KL-varaosat  Race.fi

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 93 Vastauksia
  • 21114 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #45 : 02.08.2023, 22:06:49 »
Pikkuhiljaa lisää tukivarsia valmiina:

Sanottava ihan positiiviseksi yllätykseksi tuo PSB setti mitä tilasin, varmasti on siviilikäyttöön täysin loistava jos haluaa jäykempiin siirtyä ja koko kierros alustaan maksoi alle 200€ rahteineen ja tulleineen. Kisakäytön kestävyys on vielä sitten arvoitus, kuitenkin Powerflexin vastaavat on hinnaltaan aika moninkertaiset...

Pyörännavat tuli juuri tilattua joka nurkkaan uudet sekä noita alustan pultteja. Toisen takanavan sain jo irtkin, aivan järkyttävän piukkaan oli tuokin ruostunut ja selkeesti vaihdon tarpeessa kilpakäyttöä ajatellen:

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #46 : 13.08.2023, 19:48:44 »
Eipä edistystä muualla kuin osien suhteen:


Tätä olikin jo "muutama" kuukausi odoteltu  :D Mutta nyt saadaan vaihdelaatikkokin vietyä työstettäväksi. Eli suunnitelma on tehdä alkuperäisiin M56 kuoriin hybridi laatikoista M56H ja M90L. Perävälitykseksi haalittu tihein vakio eli 4.45. Ja kuorutuksena tuo Gripperin levylukko.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #47 : 20.08.2023, 19:53:07 »
Kun et tilaa tavaraa Wishistä ja unohdat tarkistaa mitat...



Katsotaan uudestaan jostain vähän pienemmät jarrujen jäähdytysputkille... MaxxEcun osatkin saapui, voisi kohta päästä sitten sähköjäkin rakentamaan vihdoin.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #48 : 29.08.2023, 21:43:14 »
Vaihdelaatikosta kuului ikäviä uutisia, M90 rattaita ei voi vaihtaa M56 laatikkoon, koska akseleiden väli on eri....
Täten menee tuo vaihdelaatikko suunitelma nyt vähän uusiksi, 1-2 vaihteet jätetään vakioksi ja koitetaan saada teetettyä ratassarja vaihteille 3-4-5.
Puslahommat rupeaa olemaan aikalailla loppusuoralla, pari tukivartta vielä niin pääsee niistä eroon. Eiköhän sitä sähköjä ruveta sitten ihmettelemään.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #49 : 01.09.2023, 18:23:49 »
Tuo vaihteistomuutos kiinnostais itseä myös, koska vaihdevälit ralliin on melkoisen pitkät ja toisaalta synkronointikaan ei ole nopeimmasta päästä. Kuinka paljon ajatus pudottaa välityksiä ja passaako udella missä hintaluokassa rattaiden muutos liikkuu? Säilyykö synkronointi vielä muutoksen jälkeen noissa vaihteissa?

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #50 : 02.09.2023, 21:51:16 »
Tuo vaihteistomuutos kiinnostais itseä myös, koska vaihdevälit ralliin on melkoisen pitkät ja toisaalta synkronointikaan ei ole nopeimmasta päästä. Kuinka paljon ajatus pudottaa välityksiä ja passaako udella missä hintaluokassa rattaiden muutos liikkuu? Säilyykö synkronointi vielä muutoksen jälkeen noissa vaihteissa?
Alkuviikolle varattu palaveri ratastehtaalle, sen jälkeen ollaan viisaampia... Mutta lähtökohtaisesti niistä tulee suorahampaisia, synkronoinnin osalta en osaa vielä sanoa. Ajatus on tällä hetkellä tiputtaa siten että 5.vaihteesta tulisi ns. suora eli 1:1. Tällöin tuolla 4.45 perävälityksellä huiput olisi jossain 185km/h tietämillä @7000.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #51 : 07.09.2023, 09:42:15 »
Palaveri ratastehtaalla ei vielä paljoa viisaammaksi tehnyt, sen verran tiedetään tällä hetkellä että 5.vaihteesta tulee hampaan verran ylivaihde, kuulemma 1:1 ei ole järkevää valmistaa ja sitten rattaat saattavatkin olla vinohampaisia. Synkronointi tulee säilymään. Odotellaan suunnittelun tulosta...
Muutoin autoon näpräilty lämmityslaitteeseen adapteri jotta saadaan ilma ohjaantumaan alkuperäisiin puhallin kanaviin, asennettu poljinpinnat ja PDM:lle tehty paikka valmiiksi. Sähköt kuitenkin haluan aloittaa akusta, niin täytyy käydä sille hakemassa ensin kotelo.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #52 : 13.09.2023, 18:24:51 »
Nyt on akku koteloituna takakonttiin:


Päävirtakytkin kun vielä saapuu niin saadaan mittailtua ensimmäiset virtajohdot ja niiden paikat. Siitä sitten pikkuhiljaa kohti pienempiä johtoja... Sähköjen osalta on kyllä vielä jonkin verran päättämättömiäkin asioita, kuten kaikki liittimet. Kytkennöistäkin on pari asiaa vielä ratkaisematta, kuten se että mihinköhän laturin jännitteensäädin pitäisi kytkeä...? Ei ainakaan itselle auennut vakio sähkökaaviosta yhtään se mihin se vakiona päätyy.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #54 : 14.09.2023, 18:06:08 »
Olisikohan tästä mitään apua :)

https://www.swedespeed.com/threads/2005-s40-alternator-help-please.201840/
Hmmmm....  ;D
On siitä sen verran, että nyt on varmaan pakko kurkata alkuperäisen kytkentöjä livenä. Sillä minulla olevassa sähkökaaviossa on eri piirros mitä tuossa ketjussa olevassa...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #55 : 15.09.2023, 15:43:02 »
Noniin tälläistä löytyi minun tapauksessa:

Ja se täsmää kyllä minulla olevaan piirrokseenkin:


Mutta mikä ihme on tämä yksi johto? Noh nyt vaikuttaa siltä, että LIN-väylän johdosta olisi kyse. Ja sitä väyläähän autossa ei ole enää. Joutuukohan tässä nyt metsästämään jonkun toisenlaisen laturin....?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #56 : 15.09.2023, 20:15:25 »
Jos ei moottorinohjauksessa ole latauksen säätöä niin varmaankin joo.
Ainakin isoveljissä löytyy perinteistä säädintä 10/2004 alaspäin. :))
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #57 : 20.09.2023, 21:07:29 »
Pikkuisen tuurilla päästiin vielä testaamaan, että vaatikos se laturi väylää toimiakseen ja eihän se vaadi. Lataa toki täydellä teholla sitten koko ajan, mutta näillä näkymin voidaan sitä hyödyntää kuitenkin...
Ihan positiivista kun vasta kuudesta eri autosta onkin tähän osia lainattu  :D. Päävirtakytkinkin on jo matkalla, josko ensi viikolla vihdoin olisi perillä.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #58 : 30.09.2023, 17:38:19 »
Nyt on se lämmityslaitekkin vihdoin paikallaan


Päävirtakytkinkin vihdoin saapui, joten pääsee asettelemaan sähkölaitteita ja ottelemaan mittoja paksuille johdoille. Sitten alkaakin armoton pinnijumppa...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #59 : 18.10.2023, 21:43:38 »
Ensimmäisiä johtoja paikallaan


Koitan käyttää jonkun verran alkuperäisestä johtosarjasta, mitä nyt järkeviä ja samalla tavalla kytkettäviä sattuu olemaan. Täten esim. takavalojen johdot löin jo paikalleen kun kytkentä tulee olemaan ihan 1:1 (no okei ei sumaria). Tahti tulee muutenkin nyt hidastumaan kun tuo "talli" on täysin eristämätön, joten kun ulkoilma viilenee, viilenee myös into pitkiä aikoja olla tallissa...

 

Samppasport  Futurez