Autoracing  KL-varaosat

Vikakoodeja B230 FD koneesta.

  • 4 Vastauksia
  • 1722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vikakoodeja B230 FD koneesta.
« : 30.01.2015, 15:48:29 »
Kyseessä Volvo 945 GL, kone B230 FD perusmalli 2300 cm3, 85 kW, vm 1993 on ABS ja jotain ylimääräisiä saastelaitteita (EGR, ellen väärin muista).
 
Eilen syttyi ajossa vikavalo (lambda-symboli) mittaristoon kesken ajoin. Ajoin kyllä töihin ja sitten takaisin asiointireissuineen yheensä n. 30 km.

Yritin mitata vikakoodeja, ja en ole varma onnistumisesta, koska mittauspainike ei aina toiminut kunnolla. Välillä LED-merkkivalokin antoi vain heikkoa valoa.
Taisin mitata 20 kertaa yhteensä. Tuli neljää eri koodia vaihtelevasti:

121 MAP anturi imusarjan alipainen, tai MAF anturi - ilmamäärämittari.
133 tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
211 - tälle ei löydy selitystä vikakoodilistalta (löytyy FAQ:sta)
311 Nopeusanturin signaali puuttuu.
En onnistunut nollaamaan vikakoodia. Voi olla liittimissä siellä sun täällä kosketushäiriöitä, yritin kyllä seurata ohjeita.

Katsastuksessa muutama vuosi sitten testattiin pakokaasuarvot aika kylmänä ja tuli hylky.
Katsastusmies sanoi että vaikuttaa imupuolen vuodolta.
Sen jälkeen olen ajanut koneen kuumaksi ja mennyt heti (ennakkoon autokorjaamoon) hakemaan päästötodistuksen. Mittaustulokset ovat olleet sen jälkeen erinomaisia.

Aiemmin kirjoittelin tänne tai Landiaan omalaatuisesta ilmiöstä ajossa: Kun ajelen rasittaen konetta, esim n. 120 km tunnissa muutaman kilometrin, niin sitten tyhjäkäynti jää isoksi, n. 1400 rpm. Normaali minulla mitattu arvo on pakokaasutodistuksessa 780 rpm. Kerroslukumittari tosin näyttää n. 200 rpm liian pientä arvoa.
Virran katkaisu vajaaksi sekunniksikin esim. ajon aikana riittää palauttamaan tyhjäkäynnin normaaliksi, siis n. 800 rpm:ään.

Alkaako tämä nyt oikeasti kuulostaa imupuolen vuodolta?

Uskaltaako tällä heittää viikonlopun edestakaisen 300 km mökkimatkan? Voi olla aika kallista jos joutuisi hinauksen maksamaan?
??????

Joku töissä pelotteli (ennenkuin tiesin kertoa vikakoodeista) että kone voi käydä liian rikkaalla ja hajottaa katalysaattorin. Muuten, lambda-anturi on alkuperäinen, autolla ajettu yht. 349000 km.
Bosch antaa 180000 km takuun lambda-anturille.
Sytytystulpilla saattaa olla ajettu n. 3 v eli ainakin 60000 km.
 
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vikakoodeja B230 FD koneesta.
« Vastaus #1 : 31.01.2015, 15:18:19 »
121 MAP anturi imusarjan alipainen, tai MAF anturi - ilmamäärämittari.

IMMun signaalia ei joko tule eculle tms. joko immu vika tai johtovika.

133 tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu

Vaikuttaa piuha vialle.

211 - tälle ei löydy selitystä vikakoodilistalta (löytyy FAQ:sta)

 :o :o :o :o :o

Kyllä! Tosiaan tuollainen vikakoodi löytyy jopa FK/FT binistä, mutta sen merkityksestä minulla ei ole mitään aavistustakaan, enkä löytänyt sitä muistakaan vikakoodilistoista.

311 Nopeusanturin signaali puuttuu.

Vaikuttaa vahvasti piuhavialle tuokin.

En onnistunut nollaamaan vikakoodia. Voi olla liittimissä siellä sun täällä kosketushäiriöitä, yritin kyllä seurata ohjeita.

Kun kaikki koodit on luettu, nollaus onnistuu vasta sitten. Eli ensimmäinen vikakoodi pitää tulla uudestaan, sen jälkeen nollaus ohjeen mukaan pitäen nappulaa 5-9 sekuntia pohjassa, eli vähintään viisi sekuntia.

Alkaako tämä nyt oikeasti kuulostaa imupuolen vuodolta?

Uskaltaako tällä heittää viikonlopun edestakaisen 300 km mökkimatkan? Voi olla aika kallista jos joutuisi hinauksen maksamaan?
??????

Joku töissä pelotteli (ennenkuin tiesin kertoa vikakoodeista) että kone voi käydä liian rikkaalla ja hajottaa katalysaattorin. Muuten, lambda-anturi on alkuperäinen, autolla ajettu yht. 349000 km.
Bosch antaa 180000 km takuun lambda-anturille.
Sytytystulpilla saattaa olla ajettu n. 3 v eli ainakin 60000 km.
 

Tyhjäkäynti voi sekoilla myös tuon tk-kytkin vian vuoksi.

Minä en lähtisi piuhavikaisella autolla reissuun.

Lambda-anturi on todellakin aika vaihtaa uuteen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodeja B230 FD koneesta.
« Vastaus #2 : 01.02.2015, 22:55:58 »
IMMun signaalia ei joko tule eculle tms. joko immu vika tai johtovika.
Vaikuttaa piuha vialle.

 :o :o :o :o :o

Kyllä! Tosiaan tuollainen vikakoodi löytyy jopa FK/FT binistä, mutta sen merkityksestä minulla ei ole mitään aavistustakaan, enkä löytänyt sitä muistakaan vikakoodilistoista.

Vaikuttaa vahvasti piuhavialle tuokin.

Kun kaikki koodit on luettu, nollaus onnistuu vasta sitten. Eli ensimmäinen vikakoodi pitää tulla uudestaan, sen jälkeen nollaus ohjeen mukaan pitäen nappulaa 5-9 sekuntia pohjassa, eli vähintään viisi sekuntia.

Tyhjäkäynti voi sekoilla myös tuon tk-kytkin vian vuoksi.

Minä en lähtisi piuhavikaisella autolla reissuun.

Lambda-anturi on todellakin aika vaihtaa uuteen.
Kiitos vastauksesta!

Uskalsin sittenkin lähteä reissuun ja palasin tänään hieman aikaisemmin. En huomannut käynnissä mitään eroa aikaisempaan. Myös käynnistyvyys olisi hyvä.

Pitäisi kai löytää hyvä sähköalan korjaamo Volvolle Helsingin seudulta. Maaseudullakin voisi homman teettää muuten, mutta ongelmana on se että on vain yksi auto ja perheessä yksi ajokortti eli minulla. Maalla tuntimäärät ja veloitus yleensä olisi melkoisesti edullisempaa.

Uusi Bosch:n lambda on jossain liian hyvässä tallessa, kun en ole sitä löytänyt. Samoin alle vuoden vanhan laadukkaat lumiketjut, joitya en ole kertaakaan käyttänyt. Kaikkea isompaakin tavaraa sitä hukkaakin kun tavara voi olla kolmessa eri osoitteessa. Tässä Helsingin kerrostaloasunnossani on melkoinen sotku, täältäkin voi löytyä vaikka mitä.
 
« Viimeksi muokattu: 01.02.2015, 22:58:37 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodeja B230 FD koneesta.
« Vastaus #3 : 02.06.2015, 23:26:26 »
Otin akun maajohdon irti 10 minuutiksi ja laitoin takaisin kiinni. Virhevaloa ei ole näkynyt enää 22 km testiajolenkin aikana. Koska auto kävi normaalisti eikä kuluttanut bensiiniä enempää kuin yleensä, olen ajanut virhevaloisena n. 6500 km

Korjaaja kehui auton käyvän hyvin ja sanoi, että voisin laittaa
kaasuläppätunnistimen (TP-switch) Bosch 0 280 120 325
niin häipyisi pari muuta vikaa jotka ovat kummitelleet:
1. Autoa rasitettaessa, jää tyhjäkäynti n. 400 rpm liian korkeaksi eli 1200:aan.
2. Moottori sammuu (nykyään harvemmin) kun ottaa jalan pois kaasulta.
Hänellä ei ollut osaa nopeasti saatavana, ja sanoi että voisin tilata sen itse esim. Mekonomen.fi, mutta tilasin halvemmalla www.autonvaraosat24.fi (saksalainen firma, osa + rahti n. 98 euroa). Jotain muun merkkistä kaasuläppätunnistinta olisi saanut 44 € + rahti (vajaa 10 €).
Tämä osa on siinä kaasuvaijerin loppupään lähettyvillä kantillaan moottoritilassa, yhdellä liittimellä ja 2 pultilla kiinni. Pultteja ei näe muuta kuin peilin kanssa. Kanta näyttäisi olevan T15 (T20 liian suuri), mutta se on aika väljä. Aika huono paikka ruuvata, koska ei näe pultteja kuin peilillä. Pultit ovat  varmaan n. 4-5 mm halkaisijaltaan. Liittimeen tulee 3 johtoa.
Vaihtamatta jäi toistaiseksi, kun akun irroitus tepsi virhevalon häviämisessä.
Kohta voisi viedä auton katsastukseen, mutta ensin hakemaan taas jostain korjaamosta erillinen pakokaasutodistus. Arvot ovat olleet jo kolme vuotta oikein hyvät, kun muistaa ajaa moottorin kuumaksi!

Muuten, katsastukseen ei ehkä kannata viedä täällä Helsingissä enää, koska ainakin nämä A-katsastusasemat ovat  TRAFI:n tilastojen mukaan Suomen 10 tiukimman aseman joukossa.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodeja B230 FD koneesta.
« Vastaus #4 : 03.06.2015, 03:42:40 »
Ne kaasuläpän katkaisijan kiinnityspultit on kuusiokoloja :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy