RallyBaron  Samppasport

Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu

  • 65 Vastauksia
  • 26398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #15 : 20.05.2011, 18:16:43 »
Toimii tuo jakajallisessakin. Kaikkea tarvitaan vain yhtä monta kappaletta kuin tulppiakin on. Eli kytkentä tulkan ja jakajan väliin.

Täytyy tutkailla aihetta lisää. Olisihan se nyt aika helvatan mahtavaa säätää se huippupaine (PPP) sinne 14 astetta JYKK - tuossa kotipihalla :buck2:.

Lisäboonuksena katsastusmiehen ilme luukkua avatessa :).

Saab DI -kasetti, Motonet: 10-1210...

Siis tämä aihe liittyy LH:n muokkaamiseen jo aika löyhästi... No, nakutusta pitää jotenkin tarkkailla, kun karttoja säätelee :).
« Viimeksi muokattu: 20.05.2011, 19:00:53 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #16 : 20.05.2011, 19:13:33 »
14 astetta JYKK
Tunnustan tyhmyyteni. Onko tuo optimi PPP?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #17 : 20.05.2011, 21:12:40 »
Näkyy Vartiovaara lukeneen tämän...
http://carprogrammer.com/Z28/PCM/Spark%20%20Advance%20Model/Spark_advance_99_PhD_580_LE.pdf


Tunnustan tyhmyyteni. Onko tuo optimi PPP?

Kuin myös... Ainakin tuossa yllälinkatussa dokkarissa sanotaan näin:

Lainaus
It demonstrates that the ionization
current interpretation method can be used to optimize the engine performance in
real-time. The peak pressure position principle is veri ed for the SAAB 2.3 l engine
in Vehicular Systems laboratory, and the optimal PPP lies close to 14  - 16 after
top dead center (ATDC).
A principle study of variations is also performed, quantifying
the relation between cycle-to-cycle variations in PPP and output torque. It is
demonstrated that an optimal spark advance gives lower cycle-to-cycle variations
in the output torque.

Mene ja tiedä, kuinka hyvin tuo pätee vinokoneen kanssa.

Mutta toisaalta tämä nakutus juttu liittyy kyllä sopivasti tuohon LH:n virittelyyn...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #18 : 20.05.2011, 21:47:43 »
Jos joku muu kuski on ajamassa ja joku punainen "vilkahti" ei varmasti ymmärrä mistä on kyse.

Tuosta selviää helpoiten sillä, kukaan muu ei aja autollasi :juhau:

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #19 : 21.05.2011, 09:03:38 »
Tunnustan tyhmyyteni. Onko tuo optimi PPP?

En tiedä. Tuossa tännekin linkitetyssä väikkärissä (?) mainitaan, että optimi on välillä 12-20 astetta riippuen moottorista.

Tuosta selviää helpoiten sillä, kukaan muu ei aja autollasi :juhau:

Ei sillä taida ajaa kukaan koskaan, kun se seisoo palasina pihalla :).

Ionisaatiota haistellessa tulpan läpi johdetaan 400V jännite ja ne sytytyksen kilovoltit päälle. Valmis paketti (kuten tuo saabin DI -kasetti) kuullostaa paaljon turvallisemmalta ja helpommalta :). Delphi pompsahti googlella esiin ja tekee ilmeisesti puolia, joissa tuo on sisällä.

Tuo lm324 -kytkentä on jonkunlainen ylipäästösuodatin, joka nakutuksessa saa aikaan tuon 555 piirin laukaisun. LM324, 555 ja 2n2222 kaikki pärjäävät <16V jännitteellä. Ei ole mitään syytä laskea regulaattorilla jännitettä 12V (14.4V) -> 5V, jos tuota ei kytketä megaan. Tuota 2N2222 -transistoria ja sen vastuksiakaan ei siis tarvita. Jännitteen regulointi 10V ja sopiva etuvastus ledille.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #20 : 21.05.2011, 17:04:49 »
Ionisaatiota haistellessa tulpan läpi johdetaan 400V jännite ja ne sytytyksen kilovoltit päälle. Valmis paketti (kuten tuo saabin DI -kasetti) kuullostaa paaljon turvallisemmalta ja helpommalta :). Delphi pompsahti googlella esiin ja tekee ilmeisesti puolia, joissa tuo on sisällä.

Jos löytyy valmista tavaraa, niin selviää monelta harmilta protoilemisessa. Varsinkin kun kyseessä on suurjännitteet.
Toisaalta 100kV sähkökampaus näyttää hauskalle.   :2funny:

Tuo lm324 -kytkentä on jonkunlainen ylipäästösuodatin, joka nakutuksessa saa aikaan tuon 555 piirin laukaisun. LM324, 555 ja 2n2222 kaikki pärjäävät <16V jännitteellä. Ei ole mitään syytä laskea regulaattorilla jännitettä 12V (14.4V) -> 5V, jos tuota ei kytketä megaan. Tuota 2N2222 -transistoria ja sen vastuksiakaan ei siis tarvita. Jännitteen regulointi 10V ja sopiva etuvastus ledille.
No, tuon suodon ominaisuudet eivät ole hääppöiset ja siinä voi olla sekin syynä, että tuo antura on ohmisesti maissa. Joten en sitä nyt suotimeksi oikein sanoisi...   ;)

Ja tuo 324 taasen on kytketty komparaattoriksi, eli antaa singaalin kunhan anturilta tuleva signaalitaso on riittävän korkea.
Ja siksi sen säätäminen voi olla tuskaa, epätoivoa ja ahdistusta.  :-[

Regulaattori on kyllä käytännössä välttämätön tuon 324 piirin (komparaattori) oikealle toiminnalle.
Jos reguna käyttää jotain perus 7812 regua, niin voipi käydä niin, että lähtöjännite notkahtaa, sillä tuon perus 78 jännitehäviö on hitusen korkea. Kun ne tahtoisivat sen 14,5V sisään, että pystyisivät tekemään tuon nimellisen 12V.
Joten suosiolla vaan joku 7810 tai 7809 sinne, niin ei tule ongelmia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #21 : 22.05.2011, 18:43:31 »
Monella sivulla annetaan nakutuksen taajuudelle kaava:
900 / (pii x pytyn säde metreinä)

Oma 96.91mm värähtelisi 5930,6 Hz:n taajuudella.

B200, 88.91mm -> 6444 Hz
B230, 96.01mm -> 5967 Hz
B230 toinen ylikoko -> 5931 Hz ;)
Jonkun corveten männän halkaisija on 101.61mm -> 5639 Hz

Jospa osaisi yhtään elektroniikkaa niin: mikrofonivahvistin -> band pass suodatin -> nakutuksen haistava kikkare, joka osaa soittaa piezo summeria ja polttaa lediä 0-10 sekuntia.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #22 : 22.05.2011, 20:05:05 »

Itse olen vahvasti uskonut lohkon resonanssi taajuuteen->syl. halk. ei vaikuta.

Tietääkö kukaan?(vähän kiinnostaisi)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #23 : 23.05.2011, 00:40:54 »
Jospa osaisi yhtään elektroniikkaa niin: mikrofonivahvistin -> band pass suodatin -> nakutuksen haistava kikkare, joka osaa soittaa piezo summeria ja polttaa lediä 0-10 sekuntia.

Tässä ensimmäinen kötöstysversio (ei toteuttamiskelpoinen).

Eli puhdas idean esiskema.  :(



Kaistanpäästö 4-10kHz , puskurilla ja mitättömän olemattomalla gainilla (nolla).
Ihan perus LM324 piirillä toteutettuna.

Jahka idea jalostuu, voin tekaista siitä ihan piirilevykuvatuksen ja yritän saada siitä sellaisen, että jokainen pystyy sen tekemään.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #24 : 23.05.2011, 08:32:10 »
Kaistanpäästö 4-10kHz , puskurilla ja mitättömän olemattomalla gainilla (nolla).
Ihan perus LM324 piirillä toteutettuna.

Jahka idea jalostuu, voin tekaista siitä ihan piirilevykuvatuksen ja yritän saada siitä sellaisen, että jokainen pystyy sen tekemään.

Hienoa.

Tuon outputilla voinee suoraan laukoa sitä 555 -piiriä? Noissa opareissa on suodatuksen vaatima takaisinkytkentä, mutta ei siis vahvistusta? Regulaattorin ympärillä olevat konkat voi varmaankin olla vaikka miten isoja ja reguun pitää varmasti laittaa siili. Siili on käytännössä myös maa ellei tuota eristä. Pitääkö nakuanturin johtojen ja muutenkin tuon piirin olla hyvin eristetty häiriöiltä? Miten se pitää tehdä?

Piezo -summeri vaatii AC:tä päristäkseen. Partcossa on joku tilulilu -piiri, mutta 555 -piiri varmaan voisi hoitaa tuonkin? Ellei se läpi tuleva signaali sellaisenaan sovi piezon ohjaamiseen?

Miten säädetään taajuusaluetta ja herkkyyttä?
 
Liityntä ulkomaailmaan ruuvattavalla riviliittimellä tai jos haluaa, niin reikiin johdot ja joku iso autokäyttöön tarkoitettu liitin koteloon tai vedonpoistolla ulkopuolelle.

