Autodiagnoosi  Carcom Oy

Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu

  • 65 Vastauksia
  • 26397 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #60 : 27.05.2011, 19:21:04 »
Laitteet kannattaa säädättää asiantuntevassa putiikissa niin ei tarvitse turhaan haalia hyllyyn kalliita ja joutavia kapistuksia.
Kalliilla ja joutavalla vehkeellä ne siellä asiantuntevan putiikissakin säätää. :P

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #61 : 28.05.2011, 04:27:44 »
No eihän se nyt sekuntitolkulla soi. :buck2:

Resonanssitaajuudella tapahtuva värähtely vaimenee huomattavan hitaasti kaikkeen muuhun värähtelyyn nähden.
No, sitten se ei ole resonanssi. Jos se kilahtaa eikä ns. soi, ei kyseessä ole resonanssi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Resonanssi
Noista resonanssi ilmiöistä on "hitunen" ammatillista ja harrasteellista kokemusta (sähköisistä).

Kannattaa muistaa, että raudassa äännennopeus on 5120 m/s 293 K:ssa (äänennopeus on lämpötilariippuvainen).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rauta

Otto jo ottikin kantaa noihin lohkon resonanssitaajuuksiin ja ne jäävät selvästi alle nakutusilmiöiden taajuuksien, joten resonanssin kanssa niillä ei ole tekemistä lohkon osalta. Koska lohkon resonanssitaajuudet ovat useita oktaaveja alempana kuin kuin nakutus.

Kalliilla ja joutavalla vehkeellä ne siellä asiantuntevan putiikissakin säätää. :P
Näkökulmastani katsoen hiton halpa mittalaitteeksi, melkein epäilyttää sen tarkkuus.  :pomo:

Ja toisaalta kun tiedän laitteen funktionaalisuuden, voin sanoa, että toteutukseensa nähden laite on kohtuu kallis. Varsinkin jos se on teollisesti valmistettu.  :o
Saat perspektiiviä tästä MFJ-269, joka on tuohon "nakustus-mittariin" nähden oikea mittalaite (mittaa useita parametrejä).
Vaikkakin on amerikkalaisen autotalliteollisuuden tuote.  :P

Jos puhutaan mittalaitteista, niin esimerkiksi Rohde & Schwarz FSH4 on sellainen.
http://www2.rohde-schwarz.com/en/products/test_and_measurement/spectrum_analysis/FSH4_8.html
Hintaa tuolla 4.24 versiolla on jenkeissä vaivaiset $15 825,- (dollareina).
http://www.testequipmentdepot.com/rohdeschwarz/spectrum_analyzer/fsh4.htm
Suomessa taitaa olla hitusen kalliimpi...

Montakos merikonttia tuon FSH:n hinnalla saa tänä päivänä?  ::)

Harmi vain sinällään, ettei tuo FSH4:n taajuuskaista riitä alle 50kHz (valmistaja lupaa 100kHz minimiksi). Koska sillä, jos millä saisi noita FFT-muunnoksia tehtyä vaikka 1Hz tarkkuudella ja nopeasti. No, sillä voi sitten taasen tutkia, onko Ylen ykkönen oikealla taajuudella herzilleen....   ;D
Up-mixerin tekeminen siten, että sen vaihekohina ja muut asiaan liittyvät parametrit ovat, sellaiset, että pääsisi mittamaan vinokoneen metelöintiä FSH:lla, ovat sen verran haastavia, että jatän tämän osalta harrastamatta suosiolla (satoja tunteja).

Tuo linkkaamasi Phormula-tuote edellyttää kunnollisesti toimiakseen sen, että nakutuksen tuottama taajuus tunnetaan etukäteen. Tuntemattoman moottorin rapinoita sillä voi jäädä helposti huomaamatta. Teknisesti linkattu laite sisältää vain jonkun prosessorin ja kaistanpäästösuotimen (kuten kötöstelin aikaisemmin alustavasti). No, toki siinä on LCD-näyttö. Ja ajatella, sen näyttö on taustavalaistu ledeillä...    :2funny:

Dissaamatta ketään autoalan ammattilaisista, voin omasta kokemuksesta ammattini alueella sanoa, että on "ammattilaisia" ja ammattilaisia.
Itse olen vasta "ammattilainen" ja vakaa pyrkimykseni on ammattilaiseksi, joten jatkuva opiskelu kannattaa aina...   :P

Mutta posken pieksännästä asiaan...   ;)

Saman funktionaalisuuden saat aikaiseksi tuolla nakutusanturilla ja läppärillä. Ohjelmistoiksi tarvitset vain jonkin äänentallennus-softan, johon käy oikein hyvin vaikka scanrec tai audacity, joilla saat datan talteen.

Spektianalyysiin tai FFT-analyysiin löytyy softia vaikka kuinka, jolloin pääset tekemään analyysiä siitä, mikä on koneen ominaismeteli ja mikä on nakutusta ihan toisella tasolla kuin tuolla pseudoformula tuotteella. Saat myös oikeaa tutkimustietoa tekemällä sen läppärillä itse.

Ja kun saat mitattua tuota nakutusta, niin voin raapustella skeman ja asiaan kuuluvat kuvatukset läpyskällä saamstasi datasta siten, että voit saada pelkällä perus kolvin/yleismittarin-käyttötaidoilla aikaiseksi samankaltaisen härpättimen kuin tuo pseudoformula on (ilman LCD-näyttöä :D )... Ja lisäksi voit hyödyntää sitä vinokoneessa vaikka megan tms. askarteluruiskun kanssa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #62 : 28.05.2011, 13:28:02 »
Lainaus
Ja toisaalta kun tiedän laitteen funktionaalisuuden, voin sanoa, että toteutukseensa nähden laite on kohtuu kallis. Varsinkin jos se on teollisesti valmistettu.  :o
Tiedän, mutta niin se tuppaa olemaan laitteilla joiden myyntivolyymi on pieni.


Lainaus
Tuo linkkaamasi Phormula-tuote edellyttää kunnollisesti toimiakseen sen, että nakutuksen tuottama taajuus tunnetaan etukäteen. Tuntemattoman moottorin rapinoita sillä voi jäädä helposti huomaamatta.
Nakutuksen tuottama taajuus saadaan kun laitetaan kone nakuttamaan.



Lainaus
No, toki siinä on LCD-näyttö. Ja ajatella, sen näyttö on taustavalaistu ledeillä...    :2funny:
Vittuile vaan, omat on rahani.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet
« Vastaus #63 : 28.05.2011, 17:36:09 »
Tiedän, mutta niin se tuppaa olemaan laitteilla joiden myyntivolyymi on pieni.
Nakutuksen tuottama taajuus saadaan kun laitetaan kone nakuttamaan.
Vittuile vaan, omat on rahani.

Totta turiset, kun volyymi on pieni, hinnatkin ovat korkeampia. Vrt. vaikka tuo FSH4...   :o
Sen volyymit jäävän koko maailman mittakaavassa muutamiin tuhansiin kappaleisiin, korkeintaan kymmeniin tuhansiin koko elin kaaren aikana.

Niin, totta nakutus saadaan aikaiseksi noin. Minä tutkailisin noita sen tuottamia taajuuksia edelleen läppärillä, koska sillä saadaan koko nakutusanturin kuulemaspektri talteen, eikä vain yksi taajuus niistä monista.

Enkä minä vidduillut, vaan tuo oli sellaista brittiläistä insinöörihuumoria itselleni. Laitteen mainoslauseista tuli niin eläväisesti mieleen teini-tuning...  Advanced jne...    :buck2:

Mutta näiden naku-luurien hinnan ymmärrän kyllä, koska jo nuo luurit maksavat itsessään sen satkun.
http://www.phormula.co.uk/ProTuningSolution.aspx


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #64 : 19.02.2012, 13:37:50 »
Tuli aikanaan hankittua Saabin APC-boxi antureineen, mutta asennus on jäännyt, kun ei ole löytynyt tietoa tupla-antureiden asentamisesta.

Lhjet 2.2:ssa jo itsessään on nakutus anturi ja lohkossa ei ole kuin yksipaikka. Onko mahdollista asentaa kahta nakutusanturia päällekkäin?
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #65 : 19.02.2012, 14:09:03 »
Tuli aikanaan hankittua Saabin APC-boxi antureineen, mutta asennus on jäännyt, kun ei ole löytynyt tietoa tupla-antureiden asentamisesta.

Lhjet 2.2:ssa jo itsessään on nakutus anturi ja lohkossa ei ole kuin yksipaikka. Onko mahdollista asentaa kahta nakutusanturia päällekkäin?

Kehtaisin väittää, ettei tulpa antureiden asennus toimivasti onnistu, sillä anturit kiristetään momenttiin. Momentti vaikuttaa taasen antureiden resonanssiin.

Ennemmin selvittäisin, käykö LH:n anturin signaali siille toiselle boxille ja jakaisin anturin tiedot boxien kesken.
Tosin se voi vaatia välivahvistimen erotukseksi. Se ei taasen ole iso homma, koska vahvistusta tarvitsee olla vain 1 kertainen.

Jos tuo saman anturin käyttö ei onnistu, niin etsi sille toiselle anturille uusi sijoituspaikka, niin ongelma ratkeaa sillä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez