Meinas mennä puurot ja vellit sekaisin, taisikin olla niin että olli oli landiassa eri nikillä?
Kyllä.
Omassa autossa on Eaton M45 ja Holset HX52. Ohjaamassa Hestec.
Auto on ns. ikuisuusprojekti opiskelun vuoksi ja on ollut lähes valmiina jo pitkän aikaa, mutta hienosäätöä ja säätöä vaille.
Tuollainen kahden ahtimen yhdistys ei ole mitenkään niin eksoottista kun monet luulee. Yksinkertaisimmillaan mekaaninen ahdin eli tässä tapauksessa M45 saa ilmansa oman puhdistimen kautta ja puhaltaa turbon imupuolelle ilmaa, turbon kautta ilma kulkee moottoriin.
Kun turbo alkaa imea ilmaa enemmän kuin mekaaninen voi tuottaa, aukeaa turbon imupuolella olevasta putkesta haaroitetun putken päässä oleva takaiskuventtiili ja turbo alkaa imeä ilmaa oman puhdistimen kautta.
Omassa autossa on mekaanisen ja turbon välissä 1 dumppi ja 2 coolerin ja kaasuläpän välissä.
Jos haluaa oikein hifistellä voi miettiä että tykkääkö turbo imupuolen paineesta, pitääkö systeemiin asentaa magneettikytkin mekaaniseen ahtimeen ja pitääkö takaisku saada aukeamaan jotenkin ohjatusti. Itse sotkisin mahdollisimman vähän tekniikkaa tähän yhtälöön, koska rojua ja mietittävää on muutenkin tarpeeksi.
Jos itse tekisin homman uudestaan, niin laittaisin mekaanisen ahtimen vähän suuremmaksi. Tuo Holset on 67/70-siivillä ja #16-pesällä. Sen toimivuudesta ei ole mitään tietoa tässä kokoonpanossa.
Huomionarvoista on myös se, että saavutetaanko tälläisellä oikeasti niin suuri hyöty, että siihen kannattaa lähteä? Yksi oikein mitoitettu turbo voi saada lähes saman luonteen moottoriin ja säästytään kauhealta putkihässäkältä konehuoneessa.