Heitetäämpä tänne tarina nyt kun kerran kokemusta tästäkin tuli.
Eli alkoi häiritsemään naulaava ääni pienellä vedolla noin 1500-2000 rpm. Samaten nykiminen oli kylmänä suht repivää plus, että käynnistyksen vieteri oli pitkä.
Naulaamista aloin alunperin eliminoimaan. Kauhulla selailin suuttimien hintoja. Kaikkea 150 ja 300 euron välillä kappale. Lisäksi panikoin suuttimien mahdollisia irrottamisvaikeuksia. Jostain löysin jopa kuvan jolla uuteen suuttimeen täytyisi laittaa vanhasta jousirengas kiinnityslaipan stoppariksi. No, lopputulema oli seuraavanlainen;
-Tehdaskunnostetut suuttimet Saksasta. 95 € kpl + 50 € pantti/kpl. Tulivat noin viikossa.
-Vaihtotyö todella simppeli. Putkien irroitusta ja muuta normihommaa. Suuttimissa ei ollutkaan mitään jousirengasta mikä olisi pitänyt vaihtaa. Lienee joku toinen versio. Tässä yksinkertaiset kiinnitys”raudat” jotka vaihtuivat lennossa uusiin suuttimiin. Suuttimet irtosivat kannesta hyvin pienellä käsivoimalla edestakaisin pyörittäen. Puhtaudesta kannattaa huolehtia. Pienikin hiekanjyvä suuttimessa ei ole hyväksi, tai polttoainelinjassa tai männän päällä yleensä.
-Paluulinjaston liittimiin olisi ollut hyvä vaihtaa pikkuriikkiset O-renkaat. Tämä jäi itseltä tekemäti mutta eivöt kuitenkaan alkaneet vuotamaan.
Vaikutuksia;
-Nykiminen loppui täysin
-Mielestäni kaasuun vastaa terävämmin
-Käyntiääni edelleen kova mutta pehmeämpi
-Käynnistyvyys parani huomattavasti, varsinkin lämpöisenä jolloin herääminen oli epämääräistä. Nyt lähtee käyntiin samalla kammenkierroksella riippumatta lämpötilasta.
-Ajotietokoneen oman kulutusmittaukset mukaan lukemat putosivat ensimmäisen ajoviikon aikana 8.7–>7.9 litraan satasella. En nollannut vaihdon jälkeen ja ajo sekalaista, pääpaino kaupunkiajossa.
Että jos joku harkitsee vastaavaan alkamista niin voin suositella. Ihan eri auto nyt. Nyt jännitetään, että milloin saan Saksaan lähettämistäni vanhoista suuttimista 250 euron pantit takaisin. Postitus saksaan (2,7 kg) maksoi shipit.fi (myy postin palvelua) kautta jossain 14 euron hujakoilla.