Kulkukoira  Proturbo

kiinancooleri, laillista?

  • 52 Vastauksia
  • 18748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #30 : 16.03.2011, 09:26:21 »
Pitäiskö ET:kin merkitä rekisteriotteeseen? :juhau:

Ainakin syytä ois, samoin kuin vanteen leveys, mutta niitähän ei merkitä. Siihen on jätetty katsurille porsaanreikä poistua takavasempaan jos vahinko sattuu. Eli vanteethan on voitu vaihtaa..

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #31 : 16.03.2011, 09:26:42 »
Pitääkö rekisteriotteeseen merkitä Kiinacoolerin ET vai menikö jo ketju harakoille aikaisemmin  :)

*************

Eli keskitytään nyt tuohon Cooleriin ja vannehommat omaan ketjuun.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #32 : 16.03.2011, 20:44:51 »
Onkohan kukaan selvittänyt, saako näihin ensimmäisiin vähäpäästöisiin ylipäätään enää alkuperäistä cooleria ? Jos ei orkkista ole saatavilla, mikä on hyvinkin mahdollista liki 20-vuotiaan auton tapauksessa, voisi maahantuojalta pyytää sen kirjallisena. Ja siinä tapauksessa tarvike coolerin käyttö olisi periaatteessa sallittua.

Tiedän yhden tapauksen takavuosilta erään japanilais merkin osalta, jossa maahantuoja antoi "luvan" poistaa ABS jarrut sillä perusteella ettei rikkoutuneen ohjainyksikön tilalle toimitettu enää uutta. Ja koska ko. osaa ei tarvikkeena kukaan valmistanut, oli sen deaktivointi ainoa vaihtoehto. Toki siinäkin tapauksessa jarrujärjestelmä piti muuttaa ei-ABS jarrullisen sisarmallin tasolle kaikilta osin.

Joten jos orkkis cooleri menee rikki, eikä vastaavaa enää valmisteta/ toimiteta, tulisi autosta paalitavaraa ? Lain mukaan tilanne olisi näin, mutta maahantuojan lausunnolla asia voisi muuttua, ainakin katsurin silmissä. Ja sitten kun sinne on maahantuojan "luvalla" vaihdettu kiinacooleri, niin kuka enää pystyy kommentoimaan sen mahdollisia hyötyjä tehollisesti tahi haittoja päästöllisesti.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #33 : 17.03.2011, 10:20:46 »
Tiedän yhden tapauksen takavuosilta erään japanilais merkin osalta, jossa maahantuoja antoi "luvan" poistaa ABS jarrut sillä perusteella ettei rikkoutuneen ohjainyksikön tilalle toimitettu enää uutta. Ja koska ko. osaa ei tarvikkeena kukaan valmistanut, oli sen deaktivointi ainoa vaihtoehto. Toki siinäkin tapauksessa jarrujärjestelmä piti muuttaa ei-ABS jarrullisen sisarmallin tasolle kaikilta osin.

ABS:n poistaminen on mahdollista ilman maahantuojan lupaakin, tarttee vaan todistaa että samaa automallia on saanut myös ilman ABS-jarruja ja muutos on tehty valmistajan ohjeiden mukaisesti.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D520F796-BA09-446B-BB4B-D58A7C9BB5A7/0/10242082008Turvavarusteenpoistaminen.pdf

Mitä tuohon soveltamiseen välijäähdyttimien suhteen tulee, niin siihen en ainakaan toistaiseksi ota kantaa.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #34 : 17.03.2011, 11:33:11 »
Onhan siinä valmistajan lupa aika oleellinen koska valmistajahan sen päättää antaako se katsastukseen vaadittavan ohjeistuksen vai ei, esim Nissan 200sx tapauksessa Nissan ei suostu moista ohjeistusta antamaan ja sama kanta taitaa olla isolla osalla muitakin merkkejä että turvavarusteisiin ei kosketa.

Itse aiheeseen liittyen niin olen kyllä lukenut että noita tosiaan on katsastuksessa saatu läpi ihan vain vetoamalla siihen että alkuperäinen hajosi ja vastaavaa ei ole järkihintaan saatavilla joten piti soveltaa tarvike paikalleen.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #35 : 17.03.2011, 13:10:28 »
Melkoista rahastusta on jos noin on...

Eli jos tuon vaikka saksasta Volvo V40 T4 mallisen auton, johon verotettuani vaihdan jarrupalat, jarrulevyt, iskarit, vanteet ja renkaat, takaluukun kaasujouset, ja moottorin täysin samanlaiseen koska vanha on ollut huono niin auto täytyy muutoskatsastaa näille osille?

Paljonkohan oon velkaa valtiolle jostain 30 vuotta vanhasta 240 volvosta, johon olen aikojen saatossa vaihtanut likimain kaikki osat  ;D

Tuo saman osan vaihtamisen muutoskatsastustarve selittyy tällä autoverolla. Laissa on melkoisen yksiselitteisesti sanottu että korkeintaan 50% auton osista saa vahitaa, jonka jälkeen auto verotetaan uudelleen.

Jos sulla on 30 vuotta vanha 240 josta olet vaihtanut yli 50% osista siitä täytyy maksaa uuden auton vero uudelleen, eli noin 10-kertaisesti auton nykyinen arvo.

Mielenkiintoinen tilanne on myös se että kun on ostettu 3,55t paku uutena suomeen ja rekisteröity se kuorma-autoksi. Jos haluat sen 10 vuotta vanhana muutoskatsastaa pakuksi, pitää autoveroa maksaa se summa joka olis silloin uutenakin pitänyt maksaa, eli hatusta, noin 10teuroa. Jos ostat täsmälleen samanlaisen 10 vuotta vanhan pakun ruotsista, ja rekkaat sen suomeen pakuksi vero maksetaan käytetyn auton mukaan, eli olisikohan jotain rapiat 1000 euroa.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #36 : 18.03.2011, 21:05:37 »
Tuo saman osan vaihtamisen muutoskatsastustarve selittyy tällä autoverolla. Laissa on melkoisen yksiselitteisesti sanottu että korkeintaan 50% auton osista saa vahitaa, jonka jälkeen auto verotetaan uudelleen.

Jos sulla on 30 vuotta vanha 240 josta olet vaihtanut yli 50% osista siitä täytyy maksaa uuden auton vero uudelleen, eli noin 10-kertaisesti auton nykyinen arvo.

Mielenkiintoinen tilanne on myös se että kun on ostettu 3,55t paku uutena suomeen ja rekisteröity se kuorma-autoksi. Jos haluat sen 10 vuotta vanhana muutoskatsastaa pakuksi, pitää autoveroa maksaa se summa joka olis silloin uutenakin pitänyt maksaa, eli hatusta, noin 10teuroa. Jos ostat täsmälleen samanlaisen 10 vuotta vanhan pakun ruotsista, ja rekkaat sen suomeen pakuksi vero maksetaan käytetyn auton mukaan, eli olisikohan jotain rapiat 1000 euroa.
Siis sehän on muutoskatsastus, ei osanvaihtokatsastus ;)
Jos sulla löytyy autosta yli 50% alkuperäisiä tai alkuperäistä vastaavia osia => no problem ( ja tähän vielä lisäksi se uusin muutos että tietyt turvallisuuteen vaikuttavat osat poistettiin %-pelistä, reunaehdoin)

Tuossa kiinacoolerihommassa on käsittääkseni kompastuskivi tuo vähäpäästöisyys.
Karrikoidusti, ei katsurin tarvii tietää/arvata lisääkö/vähentääkö joku muutos päästöjä...todistustaakka on osavalmistajalla/muutoksen tekijällä!
Esim. K&N:llä on pitkä litania ilmanputsareita ja CAI-sarjoja joissa on CARB Exempt hyväksyntä(=> läpäisee "visuaalisenkin" testin eli ei hylätä siksi että on muutettu) Ne on iso firma omilla rahoillaan testauttanut ja niille hyväksynnän saanut.

Joten periaatteessa niin kauan ennenkuin joku osafirma  "tyypittää" kiinacoolerin esim. volvo 740:selle, joudut itse yksittäishyväksyttämään sen(= VTT:n testit)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #37 : 19.03.2011, 09:25:51 »
Samaa asiaa olen itsekin mietiskellyt. Kunhan kalikasta löytyy joku hyväksyntä (TÜV tai E) niin johan kelpaa, vaikka ei alkuperäinen olekaan. Ennen kaksipyöräisiä koskevan ns. "kopterilain" voimaantuloa oli periaatteessa mahdollista rakentaa omavalmiste moottoripyörä, kunhan kaikki osat olivat jonkun hyväksytyn instanssin leimaamia. Nykyisen lain myötä tuokin on hieman helpottunut.

Joten uskoisin siis, että mikäli löytyy kiina/eurocooleri, johon saa hyväksyntätodistuksen mukaan, ei leimalla tule ongelmaa. Enpä ole kyllä vielä sellaiseen törmännyt, mutta täytyypä alkaa tutkimaan.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #38 : 19.03.2011, 13:31:20 »
Siis sehän on muutoskatsastus, ei osanvaihtokatsastus ;)
Jos sulla löytyy autosta yli 50% alkuperäisiä tai alkuperäistä vastaavia osia => no problem ( ja tähän vielä lisäksi se uusin muutos että tietyt turvallisuuteen vaikuttavat osat poistettiin %-pelistä, reunaehdoin)

Vaikka vaihtaisikin osan täsmälleen vastaavaan toiseen osaan, pykälien mukaan siitä menee prosentit (pl. tosiaan nuo turvavarusteet). Osan ei tarvitse muuttua miksikään, pelkästään vaihtua. Tietysti, mistä kukaan voi sanoa onko jokin osa ollut autosssa jo tehtaalta lähtien, jos se on täsmälleen samanlainen kuin orkkis, eli lainkierto on älyttömän helppoa tuossa kohtaa.

Poissa Henko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #39 : 19.03.2011, 17:09:55 »
Pitääkö rekisteriotteeseen merkitä Kiinacoolerin ET vai menikö jo ketju harakoille aikaisemmin  :)
Jos se menikin niin, että katsastusmiehelle pitää näyttää sen auton vanteiden ET, missä on vastaava cooleri? :D

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #40 : 19.03.2011, 18:20:43 »
sen verran osaan tähän sanoa että kun mulla oli vm-99 td auto jossa ei ollut tehtaalta lähtiessä kuuleria.
eikä koko mallisarjan autoista missään ollut.
niin ois saanut kuulerin lailliseksi maahantuojan hyväksynnän ja vtt päästö sekä tehon mittauksen jälkeen.
noh hintaa ois tullu nii v1t*sti että laitoin vaan ja ajelin menemään, katastukseen otin pois ja leiman jälkeen takas.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

hevonen

  • Vieras
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #41 : 20.03.2011, 19:57:18 »
No täähän se on se yleisin "hyväksyntä".

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #42 : 20.03.2011, 22:34:48 »
Toisaalta: muutaman vuodne jälkeen kun ic on sopivan pölyinen sen voi jättää sinne nokallekin, jos asennus ei ole ihan mahdoton puuhapatentti. Ei niillä katsastusmiehillä oli aivoissaan jokaisen automallin konehuoneen valokuvaa, huonolla tuurilla ko. auto on syystä tai toisesta sille tutumpi ja se huomaa tuon, mutta siinäkin tapauksessa pahin menetys on uusintakatsastus maksu.

The moose

  • Vieras
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #43 : 20.03.2011, 22:41:24 »
Ei niillä katsastusmiehillä oli aivoissaan jokaisen automallin konehuoneen valokuvaa

mun kiesiä on kattonut muutaman eri konttorin sedät täällä tampereella, ja aina kattovat kannen numeron ja muutenkin konehuonetta kovalla silmällä, vaikkei mulla olekkaan turbokone.. kyllä ne jotain tietää. ja viimeks rupes ehdottelemaan kuinka kannattais korjata joitain tyyppivikoja.

vähän ot mut oli jotain sanottava.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: kiinancooleri, laillista?
« Vastaus #44 : 21.03.2011, 16:49:21 »
Joo, mutta jos siellä konehuoneessa näyttää suunnilleen samalta kuin muissakin vastaavissa, niin hyvin menee.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy