RallyBaron  Samppasport

Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus

  • 7 Vastauksia
  • 3477 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rsantonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« : 21.09.2011, 18:25:14 »
Onko luistolle mitään tehtävissä? Ominaisuushan toi on, mut voiko jotenkin "jekuttaa"?  Kolmosella ja nelosella vetää tosi hienosti.

Taas on ikävä keppivaihteistoa kun sai uuden softan autoon.
Volvo --> Skoda

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« Vastaus #1 : 21.09.2011, 19:36:12 »
Vai onko näin uusissa laatikoissa volvolla jo turbiinilukko
muillakin kuin vikalla vaihteella, onko kenties kyse tälläisestä asiasta,
että 1. ja 2. vaihteilla ei ole olemassa turbiinilukkoa tehtaan softassa, ja kyselee
olisiko niillekkin vaihteille mahdollista saada sitä?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« Vastaus #2 : 22.09.2011, 09:26:37 »
Minkä tyypin laatikosta lie kyse?

Ainakaan tuossa Aisinin AW55-50 laatikossa ei turbiinia lukita kuin vasta kolmosella... Tiedä sitten, saisiko jotenkin ohjelmoitua toisin...

Tosiaan, jos laatikko luistaa niin sitten on remppaa edessä hyvinkin pian - tässä kummiskin luulen jotta kyse on momentinmuuntimen ("turbiinin") luistosta.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« Vastaus #3 : 22.09.2011, 22:14:54 »
Vai onko näin uusissa laatikoissa volvolla jo turbiinilukko
muillakin kuin vikalla vaihteella, onko kenties kyse tälläisestä asiasta,
3, 4 ja 5 vaihteella saa geartronic-puolella ajaessa laatikon lukittumaan. 3 vaihteella jostain 40km/h vauhdista alkaet. Siitä eteenpäin vaihdotkin on aika napakat kun ei paljoa vaihdossakaan luistata. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« Vastaus #4 : 23.09.2011, 06:54:06 »
Moni ei edes erota normaalia momentinmuuntimen "luistoa" hajonneen laatikon luistosta.
Vrt. DSG/ muu kaksoiskytkinautomaatti vs. turbiinilla varustettu.
Tuo DSG on liikkeellelähtöä lukuunottamatta kiinteä, kierrokset seuraa orjallisesti nopeutta.

Muta turbiinilla oleva taas ei ole "yhtä puuta", sen on tarkoitus antaa hiukan
luistoa mukavuuden nimissä.

Ja jos vielä jänkkäät, käy koeajamassa uutta mersua perinteisellä automaattilaatikolla. Ei ne o tehtaalta tullessaan rikki
vaikka "luistavatkin". Ja sit jotain kaksoiskytkintä. Ne ei luista.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2011, 06:56:08 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa rsantonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« Vastaus #5 : 23.09.2011, 17:59:39 »
 Jep jep... Arvasinkin että joku tarttuu huonoon sanavalintaan.

Rikki se ei ole. Kyse on juuri tuosta 1. ja 2. vaihteen "lukkiutumattomuudesta". Lähinnä kiinnostaa, miten pikkuvaihteiden toiminta eroaa verrattuna 3, 4 ja 5 vaihteisiin. Ja onko kyse ohjelmoitavasta erosta vai mekaanisesta? Kun en tunne laatikon toimintaa sen kummemmin.

"Vaihda autoa." (Laitoin ennen kuin joku muu kerkeää)
Volvo --> Skoda

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« Vastaus #6 : 29.09.2011, 12:45:15 »
Pilkun nussimiset ja jänkkäykset poistettu. Jatketaan aiheesta.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Autom. 1. ja 2. vaihteen lukkiutumattomuus
« Vastaus #7 : 13.06.2013, 18:04:21 »
Nostetaas tätä, kun itseäkin kiinnostas tuo, että onko mitenkään mahdollista saada lukittua 1. ja 2. vaihdetta, tai edes "kiristettyä" että ei niin mukavuuspainotteinen olis?

Meinaan vaan että kun "voimaakin" rupeis pikkuhiljaa löytyyn pellin alta, niin oishan tuo kiva saaha se voima napakammin tiehen.

Tuli tuossa mieleen, että eikös nuissa jo ole jonkin sortin väännönrajoittimet 1. ja/tai 2. vaihteilla ohjelmoitu?
Itsellä siis kyseessä tuo sigin s70 AW50-42 lootalla.

 

Proturbo  Autodiagnoosi