Teetkö/teetätkö itse piirilevyjä? Tuossahan on hyvä kimpan paikka.

----
Bosch 0 261 231 006 nakutusanturin speksit:
Taajuus(vaste?) 1 KHz - 20 KHz
Impedanssi >1 MOhm
kapasitanssi 800 -1600 pF
http://www.rhinopower.org/knock/docs/bosch_ks_ds.pdf

Boschin sivuilta löytyy kataloogi: http://www.bosch.se/content/language1/downloads/Sensorkatalog_som_pdf.pdf
Tuolla on valmis piiri 0 272 230 424, joka sisältää juuri nuo osakokoneisuudet mitä nyt ihmetellään: vahvistin, band pass -suodatin, tasasuuntaaja (miksi?), "integrator" ja logiikka.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2011, 10:59:25 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #25 : 23.05.2011, 14:01:45 »
Hienoa.

Enpä nyt sanoisi hienoksi. Kötöstys kylläkin...   ::)

Yksi vaihtoehto on käyttää linearin filsu piiriä 324:n sijaan.
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/15622fa.pdf

On vaan "hitusen" kalliimpi kuin perus 324 ja varmatoimisempi (ei parasiittista oskilointia yms. "kivaa").
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=73-109-56&toc=19762

Tuon outputilla voinee suoraan laukoa sitä 555 -piiriä? Noissa opareissa on suodatuksen vaatima takaisinkytkentä, mutta ei siis vahvistusta? Regulaattorin ympärillä olevat konkat voi varmaankin olla vaikka miten isoja ja reguun pitää varmasti laittaa siili. Siili on käytännössä myös maa ellei tuota eristä. Pitääkö nakuanturin johtojen ja muutenkin tuon piirin olla hyvin eristetty häiriöiltä? Miten se pitää tehdä?
Kyllä ja ei...  Piirtelen sen loppuun, jahka idea jalostuu loppuun asti, se 555- piiri tulee tuon jälkeen ja tarvitaan lähinnä visuaalista havainnointia varten. Mega tms. ruutta ehtinee itsekkin mukaan.
Ja juu, ei vahvistusta vaikka kaistanpäästö onkin (tai siis yli- ja alipäästösuodattimen kaskadi).

Regun konkkina ei pidä mennä suurentamaan liian isoiksi, sillä niiden impedanssi on korkeammilla taajuuksilla liian iso. Lisäksi piiri on niin vähä kulutuksinen, ettei se tarvitse mitään isoja tehoreservejä jos sähkö on edes siedettävää laadultaan.

Jos regu on TO-220 kotelossa (kuten ajattelin), ei se tarvitse ripaa, koska häviötehot ovat lähinnä olemattomat (muutama sata mW maksimissaan).

Ainahan suojatut johtimet ovat hyviä signaalien siirtämiseen, mutta sekin riippuu vähän siitä, millä tasolla signaalit piuhoissa on. Käsitykseni (mutu) on se, että tuo nakuanturi antaa volttiluokassa signaalia, sitten kun kilisee. Tämän päättelin siitä, ettei autonvalmistaja ole viitsinyt ryhtyä suojaamaan nakuanturin piuhoja siinä EMC-helvetissä, jota moottoritilaksi kutsutaan.

Piezo -summeri vaatii AC:tä päristäkseen. Partcossa on joku tilulilu -piiri, mutta 555 -piiri varmaan voisi hoitaa tuonkin? Ellei se läpi tuleva signaali sellaisenaan sovi piezon ohjaamiseen?
Ei pietzo-elementti mitään jännitettä vaadi toimiakseen, vaan se tuottaa sen mekaanisesta liikkeestä. Kaiutin vaatii sähköä tuottaakseen liikettä (ääntä) pietzo-mikki vaatii liikettä tuottaakseen sähköä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pietsos%C3%A4hk%C3%B6inen_ilmi%C3%B6

Miten säädetään taajuusaluetta ja herkkyyttä?
Vaihtamalla vastusten ja konkkien arvoja. Eli ei ole kentällä säädettävä. Taajuusalue on siksi laaja, että se täyttää kyllä vinokoneen nakutusvapinat oikein loistavasti, mutta ei pitäisi herätä vielä normaalitoiminnan tuottamiin tutinoihin.
 
Liityntä ulkomaailmaan ruuvattavalla riviliittimellä tai jos haluaa, niin reikiin johdot ja joku iso autokäyttöön tarkoitettu liitin koteloon tai vedonpoistolla ulkopuolelle.
Liityntärajapintoja en ole miettinyt vielä lainkaan. Joten todetaan tähän, että auto-ympäristöön soveltuvat.  ;)

Teetkö/teetätkö itse piirilevyjä? Tuossahan on hyvä kimpan paikka.
Kyllä ja en...  Teen joskus harrastuksen vuoksi yksittäisiä piirilevyjä itse.   ;)
Isommat määrät tekee piirilevyvalmistajat.

----
Bosch 0 261 231 006 nakutusanturin speksit:
Taajuus(vaste?) 1 KHz - 20 KHz
Impedanssi >1 MOhm
kapasitanssi 800 -1600 pF
http://www.rhinopower.org/knock/docs/bosch_ks_ds.pdf

Nuo boschin dokkarin (alempi linkki, sivu 22) anturit 0 261 231 1xx sarjassa olivat ne, joihin perustuen tuon kötöstykseni tein.

Boschin sivuilta löytyy kataloogi: http://www.bosch.se/content/language1/downloads/Sensorkatalog_som_pdf.pdf
Tuolla on valmis piiri 0 272 230 424, joka sisältää juuri nuo osakokoneisuudet mitä nyt ihmetellään: vahvistin, band pass -suodatin, tasasuuntaaja (miksi?), "integrator" ja logiikka.

Tuo 424 piiri on taasen ihan mekaanista värinää useammalla akselilla mittaamaan tehty. Ollen lähinnä kaikenlaisten vapinoiden ja tutunoiden (eli kiihtyvyys) mittauksiin sopiva.
Emme kai ole mittaamassa vinokoneen vapinoita kolmella akselilla?  :P
Mittauksesta tulisi sellainen määrä dataa, ettei sitä käsittelisi kukaan...    :2funny:

Tasasuuntaaja pitää olla siksi, että vahvistinpiirien antama tulos on vaihtosähköä, jota taasen logiikka ei pysty käsittelemään.
Tuo integrointi pitää tehdä, ettei jokaisesta pikkuisesta nanosekunnin räpsyä ilmaista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #26 : 23.05.2011, 15:37:21 »
Tuollainen pietzo -summeri voi olla "itsestään toimiva" eli voi ohjata käyttöjännitteellä. Tuo 555 varmaankin kestää yhden summerin ja ledin ongelmitta.

Ebay:ssä sattui silmään tähänastisista halvin nakutusanturi. Hintaa oli 3.99e kotiin kannettuna. Luottaisitko? ;)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #27 : 23.05.2011, 22:21:11 »
Tuollainen pietzo -summeri voi olla "itsestään toimiva" eli voi ohjata käyttöjännitteellä. Tuo 555 varmaankin kestää yhden summerin ja ledin ongelmitta.
Juu, tuollainen pietzo-elementti tuottaa jännitettä liikkeestä, kuten tuo Bosch:n 0 261 231 1XX sarjan anturit. Jotka muuten taitavat jo löytyä vinokoneen kupeesta.

Nopsasti laskien se tuottaa 2 080mV maksimijännitteen (80g) kilinöillä, jollaisia en ikuna halua vinokoneen kokevan.
Tuo ei riitä 2/3 arvoon 5V käyttöjännitteellä. Eli 555-ajastinpiiri ei trikkaudu kuin alemmalle 1/3 Vc:n arvosta. Mutta tuolloin kytkentä ei toimi.

Siksi tuo yllä oleva kötöstyskytkärini onkin täysin hajatelma (hajanainen ajatus) lopullisesta versiosta.

Ebay:ssä sattui silmään tähänastisista halvin nakutusanturi. Hintaa oli 3.99e kotiin kannettuna. Luottaisitko? ;)
Tuskin se Boschikaan maltaita maksaa, ellei katteet ole "kohdallaan" (sikamaiset) myyjällä...

Mutta tuolla hinnalla ei kummoista vahinkoa käy. Datalehdet olisi hyvä nähdä moiselle anturille.

Boschin datat löytyvät sivulta 22
http://www.bosch.se/content/language1/downloads/Sensorkatalog_som_pdf.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #28 : 23.05.2011, 23:05:39 »
Tuosta EKZ pin4 purkistahan tulee nakutieto ulos. Ja menee LH-purkkiin.

LHpin28: PRE-IGNition, DI/APC input 0-Preign, 6.5-stable, 12-knock
Noi numerot tarkottaa Woltteja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #29 : 23.05.2011, 23:57:15 »
Tuosta EKZ pin4 purkistahan tulee nakutieto ulos. Ja menee LH-purkkiin.

LHpin28: PRE-IGNition, DI/APC input 0-Preign, 6.5-stable, 12-knock
Noi numerot tarkottaa Woltteja.

Jep,  tuolla EZK:ssa on jo kaikki romut valmiina.   :)

Ja jos purkin jättäisi kiinni, niin siitä saisi tiedon vaikkapa megalle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport