Proturbo  Autodiagnoosi

puliuk0n paviaani wagon

  • 492 Vastauksia
  • 181650 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #165 : 19.11.2015, 20:20:51 »
Jaa sääki oot tänää penkis käyny  O0

Joo piti käydä. Kauhia metsästäminen alkoi mistä saisi BOSCHIN -012 järkevään hintaan...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #166 : 19.11.2015, 20:30:51 »
Olikos se joku -025 tms. kans vaihtoehto tuolle -012 immulle? Mulla oli omassa joku muu kuin -012 ja isompi kuin vakio. Ei muista.
Oisko ollu 960 2.5 koneisesta tms.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #167 : 19.11.2015, 20:34:45 »
Olikos se joku -025 tms. kans vaihtoehto tuolle -012 immulle? Mulla oli omassa joku muu kuin -012 ja isompi kuin vakio. Ei muista.
Oisko ollu 960 2.5 koneisesta tms.

Niin kun tietäisi... Ei viittis pistää sellasta immuakaan mikä on melkeen sama muttei kuitenkaan. :-\
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #168 : 19.11.2015, 20:37:27 »
JoriK:lle viestiä että käy kattoo pellin alle..  ;D
Siinä oli tosin Viking:n lastut kaverina, mutta lieneekö väliä jos kerran rassaat kuitenkin säädöt kohdilleen itse.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #169 : 19.11.2015, 20:39:41 »
JoriK:lle viestiä että käy kattoo pellin alle..  ;D
Siinä oli tosin Viking:n lastut kaverina, mutta lieneekö väliä jos kerran rassaat kuitenkin säädöt kohdilleen itse.

Lähinnä jos tekis 012 kartan niin ei tarttis säätää uudestaan kun ja jos tarttee uusia. Pirun bosch kun piilottelee noita tietoja noista...  >:(
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #170 : 19.11.2015, 21:00:59 »
Mä voin lainata omaani -012:sta et pääset säätään ettei tartte ottaa turpaan 16t:ltä! ;D
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #171 : 19.11.2015, 21:01:25 »
Mä voin lainata omaani -012:sta et pääset säätään ettei tartte ottaa turpaan 16t:ltä! ;D

Hiljaa siellä.  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #172 : 20.11.2015, 20:13:15 »

Tulos kuitenkin/vaivaiset:
275hp @ 5032rpm / 472nm @ 3558rpm
n. 1.3-1.35bar molemmissa vedoissa.



Tuossa tuo mun vanha lappu 15g:llä ja bensalla. Oli myös laihalla ylhäällä.
Paine nousi kierrosten mukana muistaakseni 1.4 bar saakka.
Huipputeho ihan identtisesti 5 000 rpm kohdalla.


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #173 : 20.11.2015, 20:14:51 »
Tuossa tuo mun vanha lappu 15g:llä ja bensalla. Oli myös laihalla ylhäällä.
Paine nousi kierrosten mukana muistaakseni 1.4 bar saakka.
Huipputeho ihan identtisesti 5 000 rpm kohdalla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jep, jotain häikkää on. Tutkitaan.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #174 : 21.11.2015, 00:23:16 »
Tuossa tuo mun vanha lappu 15g:llä ja bensalla. Oli myös laihalla ylhäällä.
Paine nousi kierrosten mukana muistaakseni 1.4 bar saakka.
Huipputeho ihan identtisesti 5 000 rpm kohdalla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Linkkaamasi kartta on totaalisen erilainen muodoltaan puliuk0n karttaan verrattuna.

Edit:
Yhteistä seteissä on ahdettu vinokone ja siihen se jääkin. Suuttimet, ahdin, IMMu, kansi ja kaikki muukin säätöjen lisäksi on täysin erilaista kuin penkkilapussasi. Jos tulokseen olisi voinut päästä vakio-romuilla, niin lappu olisi erilainen tyystin.

Vaihdetulla IMMulla ja säädetyillä (ajamalla) kartoilla liki samanlainen tulos, joka vetää hoikalle, vaikkei säädössä näin tapahtunutkaan.....    Hm....  Viittaa vituillaan oleviin parametreihin (säätöihin)!

Toisaalta, onko tuo ihme, jos IMMuissa on eroa 30 solua samassa tilanteessa. Pulikuk0n IMMUjen lineaarisuutta ei ole vertailtu mihinkään, eikä mitenkään. Huomattiin vain säätövedoissa, että jokin mättää ja pahasti!  :-\

Ei hävetä tässä kohden myöntää yhtään, että tein säädöt sille paskalle IMMulle, missä on taas se yksi syy, miksi en tee mitään bulkki-lastuja epämääräisille seteille!

Tuo Kiina-IMMua asia on mielenkiintoinen asia sinällään, että minulla IMMu on toiminut aluksi samoin kuin ehta 012, mutta nykyisin epäilyttää hitusen, sillä sopitus on heitellyt syksyn mittaan ihan samoin, kuin puliuk0lla ilman muutoksia mihinkään.

Väittäisin, että ne aidot lanka-IMMu versiot ovat kaikin puolin lineaarisempia kuin nämä FEFE-immut nykyisten kymmenien IMMujen kokemuksella. Tai ainakin hajonta on huomattavasti pienempää.

Vikaa siis etsitään....
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 00:39:17 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #175 : 21.11.2015, 10:10:02 »
Linkkaamasi kartta on totaalisen erilainen muodoltaan puliuk0n karttaan verrattuna.
....
Vikaa siis etsitään....

Niimpä se on ja oli ajossa todella mukava. Sitä tarkoitinkin, että koko luokkaa isommalla ahtimella olisi tehojenkin pitänyt olla isommat. Tuossa mun lapussa näkee hyvin tuon väännön tasaisuuden ja alueen, joka on huomattavasti tasaisempi ja pidempi, mitä tässä vehkeessä (nousee kierrosten mukana, eikä laske). Tuo tasainen vääntö kohtuu pitkällä "vetoalueella" teki ajamisesta mukavaa.

Itse keskittyisin tässäkin moottorissa myös tuohon moottoriin menevän ilmamäärän kasvattamiseen yläkierroksilla.  Käytettävässä ahtimessa pitäis kuitenkn vielä olla reserviä jäljellä. Pelkällä säätämisellä ei ilman puutetta saada kompensoitua.

Edit: siis tuo mu penkkilapun peruskone oli avaamaton B230FK, johon oli vaihdettu cooleri, putkisto, ahdin ja softa. Polttoaine oli myös 98E.
 
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 10:13:06 kirjoittanut JuHaU »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #176 : 21.11.2015, 10:33:23 »
Niimpä se on ja oli ajossa todella mukava. Sitä tarkoitinkin, että koko luokkaa isommalla ahtimella olisi tehojenkin pitänyt olla isommat. Tuossa mun lapussa näkee hyvin tuon väännön tasaisuuden ja alueen, joka on huomattavasti tasaisempi ja pidempi, mitä tässä vehkeessä (nousee kierrosten mukana, eikä laske). Tuo tasainen vääntö kohtuu pitkällä "vetoalueella" teki ajamisesta mukavaa.

Itse keskittyisin tässäkin moottorissa myös tuohon moottoriin menevän ilmamäärän kasvattamiseen yläkierroksilla.  Käytettävässä ahtimessa pitäis kuitenkn vielä olla reserviä jäljellä. Pelkällä säätämisellä ei ilman puutetta saada kompensoitua.

Edit: siis tuo mu penkkilapun peruskone oli avaamaton B230FK, johon oli vaihdettu cooleri, putkisto, ahdin ja softa. Polttoaine oli myös 98E.

Eiköhän tohon yläpäähän saada enemmän vetoa kun nyt oli lambda 1.00-1.1 n.4000rpm jälkeen ehjällä immulla, ehdin avaamaan penkittäjälle suun että helläis kaasun, mutta veto oli jo tehty.   :2funny:

Tutkitaan puuttuuko viinan lisäksi sytkää ja ilmaa. Vaikea sanoa vielä. Kuitenkin jotain tapahtuu ehjällä immulla kun seos laihenee 0.85 -> 1.1... Samalla tuoden lähes 50nm lisää vääntöä...  :o Prkl ku tajusin vasta myöhemmin että tulosti tuon toisen vedon vaan.  :facepalm:

Paineet kuitenkin ok, mun tuurilla taas imusiivellä käyny taas joku paska kikkare. Eikä sen takia kone saa ilmaa :D.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #177 : 21.11.2015, 15:07:28 »
Kyllä aika paljolti samaa mieltä paheenjohtajan kanssa, selkeästi  isommalla hyrrällä nyt puuttuu 3500 yläpuolelta tosi paljon. Koominen vakiotehomoottori kun 240hp löytyy 3500rpm ja sitten tehon kasvu loppuu, seuraavat 2500rpm mennään vakioteholla. Tiedän, että tästä nousee myrsky, mutta sanon silti ääneen että tehokokoonpanossa tuo T-nokka ei enää välttis ole ideaaliratkaisu. Ellei tavoite ole saada veivejä mutkille, vääntöä alkaa pikkuhiljaa olemaan semmosia määriä ja niin alhaalla että siinä särkyy kaikki mahdollinen eikä moottori silti tuota mitenkään eksoottista määrää tehoa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #178 : 21.11.2015, 15:23:47 »
Kyllä aika paljolti samaa mieltä paheenjohtajan kanssa, selkeästi  isommalla hyrrällä nyt puuttuu 3500 yläpuolelta tosi paljon. Koominen vakiotehomoottori kun 240hp löytyy 3500rpm ja sitten tehon kasvu loppuu, seuraavat 2500rpm mennään vakioteholla. Tiedän, että tästä nousee myrsky, mutta sanon silti ääneen että tehokokoonpanossa tuo T-nokka ei enää välttis ole ideaaliratkaisu. Ellei tavoite ole saada veivejä mutkille, vääntöä alkaa pikkuhiljaa olemaan semmosia määriä ja niin alhaalla että siinä särkyy kaikki mahdollinen eikä moottori silti tuota mitenkään eksoottista määrää tehoa.

Tuokin T-nokkakin käynyt mielessä. Tekisi mieli koittaa jotain muuta, mutta mitä... :-\

Lainaus
2.3 Alakerta, betonoitu, h-profiili veivit. wiseco männät.
531 isommat venttiilit.
1200cc suuttimet.
Hx 40super
Mega2.3
tuotti 280hp vakio nokka, 5000rpm.

Tätä teoriaa tukisi tuokin. Vaikka "C-nokka" ja koko setup vähän tuntuu oudolta.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 15:26:09 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #179 : 21.11.2015, 16:47:15 »
Koominen vakiotehomoottori kun 240hp löytyy 3500rpm ja sitten tehon kasvu loppuu, seuraavat 2500rpm mennään vakioteholla. Tiedän, että tästä nousee myrsky, mutta sanon silti ääneen että tehokokoonpanossa tuo T-nokka ei enää välttis ole ideaaliratkaisu. Ellei tavoite ole saada veivejä mutkille, vääntöä alkaa pikkuhiljaa olemaan semmosia määriä ja niin alhaalla että siinä särkyy kaikki mahdollinen eikä moottori silti tuota mitenkään eksoottista määrää tehoa.

Kyllä tämä kaikki on kiinni siitä pirskatin IMMusta, sillä ilmaa koneeseen kyllä menee yläkierroksilla reilusti enemmän (sopat hoikalla). Ja sen risan IMMun mukaan kone oli säädetty, joten syttykarttakin kusee ehjän IMMun kanssa, kuten sopituskin. Koska kuormatietokin vääristyy IMMusta johtuen, jolloin mennään väärällä syttykartan kuormarivillä suhteessa seokseen.

"Lievästä" kokemuksesta wiinan kanssa voin sanoa, että viinakoneen voiman salaisuus/puute on sopituksen/sytkän suhteissa. Laihalla seoksella tarvitaan pirusti enemmän ennakkoa kuin optimilla, jonka mukaan kone on säädetty. Ja siltikään poskellaan olevalla sopituksella ei edes optimi ennakolla saa sitä papua mitä optimisopituksella saa yhdistettynä optimisytkään.

Eli nyt tulos on IMMun vaihdolla on sama kuin bulkki-lastuilla, eli kaikki päin seiniä maksisemisti!

Nopeasti katsellen tuon penkkilapun perusteella vääntöä olisi vielä 6000rpm kohdilla reilusti yli 350Nm (veikkaisin +370Nm), joten maksimitehokin olisi todella selvästi korkeampi. Sen nimittäin näkee tuosta ihan rajoittimen tuntumassa tulevasta vääntöpiikistä. Sopitus menee selvästi persiilleen ahtimen spoolatessa kunnolla.

Syttykartan rakentaneena voin sanoa, että olen em. katiskan käytöksestä hitusen hajulla, sillä siellä ylhäällä on pieni kikka kolmonen...   ::)

Kannattaa muuten katsoa miten kaikki menee kun kaikki on osapuilleen kunnossa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg1060991639#msg1060991639

Vaikka tuossakin voisi syttyä hitusen hipostella siellä 5000rpm kohdilla ja kaivaa vääntöä 20Nm lisää nykyiseen. Ei vaan hennonut voimansiirron metelin vuoksi.

Tässä toinen esimerkki, mitä poskellaan olevat säädöt tekevät.   :-[
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg1060994610#msg1060994610

Aivan järkyttävää väännön huojuntaa.....   *karkuun->

Ps. wiinatomaattimies haluaa aina vääntää jotakin "mutkalle"!!  :2funny: :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez