Futurez  Kulkukoira

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426911 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #210 : 17.12.2014, 17:49:51 »
Siis meneekö se "nollille" jos nakuttaa kipinän jälkeen ja kymppiin jos ennen kipinää?

Näin juuri. Mika vielä vahvistaa. Muistaakseni näin päin.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #211 : 17.12.2014, 19:37:10 »
Tuosta ymmärtää, että pysyy normaalisti ~7 v ja nousee kymppiin nakutuksesta? Tähän yksinkertainen led jännitemittari samaan tyyliin kuin seosmittari?

~7 volttia normaalisti.

0V kaikkien sylinterien nakuttaessa ja syttymyöhäkkö käytössä.

+10V on piru merrassa! Eli nakutus ennen kipinää!  :o


Ja sitten noiden suuttimien skaalauksen on syytä olla alle 10 pykälän sisällä oikeasta arvosta, jotta kone toimii kunnolla kaikilta osiltaan. Kyllähän se käy väärilläkin asetuksilla, mutta muut kartat ovat päin seiniä sen seurauksena.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #212 : 17.12.2014, 21:59:22 »
Btw, ihan mainintana maailmassa ei ole ollut myynnissä yhtää oikein suuttimet skaalatulla binillä olevaa lastua tähän asti.

Joten jokainen joka on ostanut LH:n lastun "isoille" suuttimille, voi pyytää rahojaan takaisin, sillä lastu ei ole tehty oikein.
Ainoa viritelmä on Stonin (Dirk) tekemä ja se on oikeastaan pirskatin hyvä yritys saada oikeita asioita aikaiseksi.

Juttelin nimittäin Vladin kanssa aiheesta ja kuten toisaalla jo todettiin, skaalaukseni ovat vahvistaneet jo nyt monet tahot, joten se toimii.

Eikö olekkin sinällään hauskaa, että tämäkin keksintö on ihan Suomalainen, eikä mistään "ulkomaan foorumeilta" kopioitu.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #213 : 17.12.2014, 23:14:53 »
Btw, ihan mainintana maailmassa ei ole ollut myynnissä yhtää oikein suuttimet skaalatulla binillä olevaa lastua tähän asti.

Joten jokainen joka on ostanut LH:n lastun "isoille" suuttimille, voi pyytää rahojaan takaisin, sillä lastu ei ole tehty oikein.
Ainoa viritelmä on Stonin (Dirk) tekemä ja se on oikeastaan pirskatin hyvä yritys saada oikeita asioita aikaiseksi.

Juttelin nimittäin Vladin kanssa aiheesta ja kuten toisaalla jo todettiin, skaalaukseni ovat vahvistaneet jo nyt monet tahot, joten se toimii.

Eikö olekkin sinällään hauskaa, että tämäkin keksintö on ihan Suomalainen, eikä mistään "ulkomaan foorumeilta" kopioitu.  ;)

Se on hyvä homma että edes joku meistä kehtaa paneuta syvällisemmin nuihin LH:n saloihin  ;D ;D ite oottelen adapteria DB25-USB että pääsis tota epromin polttoa kokeilemaan saa nähä toimiiko adapterin kans
« Viimeksi muokattu: 17.12.2014, 23:18:13 kirjoittanut Jara_ »
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #214 : 18.12.2014, 21:20:31 »
ite oottelen adapteria DB25-USB että pääsis tota epromin polttoa kokeilemaan saa nähä toimiiko adapterin kans

Jos adapterista saa sanoa, niin minulla on ollut belkin merkkiset adapterit, jotka ovat olleet ne ainoa toimintavarmat adapteri USB-sarja ja USB-rinnakkais-porttiin.

Noista adaptereista ja erilaisista ohjelmointilaitteista on kosolti kokemusta (sadoista), ja kaikista kokeilluista USB-adaptereista tuo on ollut ainoa, joka on toiminut iki-vanhojenkin laitteiden kanssa, jotka ovat todella kranttuja siitä, että sarja/rinnakkais-liikenne on tasan standardin mukaista.

Mutta olisin sinuna tilannut tuollaisen prommerin.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=tl866cs&_sop=16

LH:n kanssa noita adaptereita ei edes tarvitse, vaan lopullinen poltettava piiri mahtuu DIL-kantaan.

Halpa ja toimii, testatusti.  Tosin kaveri on testaillut ja poltellut omiin katiskoihinsa sillä noita piirejä, minä käytän edelleen tuota vanhaa sotaratsuani (megamax).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #215 : 19.12.2014, 06:13:13 »
Jos adapterista saa sanoa, niin minulla on ollut belkin merkkiset adapterit, jotka ovat olleet ne ainoa toimintavarmat adapteri USB-sarja ja USB-rinnakkais-porttiin.

Noista adaptereista ja erilaisista ohjelmointilaitteista on kosolti kokemusta (sadoista), ja kaikista kokeilluista USB-adaptereista tuo on ollut ainoa, joka on toiminut iki-vanhojenkin laitteiden kanssa, jotka ovat todella kranttuja siitä, että sarja/rinnakkais-liikenne on tasan standardin mukaista.

Mutta olisin sinuna tilannut tuollaisen prommerin.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=tl866cs&_sop=16

LH:n kanssa noita adaptereita ei edes tarvitse, vaan lopullinen poltettava piiri mahtuu DIL-kantaan.

Halpa ja toimii, testatusti.  Tosin kaveri on testaillut ja poltellut omiin katiskoihinsa sillä noita piirejä, minä käytän edelleen tuota vanhaa sotaratsuani (megamax).

Joo eihä willem ruvennu yhistää. Pitää ettiä oisko belkinillä adapteria tai tilaan toisen prommerin noo kyllä se tästä :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #216 : 25.12.2014, 18:34:00 »
Tulipa tänään mieleeni tälläinen yksinkertainen asia.

Kun tuota LH:ta säätelee ja jos yhtäkkisesti tuntuu, ettei kaikki ole ihan kuosissaan. Niin helppotapa tarkistaa se, onko käyvä moottori "limb home" tilassa. Se onnistuu laittamalla osoitteen jäljittämisen päällen käynnistyksen jälkeisiin kylmärikastuskarttoihin.  Jos normaalia kartaa luetaan, eli keltainen palikka vilkkuu jossain lämpötilan mukaisessa solussa, niin kone toimii normaali moodissa. Jos laatikon vasemmassa laidassa lukee ainoastaan waiting, tiedät ettei karttaa lueta, jolloin Lh on vikatilassa.




Vikatila ei välttämättä generoi mitään varsinaista vikakoodia, siihen riittää pelkästään huono kylmästartti, eli koneen käynnistyminen on vaivalloista vaikka pakkasesta johtuen.

Vikatilassa ei myöskään aina syty lambda-valo mittaristoon, joten säädön aikana sitä kannattaa välillä kurkistella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #217 : 27.12.2014, 20:47:11 »
Onkos muuten tälläistä kuvaa ollut vielä missään esillä?
No kun halvalla sai.

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #218 : 05.01.2015, 16:26:18 »
Minkäslaisia piirejä mikan on käyttäny merkkiä/tyyppiä voitko heittää?  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #219 : 05.01.2015, 17:10:00 »
Minkäslaisia piirejä mikan on käyttäny merkkiä/tyyppiä voitko heittää?  :)

Olen poltettu alkuperäisiä tai vastaavia ultraviolettivalolla tyhjennettäviä keraamisia piirejä. 

Piiri pitää olla koteloinniltaan 28-jalkainen DIL/DIP28-piiri.
Piirinä käyvät kaikki alle 150ns saantiajalla olevat 27C256 (32 kilotavua) piirit, joiden lämpötila-alue on riittävä (-40 - xx C).

Jos käytät isompaa 27C512 piiriä, niin poltettaessa pitää binääri siirtää osoitteesta 8000 alkavaan ylempään lohkoon, koska LH ei lue sitä alempaa lohkoa (osoitteet alle 8000) jos piiri on 512 (64kt).

Myös 28C flasheja voi käyttää, kunhan speksit (kotelon tyyppi, pinnien määrä, nopeus, lämpötila-alue ja käyttöjännite) täyttyvät.
Tosin en ole tutkinut miten noita "pieniä" flasheja enää nykyisin saa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #220 : 05.01.2015, 19:58:26 »
Selvä homma kerkesin jo aiemmin tilata nuita winbond W27C512-45 ja sitte vasta hokasin itekki että alkuper piiri on 256 noo pittää tilailla lisää eihä nuo ny kalliita onneksi ole :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #221 : 05.01.2015, 21:28:02 »
Selvä homma kerkesin jo aiemmin tilata nuita winbond W27C512-45 ja sitte vasta hokasin itekki että alkuper piiri on 256 noo pittää tilailla lisää eihä nuo ny kalliita onneksi ole :)

Menevät nuokin, mutta joudut stakkaamaan binäärin ennen polttamista! Eli se alkaa vasta 32kt kohdalta, sillä LH osoittaa muistia sen 256 piirin mukaan ja kun siitä puuttuu se yksi osoite-pinni, niin se on maatettu, joten se osoittaa suoraan osoitteeseen 8000 (hexana), numeroina se on 32 768.

Eli ohjelmakoodi pitää sijoittaa osoitteiden 32 768 - 65 535 väliin, eikä 0 - 32 768 välille, kuten se on C256 piirissä, joka myös päättyy tuohon 32 768 osoitteeseen.

Sama pätee EZK:ssa.

Toisaalta EEprommi on siitä mukava, ettei sitä tarvitse kuin kaksi piiriä, niin auton saa lastutettua ja koodia voi rukkailla prommerilla mielinmäärin.

Vaikka tälläinen
http://fi.farnell.com/atmel/at28c256-15pu/ic-eeprom-256kbit-parallel-28dip/dp/1095782

Putki tulee tosin halvemmaksi per piiri.
http://fi.farnell.com/atmel/at28c256-15pu/ic-eeprom-256k-32k-x-8-tube14/dp/1523791


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #222 : 05.01.2015, 23:07:30 »

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #223 : 07.01.2015, 13:01:59 »
Kaivoin hyllystä stonin eli Dirkin bensalastun ja siinä on ainakin muokattu suuttimille constant #1 & #2 eikä #4 ole koskettu laisinkaan. Ellen sitten kaivanut arvoja väärästä kohtaa.. Tilaus oli 440cc suuttimille aikoinaan. On näköjään rajotinkin nostettu melkein 7k vaikka siitä ei ollut puhetta.

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #224 : 07.01.2015, 14:47:28 »
Kaivoin hyllystä stonin eli Dirkin bensalastun ja siinä on ainakin muokattu suuttimille constant #1 & #2 eikä #4 ole koskettu laisinkaan. Ellen sitten kaivanut arvoja väärästä kohtaa.. Tilaus oli 440cc suuttimille aikoinaan. On näköjään rajotinkin nostettu melkein 7k vaikka siitä ei ollut puhetta.
Mikä bini-versio sinulla on tarkastelussa?

Noissa vakioissa on menty vähän samaan tyyliin, kuin muissakin harrastajien bulkki-lastuissa. Tosin tuossa dirkin tekeleessä on sentään yritystä tehdä niin hyvä kuin mahdollista.

Vakioon #1 ei ole tarvetta kajota, sillä se myllää kartan uusiksi jos vakioarvosta poiketaan. Vakiota #2 ei pidä sörkkiä, tai pääkorjauskartan joutuu rakentamaan uusiksi, eikä se silti skaalaa kaikkia polttoaineen perusarvoja. Tosin Dirk on sen kartan uusiksi tehnytkin.

Pakosta vakioon #3 joutuu kajoamaan vasta oikeasti isoilla suuttimilla (yli 600cc bensalla ja yli 800cc wiinalla). Kajoamisen hetken tunnistaa hiukan epästabiilista tyhjäkäynnistä, enkä tarkoita sitä, että kierrokset hitusen hakevat, vaan sitä, milloin sopitus tuntuu sekoilevan tyhjäkäynnillä oikein huolella mutta heti pienenkin kierrosten noston jälkeen stabiloituu.

Toisaalta vakion #4 skaalamisen jälkeen sama kartan säätämis-homma on käytännössä esissä, jos haluaa hyvän lastun. Käy ja kukkuu se vakiokartallakin, mutta vakiokarttakin on toisaalta sen verran kaukana optimista, etten minä ainakaan haluaisi moista käyttää.

Syynä tähän vakion #4 kajoamattomuuteen lienen se, ettei ennen 2014 kevättä kukaan tiennyt sen toimintaa. Ennenkuin möläytin maailmalle mitä se tekee oikeasti. Eli lastuversio on lienen vanha, jota tutkiskelet.

Vakion#4 vaikutuksen selvittäminen kesti minullakin kotvan, jos toisenkin. Vihje oli kuitenkin ihan kaikkien nähtävillä ihan alusta saakka.  :idiot2:

Liekö sitten muiden laiskuutta, vai ymmärtämättömyyttä nähdä asia?  ???

Oikeasti hyvän bensalastun tekeminen ei vaadi muuta kuin koko kartan tekemistä skaalauksineen ajatuksella ja huolellisuudella. Polttoainetalouden saa kuosiinsa säätämällä PID-säätimen kohdilleen. Tietysti IMMun asetuksetkin pitää olla oikein käytettyyn IMMuun nähden.
Tämän jälkeen LH käy niin nätisti ja sitä voi ihmetellä, onko se edes sama moottori, joka siellä pellin alla hyrrää?  :o  :pomo:

Edelleen tämä ei poista sitä tosiasiaa, että olen "hitusen" tuuheana siitä, että samaa biniä myydään vakio-settiin ja 012 IMMulla ja isoilla suuttimilla olevaan settiin. Sama bini kun ei käy molempiin, minkä kyllä jokainen moottorinohjauksista yhtikäs mitään tajuava tietää.

Tässä on oiva esimerkki ryöstö-hinnoitelluista lastuista.
http://www.hi-tuning.com/item_list.php?maingroup=Tuning%20Chip&secondgroup=Volvo&sort=item&lang=en

Ps. minulla muista bineistä ryöstettyjä ideoita tai arvoja on tasan 0, vaikka muiden tekeleitä olenkin tutkiskellut. Tai no, totta puhuen olen ryöstänyt Boschin alkuperäisen binin ja raiskannut sen törkeästi ja jatketusti ympäriinsä peruskoodia lukuuottamatta. Ctrl+C ja Ctrl+V eivät ole minun alaani, ihan ammatti-ylpeyden vuoksi.  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo