KL-varaosat  Carwist

Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)

  • 696 Vastauksia
  • 112574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #690 : 25.10.2022, 15:28:22 »
Jotenkin en ole lämmennyt näille AGM-akuille autoissa joissa latausjännite vaihtelee (Volvo) tai on alhainen.
Harrasteautoissa niitä on ollut hyvällä menestykselläkin, mutta niissä myös latausjännite tasaisen korkea ja tehokkaat laturit (GM Delco laturit ja aina yli 14V). Tälläkin hetkellä Odyssey AGM akku yhdessä.

Ylläpitolaturissakin pitäisi olla lisäksi AGM-asento päällä, jos sitä käytettään AGM-akun kanssa.
Käytän ylläpitolatureita kaikissa autoissani käytännössä läpivuoden, talvella Volvo:ssa 10A malli, kesällä 5A, molemmat ulkolämpötilan tunnistuksella, joka korottaa vielä jännitettä pakaksella.

Silti en lämpene AGM-akulle tuossa omassa T6:ssa, syystä että en usko sen pystyvän lataamaan ja saatikka pitämään sitä riittävän täynnä. Minulla on Banks iDash 1.8 Datamonster OBDII väylässä kiinni, jolla pystyn seuraamaan muiden asioiden ohella mm latausjännitettä ja olen tullut siihen tulokseen että ainakin tuon laturia ohjataan "älykkäästi" mm ulkolämpötilan ja sähkönkulutuksen mukaan. Latausjännite ei suinkaan ole jatkuvasti 14V tai mieluummin yli kuten AGM-akulla tulisi olla. Sen vuoksi uudemmissa varmaankin ohjelmoidaan se akkutyyppi joka autossa milloinkin on.
Kylmillä ilmoilla latausjännite on jatkuvasti 14.4 - 14.5V, mutta jo noin 15 - 20*C tai yli ulkolämpötiloilla latausjännite ei oikeastaan koskaan nouse yli 14V. Virtaa voi kuluttaa surutta, normaali virrankulutus, ilmastointi ja vielä kompurajääkaappi takaluukussa, jännite pysyy kyllä tasaisena. Kovilla pakkasilla se taas on helposti 14.7 -14.8V, korkeimmillaan taisi olla webasto edelleen päällä käynnistyksen jälkeen, lämppärin puhallin, penkinlämmitin, peilin/takalasin lämmitin päällä hetken 14.9V viime talvena.
Talvella AGM-akku ajaisi varmaan asiansa, mutta luulen että AGM-akku "kuolisi" kyllä kesällä tuossa omassa. Tietysti ylläpitolaturi tekohengittäisi sitä kyllä jonkun verran, mutta silti.

Nämä ovat omia havaintojani ja mietteitäni, eivätkä välttämättä oikeita. Noiden AGM-akkujen kanssa on tullut nujuttua vuosien varrella vaihtelevalla menestyksellä (mm. Optima,Exxide), enkä pidä niitä mitenkään automaattisesti parempina joka paikassa.
2009 V70 T6 AWD
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #691 : 26.10.2022, 03:12:33 »
Kiitoksia vastauksista. Laturi on tosiaan autossa vielä alkuperäinen, mutta sen toiminnassa en ole huomannut mitään moitittavaa. Latausjännitteitä en ole erityisellä tarkuudella seurannut juurikaan, mutta kun ajelin Riihimäeltä Espooseen viime yönä, niin katselin niitä. Koko matkan jännite oli aika tasaisesti 14.6V, ulkolämpötilan ollessa asteen tai pari pakkasen puolella. Kuten todettu, en ole juurikaan katsellut jännitteitä, mutta eikö tämän ikäluokan auto lataa melkein kokoajan ns. täydellä teholla, eikä pihistele latausta polttoainetaloudellisuuden nimissä, kuten pykälää uudemmat vehkeet. Autoa tulee muutenkin seisontojen aikana ladattua melko tiheään tahtiin ulkoisilla akkulatureilla, kiinteästi autoon on asennettu Calixin BC1205 -laturi, jonka pitäisi kyllä olla täysin yhteensopiva AGM -akkujen kanssa, välillä tulee myös ladattua ulkoisella laturilla, jossa voi erikseen valita AGM-lataustilan. En siis usko, että tähän omaan laiskahkoon starttaukseen olisi syynä heikossa varaustilassa oleva akku, varsinkin kun mitään muita oireita ei ole, mitkä osoittaisi heikon akun suuntaan. Esim. Ardiccia voi surutta huudattaa kokonaisen tunnin ja auto lähtee käyntiin ihan normaalisti, tai no laiskasti, mutta samalla tavalla kuin lähtisi ilman Ardicin tuomaa rasitustakin. Maadoitukset pitäisi kaiketi olla myös ihan kunnossa. :idiot2:

Starttihan tähän tosiaan uusittiin sillon reipas kolme vuotta takaperin, melkein välittömästi kun auton ostin ja muistelen, että siihen aikaan Motonetissä myytiin vain ns. kunnostettuja startteja ja sellainen tähän sitten tuli. Liekö se sitten vain väsähtänyt. :idiot2: Nyt ainakin on Motonetin valikoimassa ilmeisesti ihan uusia startteja ja vaihtoehtona on myös ihan "alkuperäislaatuinen", joten pitänee jossain vaiheessa hakea sellainen ja testata mitä tapahtuu.  Onpahan nyt ainakin uusi akku tässä autossa, vaikka tuskin tuossa edellisessä varsinaisesti mitään vikaa olisi ollut. AKI-10:ssä on tällä hetkellä pari vuotias 100Ah Boschin lyijyakku, niin vaihdan varmaan tämän vanhan AGM -akun sen tilalle ja sen Boschilaisen voi sitten tuupata vaikka emännän S60:seen, jossa on tällä hetkellä muistaakseni joku onnettoman kokoinen 60Ah akku.

Motonetin varaosalistaus näyttää bensakoneiselle S60:lle pykälää pienempiä akkuja, mutta eikös näihin P2 -Volvoihin saa laitettua yhtä suuret akut, riippumatta käyttövoimasta?

Poissa Acke

  • Hallituksen varajäsen - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4246
  • nyan nyan
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #692 : 26.10.2022, 17:04:21 »
Motonetin varaosalistaus näyttää bensakoneiselle S60:lle pykälää pienempiä akkuja, mutta eikös näihin P2 -Volvoihin saa laitettua yhtä suuret akut, riippumatta käyttövoimasta?
Tietääkseni kyllä. Omaan bensa XC70 pistin 95Ah akun 60Ah tilalle kun oli kiinnityspaikat isommalle. Bensa S80 mk1 löytyy myös paikat.

Poissa Volvo4321

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #693 : 27.10.2022, 22:15:38 »
Hyvällä pidolla ollut tämä yksilö :D mites kun ketjun alussa oli havaittavissa nostimista lähtevää ääntä niin mitä niille nykyään kuuluu?

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #694 : 28.10.2022, 08:02:13 »
Taitaa olla ompelukone yhä tikittämässä  ;D

Mulla kanssa tulisi tuohon starttiongelmaan mieleen, että käy kaikki kontaktit ja maadoituspisteet läpi. Kerran on itselläkin aivan taikaiskusta lakannut starttaaminen kun maakaapeli ei saanut kunnon kontaktia.

Ja tuo vaihdettu startin kaapelihan oli tarvike, niin varmistaisin senkin toimivuuden vielä. Jos kaapeli ottaa kovinkin lämpöä startatessa niin voisiko olla liikaa vastusta tai jotain vastaavaa?

Toki kai se voi tuo starttikin olla, mutta kyllä olisi todella nopea heikkeneminen kun ottaa huomioon, että tämä auto startataan varmaan luokkaa 50-100 kertaa vuodessa ja aina todella pitkän ardicin höyrytyksen jälkeen kesäisin ja talvisin. Tällä laskelmalla ei startille kovin montaa lähtöä olisi annettu vaihdon jälkeen. Tuntuisi oudolta, kun startit kestävät kyllä kymmeniä tuhansia kertoja.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2022, 08:04:17 kirjoittanut aksim97 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3047
  • PPC pirkanmaan performance club
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #695 : 28.10.2022, 09:45:49 »
Jos startti on peruskorjattu eikä uusi niin ei niistä tiedä.
Joskus ostin "uuden' startin niin ei se toiminut uutenakaan. Vein takuuseen ja toinen oli samanlainen, oli liian paksuilla rasvoilla kasattu piti purkaa ja pestä ja laittaa uudet kunnon rasvat niin toimi.

Starteissa tulee näkymätön vika kun solenoidissa kontaktilevy kuluu huonoksi kipinöinnin ja kulumisen takia niin saattaa vaikuttaa virtaan mitä hiilille menee. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #696 : 01.11.2022, 10:21:44 »
Hyvällä pidolla ollut tämä yksilö :D mites kun ketjun alussa oli havaittavissa nostimista lähtevää ääntä niin mitä niille nykyään kuuluu?
Parhaani yritän, että tämän vehkeen saisi sitten joskus museorekisteriin. :D Ompelukone on tosiaan yhä tikittämässä, kuten Aksim97 tuossa totesikin. Tuo oman koneeni tikitys kuulostaa omaan korvaan niin "lievältä" vialta, etten ole jaksanut kiirehtiä sen kanssa ollenkaan, ainakin kun vertaa joihin D5:siin mitä kadulla kuulee. Uskon vahvasti, että vielä joskus tulee se päivä kun tämä moottori kuulostaa aivan uudelta, mutta toistaiseksi tätä pitää lykätä opiskelijabudjetin takia. :D

 

Futurez  Kulkukoira