Futurez  Kulkukoira

puliuk0n paviaani wagon

  • 492 Vastauksia
  • 181653 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #225 : 30.11.2015, 18:33:54 »
Mutta jos tätä on kokeiltu jo kahdella eri turbiinilla, ni eikös siinä vaihtotilanteessa se vetolevy oo ollu esissä? Luulis että silmämunalla olis nähny/huomannu jos vetolevyssä olis ollu jotan mätää. Etenkin jos ääni on ennen ja jälkeen sama... Ja onkos siitä ihan satapomminvarmuutta että se loota alun perinkään on ollu äänetön?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #226 : 30.11.2015, 18:45:54 »
Mutta jos tätä on kokeiltu jo kahdella eri turbiinilla, ni eikös siinä vaihtotilanteessa se vetolevy oo ollu esissä? Luulis että silmämunalla olis nähny/huomannu jos vetolevyssä olis ollu jotan mätää. Etenkin jos ääni on ennen ja jälkeen sama... Ja onkos siitä ihan satapomminvarmuutta että se loota alun perinkään on ollu äänetön?

Vetolevyssä sellanen irtokeskiö, näkee vaan irrottamalla sen alle. Luultavasti niin nätti halkeama ettei välttämättä näy heti edes.
Aski oli palasina pöydällä ennen kiinnilaittoa, eikä siinä ollut mitään vikaa. Voihan se silti ääntää, epäilen vain suuresti...

Täytyy ahtautua auton alle joku päivä, vetolevyn saa onneksi suht nätisti välistä. Sen jälkeen vian pakko olla askissa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #227 : 30.11.2015, 19:04:16 »
Minun aivoni (yksikössä) tuumailun jälkeen olen miettinyt...

Ääni siis kuuluu VAIN kun voimaa välitetään? Myöskin, kun on vaihde (D) päällä ja jarrua vasten vedätetään?

- Minkälainen ko ääni on tarkalleen? Ujellus? Ulina? Jollotus? Rutina? Muistuttaako mitään tuttua ääntä?

Jos ääni kerta kuuluu D päällä, vaikka auto on "seis", väittäisin äänen tulevan turbiinista. Koska tällöinhän ainoa asia joka koko voimansiirrossa liikkuu, on turbiini, eikö? Tuolloinhan kaikki vaihdepakat yms. ovat paikoillaan ja ainoa "voimaa ottava ja liikkuva" komponentti on turbiinin ulkokehä (en muista termiä).

Eli olisiko turbiini viallinen? Entäs olisiko laatikon öljynkierrossa häiriö, ilmaa tai liian alhainen paine?

Vaikuttaako turbiinilukko ääneen?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #228 : 30.11.2015, 19:11:12 »
Minun aivoni (yksikössä) tuumailun jälkeen olen miettinyt...

Ääni siis kuuluu VAIN kun voimaa välitetään? Myöskin, kun on vaihde (D) päällä ja jarrua vasten vedätetään?

- Minkälainen ko ääni on tarkalleen? Ujellus? Ulina? Jollotus? Rutina? Muistuttaako mitään tuttua ääntä?

Jos ääni kerta kuuluu D päällä, vaikka auto on "seis", väittäisin äänen tulevan turbiinista. Koska tällöinhän ainoa asia joka koko voimansiirrossa liikkuu, on turbiini, eikö? Tuolloinhan kaikki vaihdepakat yms. ovat paikoillaan ja ainoa "voimaa ottava ja liikkuva" komponentti on turbiinin ulkokehä (en muista termiä).

Eli olisiko turbiini viallinen? Entäs olisiko laatikon öljynkierrossa häiriö, ilmaa tai liian alhainen paine?

Vaikuttaako turbiinilukko ääneen?

Rikkinäinen vetolevyn halkeama(t) voisi avautua kun tulisi vääntöä.
Jos vapaalla polkasee nopeasti kaasua voi pienen ujellus äänen kuulla.

Ääni on kova ujellus. Aivan kuten ohjaustehostin horisi ilmaa, tai olisi ilman nesteitä.

Turbiini vaihdettu, ei vika siinä.

Jos askissa olisi vikaa (tai turbiinissa) en usko sen toimivan näin kauaa ilman yhtään oireita.
Luultavasti ilma tai öljynkierron häiriö aiheuttaisi edes jotain ongelmia. Edes vaihteet ei luista.

Turbiinilukko ei vaikuta ääneen.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #229 : 30.11.2015, 19:11:32 »
Onko laatikko varmasti suorassa? Mitenkäs se uus laatikko sovitettiin vanhan tilalle?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #230 : 30.11.2015, 19:12:46 »
Onko laatikko varmasti suorassa? Mitenkäs se uus laatikko sovitettiin vanhan tilalle?

Askissa keskitysholkit. Ja kytkinkoppa suorassa.

Ekalla askilla ei ääntänyt. Outoa...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #231 : 30.11.2015, 19:45:06 »
Auto ylös, käsijarru (tai kaveri jarrulle), D päälle ja auton alle kuuntelemaan stetoskoopilla.

Tietää edes suunnilleen mistä suunnasta ääni kuuluu...

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #232 : 30.11.2015, 20:26:51 »
Turbaani on kyllä AW71L:n, eli alkuperäinen.

Jep, mutta jos ei riitä enää 4 pulttia...? Jostain syystä on Volvo laittanut 960een 6 pulttia - ehkä sen takia että 4 ei riitä. Tässä kuitenkin hiukan enemmän vääntöä kuin vakio 960ssä mutta pultteja vain 4.
142

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #233 : 30.11.2015, 20:35:55 »
Jep, mutta jos ei riitä enää 4 pulttia...? Jostain syystä on Volvo laittanut 960een 6 pulttia - ehkä sen takia että 4 ei riitä. Tässä kuitenkin hiukan enemmän vääntöä kuin vakio 960ssä mutta pultteja vain 4.

GM:n askeissa n. 1000hp riittää 3 pultilla.  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #234 : 01.12.2015, 18:50:49 »
Vapaalla (tai muistaakseni jopa koitin renkaat ilmassa D päällä ei äännä), mutta kun saa vähänkin vastusta, esim paikallaan jarrua vasten tyhjäkäynnillä ääntää kovasti.

Ääni vaimenee jonkun verran kun auton saanut liikkeelle ja ilman vedätystä nostaa kierroksia +2000-2500rpm. Kyllä sen kuulee, mutta vaimenee.

Vetolevy ainoa mitä ei vaihdettu, jos olisi murtunut keskiöstä niin voisi vastuksella pitää ehkä kyseistä ääntä...  :(
Jos ajaa lämpimäksi (+200km) niin JOSKUS vapaalla kuuluu vaimea klonk, klonk/laahaus mikä viittaisi ilmeisesti vetolevyyn.  >:(

Oilisiko kuitenkin momentinmuunnin vika?
Muutama seikka:

N ja P asennossa momentinmuuntimen sisuskalut taitaa pyöriä melko vapaasti
Kun kytket vaihteen niin turbiini pysähtyy (auton ollessa paikoillaan) ja tuleeko staattorillekkin jotain kuormitusta/kierroksia?
Ääni vaimenee kun momentin muunnin ei enää JUURIKAAN muunna tuolla mainitsemallasi +2000-2500rpm
=Eli ääni kuuluu silloin kuin momentinmuunnin joutuu töihin

Kuuluuko ääni ajossa muuntimen ollessa lukittuna?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #235 : 01.12.2015, 19:12:06 »
Oilisiko kuitenkin momentinmuunnin vika?
Muutama seikka:

N ja P asennossa momentinmuuntimen sisuskalut taitaa pyöriä melko vapaasti
Kun kytket vaihteen niin turbiini pysähtyy (auton ollessa paikoillaan) ja tuleeko staattorillekkin jotain kuormitusta/kierroksia?
Ääni vaimenee kun momentin muunnin ei enää JUURIKAAN muunna tuolla mainitsemallasi +2000-2500rpm
=Eli ääni kuuluu silloin kuin momentinmuunnin joutuu töihin

Kuuluuko ääni ajossa muuntimen ollessa lukittuna?

Tuskin nyt kaikki ehjät AW71 turbiinit yhtäkkiä ääntää kun laittaa mun autoon kiinni.  :D

Kuuluu lukittunakin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #236 : 01.12.2015, 19:47:37 »
Lukitseeko kunnolla?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #237 : 01.12.2015, 19:57:10 »
Ääni vaimenee kun momentin muunnin ei enää JUURIKAAN muunna tuolla mainitsemallasi +2000-2500rpm
=Eli ääni kuuluu silloin kuin momentinmuunnin joutuu töihin

Hep!  Otetaampas uusiksi. Nimittäin 71L turbiinin muuntosuhde on suurimmillaan (2) juurikin tuossa stall speedin kohdalla (2500rpm).

Ja mitä tuohon lukittumiseen tulee, niin jos puliuk0n autossa turbiinin lukitus luistaa, niin se luistaa tasan kerran.
Ensimmäisen ja viimeisen kerran....    :sundaydriver:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #238 : 01.12.2015, 20:08:22 »
Hep!  Otetaampas uusiksi. Nimittäin 71L turbiinin muuntosuhde on suurimmillaan (2) juurikin tuossa stall speedin kohdalla (2500rpm).

Ja mitä tuohon lukittumiseen tulee, niin jos puliuk0n autossa turbiinin lukitus luistaa, niin se luistaa tasan kerran.
Ensimmäisen ja viimeisen kerran....    :sundaydriver:
Eikös se sitten luista kahdesti jos tarkkoja ollaan :juhau: :D

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: puliuk0n paviaani wagon
« Vastaus #239 : 01.12.2015, 22:00:28 »
Hep!  Otetaampas uusiksi. Nimittäin 71L turbiinin muuntosuhde on suurimmillaan (2) juurikin tuossa stall speedin kohdalla (2500rpm).

Paikaltaan lähdettäessä kyllä mutta tilannehan on seuraava:

Ääni vaimenee jonkun verran kun auton saanut liikkeelle ja ilman vedätystä nostaa kierroksia +2000-2500rpm.

Tottahan muunnin muuntaa mutta onko kerroin 2 ilman vedätystä?
+Ilman vedätystä energiaa on muutenkin vähemmän käsiteltävänä

En tiedä, jännä nähdä.
Äänteleviä voimansiirron osia on vähän joka lähtöön mutta vaikeroivaan vetolevyyn en ole vielä törmännyt
Siitähän saisi oivan herätyskellon...

Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Futurez  Kulkukoira