Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426917 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #255 : 25.03.2015, 22:44:23 »
Mihin asti tää lh riittää? Mulla ois tavoitteet +500hv, joten kannattanee hommata jo kunnollinen moottorinohjaus, vai löytyyko jostainpäin halukasta säätäjää? Suuttimiksi tulossa 1200 ev14.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #256 : 25.03.2015, 23:20:57 »
Miksi siinä LH2.4:ssa jokin tietty tehoraja olisi?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #257 : 26.03.2015, 00:47:11 »
Miksi siinä LH2.4:ssa jokin tietty tehoraja olisi?

On siinä, kuten kaikissa muissakin.  Joku asia jossain tulee rajaansa.

Esim. suutinvakio #4 tulee rajaansa luvun 1000 kohdalla, jolloin jotain LH:n laskennassa sekoaa.

Tosin suutinvakion laskeminen noin pieneksi tarkoittaa reilusti yli 1300cc suuttimia viimeisten mittaustulosten jälkeen, mikä tarkoittaa karkeasti laskien +600hv tehojoa 80% aukiololla ja BSFC arvolla 0,65.
Tappiinsa puristettuna (90% aukiolo) se tarkoittaa 700hv tehoja, joten tuotanto-autoissa sitä ei koskaan tavata, mihin LH onkin tehty!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #258 : 26.03.2015, 01:35:12 »
Mihin asti tää lh riittää? Mulla ois tavoitteet +500hv, joten kannattanee hommata jo kunnollinen moottorinohjaus, vai löytyyko jostainpäin halukasta säätäjää? Suuttimiksi tulossa 1200 ev14.

LH+EZK on kunnollinen moottorinohjaus, sillä siinä on kaikki ne asiat mitä tuotanto-autossa vaaditaan.
After-market ruiskuista parhaat pääsevät jo melkein LH:n tasolle, megat yms. muut ovat kaukana siitä vielä.
Peruskoodissa on se hyvä puoli, ettei kaikkea tarvitse bensalla säätää, vaan karttojen, skaalausten yms. muiden pikku-juttujen säätäminen riittää. Koska jo pääpolttoainekorjauskartan hyvässä ja huolellisessa säätämisessä on tarpeeksi työsarkaa.

Toki homman voi jättää retuperälle ja antaa adaptiivisuuden hoitaa loput. Tulos on kelvollinen ja kaukana hyvästä!

Wiinäen miehet säätävät sitten lämpötilaan liittyviä karttoja ihan eri intensiteetillä.

Tämän voin sanoa nyt kohtuullisesta kokemuksesta LH+EZK kombon kanssa.  :buck2: :idiot2:

Tosin minulla säätöperiaatteena on tulos tai ulos!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #259 : 26.03.2015, 15:45:09 »
LH+EZK on kunnollinen moottorinohjaus, sillä siinä on kaikki ne asiat mitä tuotanto-autossa vaaditaan.
After-market ruiskuista parhaat pääsevät jo melkein LH:n tasolle, megat yms. muut ovat kaukana siitä vielä.

Montako aftermarket-ruiskua olet testannut? Väitätkö että se jeesuksenaikainen LH-jet on parempi kuin MoTec,DTA,Pectel,Haltech, Autronic, GEMS vain muutamia mainitakseni?

Minä väitän että jopa Megasquirt 3:ssa on enemmän tarkkuutta ja säädettävyyttä kuin siinä tuontantoauton tuotantomoottoriin tarkoitetussa, nuorimmillaankin parikymmentävuotta vanhassa LH:ssa. Nyt eletään 2010-lukua ja kannattaa miettiä välillä myös nykyaikaisia ratkaisuja moottorinohjaukseen.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #260 : 26.03.2015, 16:27:03 »
Montako aftermarket-ruiskua olet testannut? Väitätkö että se jeesuksenaikainen LH-jet on parempi kuin MoTec,DTA,Pectel,Haltech, Autronic, GEMS vain muutamia mainitakseni?

Minä väitän että jopa Megasquirt 3:ssa on enemmän tarkkuutta ja säädettävyyttä kuin siinä tuontantoauton tuotantomoottoriin tarkoitetussa, nuorimmillaankin parikymmentävuotta vanhassa LH:ssa. Nyt eletään 2010-lukua ja kannattaa miettiä välillä myös nykyaikaisia ratkaisuja moottorinohjaukseen.

Hiukan alkaa kyllä jo yli mennä tuo isien-aikasen LH-jetin kehuminen. Onko tämä sitten sitä perinteistä suomalaisen "vastustuspuolueen" tpoimintaa, jossa kaikelle uudelle yritetään lyyvä kapuloita rattaisiin, ette kaikki pysys niinku "ennenvanhaan". Jos tätä keskustelua ois käyty se n.30 vuotta sitten nii mikan ois varmaan se osapuoli, joka henkeen ja vereen vaanottas kaasuttimien puolesta :)
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #261 : 26.03.2015, 16:35:14 »
Montako aftermarket-ruiskua olet testannut? Väitätkö että se jeesuksenaikainen LH-jet on parempi kuin MoTec,DTA,Pectel,Haltech, Autronic, GEMS vain muutamia mainitakseni?

DTA, Tatec, AEM ja megaa on käpistelty. Noista kaikkein fiksuimmalle vaikuttaa AEM.

Kysyn tämän toisinpäin, oletko tutustunut LH:n sielun elämään enemmän?

Minä väitän että jopa Megasquirt 3:ssa on enemmän tarkkuutta ja säädettävyyttä kuin siinä tuontantoauton tuotantomoottoriin tarkoitetussa, nuorimmillaankin parikymmentävuotta vanhassa LH:ssa. Nyt eletään 2010-lukua ja kannattaa miettiä välillä myös nykyaikaisia ratkaisuja moottorinohjaukseen.

Niin, paljon vettä virrannut kymessä LH:n esittelyn jälkeen mutta moottorinohjauksen perustehtävät eivät ole muuttuneet mihinkään noista päivistä ja ne perustehtävät LH hoitaa hienosti.

Muistin hinta on tippunut pirusti noista ajoista, jolloin sovelluskehittimillä tehdyt softat ovat vallanneet alaa ja paskakoodin määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti. Tämän näki aikoinaan jo V70:n moottorinohjauskoodissa ja muissakin katiskoissa.

Ja mainitakseni, kaikki asiat ovat LH:ssa säädettäviä. Skaalaukset, kartat, asteikot yms. ja ihan perussäätäjien toimestakin.
Ainoat ei säädettävät asiat ovat karttojen koko, tyyliin 16*16, 1*7 jne. mutta eivät ne säädy kyllä muissakaan.

Mutta montas säädettävää ruiskua saa alle parin sadan euron? LH:n saa muutamalla kympillä.   :pomo:

Jos tätä keskustelua ois käyty se n.30 vuotta sitten nii mikan ois varmaan se osapuoli, joka henkeen ja vereen vaanottas kaasuttimien puolesta :)

Kaasareita en ole kannattanut koskaan sähköruiskun keksimisen jälkeen, enkä kannata missään oloissa.  :nuhtelu

Se voi olla käyttökelpoinen moottorisahassa hintansa puolesta, ei muutoin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #262 : 26.03.2015, 16:57:40 »
Syynsä siihen ohjainlaitteiden kehitykseen kuitenkin on. Sekventiaalinen ruiskutus, suorasytytys, ahtopaineenohjaus (Okei, LH:ssa on sähköinen ahtopaineenohjaus TCU-purkilla 16v turboissa...), luistonesto, muuttuva venttilinajoitus, näin äkkiä muutamia asioita mainitakseni. Puhumattakaan jo ihan puhtaasti paremmasta laskentatehosta ja sitä kautta myös tarkemmasta toiminnasta.

Mutta nyt mennään jo rankasti OT:n puolelle. Pitäis varmaan tehdä höpinäpuolelle ketju missä saa rauhassa vääntää LH vs. muut ohjaukset... :2funny:
« Viimeksi muokattu: 26.03.2015, 17:00:22 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #263 : 26.03.2015, 17:04:27 »
Teidän kaikkien iloksi ja/tai vihaksi olis tarkoitus kasata semmoinen paketti jolla saadaan selville mihin siitä LH:sta on ja mihin ei. Saadaan sitten mustaa valkoiselle.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #264 : 26.03.2015, 17:05:57 »
Teidän kaikkien iloksi ja/tai vihaksi olis tarkoitus kasata semmoinen paketti jolla saadaan selville mihin siitä LH:sta on ja mihin ei. Saadaan sitten mustaa valkoiselle.
Ilman mtn vittuilua kenellekään, onko mikanin säätämä?
No kun halvalla sai.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #265 : 26.03.2015, 17:14:05 »
Lopullisesta tuotteesta paha sanoa vielä mitään, mutta mahdollisimman paljon pyritään tekemään säätöä itse. Toki varmasti ongelmatilanteissa ja muutenkin tulee otettua Mikaan yhteyttä.

EDIT: Sen verran fuskua, että vakiojakajaa ei käytetä tilaongelmien takia.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2015, 17:21:09 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • Jee jee
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #266 : 26.03.2015, 17:20:50 »
löytyyko jostainpäin halukasta säätäjää?
Mä näkisin että tossa on LH+EZK ongelma. Ruisku varmaan taipuu melko pitkälle, mutta ei ole säätäjiä ja jos/kun sen sielunelämän opettelu ei kiinnosta niin ei se vaan ole fiksu vaihtoehto. On vaan helpompaa hankkia joku aftermarketti ruisku, asentaa se ja tuutata säädettäväksi johonkin. Sitten vaan vetää menemään.
!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #267 : 26.03.2015, 17:46:48 »
LH:n ja aftermarket-viriruiskujen vertailu on hieman hassua. Koska ne ovar alunperin tarkoitettu ihan eri asiaan. LH:n idea oli aikoinaan olla sarjatuotantoautojen vakiomoottorinohjaus. Nämä aftermarket-ruiskut ovat alunperinkin tarkoitettu virittämiseen ja säätämiseen.

LH on myös varsin onnistuneesti ollut virittämisen ja säätämisen kohteena. Niin meillä kuin maailmalla. Tässä topicissa on kait idena keskustella juuri tästä.

Mutta on vähän hassua kinastella siitä, onko LH parempi tai huonompi kuin joku aftermarket-ruisku. Kun kyse on eri asiasta. Ja joka tapauksessa ko. kinastelu voidaan tehdä jossain muualla kuin tässä. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #268 : 26.03.2015, 18:01:25 »
Mä näkisin että tossa on LH+EZK ongelma. Ruisku varmaan taipuu melko pitkälle, mutta ei ole säätäjiä ja jos/kun sen sielunelämän opettelu ei kiinnosta niin ei se vaan ole fiksu vaihtoehto. On vaan helpompaa hankkia joku aftermarketti ruisku, asentaa se ja tuutata säädettäväksi johonkin. Sitten vaan vetää menemään.

Perussäätäjän ei tarvitse säätää ihan kaikkea, kuten muissa aftermarket ruiskuissa pitää, sillä vakio LH:ssa ne asiat on jo säädetty valmiiksi.
Pääkorjauskartta, IMMun linearisointikäyrä, suutinvakio #4, fuel-cut ja jos haluaa, niin lambda-korjauksen kuorma/rpm theshold.
EZK:ssa vain syttykartta ja siinä on säädöt, joita bensalla tarvitsee kajota ja se on siinä!
Joten mistäään rakettitieteestä ei todellakaan ole kysymys, joten pelkän peruskoulun käynyt lukutaidon omaava pääsee oikein hyviin tuloksiin. Lopun ollessa vain työtä.

Sanotaan näin, että nykyisillä työkaluilla LH on jo säädetty, ennenkuin se aftermarket-ruisku on edes asennettu!  :pomo:

Sanotaan näin, että LH:n kanssa sinuiksi pääseminen on pirun helppoa, koska taustatyöt on tehty jo Jaybeezen, Beebeen, IPdownin ja minun puolestani, joten pöytä on katettu. 
s’il vous plaît!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #269 : 26.03.2015, 18:45:30 »
Tajuaako / oppiiko LH24 todellakin kasvatetun paineen closed loopissa (tän uskon ja ymmärrän) ja tämän lisäksi kykenee siirtämään tämän opitun myös open loop karttoihin :o En kyllä tätä heti niele :-\

LTFT (long term fuel trim) hoitaa tuon nostetun paineen aiheuttaman virtausmuutoksen ja korjaa polttoaineensyötön perusarvon paikalleen. Koska LTFT-korjaus on ns. globaali korjaus-arvo, joka vaikuttaa ihan kaikkeen startista alkaen.

LH ajaa lambdaa closed-loop tilassa täsmälleen siihen arvoon mihin se on määrätty (32768) vaikka pääkorjauskartassa olisi arvo 255. Lambda-arvon keskipistettä ei paljoa pysty muuttamaan koska vakio kapeakaista ei salli kovin suurta muutosta siinä. En ole vain perehtynyt (vielä) kuinka paljon sitä pystyy ruuvaamaan sivuun, ennenkuin ongelmat alkavat.
Uusimmissa 9xx-bineissä sopeutumista laihalle on rajoitettu aika paljon vanhempiin verrattuna.

Open-loop tilassa mennään sitten kartan arvoilla korjauksin maustettuna ja sekin riippuu täsmälleen siitä, miten on säätänyt kiihdytysrikastuskarttoja (4kpl).
Ja jos lambda-anturi vaikka rikkoutuu tms. on poissa pelistä mennään viimeisillä sopeutumilla ja kartalla.

Täyteen opel-loop tilaan pääsee ainoastaan tallaamalla kaasua lattiaan reilusti, muutoin ajellaan semisti closed loop tilassa.
Eli vasta yli 30% kaasun avautuman muutoksilla päästään täyteen open-loop tilaan. LH kyttää nimenomaisesti muutosta, eikä ns. absoluuttiarvoa. Toki absoluuttinen arvokin open-loop tilalle löytyy sekä RPM-tiedolle ja sitten kuormalle rpm/funktiona.

Sieltä löytyy ihan tälläinen karttakin säätämistä varten.



Mutta näiden käpistelylle ei ole mitään välttämätöntä tarvetta, ellei itseä satu huvittamaan säätäminen niin paljon, kuin esim. minua.

Ja jos hifistellä haluaa, sitä säädettävää onkin sitten niin paljon, että siitä saa tekemistä vuodeksi tai pariksi.
Olen tyytynyt itse vain hitusen yli tuhannen tavun säätämiseen, kun perusjutussa selviää vajaalla 600:n tavun muutoksilla (IMMu ja pääpolttoainekorjaus vievät 512 tavua).

Peruskoodi on täysin sama automaateissa ja manuaaleissa. LH:n pinnin 29 maadoittaminen kertoo LH:lle sen olevan automaatti, jolloin esimerkiksi tyhjäkäynti ryhtyy toimimaan aivan eritavalla kuin manuaalissa.

Vaparin ja turbon erot ovatkin sitten ainakin kartoissa melkoisesti erilaisia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy