RallyBaron  Samppasport

Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla

  • 57 Vastauksia
  • 28680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #30 : 11.05.2011, 12:12:28 »
Pakko oli vilkaista LH:n MAF:iin. Näyttäisi olevan IAT-anturi ennen lankaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #31 : 11.05.2011, 12:53:46 »
Pakko oli vilkaista LH:n MAF:iin. Näyttäisi olevan IAT-anturi ennen lankaa.

What so ever, en muista kummin päin se IMMu oli kädessäni, mutta sieltä se kuitenkin löytyy.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #32 : 11.05.2011, 12:57:01 »
Pointtini olikin nimenomaan siinä että se ei ole energian yksikkö, nuo edellämainitut tiesinkin.

EDIT: taisin itsekin lukea vähän huonosti ton jutun, et näköjään edes tarkoittanut kelviniä energian yksiköksi ilmeisesti.

Juu, en. Lämpötilasta puhuin.

Kyllä se lämpötilakin on energiaa, vähän samaan tapaan kuin vesiputouksen korkeuserokin on.   :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #33 : 11.05.2011, 13:53:51 »
LH:n IMMussa on se lanka ja sen lisäksi sellainen lituska palikka siinä langan jälkeen sen keskituubin sisällä, joka on se lämpötila-anturi.

Jaa, siitä on kuitenkin pitänyt tehdä noin monimutkainen. Johan tuo pian olisi sama mitata imusarjan absoluuttinen paine ja lämpötila, niin järjestelmässä ei olisi ikävästi ikääntyvää kuumalankaa.

Otsikkoon palatakseni, tuolla aiemmin vedettiin esiin diesel. Sen kanssahan on tosiaan niin että seos on pakko olla laihalla jottei savuta kamalasti, kun se kiisseli on sen verran huonosti palavaa että se ei kaikkea happea ehdi polttaa. Tietty puhtaalla hapella voisi kokeilla, mukavasti ärhäkämmin palaa, ja samalla ei olisi ongelmaa typen oksideista pakokaasussa. Tommonen 1.6 pata antaa jo @ 1000 rpm ihan mukavasti potkua kun sinne lataa 1 bar ahtopaineella puhdasta happea ja stoikiometrisessä suhteessa dieseliä.  :3/4 jättää sen:

(Ei vaan kannata olla hirveesti ennakkoa syötössä...)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #34 : 11.05.2011, 13:58:43 »
Jaa, siitä on kuitenkin pitänyt tehdä noin monimutkainen. Johan tuo pian olisi sama mitata imusarjan absoluuttinen paine ja lämpötila, niin järjestelmässä ei olisi ikävästi ikääntyvää kuumalankaa.
Megasquirt:issä ilmamassan määritys on tehty juuri näin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #35 : 11.05.2011, 14:00:59 »
Megasquirt:issä ilmamassan määritys on tehty juuri näin.

Yksi vaihtoehto, kyllä.... Itselläkin juuri tuollainen setup kiikarissa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #36 : 11.05.2011, 14:40:29 »
Jaa, siitä on kuitenkin pitänyt tehdä noin monimutkainen. Johan tuo pian olisi sama mitata imusarjan absoluuttinen paine ja lämpötila, niin järjestelmässä ei olisi ikävästi ikääntyvää kuumalankaa.
Eihän tuo LH:n IMMu ole monimutkainen, vaan mittausteknisesti yksinkertaisin mahdollinen ja vieläpä suhteellisen varmatoiminen ja tarkka. Toisaalta, toimiessaan kuumalanka on oikein oiva mittari, joka kertoo suoraan kaikki tarvittavat parametrit. Sinällään tuo kuumalanka ei ikäänny muuten kuin siihen kertyvästä sonnasta. Ja silloin kun se on Volleen laitettu, oli anturivalikoima jotain muuta kuin tänä päivänä.

Minä en moiti kuumalankaa mahdottomasti vaikka se paska-arka onkin, mutta osin makuasia, kuten koira sanoi...

Otsikkoon palatakseni, tuolla aiemmin vedettiin esiin diesel. Sen kanssahan on tosiaan niin että seos on pakko olla laihalla jottei savuta kamalasti, kun se kiisseli on sen verran huonosti palavaa että se ei kaikkea happea ehdi polttaa. Tietty puhtaalla hapella voisi kokeilla, mukavasti ärhäkämmin palaa, ja samalla ei olisi ongelmaa typen oksideista pakokaasussa. Tommonen 1.6 pata antaa jo @ 1000 rpm ihan mukavasti potkua kun sinne lataa 1 bar ahtopaineella puhdasta happea ja stoikiometrisessä suhteessa dieseliä.  :3/4 jättää sen:
(Ei vaan kannata olla hirveesti ennakkoa syötössä...)
Ja hapenkulutus olisi suorastaan "juhlavaa" kun sitä ryhtyy miettimään. Voi olla, että se saatava ylimääräinen teho katoaa siihen happipullojen raahaamiseen...   ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #37 : 11.05.2011, 16:33:12 »
Eihän tuo LH:n IMMu ole monimutkainen, vaan mittausteknisesti yksinkertaisin mahdollinen ja vieläpä suhteellisen varmatoiminen ja tarkka.

Ja hemmetin kallis ja arka kolhuille ja aiheuttaa mystisiä käyntihäiriöitä...


Ja hapenkulutus olisi suorastaan "juhlavaa" kun sitä ryhtyy miettimään. Voi olla, että se saatava ylimääräinen teho katoaa siihen happipullojen raahaamiseen...   ;D

1.6 nelitahti 1000 rpm 1 bar ahdolla, oletetaan 100% VE eli täytösaste = 1600 litraa minuutissa (normaalipaineista). Mutta räknääpä huvikseen mitä se tekee kilowatteja ja newtonmetrejä :)

Ollapa kompakti konsti tislata typpi pois ilmasta...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #38 : 11.05.2011, 16:41:58 »
Minä en moiti kuumalankaa mahdottomasti vaikka se paska-arka onkin, mutta osin makuasia, kuten koira sanoi...

En minä kyllä ymmärrä miten se nyt niin voi paskaantua: Se lankahan hehkutetaan noin 1000 celsius asteiseksi jokaisen sammutuksen jälkeen ja itse ainakin olen käyttänyt ilmansuodatinta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #39 : 11.05.2011, 16:51:29 »
En minä kyllä ymmärrä miten se nyt niin voi paskaantua: Se lankahan hehkutetaan noin 1000 celsius asteiseksi jokaisen sammutuksen jälkeen ja itse ainakin olen käyttänyt ilmansuodatinta.

Osasyy taitaa olla huohotusletku joka tulee imuletkuun vähän immun jälkeen.

Itsellä oli taannoin kans LH:n immu kourassa ja lanka oli ihan musta, ei toki paksussa möhnässä mutta möhnässä kyllä. Sinne kun bräkleeniä suhautteli niin kylläpä tuli mustaa lientä ulos.  :P   Tässäkin autossa on Volvo original ilmanputsari paikallaan ja ehjä putsariboksin kansi.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #40 : 11.05.2011, 17:06:56 »
Voisiko se sitten olla niin, että se hehkutus toiminto on sökähtänyt?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #41 : 11.05.2011, 21:21:27 »
Ja hemmetin kallis ja arka kolhuille ja aiheuttaa mystisiä käyntihäiriöitä...
Anturiteknisesti se on halpa ja mekaanista kestoa saa tekemällä sen kuten vaikka toyotassa tai muutamissa muissakin. Ja eipä se omanikaan mikään nuorukainen ole, sillä nyt siellä on 20 vuotta vanha anturi, joka on nähnyt maileja reilusti yli volvonkin sisäänajon....  Joten en näe tarvetta suurempaan mekaaniseen kestoon, ellei tarkoitus ole se, että anturi kestää pieniä kiviäkin.

Mittauselementin tukevampi teko heikentää tarkkuutta ja nopeutta. Ja se hinta, jolla sitä myydään sisältää hyvän katteen.
Mystiset käyntihäiriöt tulevat siitä liasta, kuten omassani oli. Muut sähköiset viat, eivät liity enää itse anturiin tai sen tekniikaan kuumalanka spesifisesti.

Mutta eipä sillä MAP:llakaan mitään ihmeitä tehdä.

1.6 nelitahti 1000 rpm 1 bar ahdolla, oletetaan 100% VE eli täytösaste = 1600 litraa minuutissa (normaalipaineista). Mutta räknääpä huvikseen mitä se tekee kilowatteja ja newtonmetrejä :)

Ollapa kompakti konsti tislata typpi pois ilmasta...
Ihan RAHI(tm)-vetona, tehoja melkein 5 kertaa alkuperäiset... Lämpöä samaten, joten pata sulaa alle tai kärsii ainakin vakavasta lämpöhalvauksesta...   :D


Voisiko se sitten olla niin, että se hehkutus toiminto on sökähtänyt?

Ei tarvitse olla, sillä omassanikin kyseessä oli sellainen pöly, ettei se mihinkään sula alle1500 C lämpötilassa ja vielä vähemmän palaa (kivipölyä). Tuo hehkutus toimii orgaanisiin aineisiin kuten öljy, siitepöly yms. materiaalit.

Koska täydellistä ilmanpuhdistinta ei ole, menevät siitä tietyn mitan alittavat hiukkaset putsarin lävitse ja keväisin noita pienhiukkasia riittää yllin kyllin. Ja mitä enemmän ahdettu ja ajettu, sitä enemmän sitä sontaa on menenyt lävitse ja jäänyt lankaan kiinni.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #42 : 11.05.2011, 21:45:04 »
Megasquirt:issä ilmamassan määritys on tehty juuri näin.

No kuumalangalla mitataan suoraan moottorin imemä ilmamassa ja se ottaa huomioon moottorin elinkaaren aikana tapahtuvan kulumisen ja muuttumisen. Mapilla ei tähän pystytä, koska ilmamäärä lasketaan arvoista jotka ei aina kerro koko totuutta. Imusarjan alipaine pienenee moottorin kulumisen myötä ja imuventtiilien kohonnut ohivuoto näkyy myös nousseena paineena. ECU tulkitsee tämän niin, että moottoria kuormitetaan enemmän ja työntää enemmän polttoainetta. Toki säätöjärjestelmää voidaan opettaa mukautumaan lamdan avulla, mutta ehkä saivat suoralla ilmamassan mittauksella parempia tuloksia.

Ja olihan Volvoissa myös MAPiin perustuva ruiskujärjestelmä vinokoneissa, Renix.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #43 : 11.05.2011, 21:57:15 »
No kuumalangalla mitataan suoraan moottorin imemä ilmamassa ja se ottaa huomioon moottorin elinkaaren aikana tapahtuvan kulumisen ja muuttumisen. Mapilla ei tähän pystytä, koska ilmamäärä lasketaan arvoista jotka ei aina kerro koko totuutta. Imusarjan alipaine pienenee moottorin kulumisen myötä ja imuventtiilien kohonnut ohivuoto näkyy myös nousseena paineena. ECU tulkitsee tämän niin, että moottoria kuormitetaan enemmän ja työntää enemmän polttoainetta. Toki säätöjärjestelmää voidaan opettaa mukautumaan lamdan avulla, mutta ehkä saivat suoralla ilmamassan mittauksella parempia tuloksia.

Ja olihan Volvoissa myös MAPiin perustuva ruiskujärjestelmä vinokoneissa, Renix.
Eikö se nyt kuitenkin ole niin, että jos moottorin muodostama imusarjan alipaine muuttuu moottorin kulumisen vuoksi, niin sehän silloin muuttuu ja siihen ei auta edes hallelujaa. Saman setin se kone saa MAF:illa kuin MAP+MAT.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #44 : 11.05.2011, 22:06:04 »
Eikö se nyt kuitenkin ole niin, että jos moottorin muodostama imusarjan alipaine muuttuu moottorin kulumisen vuoksi, niin sehän silloin muuttuu ja siihen ei auta edes hallelujaa. Saman setin se kone saa MAF:illa kuin MAP+MAT.

OttoB tiivisti asian oikeastaan erittäin hyvin.  :)

Jos imusarjan alipaine muuttuu, niin MAF:n mittaukseen se ei vaikuta mitenkään. MAF mittaa pannuun menevää ilma-massaa. Jos pannu huohottaisi vaikkapa imusarjaan tai omassa kotterossa (B230FK) turbon imulle vaikka 15% koko tilavuusvirtauksesta, niin MAF toimii siinä oikein, koska tuoretta ilmaa systeemiin menee vain 85% kokonaistilavuusvirtauksesta ja loput 15% ovat palamatonta jätettä. MAP ei tuolloin enää toimikkaan oikein.

Mitenkäs MAP-systeemi toimii, jos yksi imuventtiili on palanut puhki tai ERG on kokoajan levällään? Oikein?
Entäs mitäs MAF tekee tuolloin?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez