RallyBaron  Samppasport

IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?

  • 21 Vastauksia
  • 10026 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #15 : 11.07.2014, 22:47:32 »
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #16 : 12.07.2014, 11:30:52 »
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?

Kävi kanssa mielessä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #17 : 12.07.2014, 13:50:42 »
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?

Niin kun säteilyn suhteellinen merkitys lämmönsiirrossa pienenee ilmavirran nopeuden kasvaessa.... Ajettaessa 100 km/h on ulkopuolinen IC:n ohittava ilmavirta luokkaa 27 m/s. Mitäs se ilmavirran nopeus onkaan IC:n sisällä? Lienee suurempi... Jolloin sisäpuolella sen maalin merkitys olemattomampi. Kun siellä sisäpuolella ilmavirta harvoin seisoo  ;)

Sisäpuoleltahan se on muutenkin öljy-visvamoskassa kun aikansa ajelee. Ja se moska alkaa estää lämmönsiirtoa kun sitä kertyy. Merkitystä voisi olla pinnoituksella johon moska ei tartu, toisaalta se menisi sitten imukanavaan jos ei IC:hen jää.

Paikalla mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #18 : 12.07.2014, 14:44:02 »
Mitä vaikutusta on IC:n  sisäpuolelta maalaamisella?

Lian hylkiminen!

Kuten TOK jo sanoikin, ulkoinen virtaus dominoi erittäin voimakkaasti coolerissa, sillä massasuhteet ovat säteilyyn verrattuna niin isoja, ettei sillä ole kuin kuriositeettivaikutus!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #19 : 15.07.2014, 10:42:25 »
Ei varmaan tuo tehoa lisää, mutta itse aion maalata omasta Volvo V40 T4 isomman kiinan cuulerin mustaksi. itsellä ei ole syynä mikään teho haku vaan se että musta sulautuu paremmin syylärin joukkoo eikä kiinnitä katsastusmiehen huomiota samanlai kuin alumiinin värinen :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #20 : 15.07.2014, 10:57:03 »
Hmmmmh.....

Livetäämpäs vähän sivu aiheen.

Aikoinaan eräällä toisella foorumilla "guru" väitti mustan pakoputken "lämpömaalin" olevan haitallista, koska nostattaa pakolämpöjä = ahdistaa putkessa.

Eikös tuo nyt mene tämän "black is the new cool" -teorian mukaan?

Taitaa vain se pakoputkimaali enemmän eristää kuin säteillä...

Paikalla mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #21 : 15.07.2014, 16:58:40 »
Ei varmaan tuo tehoa lisää, mutta itse aion maalata omasta Volvo V40 T4 isomman kiinan cuulerin mustaksi. itsellä ei ole syynä mikään teho haku vaan se että musta sulautuu paremmin syylärin joukkoo eikä kiinnitä katsastusmiehen huomiota samanlai kuin alumiinin värinen :)

:tykkää:  Erinomainen perustelu!    :)

Livetäämpäs vähän sivu aiheen.
Aikoinaan eräällä toisella foorumilla "guru" väitti mustan pakoputken "lämpömaalin" olevan haitallista, koska nostattaa pakolämpöjä = ahdistaa putkessa.
Eikös tuo nyt mene tämän "black is the new cool" -teorian mukaan?
Taitaa vain se pakoputkimaali enemmän eristää kuin säteillä...

Korkea lämpötila=matala viskositeetti (parempi virtaus kaasulla). Mitä kuumempaa kaasua, sitä liukkaammin se liikkuu.

Toisaalta, jos se musta on oikeasti mustaa termisen infrapunan alueella, niin paremmin se säteilyjäähtyy kuin paljas/ruosteinen rauta/teräs (emissiokerroin). Mutta tuokin ero on lopulta pieni.
Lämmöneristyskykyyn en jaksa uskoa, tai siis sen merkittävyyteen, sillä maalikerros on lopultakin pirun ohut.

Ajossa kaikkein dominoivin elementti on puhtaasti johtuminen, joka on kymmeniä kertoja suurempi jäähtymistapa kuin 800C lämpöisen pakoputken säteilyteho.
Säteilyteho nousee merkitseväksi vasta kun lämpötila alkaa olla merkittävästi jotakin aivan muuta kuin kiiteänä pysyvä metallinen pakoputki on.

Ainoa paikka missä säteilyjäähtymistä oikeasti käytetään, on avaruus, koska siellä ei ole väliainetta viemässä lämpöä pois.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing