Samppasport  Futurez

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #270 : 26.03.2015, 19:14:17 »

Kysyn tämän toisinpäin, oletko tutustunut LH:n sielun elämään enemmän?


Autoteknilliset käsikirjat ja Boschin K-jet,L-jet ja LH-jet manuaalit on tullut luettua jo 15v sitten. LH-jetin toimintaperiaate on tuttu. TunerProlla en ole LH:n binejä tutkaillut, mutta Motronicin karttoja olen.

On aika harhaanjohtavaa väittää että LH-jet on parasta mitä on tarjolla, kuten yritit asian esittää. Se on hyvä että osaat laitteen säätämisen juuria myöten mutta ei kannata myydä sitä muille "parhaana tarjolla olevana vaihtoehtona".

En puutu tämän enempää LH-jet ketjuun mutta kanssaharrastajille kannattaa aina tuoda objektiivisesti esille että minkälaisia vaihtoehtoja autonsa rakentamiseen on. En minäkään megaa mainosta ainoana oikeana moottorinohjaimena. Se on yksi muiden joukossa ja toimii hyvin kun sen rakentaa hyvin.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #271 : 26.03.2015, 19:32:01 »
Eikö ton PRKELEEN väännön eri ohjausten paremmuudesta vois kuskata johonkin muualle??!!

Tässä topicissa on paljon mielenkiintoista opittavaa ja muutenkin esimerkillistä tiedon ja taidon jakamista.
Sitä ei vaan meinaa aina löytää tuolta kaiken lällätyksen ja muun jargonin seasta!

Jos vaikka tuota otsikkoa katsottais ja jätettäis se ylimääränen pasha pois tai siirettäisiin se omaan topicciin.

Kiitos ja Anteeks tunteenpurkaukseni  :crazy2:


Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #272 : 26.03.2015, 19:36:10 »
Onko tästä FAQ:n puolella tiivistelmää tms. Tai olisiko joku halukas sellaisen tekemään? Olisi sinänsä ihan hyvä, jottei ketju täyty jo kertaalleen kysytyistä asioista. Eikä myöskään ohjeiden välissä olisi kinastelua moottorinohjauksien paremmuudesta.

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #273 : 26.03.2015, 19:41:39 »
Onko tästä FAQ:n puolella tiivistelmää tms. Tai olisiko joku halukas sellaisen tekemään? Olisi sinänsä ihan hyvä, jottei ketju täyty jo kertaalleen kysytyistä asioista. Eikä myöskään ohjeiden välissä olisi kinastelua moottorinohjauksien paremmuudesta.

#Tommi

Erinomainen idea. Ei muuta kuin tekemään sellaista. Kuka haluaa ottaa kopin tästä ideasta?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #274 : 26.03.2015, 19:45:37 »
Näistä on jonkun verran apua jos englanti sujuu.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153 Paljon tietoa, mutta hukkuu osittain viestimäärään.
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=HomePage Kaipaa päivityksiä, esim suutinvakio puuttuu.
E: ainiin jetronic info löytyy jo etusivulla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #275 : 26.03.2015, 21:47:41 »
Autoteknilliset käsikirjat ja Boschin K-jet,L-jet ja LH-jet manuaalit on tullut luettua jo 15v sitten. LH-jetin toimintaperiaate on tuttu. TunerProlla en ole LH:n binejä tutkaillut, mutta Motronicin karttoja olen.
Kannataisi tutkia, sillä yllättyisit mitä kaikkea sieltä löytyy!  :o   :pomo:



Jo pelkästään TK-servon hallintaa ja toimintoihin löytyy tämän verran karttoja.

Noista ei kylläkään tarvitse säätää suurintaosaa oikeastaan missään tilanteessa, paitse megaperwot wiinämäen miehet voivat ja tekevätkin niin.

On aika harhaanjohtavaa väittää että LH-jet on parasta mitä on tarjolla, kuten yritit asian esittää. Se on hyvä että osaat laitteen säätämisen juuria myöten mutta ei kannata myydä sitä muille "parhaana tarjolla olevana vaihtoehtona".

Turbo ysissä se on ylivoimaisesti paras vaihtoehto, kun kaikki asiat summataan yhteen. Yksi näistä monista asioista on hinta. Valitettavasti kaikilla harrastajilla ei ole tonneja laitettavana pelkkään moottorinohjaukseen, joten se rajoittaa jo monia. Moni uhraa sen rahan mielummin turboon ja moottorin rakentamiseen. Joten jos pisteitä annetaan ominaisuuksista ja hinnasta, on vanha LH vielä pirun kova luu purtavaksi.

LH hoitaa vinokoneessa sen moottorinohjauksen tehtävän oikein hyvin, joten miksi korjata jotakin, mikä ei ole rikki.
Ja kun sen säätäminenkin osataan nykyisin, niin miksi ryhtyä ruuvaamaan jotain megaa tms. sen tilalle?

Ne jotka haluavat toisen moottorinohjauksen ovat vapaita tekemään niin.

En puutu tämän enempää LH-jet ketjuun mutta kanssaharrastajille kannattaa aina tuoda objektiivisesti esille että minkälaisia vaihtoehtoja autonsa rakentamiseen on. En minäkään megaa mainosta ainoana oikeana moottorinohjaimena. Se on yksi muiden joukossa ja toimii hyvin kun sen rakentaa hyvin.

Niin, minäkään en valinnut megaa ihan siksi, ettei sen nakutuksen käsittely ole riittävän kehittynyt, mitä se on jo vanhassa tuotantoruiskussa ollut.

Totean saman kuin Jaybeeze
Lainaus
OMG how many people whining about how bad the LH is....
Ja tämä on lausuttu tästä topicista.

Erinomainen idea. Ei muuta kuin tekemään sellaista. Kuka haluaa ottaa kopin tästä ideasta?

Voisin harkita, mutta joku muu pystyy koostamaan jo jutuistani aihion, jota pystyn sitten korjaamaan.
Keskityn hiljakseen sen säätäjän XDF:n tekemiseen, joka valmistuttuaan jo eräänlainen FAQ itsessään. Siinä on vain pirusti hommaa.

Viimeinen versio on 481kt, joten siinä on pirusti tekstiä käännettävänä tai oikeasti se olisi A4 arkkeina 12 sivua, mutta en osaa sitä plain text muodossa editoida, säilyttäen sen oikean syntaksin, joudun tekemään sen hitaalla menetelmällä tunerpro:ssa kartta kerrallaan.

Samalla poistelen sieltä ns. "vaarallisia" karttoja (LH menee sekaisin vääristä arvoista), joiden säätämistä ei tarvitse tehdä, eikä pidäkkään, ellei tasantarkasti tiedä mitä tekee. Tai karttoja, jotka eivät ole käytössä.

Näistä on jonkun verran apua jos englanti sujuu.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153 Paljon tietoa, mutta hukkuu osittain viestimäärään.
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=HomePage Kaipaa päivityksiä, esim suutinvakio puuttuu.
E: ainiin jetronic info löytyy jo etusivulla.

Turbobricksillä ei oikeastaan ole mitään mitä en projektissani tai tässä olisi käsitellyt ja kertonut, joten lontoota ei tarvitse vääntää.

Ja juu nuo XDF:t mitä Ipdownin sivuilla on,  ovat hitusen vanhoja ja niistä on kehittynyt versio 50 yhteistyössä.
Laitan siitä käännetyn version jakoon kunhan saan sen valmiiksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #276 : 26.03.2015, 22:59:52 »
LTFT (long term fuel trim) hoitaa tuon nostetun paineen aiheuttaman virtausmuutoksen ja korjaa polttoaineensyötön perusarvon paikalleen. Koska LTFT-korjaus on ns. globaali korjaus-arvo, joka vaikuttaa ihan kaikkeen startista alkaen.

LH ajaa lambdaa closed-loop tilassa täsmälleen siihen arvoon mihin se on määrätty (32768) vaikka pääkorjauskartassa olisi arvo 255. Lambda-arvon keskipistettä ei paljoa pysty muuttamaan koska vakio kapeakaista ei salli kovin suurta muutosta siinä. En ole vain perehtynyt (vielä) kuinka paljon sitä pystyy ruuvaamaan sivuun, ennenkuin ongelmat alkavat.
Uusimmissa 9xx-bineissä sopeutumista laihalle on rajoitettu aika paljon vanhempiin verrattuna.

Open-loop tilassa mennään sitten kartan arvoilla korjauksin maustettuna ja sekin riippuu täsmälleen siitä, miten on säätänyt kiihdytysrikastuskarttoja (4kpl).
Ja jos lambda-anturi vaikka rikkoutuu tms. on poissa pelistä mennään viimeisillä sopeutumilla ja kartalla.

Kiitos infosta ts. paineella voi säätää kunhan leikkaa lambdan johdot :-)

Vielä tuosta closed loop lambdan tavoitearvon muuttamisesta. Oletko kokeillut ottaa LH:lle lambda-signaalia laajakaistalambdasta, jonka signaali on muutettu 0-1v -muotoon ennen kuin se menee LH-purkille? Voisiko tällä tavalla saada enemmän tilaa tavoitearvon muuttamiseen koodissa vai onko LH:ssa joku juttu, joka haistelee kapeakaistan signaalin vaihtelua ja siten huomaisi saavansa "liian tasaista tms." signaalia mulatusta laajakaistasignaalista?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #277 : 26.03.2015, 23:32:22 »
Lambda-perustaisessa seossäädössä ei absoluuttisella arvolla ole kauheasti merkitystä, koska anturi toimii lähinnä kuin katkaisija. Signaalitason rikas vai laiha  vaihtelusta sitten lasketaan seossuhde.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #278 : 26.03.2015, 23:36:37 »
Kiitos infosta ts. paineella voi säätää kunhan leikkaa lambdan johdot :-)

Ei voi, sillä ilman lambdaa LH menee vikatilaan, jolloin kaikki muuttuu.....   Taas!

Vielä tuosta closed loop lambdan tavoitearvon muuttamisesta. Oletko kokeillut ottaa LH:lle lambda-signaalia laajakaistalambdasta, jonka signaali on muutettu 0-1v -muotoon ennen kuin se menee LH-purkille? Voisiko tällä tavalla saada enemmän tilaa tavoitearvon muuttamiseen koodissa vai onko LH:ssa joku juttu, joka haistelee kapeakaistan signaalin vaihtelua ja siten huomaisi saavansa "liian tasaista tms." signaalia mulatusta laajakaistasignaalista?

Kapeakaista emulaatio toimii vain jos emulaatio reagoi 47ms aikaviiveellä ja tekee PID-säätimen karttojen tyylisen askelluksen. Jos ei tee, alkavat säätöhäröilyt LH:ssa.  Ikivanha lambda joka on jo hidastunut, aiheuttaa vastaavia ongelmia.
Ja varsinkin, jos lambda-arvo ei seuraa PID-säätimen askelta, sekoaa LH enemmän tai vähemmän. Jos lambda ei reagoi 128ms (ajasta en ihan lyö vetoa), niin lambda säätö kokee asian vikatilaksi.

Tästä aiheesta on juttua täällä foorumilla jonkin verran ja muilla lontoonkielisillä vielä enemmän.

Lambda-perustaisessa seossäädössä ei absoluuttisella arvolla ole kauheasti merkitystä, koska anturi toimii lähinnä kuin katkaisija. Signaalitason rikas vai laiha  vaihtelusta sitten lasketaan seossuhde.

Itseasiassa tänään eräs LH:n säätäjä soitti ja keskustelimme juuri tästä aiheesta!   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #279 : 27.03.2015, 10:54:59 »

Niin, minäkään en valinnut megaa ihan siksi, ettei sen nakutuksen käsittely ole riittävän kehittynyt, mitä se on jo vanhassa tuotantoruiskussa ollut.

Jos lopettaisit puhumasta asioista joista et kaikkea tiedä. MS1:n nakutustunnistus on alkeellinen, MS3:n nakutustunnistus on erittäin kehittynyt.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #280 : 27.03.2015, 15:24:51 »
Jos lopettaisit puhumasta asioista joista et kaikkea tiedä. MS1:n nakutustunnistus on alkeellinen, MS3:n nakutustunnistus on erittäin kehittynyt.

Aikas arrogantisti väität, etten tiedä! :facepalm:
Ja saman sanon sinulle, tutustu edes alustavasti EZK/LH-komboon ja keskustellaan säätämisestä sen jälkeen.  :pomo:

Ainakaan megamanuaalissa se nakutuksen tunnistus ei ole edistyksellään vakuuttanut..... ketään!   :-[
http://www.megamanual.com/ms2/knock.htm
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Megasquirt3_Setting_Up-1.3.pdf/Megasquirt3_Setting_Up-1.3-86.html

Kerropas lisempää tuosta MS3:n ylivoimaisesta nakutuksen tunnistuksesta ja säätämisestä!


Perusasia, joka noista puuttuu on se, että EZK kuuntelee nakutusta vain tietyssä aikaikkunassa, mikä on vinokoneen kohdalla erittäin tarpeellista sen omien melujen vuoksi. Kaikki muut after-market ruikkareiden säädöt EZK/LH-kombosta löytyvätkin ja vähän vielä päälle.

Ns. light knocking on myös toinen vinokoneen omituisuus, eli se tykkää nakutella kevyesti ihan normaalisti. Tämä ei vielä riko mitään mutta sitä ei saa päästää nousemaa sellaiselle tasolle, että romuja alkaa poistumaan kampiakselilta.

Lisäksi edes megaruutta III ei tunnista nakutusanturin olemassa olemista tai viallisuutta, minkä EZK tekee ihan vakiona.
Tunnistus tapahtuu siten, että kone kiertää +3000rpm, niin EZK:n tulee kuulla melua nakuanturilta normaalinakutuksen aikaikkunan ulkopuolelta, jos sitä ei havaita, syttyy vikavalo välittömästi ilmaisemaan anturoinnin viallisuutta. Omituisuus, mikä puuttuu näistä after-market ruikkareista!

Hassua! Ikivanha tuotanto-auton ruisku, jota on opittu kunnolla säätämään vasta 2010-luvulla pistää kampoihin uusille, edistyneille ja nopeille after-market ruikkareille!  :o

Toki puheeni ovat kerettiläisiä siinä mielessä, että vien töitä säätö-pajoilta ja dynopaikoilta siten, että annan työkaluja kaikkille omaan osaamiseen, joka on pois yrittäjiltä sitä kautta, että asiakkaat osaavat säätää omat iki-vanhat romunsa, eivätkä osta uusia, kallita after-market ruikkareita!  ???

Viri-pajoille tässä olisi markkinarako, tehdä niitä hyviä ja huolellisesti säädettyjä lastuja asiakkaille, eikä vain niitä bulkki-kötöstyksiä, joita olen tähän asti nähnyt.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #281 : 27.03.2015, 15:29:41 »
NYT SANON SUORAAN JA HUUTAMALLA!!

Tässä topicissa alkaen tästä viestistä keskustellaan VAIN JA AINOASTAAN LH-jetin säätämisestä.

Seuraavasta aiheen ohi menevästä vänkäysviestistä jaellaan moderaattoreiden harkinnan perusteella sopivaa penalttia.

Onko tämä nyt selvä?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #282 : 28.03.2015, 09:16:48 »
Kauhia lh vs muut ruiskut tappelu taas. Kysympä nyt uudestaan että löytyykö halukasta lh:n säätäjää, tai tekeekö kukaan edes sinnepäin lastua e85 1200 suuttimille? Säätövehkeitä en ole itselle hommaamassa.

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #283 : 28.03.2015, 09:56:45 »
Kauhia lh vs muut ruiskut tappelu taas. Kysympä nyt uudestaan että löytyykö halukasta lh:n säätäjää, tai tekeekö kukaan edes sinnepäin lastua e85 1200 suuttimille? Säätövehkeitä en ole itselle hommaamassa.

Kysyppäs nimim: Ari E
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #284 : 28.03.2015, 20:14:00 »
Kauhia lh vs muut ruiskut tappelu taas. Kysympä nyt uudestaan että löytyykö halukasta lh:n säätäjää, tai tekeekö kukaan edes sinnepäin lastua e85 1200 suuttimille? Säätövehkeitä en ole itselle hommaamassa.

Noin isoille suuttimille en ala etänä lastua tekemään, sillä siellä saattaa piillä ullatus isompien kierrosten sopituksessa. Nimittäin isommilla aukioloajoilla ja suuttimilla pitää hitusen ruuvailla muitakin vakioita kuin pelkkää nelosta. Eli pelkkä virtaamatieto yksistään ei riitä.

Jos ajattelit vetää nuo suuttimet 80% aukioloon, niin 012 IMMu on tapissaan ja huolella. Sitten tulee vielä IMMun linearisointikippuran rakentaminen kaupan päälle (aikaa vievää), ellei jostain löydä 004 IMMun kippuraa.

Joten säätämiseksi se väistämällä menee.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing