Elekma  Autoracing

VRCF:n Traktorit

  • 373 Vastauksia
  • 84928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #315 : 07.02.2022, 19:13:57 »
Tuossa syksyllä kun tuli talo ostettua niin samalla tuli myös traktori ostettua. 502 valmetti jäi pihakoneeksi :D laturi, akku ja lohkolämmitin piti uusia ja vähän sähköjä korjata. Ja piti siihen vähän laittaa lisää valojakin että näkee lumia siirrellä :P




Niin ja putken päähän läppä ettei kaikki vesi mene pakoputkeen.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #316 : 07.02.2022, 21:31:49 »
Ei se moottorin vedellätäyttyminen vesisateessa kovin yleistä ole vaikka piipunhattu puuttuisikin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #317 : 08.02.2022, 22:38:28 »
Ei se vesi silti hyväksi ole siellä moottorissa. Ainakin vanhoissa David Browneissa vaparikoneissa on valutusputki pakosarjan pohjassa vettä varten. Taitaa olla takaveto ilman ketjuja melko haasteellinen lumen työntämisessä.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #318 : 09.02.2022, 05:40:57 »
No tuskin sieltä paljon menee koneen päälle, mutta eipä vara venettä kaada.
Oli tuossakin reikä putkessa mutkan kohdalla. Toki ei ole tietoa kauan on seissyt ennen kun omistajuus vaihtu.

No sanotaan näin että onhan se tuonut omat haasteensa lumen siirtelyyn kun ketjuja ei ole, mutta vielä on postilaatikot pysyny ehjänä :2funny:
Juu ketjut ja linko on hankinta listalla.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #319 : 09.02.2022, 06:35:44 »
Tuli kans hankittua viime keväänä 996 taavetti pihaan. Lähinnä lumi ja polttopuuhommiin, ensin mainittuja onkin riittänyt. Lingon, ketjut, perälevyn ja trukkipiikit hankin erikseen. Onhan tuo sekuran hytti mukavampi kun edeltäny Zetor harahytillä.

Lohkolämppäristä alko kuoriutua 45v vanhat johdot siihen malliin että arvelin laittaa kiertovesipumpullisen letkulämmittimen. Mutta siinäpä ei riitä jerkku kierrättämään nestettä kun tuossa sekurassa on nesteen kierto katolle koska siellä sijaitsee lämppärin kenno. Fiksasin siis vanhat johdot. Starttivikaa on ollu, siihen autto toistaseksi hiilien puhdistus. Oli sentin kerros möhnää hiilien ympärillä.
Volvoton

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #320 : 09.02.2022, 23:02:58 »
No sanotaan näin että onhan se tuonut omat haasteensa lumen siirtelyyn kun ketjuja ei ole, mutta vielä on postilaatikot pysyny ehjänä :2funny:
Juu ketjut ja linko on hankinta listalla.
Kyllä tuohon nelivetoonkin on ketjut takarenkaissa auttaneet todella paljon talvella. Samoin sillä kyllä huomaa kesälläkin takalevyn kanssa, mikäli ei ole muistanut laittaa nelivetoa päälle. Ei meinaa työntää maata oikein ja sutiii.

Tuli kans hankittua viime keväänä 996 taavetti pihaan. Lähinnä lumi ja polttopuuhommiin, ensin mainittuja onkin riittänyt. Lingon, ketjut, perälevyn ja trukkipiikit hankin erikseen. Onhan tuo sekuran hytti mukavampi kun edeltäny Zetor harahytillä.

Lohkolämppäristä alko kuoriutua 45v vanhat johdot siihen malliin että arvelin laittaa kiertovesipumpullisen letkulämmittimen. Mutta siinäpä ei riitä jerkku kierrättämään nestettä kun tuossa sekurassa on nesteen kierto katolle koska siellä sijaitsee lämppärin kenno. Fiksasin siis vanhat johdot. Starttivikaa on ollu, siihen autto toistaseksi hiilien puhdistus. Oli sentin kerros möhnää hiilien ympärillä.
Tuossa uudemmassa 1494 on lämmittimen puhallin, sekä kenno jo kojelaudassa. Samoin ohjaamo on jo se uudemman mallinen- ja pyöreämpi sekura.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2022, 23:05:25 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #321 : 09.02.2022, 23:07:57 »
1102 4x4 valmetti etukuormaajalla tuli hommailtua tuossa vajaa viikko sitten.
Jos pääsis vaikka romuautoja pinoon päällekkäin pihassa nyt  :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #322 : 09.02.2022, 23:49:28 »
Onko tuossa Carraro vai NAF etuakseli ?...Carraro on Valmeteissa aika kankea kääntymään. Tosin on tuossa 1494 David Brownissa/Casessa kanssa Carraro, mutta se on AE2 mallia. Valmeteissa 802-903 yms..se on AE3, kuten David Brown 1594-1694 malleissakin on etuakselina. On aika kankea tuo etuakseli.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #323 : 10.02.2022, 18:59:05 »
Kyllä tuohon nelivetoonkin on ketjut takarenkaissa auttaneet todella paljon talvella. Samoin sillä kyllä huomaa kesälläkin takalevyn kanssa, mikäli ei ole muistanut laittaa nelivetoa päälle. Ei meinaa työntää maata oikein ja sutiii.

Sopivilla liukkailla tuollaisella nelivetoisella mehumaijallakin jää kyllä sudittelemaan. Ei se neliveto kuitenkaan mitään voi jos kitkaa ei vaan ole.

Meillä oli aikanaan takavetoinen teollisuustraktori (eli nostolaitteiden tilalla kiinteä vastapainopuntti). Kyllä silläkin aika pitkälle pärjäsi auraushommissa ilman ketjuja, mutta kyllähän ne ketjut muutti tilanteen ihan totaalisesti, kun pitoa oli vähintään saman verran kuin kesällä sorapinnalla.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #324 : 10.02.2022, 20:58:32 »
Tuolla tein lumitöitä ilman ketjuja 8-vuotta. Ketjut kun tuohon laittoi niin pitoa on kuin kesällä vaikka peilijäisellä tiellä. Eikä jää syvään lumeenkaan jumiin yhtä helposti. Tosin on sen kyllä saanut joissain tilanteissa ketjuillakin sutimaan. Olen kanssa työntänyt lumia takalevyllä uudemmalla 160hv Casella, ilman ketjuja ja kyllähän siinä pitoa on melko hyvin, mutta saa sellaisenkin sutimaan. Nelivedossa myös riippuu paljon renkaiden merkistä, miten pitää lumessa ja rengaspaineista. Yhdessä neliveto Fiat 110-90 ei ollut ketjuja ja siinä oli aika hyvin pitoa.

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #325 : 11.02.2022, 18:57:19 »
Zetorilla ajoin ketjut päällä kesät/talvet. Esim. märässä metsässä ilman ketjuja takaveto aivan onneton.
Nykyisellä M-F 365 nelikolla pärjää ilman ketjuja metsässäkin ja isoilla eturenkailla ei putoa joka monttuun. Lumitöissä jyrkät mäet pitää lingota alamäkeen.

XC60 D4 AWD -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #326 : 11.02.2022, 21:56:54 »
Ketjut vaan on melko epämukavat jos ajaa pidempään tietä pitkin. Täristää melkoisesti ja kyyti epätasaista, lisäksi kuulo koetuksella mikäli lähtee joku lenkki irti ja alkaa hakkaamaan johonkin. Ainkin noilla tavallisilla lumiketjuilla, kevytketjut varmaan mukavammat. Olen myös huomannut että nelivetoinen traktori kulkee kevyemmin maantiellä, jos ajaa takaveto päällä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #327 : 12.02.2022, 15:32:12 »
Ketjut vaan on melko epämukavat jos ajaa pidempään tietä pitkin. Täristää melkoisesti ja kyyti epätasaista, lisäksi kuulo koetuksella mikäli lähtee joku lenkki irti ja alkaa hakkaamaan johonkin. Ainkin noilla tavallisilla lumiketjuilla, kevytketjut varmaan mukavammat. Olen myös huomannut että nelivetoinen traktori kulkee kevyemmin maantiellä, jos ajaa takaveto päällä.

EIköhän tuo maantieajo nelikko päällä ole kielletty jokseenkin kaikissa traktoreissa?

Vai onko jotain uudempia laitteita joissa on jokin järkevästi toteutettu jatkuva neliveto?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #328 : 12.02.2022, 16:15:57 »
EIköhän tuo maantieajo nelikko päällä ole kielletty jokseenkin kaikissa traktoreissa?

Vai onko jotain uudempia laitteita joissa on jokin järkevästi toteutettu jatkuva neliveto?
Ei kai se kiellettyä ole ollut ainakaan 30 vuoteen, kun on ollut sähköinen nelivedon kytkentä.  Nelikko kytkeytyy automaattisesti jarrutettaessa. Mitä isommat pyörät, sitä vähemmän vaikuttaa renkaiden kuluminen yms tuohon junnaamiseen. Aivan uusimmissa liikennetraktoreissa on vasta etuakselin jarrut pakolliset. Keskitasauspyörästöä ei ole käsittääkseni vieläkään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #329 : 14.02.2022, 12:51:04 »
Kovin uudella kalustolla en ole kyllä päässyt ajamaan, mutta mekaanisesti kytkettävää nelivetoa en ole ajanut kuin yhtä 50-luvun jäykkärunkoista pyöräkuormaajaa.

Kaikissa noissa joista olen tuota nelivedon käyttöä voinut tutkia, on kyllä komennettu ajamaan ilman nelivetoa. Meidän omassa mehumaijassa on sähkönapilla kutkettävä neliveto, ja vaikka renkaat on kaikki samaa kokoa, se neliveto pistää kyllä reilusti vastaan jos koittaa maantiellä ajaa sen kanssa. Jarrut on kyllä kaikissa pyörissä.

Nyt tuli mieleen yksi iso runko-ohjattu james, siinä oli jokin hydraulinen voimansiirto, siinä taisi olla aina neliveto päällä, en nyt ole varma oliko siinä ylipäätään minkäänlaista kardaania.

 

Proturbo  Autodiagnoosi