Proturbo  Autodiagnoosi

Bandpass koteloa 240:n konttiin

  • 19 Vastauksia
  • 7434 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Bandpass koteloa 240:n konttiin
« : 28.10.2012, 03:53:00 »
Olisi tarkoitus tehdä 240 sedan ruotsinlaivaan bandpass kotelo siten että refleksiputki tulee takapenkin suksiluukusta kabiiniin. Elementtinä toimii vanhan mallin 12" Hammeri eli se sileäkartioinen. Onko tuossa ylipäätään mitään järkeä?
WinISD:n käytön olen näköjään unohtanut aivan kokonaan joten tarvitaan apua ensimmäisen koteloproton mitoittamiseen. Takimmainen kammio suljetuksi ja etummainen refleksiksi? Minkähänlaiset litrat noille ja millasella putkella lähdetään testaamaan? Hammeria potkimassa on SPL Dynamics ICE-150.2 sillattuna ja kytkettynä 4 ohmiin. Yläpäätä tulee soittelemaan Focalin PS165 erkkasatsi eteen ja Focalin 4" access-koksut hattuhyllylle, vahvistin näille vielä päättämättä.

Autosoundin foorumilta ei ole vielä vastauksia kuulunut joten kokeillaan sattuisko täälä olemaan joku tietäväsempi hifimies kun itellä loppuu taidot refleksin ja suoljetun jälkeen kesken. :/
« Viimeksi muokattu: 28.10.2012, 03:56:28 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Ishvan

  • Vieras
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #1 : 28.10.2012, 03:07:09 »
Suora vastaus. EI OLE. Älä tee Bandbassia. Ei tule luultavasti tule toimimaan haluamallasi tavalla. On mitoituksen kanssa erittäin tarkka ja vaati luultavasti useamman yrityksen, että saisit soimaan edes jotenkin siedettävästi. Toisto menee kyllä alas, mutta sointi on vielä paljon vetelämpi, kuin vaikkapa refleksikotelossa. Äänenpainetta saa mutta toisto häviää tarkkuudessa paljon suljetulle/refleksikotelolle. Lisäksi kotelosta tulee usein huomattavan suuri käytettäväksi esim. autossa.

Tee perus refleksikotelo. Saat paljon paremman lopputuloksen.

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #2 : 28.10.2012, 03:35:22 »
Lähinnä tuossa oli ideana että sais sen äänen kabiiniin ilman että koko kontti pärisee niinku mopoauto. Vaimennusmattoakaan ei tekisi mieli vuorata 100 eurolla konttiin.  ::) Tehdasvalmisteinen refleksikoppa jo löytyy.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #3 : 28.10.2012, 20:34:27 »
Lähinnä tuossa oli ideana että sais sen äänen kabiiniin ilman että koko kontti pärisee niinku mopoauto. Vaimennusmattoakaan ei tekisi mieli vuorata 100 eurolla konttiin.  ::) Tehdasvalmisteinen refleksikoppa jo löytyy.
Onkos mahdoton ajatus laittaa elementtiä ohjaamoon päin?
Eikös vaimentamiseen kannata varata rahaa, kysys mitä esim Hazaa tai Julma-Henri on vaimennuksiin sijoittanut ;)

Tehdasvalmisteinen refleksi kotelokaan ei aina ole mikään paras mahdollinen... Huono tiivistys, litrat standardi luokkaa ja refleksikään ei varnaan mikään hipo ole...

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #4 : 28.10.2012, 22:31:38 »
toi tehdaskoppa on ihan hyvä kyllä, kunnon aeroportin putkella eikä tunnu vuotavan. ja valmistajahan ne sopivat litrat kyllä tietää ;)

vaimentamiseen rahaa joo no juu, tulee mullekkin todennäkösesti etuovet vaimennettua ainakin mutta konttia ei tekisi mieli vaimentaa, kun oikeanlaisella systeemillä sen paineen sais kokonaan kabiiniin. Elementti kabiiniin päin siinä luukun takana ei oikein toimi, sillon se suksi luukku toimii refleksiputkena ja tuo on sitten jo melkeen yhenlainen bandpass viritelmä. Pitää nyt kattoa mitä tekee jos kukaan ei osaa tai ole halukas auttamaan bandpassin mitoituksessa.  ::)

Yks vaihtoehto mikä on mielessä käyny, on koko kotelon integroiminen selkänojaan eli keskelle subi ja putki, ja kotelo sitten takaluukun puolelle. Ei vaan hyväkuntosta penkkiä viittisi teurastaa joten tarvis jostain ettiä huonompikuntonen takapenkin selkänoja aihioksi tuohon.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #5 : 28.10.2012, 23:16:22 »
Tota noin, entäs jos laittaisit etusubin? Kuitenkin jalkatilaa on aika ruhtinaalisesti. Ei ois kovin kummonen homma taikoa esim 40-50l Poistas potkumuovin tai sitä hyödyntäen kotelo alkamaan hanskalokeron alta, kuiteskin moottori on senverran pien ettei syö kotelostakaan tilaa. Vaihtoehtojahan on ;)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #6 : 28.10.2012, 23:36:49 »
Koskaan en ole bandpass koteloa rakentanu sen haastavuuden takia..
Paras kotelo malli on tunneli. Korostaa ne parhaat taajuudet. Pitäny itelle rakentaa jo pari vuotta sitten mutta ei ole kerinny, josko sitten ensi kesänä..?

Sedanissa kotelon rakentaminen tuo omat haasteensa saada paine kabiiniin, mutta sekin onnistuu. Ja helpoten oikeastaan sillä tavalla, että refleksi putkella kotelo ja putki hattuhyllystä tai suksiluukusta sisään.

Ja siihen vaimentamiseen kannattee panostaa, sillä voi saada parhaissa tapauksissa jopa useamman desipelin takasin. Mutta eipä tuo kilven pärinään ole vaikuttanu, kohta vissiin lentää irti :idiot2: Siihenki on tulossa parannuksia..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #7 : 29.10.2012, 00:20:49 »
Etusubi on yks vaihtoehto, joskaan sekään ei ole mikää oikotie onneen.. ei ole kans se helpoin säädettävä saada skulaamaan hyvin yhteen midien alapään kanssa.  ::) Eikä oikein innostosta lasikuitukotelon tekokaan.  :-[ Täytyy ehkä opetella WinISD käyttö uudestaan ja kokeilla sitä pämppärin rakentamista, eihän siitä ekalla yrityksellä tarvikkaan saada optimia. Hieman ison ku tekee kummastakin puolesta ni tilavuuden pienentäminen on helppoa.  ;)
« Viimeksi muokattu: 29.10.2012, 00:22:42 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Ishvan

  • Vieras
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #8 : 29.10.2012, 00:27:12 »
Voin jo etukäteen kertoa, että luultavasti et tule pitämän kotelon soinnista. Bandbassin sointi on kaukana kunnon reflakotelosta ja varsinkin suljetusta. Potkivaa bassoa on sitten turha odottaa. Tietty jos 25Hz sinikäyrää haluat kuunnella ainoastaan painetarkoituksessa niin sitten voisi edellä mainittu kotelo voi olla oikea valinta. Jos haluat tarkkaa ja napakkaa bassoa joka oikeasti potkii tiukasti takaraivoon niin unohda  ihmeessä Bandbass.

Bandbassin rakentaminen edes jotenkin toimivaksi on vaikea homma ja vaatii jo perehtymistä asiaan usein vain todetakseen jälkeenpäin, että ompas löysä ja ponneton soundi.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2012, 00:31:26 kirjoittanut Ishvan »

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #9 : 29.10.2012, 09:02:07 »
Jos avaat suksiluukun ja kontti pärisee niin se vaan pärisee. Ei se koteloa vaihtamalla lopu kokonaan tai todennäköisesti ei vaimene tarpeeksi kuitenkaan koska suksiluukun ollessa auki, iso osa äänestä ja paineesta pääsee kontista kabiiniin kuitenkin.

Eikös helpoin ratkaisu ole tehdä uusi refleksikotelo ja laittaa vielä putki suksiluukun kohdille tai luukkuun sisälle. Mitoittaa vaikka niin, että saa käsinojan vielä kiinni.
Vaimentaa peräkontti. Kyllä sillä on ISO merkitys miten se loppu kontti pärisee tai koko auto.
Se lienee syy tässä kuitenkin, kontin pärinä koska band-bass kotelossa ei vaivaansa nähden ole järkeä.

Jos nyt harrastuneisuutta riittää niin saahan sitä tehdä mitä vain.
Kotelomateriaalit 2-3 bandbass koteloon hommaat (olettaen, että yksi ei toimi kuitenkaan oikeasti) ja aika viilaamiseen niin sillä on melkein kontti jo vaimennettu.  ;)
Fiesta -no- boost

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #10 : 29.10.2012, 10:49:39 »
huomattavasti vähemmän se kontti bandbassilla pärisee, kun ei sinne tule painetta _ollenkaan_.. Hyvin soivia bandpasseja olen kyllä kuunnellu joten mahdoton homma se ei ole. Leimatkaa vaikka hulluksi, katotaan nyt mitä keksitään ku auto tulee pihaan.  :)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #11 : 29.10.2012, 11:25:28 »
huomattavasti vähemmän se kontti bandbassilla pärisee, kun ei sinne tule painetta _ollenkaan_..

Eikös se riipu myös minkälaisen bandbass kotelon tekee, niitäkin on erilaisia.  ;)
Olet ilmeisesti suljettua B-koteloa tekemässä (yllä kuvassa), refleksi B-kotelossa voi painetta tulla konttiinkin?
En tiedä mutta epäilen koska moista ei ole tullut kokeiltua, saatika nähtyä missään tai olisi kuunnellut.

PS. Ilmeisesti eri kammioisiakin voi olla.  ???



« Viimeksi muokattu: 29.10.2012, 11:27:30 kirjoittanut IceSun »
Fiesta -no- boost

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #12 : 29.10.2012, 11:48:18 »
Juurikin tuota ylemmän kuvan koteloa kuten ekassa viestissäkin jo pohdin  ;)
Semmosiakin on joissa menee kammioiden välillä vielä putki, tai voi olla useampiakin kammioita kuin kaksi, ja sitten voidaan pakkaa sekottaa vielä laittamalla inne passiivisäteilijöitä. Mutta se menee jo multa niin pahasti yli ymmärryksen etten edes lähde kokeilemaan.  ::) Napakan potkun puutetta voi tulla jos kaistaa ei saada ylettymään riittävän ylös, tuohan toki riippuu mideistäkin ja niiden ulottuvuudesta alaspäin.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa R-to

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #13 : 30.10.2012, 03:14:13 »
pämppäri kait tuohon olisi paras paineen tuottamiseksi. 2:1 kotelot (2x "takakoteloa" isompi "etukotelo"). etukotelosta portti suksiluukun kohdalle hyttiin. portilla määrität viritaajuuden. pulttaat kotelon esim auton pohjaan kiinni, ja tiivistät suksiluukun kohdalta esim uretaanilla, niin että portin ja suksikotelon reiän välistä ei pääse paine konttiin. mikäli siinä onnistut, ei kontti pärise ollenkaan. teit miten tahansa sedaniin koteloa, niin siitä tulee aina pämppäri  ;) ja jos joku väittää, että pämppärillä ei voi soittaa kuin "matalia lujaa", niin on hyvä ja perehtyy asiaan vähän tarkemmin. basson kontrolli on suljetun kotelon luokkaa, ja painetta tulee, toistokäyrä tosin hieman piikkaava, joten ei kovin laajaa kaistaa soita...
« Viimeksi muokattu: 30.10.2012, 11:06:13 kirjoittanut R-to »

Paikalla Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Bandpass koteloa 240:n konttiin
« Vastaus #14 : 30.10.2012, 12:14:18 »
Pitihän tuota oikeen kokeilla ja muistella... ei se niin viakeeta ollukkaa. :D



WinISD:n suosittelemilla koteloilla näkyis olevan bandpassilla ja refleksillä aika hyvin yhtenevät käppyrät juuri tuossa tärkeimmällä 25-80hz toistoalueella.
240 -86 @buildingbrick240

 

Futurez  Kulkukoira