin nähden, vikoja oikeastaan oli mainittavimmat lommo konepellissä, hieman huono maalipinta (paljon kiveniskuja ym). Ensimmäinen omistaja oli lastentarvikeliike eteläsuomesta.

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/241020092318.jpg

Kohtalaisen likanen konehuone, pohjapanssari puuttui, hommattu uusi ja moottorihuoneen likaantuminenkin väheni huomattavasti:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/241020092323.jpg


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/251020092334.jpg


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/251020092338.jpg

Jonka jälkeen pappamainen ulkonäkö alkoi kyllästyttää, joten vuorossahan oli luonnollisesti haalistuneiden vilkkujen/valojen kirkastaminen (myöhemmin huollettu myös ajovaloumpiot uuteen uskoon).

Huomaa myös ilmeeseen tullut vetokoukun nupin suoja (joka on jo ~3 kertaa viety):

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/210220102503.jpg


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/080320102533.jpg

(Joka tässävaiheessa oli taas jo viety)

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/080320102528.jpg


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/080320102526.jpg

Myös bensapumppu otti ja levis, tässä yks isoin virhe osien hankinnassa, ainut mistä pumpun sai heti oli motonetin walbro:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/260220102508.jpg

Nimittäin vuoden päästä kävi näin, ihmettelin kun ei voimaa löytynyt kiivetä mäkiä ylös (kuvassa siis mitataan bensanpainetta):


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/020120111255.jpg

Pumppu vaihtui alkuperäiseen boschiin sen jälkeen, motonetti hyvitti rahat pumpusta onneksi, viikko takuun umpeutumisen jälkeen. Myöhemmin kun löyty speksejä kyseisestä pumpusta, niin ei siinä edes oikeasti riitä paineentuotto ahdetulle vinokoneelle.

Välillä myös käyty katsastuksissa:


Luonnolinen päivitys oli myös ulkonäköön uudemman kahvan vaihtaminen, luultavasti jossain vaiheessa tulee myös maalattua:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/13062010718.jpg


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/12062010716.jpg

Kesä tuli ja auto sai 245:sta vanteet allensa, jotka ei kyllä omaan silmään sovi yhtään ysissä:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/25042010553.jpg

Autolle on myös säännöllisesti juotettu mansikkakiisseliä:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/300120102477.jpg

Ja vaihdossa viety muualta öljyt pois, perän lappu antaa myös osviittaa mitä kopan sisälle on työnnetty tehtaalla:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0557.JPG

Jarruosat tuli myös vaihdettua, oli palat ns. ihan loppu (taakse vaihtui hieman myöhemmin):


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/220120111313.jpg


Alkoi myös antaa merkkejä haperosta kansipahvista, joka sieltä sitten sisältä löytyikin, elikkä alkuperäinen semmoinen. Samalla vaihdettiin pakosarjan tiivisteet volvolaisiin, tiivisteet, vesipumppu, jakoremmi yms huolto-osat, tarkkasilmäinen saattaa huomata että konetilaan on eksynyt myös alkuperäinen hälyn sireeni:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/20102011063.jpg


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1845.JPG


Vanteet myös alkoi kyllästyttämään joten ne palautettiin takaisin 245:n alle, joku ehkä voi jopa tunnistaa mitkä alle tuli:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0142.JPG


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0613.JPG


Välillä jopa sai osakseen kunnon pesun ja vahauksen:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0789_90_91.jpg


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_0795_6_7.jpg

Myös ECC:n "ominaisuudet" alkoi kyllästyttämään, joten alipainevuodot kuriin, muutama letku vaihtoon ja Volvolta vuotava alipainekello tilaukseen, enemmän infoa löytyy ilmastoinnin FAQ osiosta:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1114.JPG


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1088.JPG

Alustan korkeus on myös varmaan monia kirvellyt aikaisemmissa kuvissa silmiä, niin myös minun, joten asialle täytyi jotain tehdä:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_1338.JPG

Joten eteen ja taakse tuli punaista jousta, katkomattomana. Sanotaanko että paras alusta mitä oon takavetovolvossa ajanut (jämäkkä mutta pintakovasta kaukana), iskarit päivittyvät varmana jossain välissä vielä järeempiin.

VRCF tarrakin ilmestyi ja sen kaveriksi oli firman parkkipaikalla ilmestynyt myös toinen tarra. Sopii hyvin:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120720_175506.jpg

Ja kuten tuli todettua, alusta asettui hyvälle korkeudelle. Kontissa on yleensä useampi kymmenen kiloa työkaluja yms tarviketta, joten himpun verran oikeasti pysyisi korkeammalla:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2830.JPG


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2845.JPG

Välillä aina kulkeutuu tämmöisiä laatikoita kotia, joista yleensä löytyy aina kaikkea kivaa sisältä (kyseiset varpaat ei siellä olleet):


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2457.JPG

Ja hetken aikaa kun ne jättää yksinään kotia, niitä ilmaantuu lisää:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2695.JPG

Paikoilleen mm. löysi sitten uusi ehjä pissapojan korkki:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2509.JPG

Vanha kärsinyt pakoputki sai väistyä uuden paremmin istuvan (alkuperäisen) tieltä, akselin ylitys katkesi, joten jouduin väliaikaisesti (kunnes alkuperäinen saapuu) laittamaan motonetin ylityksen, joka ei kyllä sopinut mitenkään hyvin putkistoon:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120526_200309.jpg

Muitakin väärän automallin osia oli ilmestynyt, joten pitihän sitä vertailla hieman:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120615_193726.jpg

Ja myös säännöllisesti tulee sisustakin jynssättyä kunnolla:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120619_122446.jpg

Lopputulos on yleensä tämmöinen:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120619_140704.jpg

Volvo toimii myös mainiosti kesähotellina:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2819.JPG

Äänieristystä tuli myös parannettua, oviin meni melkein 4 neliötä mattoa, ja alkuperäiset äänieristeet vielä kaveriksi, homma jäi vielä aika rankasti kesken, jatketaan kun jaksetaan, mutta sieltä sitä kurkkii:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120706_204914.jpg

Alkuperäinen eriste päälle, myös kaikki piuhat yms mitkä voi resonoida niputettiin, kiristettiin, vaimennettiin, paalattiin.. eikun vielä ei paalattu, alkoi tehdä jo hieman tiukkaa saada ovipahvi päälle:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120705_200033.jpg

Josta päästäänkin taas kaikenlaisten osien pulttaamiseen:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2920.JPG


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_2922.JPG

Jotain ilmestyi myös helmoihin:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120817_185441.jpg

Tietenkin osat jätettiin teipillä kiinni lopullisesti:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20120818_135829.jpg

Myös tuli aina viallista peilinlämmitystä vihdoin ihmeteltyä ja yllätykseks tuli huomattua että piuhat on irti, joihin tulee virta ja jännite ok ja vastuskin on ehjä, piuhat kiinni ja homma rupes taas rokkaamaan:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_20121104_164647.jpg

Lopputulos alkaa olla tätäluokkaa:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3014.JPG

Valitettavasti pinkki tarrakin joutu häviämään lasista:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3017.JPG


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3018.JPG


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3025.JPG

Nokkelimmat huomannut myös että alalippa saanut maalia osakseen:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3029.JPG


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3030.JPG

Ja tästä se näkyy paremmin:

http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3032.JPG





Ja tähän on hyvä lopettaa:


http://sekokupu.pp.fi/images/ysitimeline/IMG_3042_3_4.jpg


Autoon on myös vaihdettu kaikkea kuluvaa osaa, sytkään useampaan oteeseen kannet, pyöriät, johdot, tulpat, sytkäpäätteen vaihdoin vain v*ttuillakseni uuteen alkuperäiseen. Alustaan tullut myös uretaanipuslaa, lambda alkoi käymään hitailla joten uusi original semmoinenkin tuli riipastua. Myös kuskin penkin pehmustetta parsittu sekä hankalana miehenä vaihdoin rikkinäiset polttimot ehjiin ja jopa automaatin vaihteenvalitsimen "valoliuskan" kävin ostamassa siniseltä uuden.

Paljon on myös semmoista tehty mistä en nyt osaa mainita ja paljon on vielä tekemättä, mutta siitä kerrotaan sitten seuraavassa jaksossa.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2013, 22:55:34 kirjoittanut sekokupu »

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #1 : 04.12.2012, 00:04:49 »
Komee on  :hello:

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #2 : 04.12.2012, 08:10:23 »
Hieno on  O0

Mikä alusta tässä on?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #4 : 04.12.2012, 14:15:02 »
Onko nuo helmat nyt ne kuuluisat mädätyslistat joilla peitetään pahimmat ruostereiät?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #5 : 04.12.2012, 14:21:10 »
Tietääkseni ne mädätyslistat on 240:ssä olevat isot muovilistat ovien alareunoissa.

Nuohan on vaan must have addonit :hello:

Poissa Jonte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #6 : 04.12.2012, 14:43:35 »
Hyvä topikin alotus viesti ja nätti volvo. :) Ja varsinkin auton väristä tykkään. S*

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #7 : 04.12.2012, 15:18:13 »
oikein nätti kiituri!  :)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #8 : 04.12.2012, 15:23:26 »
Hieno on  O0

Mikä alusta tässä on?

K.A.W:n setti farkkuun.


Lainaus käyttäjältä: veksi
Onko nuo helmat nyt ne kuuluisat mädätyslistat joilla peitetään pahimmat ruostereiät?

Niitähän ne on, samalla säästyi myös helmojen maalaamiselta. Eniten ehkä hävettää että alhaalta helmat ovat kiinni jollain renaultin korikiinnikkeillä.

Moottoripuolellehan on myös asennettu paikallisilta osajobbareilta hommattuja jämäpalikoita.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #9 : 04.12.2012, 15:33:21 »
Unohit listata ehkä toiseks hoteimman tuunauksen Gay-tarran jälkeen eli jarrusatuloiden maalauksen.  ;)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #10 : 04.12.2012, 16:16:02 »
Tätä on tullut miiteissä pällisteltyäkin, komea on peli ja nuo polarikset kyllä kruunaa paketin.  :hello:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #11 : 04.12.2012, 16:19:30 »
Hienolta näyttää.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #12 : 04.12.2012, 16:20:49 »
Helkkarin nätti paketti. Volvolta ei taida enää saada 900-sarjan add on -osia?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #13 : 04.12.2012, 16:31:26 »
Volvolta ei taida enää saada 900-sarjan add on -osia?

Ihan vink vink, 700-sarjalaisen helmat ovat täysin samat, menee sekä farkkuun että sedaniin. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

s73

  • Vieras
Vs: Masentavan tavallisen 945:n huoltopäiväkirja.
« Vastaus #14 : 04.12.2012, 16:45:02 »
Hieno peli. :) mietin tuota vetokoukun suojusta ja jätin ostamatta samasta syystä. Tuli mieleen voisiko sen suojuksen lukita nippusiteellä tai letkunkiristimellä mustaksi maalattuna.

 

RallyBaron  Samppasport