Autodiagnoosi  Carcom Oy

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Eki940

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #285 : 28.03.2015, 20:26:07 »
jep
« Viimeksi muokattu: 04.01.2022, 22:33:26 kirjoittanut Eki940 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #286 : 28.03.2015, 20:46:05 »
Onko tuolle suutinvakio #4 arvolle jotain karkeita arvoja mistä lähteä säätämään? Jostain postista luin pari arvoa mutta hukkasin ne jonnekin. Tämä löytyi aikaisemmista posteista.

n. 600cc/min suuttimet tarkoittavat 1500 nurkilla olevaa vakiota 4.

Miten sitten esim 440cc tai 630cc säätö pitäisi aloittaa, jotta pääsee suunnilleen johonkin sopivaan lähtöpisteeseen? Vakiohan on se 2443. Ja bensalla mennään, ainakin toistaiseksi  :)

Todellinen virtaamahan tässä on se määräävä seikka ja siksi en ole tehnyt mitään varsinaista taulukkoa aiheesta. Ilmoitettu ja mitattu virtaama ovat joskus yllättävänkin erisuuria.

440cc suuttimilla sopiva arvo on 2000 kantturoissa.

Tuonkin paikoilleen hierominen on aikas helppoa kun hommasta pääsee jyvälle.

Ja mitä tarkemmin vakion hieroo paikalleen, sitä paremmin vehkeet toimivat ja sitä mukavampi sitä on säätää, kun nopea tai pitkän ajan lambda-korjaus ei ole sotkemassa asiaa.

Tosin se nopea lambda-korjaus pitää kytkeä pois päältä jos hommasta haluaa helpompaa.
Sen lambda-korjauksen voi jättää myös päälle, jolloin lambdan käytöksestä (laajakaistalla) näkee kummalla puolella solu on sopituksen suhteen. Pitkän ajan lambda-sopeutumaa ei LH:sta pysty kadottamaan, mutta sen voi resetoida jokaisen startin yhteydessä (LH:n ominaisuus itsessään). Sillä LH:n sopituksen pohjakin on tuossa LTFT jutussa ja se on upotettu koodiin niin syvälle, että koko koodi pitäisi kirjoittaa uusiksi jos sen haluaa sieltä hävittää.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #287 : 31.03.2015, 18:03:43 »

Lambda-perustaisessa seossäädössä ei absoluuttisella arvolla ole kauheasti merkitystä, koska anturi toimii lähinnä kuin katkaisija. Signaalitason rikas vai laiha  vaihtelusta sitten lasketaan seossuhde.

Itseasiassa tänään eräs LH:n säätäjä soitti ja keskustelimme juuri tästä aiheesta!   :)

Otolle tämä voi olla jo tuttua, mutta puhe oli SAEn Peter Maloneyn mielenkiintoisesta uudesta (2014) floparilla toteutettavasta mallista, johon voipi tutustua, jos ketä kiinnostaa, alla olevassa linkissä:
http://se.mathworks.com/company/newsletters/articles/developing-a-period-based-air-fuel-ratio-controller-using-a-low-cost-switching-sensor.html

Ajatus on tietenkin pyrkiä yksinkertaisempaan ja suoraviivaisempaan ratkaisuun perinteisen pid kontrollin tyylisen sijasta. 

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #288 : 31.03.2015, 19:15:33 »
Ajatus on tietenkin pyrkiä yksinkertaisempaan ja suoraviivaisempaan ratkaisuun perinteisen pid kontrollin tyylisen sijasta.

Ja juurikin tuolla idealla olen oman LH:n säätänyt, kun nuo pulssinleveys asiat ja aikaan liittyvät jutut ovat peruskauraa meikäläiselle.
Siksipä skoopilla olenkin sitä lambdaa mittaillut, se kun on mitä oivallisin aika/jännite-mittari.  :juhau:

Tosin tuossakin se pirskatin PID-säädin tekee temppuja, joten tavan säätäjälle suosittelen äärimmäisen lämpimästi sitä laajakaista-lambdaa!  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaimaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #289 : 17.04.2015, 18:58:55 »
Pienenä lisäyksenä topikkiin, vaikka en asiasta mitään tiedäkkään. Jos vaihdatte hienoja toimivia alkuperäisiä (n.300cc/min) suuttimia uusiin suurempituottoisiin hipohipo-suuttimiin, niin katsokaan että ne suuttimet ovat käypäset laitteeseen. Suosittelen kiinnittämään paljon huomioita sumun leveyteen sekä tutustumalla kunnolla siihen, mitä suutinta olette ajattelemassa laittaa kyseiseen kulkineeseen. Omassa autossa on ollut 2 eri sarjaa hieman suurempia suuttimia, ja auto käyttää aivan eri tavalla suutinsarjojen kesken. Ensimmäinen sarja oli matalaohmiset bolt-on suuttimet, helppo asentaa, suutinvakio löytyi nopeasti ja vehkeet rokkasi hyvin. Mutta minimi aukioloaika tulikin vastaan, samoin sumun leveys. Uusilla korkea ohmisilla suuttimilla (noin suurin piirtein samaa kokoa) kaasuvaste herkityi huomattavasti, veto on paljon raikkaampaa sekä seokset paljon tarkempia.

Ihan vinkkinä yleisestikkin, ettei kaikkien tarvitse hakata päätä seinään samalla tavalla  :2funny:
-88 240 GL

Mansestin Madaltajat #1 / Kouvolan Korottajien alajaos

Poissa Jube

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • F.T.W
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #290 : 19.04.2015, 18:57:34 »
En viiti aloittaa uutta topicia, joten kysyn tässä.

940 B230FK -96 ja ecun viimeset numerot on 539. Toinen numero on 965. Kumpi noista on se numero jolla lastua hankitaan?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #291 : 20.04.2015, 15:59:31 »
Se numerosarja, joka on muotoa

0 280 000 XYZ; {X,Y,Z € R}
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #292 : 21.04.2015, 20:17:50 »
Nyt tuli vasta huomattua tää threadi, ehkä kun toi LH ei itseä juuri kosketa.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että vakio LH on ominaisuuksiltaan järkevän hintaisia aftermarket ruiskuja edellä perus mootturinohjauksena, ihan valovuosia.

Käsittääkseni tästä keskustelusta niin se ainoa missä noi aftermarket ruiskut on edellä on sitten se säädettävyys. Säädettävyydellä tarkoitan sitä kun ajetaan 1600-2200cc suuttimilla ja päivän dynotuksella pitää peruskartat ja muutokset saada testattua. Siihen tuo ei ole järkevä vaihtoehto.

Minulle on aikanaan opetettu että se on ihan sama vaikka ämpäristä kaataa bensaa ni kunhan on tarpeeksi kipinätehoa niin moottori toimii. Periaatteessahan se noin turbomoottorissa ei katuautossa onkin. Taloudellisuus ja osakaasuajo kun nyt ei juuri kilpuriin millään muotoa vaikuta. Perus kaasareillakin saadaan hirmu hyviä tuloksia läppä auki kilpureissa, kunhan ahtojen nousun laihennus rampin ongelmista selviää ja on sitä kipinätehoa sytyttämään se hetkellinen paksukin seos.

Kuitenkin kaikille jotka päivittäistä käyttöajoa aikoo autolla ajaa on LH oikeasti hirvittävän kehittynyt ohjainlaite. Säätämisessä nyt näyttää vieläkin olevan joitain aukkoja, mutta melko varmasti kokonaisuutena toimivamman käyttöauton tuolla saa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #293 : 22.04.2015, 01:47:55 »
Siitä olen täysin samaa mieltä, että vakio LH on ominaisuuksiltaan järkevän hintaisia aftermarket ruiskuja edellä perus mootturinohjauksena, ihan valovuosia.

Käsittääkseni tästä keskustelusta niin se ainoa missä noi aftermarket ruiskut on edellä on sitten se säädettävyys. Säädettävyydellä tarkoitan sitä kun ajetaan 1600-2200cc suuttimilla ja päivän dynotuksella pitää peruskartat ja muutokset saada testattua. Siihen tuo ei ole järkevä vaihtoehto.

Säädettävyys on ollut aikaisemmin LH:n akileen kantapää, sillä tunerpro:n XDF-tiedostot ovat olleet äärimmäisen epävalmiita mutta tilanteeseen tulee jonkinlainen korjaus, kunhan saan sen käännettyä suomeksi ja poistettua "tarpeettomat/vaaralliset" kartat.

2100cc ruiskut ovat sellaiseen teholuokkaan, ettei LH:lla kannata sitä tavoitella (+1000hv).

Minulle on aikanaan opetettu että se on ihan sama vaikka ämpäristä kaataa bensaa ni kunhan on tarpeeksi kipinätehoa niin moottori toimii. Periaatteessahan se noin turbomoottorissa ei katuautossa onkin. Taloudellisuus ja osakaasuajo kun nyt ei juuri kilpuriin millään muotoa vaikuta. Perus kaasareillakin saadaan hirmu hyviä tuloksia läppä auki kilpureissa, kunhan ahtojen nousun laihennus rampin ongelmista selviää ja on sitä kipinätehoa sytyttämään se hetkellinen paksukin seos.

Tässä kohden LH alkaa rullata kaikkien +4 kiihdytyskarttansa avulla aikas kovaa!
Niitä ei tarvitse säätää lainkaan jos suutinvakio #4 on oikein, ei edes wiinalla ja bensalla ne ovat suoraan oikein.
Tasakaasulla ajettaessa LH pesee kaasarit 9-0 säädettävyytensä ja tuloksensa osalta!
PID-säätimen säädöt ratkaisevat lopputuloksen ja tätä voi hieroa maailman tappiin asti kaikilta osin, vaikka se on vain 3*5*5*16 kartta-härdelli.


Kuitenkin kaikille jotka päivittäistä käyttöajoa aikoo autolla ajaa on LH oikeasti hirvittävän kehittynyt ohjainlaite. Säätämisessä nyt näyttää vieläkin olevan joitain aukkoja, mutta melko varmasti kokonaisuutena toimivamman käyttöauton tuolla saa.

Säätäminen kehittyy kokoajan, joten perus pikku-viri laitteissa LH puolustaa paikkaansa erittäin hyvin hintansa ja lopultakin säädettävyytensä vuoksi. +500hv hemmot voivat sitten suhteuttaa moottorin hinnan kaikkeen muuhun, sillä mopolla ei kannatta yrittää mahdottomia!½


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #294 : 27.04.2015, 22:09:02 »
Olen nyt pari päivää ihmetellyt tuon lh:n sielun elämää laajakaistan kanssa ja luin nämä 20 sivua läpi ja en kyllä ymmärrä yhtään miten sitä säädetään. Minusta se on melkoisen tyhmä viisas purkki, niin kauan kun se on immun alueella pyrkii 14,7:n ja sitten kun menään ulkopuolelle niin 10-11 on tavoite. Siihen ei vaikuta ahtopaine, ei viina bensan seassa, tuskin bensa paineen pienennys.

Mitä noilla kartoilla sitten tehdään, mitä täällä neuvotaan muuttamaan?

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #295 : 28.04.2015, 18:14:36 »
On se hyvä sopeutumaan tuolla omalla logiikallaan, 50/50 suhde 98/re 85 ja yli 1,2 ahtoa eikä vieläkään laihoille...  ::)

Kartoille pääsee ottamalla lambdan piuhan irti.. mutta silloin menetetään sopeutuminen eri polttoaineille. Eli tuosta tulee huonoa kaasutinta vastaava laite. Onko siihen mahdollisesti saatavissa sellaista toimintaa, että lanbda säätö toimisi n. 20 %kuormaan asti ja sitten se vielä sopeuttaisi itsensä polttoaineen ja kartan suhteen loppuosuudelle? Tietysti siihen pitäisi myös saada kuorman tunnistus koko toiminta alueelle..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #296 : 02.05.2015, 18:27:39 »
Olen nyt pari päivää ihmetellyt tuon lh:n sielun elämää laajakaistan kanssa ja luin nämä 20 sivua läpi ja en kyllä ymmärrä yhtään miten sitä säädetään. Minusta se on melkoisen tyhmä viisas purkki, niin kauan kun se on immun alueella pyrkii 14,7:n ja sitten kun menään ulkopuolelle niin 10-11 on tavoite. Siihen ei vaikuta ahtopaine, ei viina bensan seassa, tuskin bensa paineen pienennys.

Mitä noilla kartoilla sitten tehdään, mitä täällä neuvotaan muuttamaan?

Live-säätämiseen vaaditaan emulaattori (moates Ostric 2) ja ohjelmaksi tunerpro tai karut kaverit tekevät sen jopa hexaeditorilla. Laitteisto esitety aikaisemmin tässä topicissa.

Pääkorjauskartalla säädetään polttoaineen määrä kuorman ja kierrosluvun funktiona sellaiseksi kuin on tarpeen/haluttua.
Jos säätäminen kiinnostaa, niin lueskelisin megamanuaali lävitse, jotta hommasta olisi edes kevyesti hajulla.

On se hyvä sopeutumaan tuolla omalla logiikallaan, 50/50 suhde 98/re 85 ja yli 1,2 ahtoa eikä vieläkään laihoille...  ::)

Kartoille pääsee ottamalla lambdan piuhan irti.. mutta silloin menetetään sopeutuminen eri polttoaineille. Eli tuosta tulee huonoa kaasutinta vastaava laite. Onko siihen mahdollisesti saatavissa sellaista toimintaa, että lanbda säätö toimisi n. 20 %kuormaan asti ja sitten se vielä sopeuttaisi itsensä polttoaineen ja kartan suhteen loppuosuudelle? Tietysti siihen pitäisi myös saada kuorman tunnistus koko toiminta alueelle..

Lambda sopeutuma on +/-50% binääristä riippuen, laihasta sopeutuma voi olla pienempikin muutamissa bineissä.

Lambdaa LH:ssa  voi säätää kuorman/kierrosten funktiona, eli X kuorman yläpuolella kierroksilla Y mennään kartoilla puhtaasti. Tai sille voi antaa kierrosluvun, jonka jälkeen sitä ei käytetä tai sitten sille voi antaa myös absoluuttisen kuormatiedon, jonka jälkeen mennään puhtaasti kartoilla.
Paitsi ettei pitkää lambda-sopeutumaa ei pysty kadottamaan sieltä koskaan vaikkakin sen voi resetoida jokaisen startin yhteydessä.

Eli lambdaa voi säätää nopeasti laskien 18 parametrillä, joista osa on raja-arvoja, ajastimia ja karttojakin on ainakin neljä kappaletta.

Kyllä, kuorman tunnistus (IMMu) pitää riittää koko moottorin toimintalaueelle, että säätämisessä olisi mitään älyä.

Itselläni lambda palaa closed-loop tilaan aina sinne ~180km/h nopeuteen asti, eli sen arvo on 171 (0-255) ja kuormatiedossa pääsen jonnekkin 240 nurkkaan, eli hitunen olisi reserviä vielä puristettavissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaksnelikantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #297 : 13.05.2015, 01:03:20 »
Tarvitseeko LH johonkin nopeustietoa? Itsellä mittarissa semmoista vikaa että välillä toimii ja välillä ei, pomppii siis edes takaisin ja aina toimiessaan auto lähtee vetämään paremmin ja kun mittari menee nollaan vauhtikin hidastuu.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #298 : 13.05.2015, 10:18:17 »
Tarvitsee. Ilman nopeustietoa Lh on kokoajan ns. mittaa päästöt -tilassa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #299 : 13.05.2015, 12:39:10 »
Siitä tulee vikakoodi, jos nopeustieto mittarilta puuttuu (3-1-1). Se, että mittaristo ei toimi, ei vielä välttämättä merkitse nopeustiedon puuttumista.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2015, 12:48:14 kirjoittanut Orlov »

 

KL-varaosat  Race.fi