Kulkukoira  Proturbo

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426921 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #555 : 01.04.2016, 16:20:06 »
Joten suuttimet ja LH eivät ihan ensimmäisenä tehoa rajoita, vaan 012 IMMu, joka pohjaa....
Eiks toi ole "helppo" kiertää: pannaan y-putkella kaksi -012 IMMua rinnakkain ja mitataan vain toista + kartan skaalaus.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #556 : 01.04.2016, 18:47:16 »
Eiks toi ole "helppo" kiertää: pannaan y-putkella kaksi -012 IMMua rinnakkain ja mitataan vain toista + kartan skaalaus.
Vai sopivasti mitoitettu ohituskanava IMMun rinnalle?

Eikös possussa (porsche) ole ollut älhoolla V8?

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #557 : 01.04.2016, 20:58:03 »
EV14 ovat riittävän nopeita ainakin 1100cc kokoon asti.

Tietääkseni 2 suutinpankki on kokoajan mukana, mutta sen rautaa ei ole tinattu LH:n kiinni.

Mutta uudet +800cc sumut saa ~200,- investoinnilla, joten vanhojen ja epämääräisen kuntoisten kanssa ei kannata pelleillä.

http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/187

Kokemuksesta voin sanoa että 720cc ev14 ja ei mitään ongelmaa tyhjäkäynnillä tai vajaakuormilla :) Väläytän tässä sen verran että näillä näkymin omaan kattilaan tulee seuraavaksi likemmäs 1000cc sumut ja nekin tulee olemaan ev14 ;)
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 21:06:09 kirjoittanut Jara_ »
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #558 : 01.04.2016, 21:13:26 »
Vai sopivasti mitoitettu ohituskanava IMMun rinnalle?

Eikös possussa (porsche) ole ollut älhoolla V8?

Tai siis 004 IMMu messiin ja virallinen mittausalue riittää yli tuhanteen ilmakiloon tunnissa. Lienen riittää sinne 1500kg nurkkaan.

Possun 928 mallissa on LH2.3 ja EZK (en muista mallia) ja kyseessä on 5,4L vinkkeli-kasi.

Edit:
1100kg ilmaa tunnissa on 12 AFR lukemalla bensiiniä sellaiset 120L/h (liki 2L minuutissa), joten miettikää miten paljon silloin pitäisi olla papua, että suuttimet olisivat 2000cc/min luokassa 80% aukiololla.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 21:21:38 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #559 : 01.04.2016, 22:32:28 »
No mitäpäs jos olis vaikka maailman paras FK-moottori, ja siihen kylkeen lykkäis tollasen Porssen mittarin? Onkos siinä jotain haittapuolia?

Lähinnä suuruuden takia? Jos moottori siis ei tarvis mittauskyvyltään niin suurta mittaria? Meneekö esim. epätarkaks pienillä ilmamäärillä?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #560 : 01.04.2016, 22:44:21 »
No mitäpäs jos olis vaikka maailman paras FK-moottori, ja siihen kylkeen lykkäis tollasen Porssen mittarin? Onkos siinä jotain haittapuolia?

On

Lainaus
Lähinnä suuruuden takia

Koska

Lainaus
Menee epätarkaks pienillä ilmamäärillä

Noin niinkuin lyhykäisyydessään :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #561 : 02.04.2016, 17:19:04 »
Oikeastaan 4" IMMu ei mene epätarkaksi pienilläkään virtaamilla, sillä sen mittausalue alkaa 15kg/h, kuten 016 IMMullakin.

Ns. ainoa epätarkka asia on LH:n 8 bittinen AD-muunnin, jonka yhden bitin välinen erotus on 14mV verran. Joten eipä siitäkään tule hikeä, lopultakaan.

Ainoastaan 004 IMMun linearisointi-kippura on minulle arvoitus, sillä en ole sitä koskaan kyylännyt.
Varmaan joskus pitäisi kurkkia possun biniä....

Ainoa 004 IMMun kanssa ehdottomasti muistettava asia on sen erikainen pinnijärjestys IMMun liittimessä. Jos tuota ei muista kytkiessään, niin valmistussavua alkaa pukkaamaan.

Ja puhuin ulkomuistista paskaa, sillä 004 IMMu mittaa virallisesti 15-950kg/h alueella ja käppyrät riittävät yli 1100kg/h asti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #562 : 14.04.2016, 10:40:40 »
Mäpäs laitan nämä tähän, kun koen, että tämä saattaa joitakin auttaa ::)

Vakio-syttykartta toimii siis erittäin hyvin äärimmäisen pienillä muokkauksilla. Toisin sanoen sitä voi käyttää vakioahtimella 0,8 baarin paineilla ja wiinalla, kera isompien suuttimien, polttoainekartan huolellisesti säätäen.

Tuosta lievästi muokatulla vakio-sytkästä sen verran, että sillä pystyy ajamaan ropinoitta kaikissa ajamissani tilanteissa 0,8 ahdoilla riittävillä suuttimilla ja säädetyllä kartalla.


Numeroina testaamani muokattu vakio-kartta on tälläinen (kierrostiedon alkaessa 1320 rpm kohdalta, kuorman noustessa alhaalta ylös ja kierrostiedon vasemmalta oikealle):


1320    1600   1800  2040   2360     2880   3520    3960     4520   5160    6080     6680

12.00   14.25   12.00   14.25   15.00   18.00   20.25   22.13   25.13   26.25   27.38   27.75
14.63   17.63   15.38   16.88   18.00   20.25   22.88   24.00   26.25   27.00   28.13   28.88
16.50   21.00   21.00   22.50   22.88   26.25   28.13   28.50   29.25   28.50   29.25   29.63
18.00   23.25   25.13   26.25   25.88   29.25   34.13   34.13   34.13   35.25   35.25   33.75
25.13   27.00   30.00   30.00   32.25   37.13   38.25   38.25   38.25   38.25   38.25   38.25
35.25   35.25   37.13   38.25   39.00   39.00   39.00   39.00   40.13   41.25   41.25   42.00
33.00   34.13   36.00   36.38   37.13   37.13   37.13   37.13   38.25   40.13   40.13   42.00
23.25   25.13   25.13   28.13   28.13   30.00   30.00   30.00   30.00   32.25   34.13   36.00


Kannattaa sitten kokeilla myös torque-adjusterin vaikutusta asiaan.....   ;)


Edit: Lisätty alkuperäinen EZK:n kierrolukutieto (binistä pöllittynä).

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #563 : 08.05.2016, 14:27:07 »
Tässäpä vähän apuja sinulle.   :hg:
Tai kaikille säätäjille ylipäätään.

Tässä ns. virtuaalinen kartta, josta säätäminen on helppoa aloittaa 012 IMMulla. Eli olen rakennellut tämä ihan omissa päissäni, eikä se ole kopio mistään olevasta kartasta, joten tekijänoikeudet ovat minulla ja voin vapaasti luovuttaa tämän kaikille käytettäväksi.

Tämä luetaan siten, että vasemmalta oikealle nousevat kierrokset ja sopii suoraan LH:n vakio RPM asteikolle.
Kuorma nousee alhaalta ylöspäin.
Tämän voi Ctrl+C ja Ctrl+V menetelmällä lätkäistä suoraan pääkorjauskarttaan ja aloittaa säätämisen.

Tämä saattaa kyllä edellyttää sitä, että tunerpron asetuksissa on laitettu reverse rows /columns päälle.
Kuormassa isompi luku tarkoittaa isompaa kuormaa, eli vakiossa se loppuu lukuun 128.

Koodia: [Valitse]
0 134 145 155 176 186 196 203 221 235 242 243 243 242 241 242
0 134 144 154 169 181 190 194 213 226 236 237 236 236 235 233
0 133 139 148 162 177 183 188 203 213 223 228 231 230 227 224
0 131 137 143 153 169 175 178 191 203 215 221 223 221 222 219
0 127 135 140 149 159 167 170 181 192 207 210 214 213 214 214
101 118 128 132 136 149 154 160 170 181 193 197 200 206 207 206
96 112 119 125 130 136 142 147 162 170 181 185 189 193 195 194
93 100 103 105 110 123 126 135 143 151 163 168 169 175 178 180
86 94 94 96 102 109 111 113 116 126 132 141 145 158 166 168
71 81 83 83 86 91 92 98 100 109 112 117 122 136 146 151
49 61 61 63 67 68 72 72 76 79 78 81 87 103 119 128
45 48 54 55 58 60 60 62 65 66 65 65 66 69 96 107
42 45 49 51 52 53 53 54 53 54 56 54 55 59 81 92
46 45 45 46 45 45 45 45 47 50 53 53 55 56 71 78
44 45 45 46 45 45 45 45 45 48 49 50 50 54 69 72



Minkäs takia tuossa on 15 riviä Y akselilla? ???

Mitä nuo käännekohdat ovat IMM linearisointi käppyrässä käytännössä?  Kannattaako suoraan ctrl+c ja ctrl+v kun immu on vaihdettu 012 ja jättää sellaiseksi? Jos muutan lukuja linearisointi käyrässä isommaksi niin luuleeko LH että ilmaa menee koneelle enemmän mitä oikeasti? Eli kuorma kasvaisi? :idiot2:

On tullut lueskeltua topikkia sen verran että riittäisi siis vakio 4:n, main fuel mapin, fuel cutin ja se immun kippuran säätö riippuen kokoonpanosta ja polttoaineesta mutta juolahti nuo tuosta immun kippurasta mieleen.

Paljon vähämmän järkevää kysyttävää näin alkuun kun ei ole vielä päässyt säätelemään..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #564 : 08.05.2016, 16:31:16 »
Minkäs takia tuossa on 15 riviä Y akselilla? ???

Moka, eli kopioi tuon kartan riveille 2-16 ja kopioi alimman rivin uudelleen alimmaksi riviksi.


Mitä nuo käännekohdat ovat IMM linearisointi käppyrässä käytännössä?  Kannattaako suoraan ctrl+c ja ctrl+v kun immu on vaihdettu 012 ja jättää sellaiseksi? Jos muutan lukuja linearisointi käyrässä isommaksi niin luuleeko LH että ilmaa menee koneelle enemmän mitä oikeasti? Eli kuorma kasvaisi? :idiot2:

On tullut lueskeltua topikkia sen verran että riittäisi siis vakio 4:n, main fuel mapin, fuel cutin ja se immun kippuran säätö riippuen kokoonpanosta ja polttoaineesta mutta juolahti nuo tuosta immun kippurasta mieleen.

Paljon vähämmän järkevää kysyttävää näin alkuun kun ei ole vielä päässyt säätelemään..

Ctrl C + V 012 immun käyrälle ja sitten taite kohtiin arvot LOw 81 ja High 153 ja se on siinä.

IMMun kippuran lukujen kasvattaminen lisää kuormaa (myös soppaa) polttoaineen laskennassa. Mitään omia kötöstyksiä ei kannata tehdä, ellei ole tarkkaan käryllä mitä tekee ja miksi.

Vakiota 3 kannattaa myös pienentää jos sumut ovat isot ja tyhjäkäynnillä ei meinaa sopitus rauhoittua (nätti stoikka). koska em. vakio säätää suutinten minimi aikaa.

Tyhjäkäynnin nurkissa kartassa tulisi olla 30-50 välillä ja korkeilla kuormilla 190-240 välillä. Jos näin ei tapahdu, on vakio 4 väärässä arvossa tai sitten kuorman skaala on pielessä, mitä voi sitten runkkia vakiolla 1. Vakioon 2 ei kajota koskaan.
Myös kuormatietorivit kannattaa skaalata uudelleen isolla ahtimella, jotta kartta ns. riittää koko alueelle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #565 : 08.05.2016, 22:20:25 »
Kiitoksia näistä :) Ei muuta kuin taas viikonlopun odottelua että pääsis alottamaan säätelyn >:(

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #566 : 08.05.2016, 23:20:44 »
Kannattaa myös kuormarivityksiä uudelleen skaalaillessa ottaa huomioon eri lastuversioiden hyvin erilainen käytös, eli aika tosikarkealla kartalla käy ylirikkaalla seoksella sevverta testaamassa että osuuko rivit lähellekään järkevää. Joillakin lastuversioilla vakio B230F pääsee riville 140, taas "B234FT" sopivan kokoisella 05-mitsulla 0.6bar ahdoilla pääsee jopa riville 96.  ::). Ja tätäkin tärkeämpi huomioitava seikka on se, että suutinvakion 4 muutos vaikuttaa myös kuormarivitykseen rajusti, tuo myöhemmin mainittu omavalmistemoottori pienillä 350cc suuttimilla pääsi kirkkaasti 148 riville ja pelkistään suutinvakio (no toki suuttimetkin) vaihtamalla jäätiin 96 riville. Ja meni kartta aivan aavistuksen verran poskelleen  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Vulvomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #567 : 12.05.2016, 20:39:26 »
Miten kannattaa toteuttaa jännitemittatin asennus harmaa-punaiseen johtoon?

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #568 : 15.05.2016, 18:02:49 »
Mitenkäs käy nakutustunnistukselle kun minulla tulee B200 alakerta, mutta lastu on 230 alakerralle?
Nakutustaajuus muuttuu kun männän halkaisija muuttuu. B200FT bini?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #569 : 15.05.2016, 19:47:08 »
Oisko niin että 200 on korkeampi nakutustaajuus kun pytty on pienempi. Eli voisi kuvitellla 230 softan puuttuvan peliin aikaisemmin. Lähellähän nuo silti ovat.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo