Autoracing  KL-varaosat

vetopyörästön säätäminen

  • 47 Vastauksia
  • 34840 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #30 : 13.09.2014, 18:48:45 »
Poskilaakereiden välys/tiukkuus?

Eli vaihdoin perään uuden lukon ja poskilaakerit. Laakereiden alla olevat shimmit laitoin vanhasta tasauspyörästöstä. Vanha murikka oli sen verran tiukka, ettei käsin lähtenyt, vaan piti auttaa alumiinisella vääntöraudalla pois. Uusilla laakereilla on tiukka myös ettei käsin mene paikoilleen, mutta laakerikansien pultit yltää kierteille. Uskaltaako vain kiristää tasaisesti, vai pitääkö vaihtaa ohuempi säätölevy (vasemman?) laakerin alle? Muutaman kierroksen kiristin laakerikansia ja pyöriminen ei ole kovin herkkää.

Tämmöisen kirjankin löysin, mutta kokemuksen puuttuessa asiasta kysyisin muiltakin ennen kuin särkee mitään.
http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-240/Volvo-240-260-rear-axle-repair-manual.html
Sivun 28 kuva hieman kummastutti.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #31 : 13.09.2014, 19:00:50 »
Laakereiden ulkokehät painuvat varmaan vinoon, jos ne eivät ole vielä pohjassa ja siksi ne tuntuvat tiukoilta. Yleensä (aina) tasauspyörästöt ovat vaihtokelpoisia ja riittää, että laittaa vaan vanhat shimmit samoihin paikkoihin. Poikkeuksia kuitenkin saattaa esiintyä ja on hyvä, että olet tarkkana :)

Jos koko akseli on irrallaan, niin voi kokeilla sellaista kikkaa, että laittaa kardaanin laipan lattiaa vasten ja kaverin kanssa painaa akselin päistä kohti lattiaa. Jos tasauspyörästö nyt loksahtaa itsestään pohjaan asti, niin laakereiden esijännitys on aika lähellä totuutta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #32 : 13.09.2014, 19:10:46 »
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Jep, vinossa meinasivat lähteä, joten autoin varovasti meisselillä niin että sain pultit ylttämään. Akseli on autossa kiinni. Lähden jatkamaan kasausta.

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #33 : 18.09.2014, 11:10:08 »
Onko kokemusta noista "halvoista" aftermarket perälityksistä -31 perään.. 5.43 ja 5.85 kiinnostas. Kukahan noista säätelis välykset kohdilleen pirkanmaalla vai uskaltaako nakata vain paikoilleen. Harraste jäärata-autoon tulis.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #34 : 08.10.2014, 16:02:00 »
Eli oonko nyt ymmärtänyt oikein et mun nyt pitäs vaihtaa sparta tohon perään niin tarviiko säätää mitää kun laitetaan samoilla laakerereilla ja muilla hiluilla kiinni?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #35 : 08.10.2014, 16:55:02 »
Eli oonko nyt ymmärtänyt oikein et mun nyt pitäs vaihtaa sparta tohon perään niin tarviiko säätää mitää kun laitetaan samoilla laakerereilla ja muilla hiluilla kiinni?
Tulee tasauspyörästön pikkurattaiden tilalle eli ei.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #36 : 08.10.2014, 17:32:44 »
Eikös noita perien nopeus anturikehiä oo montaa mallia, aattelin vaa ku ois ylimääränen 1031 (harva kehä) ja auto on 90- 740 niin mikä mahtaa olla se kehä.
Ois vaan helppo vaihtaa se lukko tos ku on irti ja sais autolla kulkee viä töis.
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #37 : 08.10.2014, 21:33:06 »
auto on 90- 740 niin mikä mahtaa olla se kehä.
Tiheä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #38 : 10.10.2014, 13:49:25 »
Mites ku nyt oon vaihtamas spartaa alle niin kun purkasin vanhan tasauspyörästöstä ne pikku rattaat niin niissä oli shimmi pellit niin jätetäänkö vai otetaan pois.?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #39 : 10.10.2014, 19:36:38 »
Mites ku nyt oon vaihtamas spartaa alle niin kun purkasin vanhan tasauspyörästöstä ne pikku rattaat niin niissä oli shimmi pellit niin jätetäänkö vai otetaan pois.?

Pois ja shimmataan sitten jos tarvitsee.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #40 : 10.10.2014, 20:24:50 »
Joo otettiin pois ja nyt pyörii volvo
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa tombstone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Shimmilevyt 1030 perä?
« Vastaus #41 : 05.11.2014, 17:05:55 »
Minkäkokoiset shimmilevyt käy kyseiseen perään??
Eli Shimmin keskireikä ja kokonaismitta kiinnostais? Ei paksuus niitähän on erikokoja ;)

Niin ja kysees 940 vm-97 b230ft Jos näis on erikokoisia vetareita,tuskin sentään.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2014, 17:07:42 kirjoittanut tombstone »

Poissa tombstone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Perän shimmaajaa?
« Vastaus #42 : 05.11.2014, 17:17:31 »
Tai löytyisikö etelä suomen alueelta volvon perän shimmaajaa?? Korvausta vastaan tietysti!!
Perä on autossa kiinni. Mut nosturille saa kyl auton,että siinä mielessä ei paha homma..
Pistäkää viestiä jos jotain kiinnostaa kyseinen hommeli....

Poissa Masa6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #43 : 01.05.2023, 10:30:55 »
Hei
1031 perään uudet välitykset ja pinioniin uusi krymppiholkki. Kuinka suurella momentilla pitää pinionin mutteri kiristää, jotta krymppiholkki kutistuu?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5035
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #44 : 01.05.2023, 14:27:48 »
Ei satavarmaa mutta muistelisin että 180Nm ja sitten pyörät ilmassa niin että pääsevät pyörimään vapaasti mitataan kiertomomentti pienestä vetopyörästä.
Jousivaaka tjs. Uusilla laakereilla 2.5-3.5Nm, vanhoilla 1.8-3.4Nm.

Jos menee yli noiden pitää mutteria kiristää lisää kunnes on oikein.
Olet siis varma että on krymppiholkki eikä tavallinen? Krymppiholkillisen sarjanumeron alussa on S
Tavallinenhan vedetään vain 225 Nm

Vastuuvapauslauseke. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy