Carcom Oy  Ateho

Volvo 360 ja alustamuutokset

  • 18 Vastauksia
  • 11528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Volvo 360 ja alustamuutokset
« : 13.06.2011, 08:29:57 »
Itselläni nykyään käyttöpelinä siis tuollainen 3-ovinen 360 GL vuodelta 1987 ja Volvon B200K moottorina. Auton alusta oli vakiona melko löysä ja väsynyt, joten olen tehnyt siihen "parannuksia" tässä vuoden aikana jonka auton olen omistanut ja nämä "parannukset" ovat taas tuoneet uusia haasteita  :buck2:

Tällä hetkellä alusta on seuraavanlainen:

Edessä:

- Koni punaiset / oranssit iskarit
- GLT-jouset reilusti lyhennettyinä

Takana:

- 2 x lehtijouset
- Defenderin etuiskarit (jämäkät)
- 60-80mm madalluspalikka

Rengastus:

- 205/50R16 joka nurkassa ja muistaakseni 7.5 x 16" aluvanteet, joiden ET jotain 35
- Edessä Bilteman 5 + 3mm spacer (edessä rengas raapii jousilautaseen ellei spaceria ole)
- Takana 5mm spacer

Alusta toimi ihan hyvin 14" renkaalla, jotka olivat suunnilleen 185/60R14-kokoa, mutta nyt kun vaihdoin auton varsinaiset kesärenkaat eli nuo 16" alle, niin tulikin uusi ongelma. Eturenkaat nimittäin ottavat kiinni pyöräkotelon "kattoon" ja rajusti.

Nyt pitäisikin löytää jotkin todella jäykät jouset eteen ja nostaa ehkä 10-20mm tuota keulaa jos pakko. Onko ehdotuksia jousista?

Jos vinkkejä ei ole, niin pitää mennä vain mitan kanssa esim. Biltemaan ja alkaa mittailemaan jousia hyllystä.

Onko joku muuten mitannut näiden original-jousten sisä / ulko-halkaisijat ja langan vahvuudet?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #1 : 16.06.2011, 17:19:46 »
Edessä:

- Koni punaiset / oranssit iskarit
- GLT-jouset reilusti lyhennettyinä

...mutta nyt kun vaihdoin auton varsinaiset kesärenkaat eli nuo 16" alle, niin tulikin uusi ongelma. Eturenkaat nimittäin ottavat kiinni pyöräkotelon "kattoon" ja rajusti.

Jos tuo jousitus on hyväksi todettu ja etupäätä pitää nostaa pari senttiä, niin irrota jousilautanen ja siirrä sitä vain ylemmäs. Samalla tulee uusittua jousilautasetkin (jos tarvetta) jotka ei tarvikkeessa paljoa maksanu.


Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #2 : 16.06.2011, 19:00:07 »
Mulla jousilautasta siirrettu 2cm ylöspäin edessä, silloin alle mahtuu hyvin 225/45R16 rengastus 6,5" leveällä ET35 vanteella tai 7,5" ET30.

Jousina on 280mm mittaan lyhennetyt uutena ostetut B200K (350mm vakiopituiset) ja samat konit kun ollilla. Saattaa sen joskus todella rajussa jarrutuksessa saada renkaan ottamaan pyöräkotelon katon "vahvikkeisiin", mutta ne ny on mulla jo "sileänä" :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #3 : 21.06.2011, 10:50:55 »
Eilen kävin hakemassa eteen 205/40R16-kokoiset renkaat, joissa halkaisija on n. 40mm pienempi kuin vanhoissa 205/50R16-kumeissa. Tilasin viime viikolla myös uuden jousilautasen toiseen iskaritolppaan kun vanha on puhki. Pitäisi saada vaihdettua nuo renkaat vanteille ja hitsattua jousilautanen, niin näkisi miten tuo toimii.

Jousetkin pitäisi saada jotenkin "lukittua" lautasiin kiinni kun jouset on niin lyhyet tällä hetkellä, että jouset heiluu miten sattuu noissa kupeissaan.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 09:04:10 kirjoittanut olli »

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #4 : 04.07.2011, 10:29:06 »
Eilen kävin hakemassa eteen 205/40R16-kokoiset renkaat, joissa halkaisija on n. 40mm pienempi kuin vanhoissa 205/50R16-kumeissa. Tilasin viime viikolla myös uuden jousilautasen toiseen iskaritolppaan kun vanha on puhki. Pitäisi saada vaihdettua nuo renkaat vanteille ja hitsattua jousilautanen, niin näkisi miten tuo toimii.

Jousetkin pitäisi saada jotenkin "lukittua" lautasiin kiinni kun jouset on niin lyhyet tällä hetkellä, että jouset heiluu miten sattuu noissa kupeissaan.

Joko lautanen on asennettu?

Jousilautaseen nakertaa ~3x15mm aukon jousen sisäkaaren tasolle ja pujottaa reunan ympäri metallisen klemmarin.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #5 : 07.07.2011, 08:52:57 »
En ole saanut aikaiseksi edes noutaa lautasta vielä :)

Kaikkea muuta sitten onkin tehty tälle ja muille autoille.

Sain eteen nyt vihdoin 205/40R16-kokoiset renkaat vanhojen 205/50R16-kokoisten tilalle ja raapiminen ainakin normaalissa ajossa kahden henkilön kuormalla ja melko suurella romumäärällä takaluukussa loppui täysin.

Tuohon etupäähän pitäisi saada jostain jäykemmät jouset kun alusta on nyt niin matala, että joustomatkaa pitäisi saada rajoitettua. Olen myös miettinyt että jos jousitorneja korottaisi vaikka 50mm ylöspäin, jolloin niihin voisi samalla vaikka askarrella camber-säädön ja voisi käyttää pidempää jousta alustan pysyessä samassa korkeudessa.

Onko tuohon jousien kiinnitykseen klemmareilla muuten mitään rutinaa katsastuksessa? Entäs noihin takapään madalluspalikoihin?

Auto pitäisi katsastaa ensi kuun loppuun mennessä ja mietin josko näitä muutoksia meinaisi katsastaa vai muutanko auton taas alkuperäiseksi leiman ajaksi.

Muutoksia joiden katsastus on käynyt mielessä:

- Kuppipenkit. Pitääkö tälläisiä edes muutoskatsastaa? Kiskot piti taikoa itse ja kuskin penkin alta jousuin laikkaamaan lattian korotuspalat pois, jotta penkin sai tarpeeksi alas.

- Takapään madalluspalat ja tuplalehtijouset

- Laikatut etujouset. Maavaran pitäisi kyllä riittää, mutta jouset on katkottu ja tarkoitus olisi laittaa tuollaiset metalliklemmari viritykset

Eli mitä näissä nyt pitäisi ottaa huomioon ja pitäisikö tässä nyt alkaa suunnittelemaan muutoskatsastusta?

Ja vielä yksi asia. Vaihdoin autoon tuossa alkukesästä Konin punaisen iskarin vasempaan etukulmaan ja iskari tuntui menevän ihan kivasti paikalleen. Huomasin kuitenkin myöhemmin, että iskari sojottaa jotenkin vähän vinoon putkessa ja iskarin ohut varsi ei ole suorassa tai aivan keskellä sitä kierreholkin reikää, joka tulee siihen varren ympärille. Olin niin väsynyt etten jaksanut tutkia sen enempää vaan annoin olla.

Nyt olen huomannut pientä kolinaa tuolta etukulmasta ja katsoin yksi päivä kun rengas oli pois, niin iskari pääsee heilumaan ja elämään jonkin verran tuolla iskariputkessa eikä ole siis aivan keskellä kiinni. Onkohan iskari tullut vain laitettua huolimattomasti paikalleen vai olisiko muita ehdotuksia mikä meni vikaan?

Pitäähän tuo nyt avata tässä kunhan ehtii ja katsoa mitä on syönyt. Onneksi jouset ovat niin lyhyet, että tolpan yläpään voi kääntää pois rengaskotelosta vain irrottamalla yläpään :)

Joko lautanen on asennettu?

Jousilautaseen nakertaa ~3x15mm aukon jousen sisäkaaren tasolle ja pujottaa reunan ympäri metallisen klemmarin.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2011, 08:58:45 kirjoittanut olli »

arpaarpa

  • Vieras
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #6 : 07.07.2011, 09:48:43 »
ainakin täällä eteläsavossa konttorilla ovat vain taputtaneet päätä aina madalluspalikan nähdessään  joten mitään ongelmaa ei pitäisi olla. mikset rakenna semmoisia pohjaanlyöntikumeja että keula ei pääse _missään tapauksessa_ niin alas että ottaa kaaren kattoon kiinni. tai sitten toinen vaihtoehto on myydä vanteet ja ostaa pienemmät tai sitten niille nykyisille vanteille 165/35R16 rinkulat?

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #7 : 07.07.2011, 10:02:27 »
Tähän on muutamakin syy. Nyt pohjaanlyöntikumeja on madallettu hieman juuri sen takia, ettei lepäisi kokoajan niiden varassa. En tosin tiedä, että kuinka paljon kumin ja yläpään väliin jää rakoa kun varsien suojana on ne kumiset haitarit.

Vanteita en myy koska tykkään niistä ja sopivat värinsä puolesta autoon niin hyvin.

Jos laitan pienemmät vanteet, niin renkaan tulee olla taas korkea, jottei renkaan halkaisija mene liian pieneksi ja maavara laske liian pieneksi.

En usko että joku tuollainen 165 leveä kumi on kovin hyvä ajaa vähänkään nopeammin mutkiin ja auto näyttäisi varmaan melko vammaiselta jollain tuollaisilla german look-renkailla kun vanteet eivät ole lainkaan sen tyyliset.

ainakin täällä eteläsavossa konttorilla ovat vain taputtaneet päätä aina madalluspalikan nähdessään  joten mitään ongelmaa ei pitäisi olla. mikset rakenna semmoisia pohjaanlyöntikumeja että keula ei pääse _missään tapauksessa_ niin alas että ottaa kaaren kattoon kiinni. tai sitten toinen vaihtoehto on myydä vanteet ja ostaa pienemmät tai sitten niille nykyisille vanteille 165/35R16 rinkulat?

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #8 : 07.07.2011, 10:07:04 »
Jos jaksaisin, niin korottaisin niitä jousitorneja vaikka sen 50mm (olettaen että pelti mahtuu vielä kiinni, eikä muita esteitä olisi tiellä) ja vaihtaisin reilusti jäykemmät etojouset. Näiden jälkeen laittaisin vielä jouset noilla metalliklemmareilla kiinni molemmista päistä, jotta varmasti pysyy.

Tällä hetkellä autossa ei ole edes etukallistuksenvakaaja kiinni kun toinen etutolppa on auton alkuperäinen ja toinen on varaosa-autosta peräisin, eikä tässä varaosa-tolpassa ollut korvakkoa tuon koiranluun kiinnitykselle lainkaan.

Pitäisi ostaa uudet koiranluut ja hitsata tolppaan kiinnike.

Alustan puslienkin vaihto on käynyt mielessä. Motonetistä näihin ei taida oikein saada puslia, joten pitääköhän kysellä Volvolta vai tuleeko samanhintaiseksi laittaa uretaanisia tilalle?

Taakse olisi myös mukava saada testiin kallistuksenvakaaja. Mahtaako näihin olla sellaisia vai pitääkö soveltaa jostain muusta autosta?

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #9 : 10.07.2011, 23:53:58 »
Pistä kuvaa tuosta autostasi kun kuullostaa niin äärimmilleen madalletulta. Muutenkin 300 kohtuu hankala madaltaa edestä. Itsellä on laikatut perusjouset joilla laski n. 30mm. Jouset meni paikalleen jo ilman puristimia, mutta ei hölkkää jousi ylös alas. Kuitenkin kiertämällä sen sai vähän liikahtamaan jotenka näppäsin jouset kiinni lautasiin huomaamattomasti. Kohta ois katsastus..

Ois tarkoituksena rakentaa omaan coilitolpat joilla voi maavaraa säätää ja jousia vaihtamalla jäykkyyttäkin. Saa kesällä alemmas ja talvella ylemmäs kun ei tuolla nastat muuten pyöri.

Jos oikeen alas haluat ja 16 vanteet, voisi sisäkaaria muokata ylemmäs. Pintapelti ensin ruuvata irti. Rälläkkä ja hitisipilli laulaan sitten sisäkaaren kohdalla. On se kaari niin erikoinen näissä. Ottas sen kotelorakenteen pois ja muutenkin korottaisi. Työläs homma eli aikaa kuitenkin veisi. mutta niinhän ne saisi siellä olemaan.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #10 : 11.07.2011, 15:50:26 »
Pitää laittaa kuva kunhan pääsen kotiin koneelle.

Nyt alusta on ihan ok, mutta eteen pitää tosiaan saada vähän jäykemmät jouset ja saada ne jotenkin sidottua kiinni jousilautasiin. Muuten toimii ihan hyvin, eikä pohjaa tai raavi kovin helposti. Suurin muutos oli nämä matalemmat uudet kumit.

Tuntuu jouset olevan näissä vaan aivan liian löysät, vaikka olisikin nuo "jäykemmät" GLT-mallin jouset.

Pistä kuvaa tuosta autostasi kun kuullostaa niin äärimmilleen madalletulta. Muutenkin 300 kohtuu hankala madaltaa edestä. Itsellä on laikatut perusjouset joilla laski n. 30mm. Jouset meni paikalleen jo ilman puristimia, mutta ei hölkkää jousi ylös alas. Kuitenkin kiertämällä sen sai vähän liikahtamaan jotenka näppäsin jouset kiinni lautasiin huomaamattomasti. Kohta ois katsastus..

Ois tarkoituksena rakentaa omaan coilitolpat joilla voi maavaraa säätää ja jousia vaihtamalla jäykkyyttäkin. Saa kesällä alemmas ja talvella ylemmäs kun ei tuolla nastat muuten pyöri.

Jos oikeen alas haluat ja 16 vanteet, voisi sisäkaaria muokata ylemmäs. Pintapelti ensin ruuvata irti. Rälläkkä ja hitisipilli laulaan sitten sisäkaaren kohdalla. On se kaari niin erikoinen näissä. Ottas sen kotelorakenteen pois ja muutenkin korottaisi. Työläs homma eli aikaa kuitenkin veisi. mutta niinhän ne saisi siellä olemaan.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #11 : 12.07.2011, 10:31:36 »


Tuon näkoinen se oma auto suunnilleen on tällä hetkellä. Kuvassa toki saamarin likainen.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #12 : 12.07.2011, 11:05:13 »
Ootko jo kaarista joutunut ottamaan pois kun on levikkeet ruuvattu? Kyllähän se matala on jo nuinkin isoilla renkailla. Nytkun pistäisi alle englanninpoikien tyyliin 12 tuumaset kärrynpyörät niin kyllä olisi matala. Jotain tyyliin 12x12 tuumasia minilitejähän ne tuntuu siellä alle pistävän.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #13 : 12.07.2011, 11:10:10 »
Kaarista on leikattu pokkaukset ja pari senttiä niistä ylöspäin kokonaan pois ja uudet kaaret on pultattu sen jälkeen paikalleen.

Mulla on autossa pakosarjasta eteenpäin 3" putki ja vaikka se kulkee lähes pohjassa kiinni, niin silti maavara ei ole kovin häävi putken alla.

Pienempiä renkaita en halua tähän laittaa kun ne tuntuu menevän jokaisen montun pohjan läpi ja nämä 16" tuntuu mielestäni juuri hyviltä tähän.

Ootko jo kaarista joutunut ottamaan pois kun on levikkeet ruuvattu? Kyllähän se matala on jo nuinkin isoilla renkailla. Nytkun pistäisi alle englanninpoikien tyyliin 12 tuumaset kärrynpyörät niin kyllä olisi matala. Jotain tyyliin 12x12 tuumasia minilitejähän ne tuntuu siellä alle pistävän.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 360 ja alustamuutokset
« Vastaus #14 : 21.08.2011, 23:22:59 »
Pistetäänpä tähän aiheeseen tämä.

Tuossa vierailin Completoksen sivuilla ja iskin hakuun huvin vuoksi 340 ja 360. Alustanpuolelle jopa löytyi kamaa. Oli levikepaloja, aina raideväliä 10mm -> 70mm levittäviin :o Joku madallusjousisatsikin oli, -40, suositeltiin lyhempiä iskareita kaveriksi. Ei ollu Spax.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy