Carcom Oy  Ateho

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #570 : 15.05.2016, 20:23:49 »
http://www.phormula.com/KnockCalculator.aspx
Tuo laskin näytti:
89/B200 6,4 khz
96/B230 6,0 khz

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #571 : 16.05.2016, 00:38:08 »
http://www.phormula.com/KnockCalculator.aspx
Tuo laskin näytti:
89/B200 6,4 khz
96/B230 6,0 khz

Molemmat mahtuvat anturin toleransseihin 5-7Khz


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #572 : 04.06.2016, 23:50:50 »
Tuli tuossa ensimmäisen kerran kunnolla (yritettyä) säätää autoa.   8) 937 binillä B230ft:eetä täysin vakio kokoonpanossa. Jos ei muuta tullut opittua niin tuon binin kartta on ainakin helvetin paksu. Siinä sai aika urakalla pienentää arvoja täyskaasukiihytyksissä. Kiihdytykset +-4000 kiekkaan asti sain melkohyvin sädettyä oikeille afr:rille mutta siitä ylöspäin menee pirun paksulle vaikka solujen arvoja kuinka pienensi.  >:( Melkein tarttes kolmannen jampan kattomaan laajakaistaa ja kertomaan lukuja samalla kun itse katsoo mitä soluja luetaan ;D
Ei se auta tässä valtion palveluksessa kuin ootella ensi viikonloppua ja alkaa hoikentaa soppaa vielä lisää..

Onko tuossa jotain muuta mitä kannattaa ronkkia vakio kokoonpanolla? Ja olisiko jotain suuntaa antavaa vinkkiä millä starttaus pituutta saisi lyhennettyä?

Kuuluuko tuo bini aina muuten tallentaa (checksums) ennenkuin sallii emuloinnin? Ainakin sillä tänään vältyttiin vikakoodeilta.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #573 : 05.06.2016, 00:08:05 »
Yli 4000rpm voit ottaa vakiopadalla soluista semmosen 100 numeroa poies että sopissa on joku tolkku.

Kannattaa tallentaa, ja emulation-tilaa ei ole tarpeen käyttää, vaan aina kartan kulmasta save (juonikkaalla on yhtä riviä ylempänä XDF:n "puussa" sijaitseva taulukko aina auki niin se puu ei scrollaudu metikköön kun tallennat kartan) ja sitten upload ja kartat auki uudestaan. Voit myös tallentaa vain kartan biniin karttaikkunan save-napista ja uploadata binin, mutta seuraavassa startissa kilahtaa vikavalo tauluun. Huom: jotkut kartat, esim warmup enrichment, saattaa aiheuttaa koneen käydessä muokatessaan vituksmän-efektin, ei parane säikkyä. LH:n sulake irti ja 5-10min odottelu ja ehjä koodi ladattuna virrat takasin ja koneet tulille.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #574 : 05.06.2016, 14:40:18 »
Tuli tuossa ensimmäisen kerran kunnolla (yritettyä) säätää autoa.   8) 937 binillä B230ft:eetä täysin vakio kokoonpanossa. Jos ei muuta tullut opittua niin tuon binin kartta on ainakin helvetin paksu. Siinä sai aika urakalla pienentää arvoja täyskaasukiihytyksissä. Kiihdytykset +-4000 kiekkaan asti sain melkohyvin sädettyä oikeille afr:rille mutta siitä ylöspäin menee pirun paksulle vaikka solujen arvoja kuinka pienensi.  >:( Melkein tarttes kolmannen jampan kattomaan laajakaistaa ja kertomaan lukuja samalla kun itse katsoo mitä soluja luetaan ;D
Ei se auta tässä valtion palveluksessa kuin ootella ensi viikonloppua ja alkaa hoikentaa soppaa vielä lisää..

Onko tuossa jotain muuta mitä kannattaa ronkkia vakio kokoonpanolla? Ja olisiko jotain suuntaa antavaa vinkkiä millä starttaus pituutta saisi lyhennettyä?

Kuuluuko tuo bini aina muuten tallentaa (checksums) ennenkuin sallii emuloinnin? Ainakin sillä tänään vältyttiin vikakoodeilta.

Älä odota mitään muotoa kartalta etukäteen, vaan usko laajakaistaa ja säädä sen mukaan.
Orkkis binit ovat +4000rpm ääliömäisen paksulla, joten sopitusta pois reilulla kädellä.

Startin pituus riippuu sopituksesta ja binin versiosta.
Startti sopitusta ei ole tarpeen kajota bensalla lainkaan jos suutinvakio #4 on kohdillaan.
Pitkä startti yleensä viittaa hitusen paksuun soppaan, jota LH sitten vähentää pyörimisen myötä aikas nopeastikkin.

Juu, minäkään en käytä emulaatiotilaa, sillä ropailemalla tietyjä paikkoja käy nopsasti se hazardi, että LH menee tilttiin.

Tarkistussummalaskuri kohdilleen ja tallennat muutetun binin ja lataat sen jälkeen sen Ostrichiin. Vaikkapa koneen käydessäkin jos pysyt pelkässä pääkorjauskartan säätämisessä. Muita karttoja säädettäessä auto sammuksiin ja lataus vasta sitten.

LH:n tiltissä minulla ei ole riittänyt tunnin virrattomuuskaan, joten tilttejä kannattaa vältellä tienpäällä. Tosin tämä on ikävää lähinnä talvella -30C pakkasessa.....   :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #575 : 05.06.2016, 20:13:01 »
Kiitoksia molemmille vastauksista :) Jätetään se emulointi sitten pois jatkossa. Otetaan hoikemmalle hieman reilummin harppauksin tulevaisuudessa. Eilen säätäminen oli sellasta hierontaa tosiaan kun ei uskaltanut muutella solujen arvoja kuin hitusen kerrallaan..  ;D Tästä se lähtenee liikkeelle 8)

Poissa Vulvomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #576 : 19.06.2016, 01:35:56 »
016imm siirretty 3"putkeen jätetäänkö lastuun 016 linearisointikäyrä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #577 : 19.06.2016, 01:46:00 »
016imm siirretty 3"putkeen jätetäänkö lastuun 016 linearisointikäyrä?

:facepalm:

Et siis ole lukenut tätä ketjua tai omaa projektiani yhtään tai siis sisäistänyt sitä lainkaan!  :facepalm: :facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:

Kysymyksesi on sama, kuin onko mopo-auton ja 110 tonnin rekan renkaiden ilmanpaineet samat?
Tai miksi 10hv moottorilla ei saa 1000kg autossa samaa kiihtyvyyttä kuin 1000hv......

Jos muutat IMMun kokoa, lienen luonnollista, että se linearisointikäyräkin elää asian mukaan, sillä jännittävästi 012 ja 016 IMMuissa se on erilainen.....      :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jeska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #578 : 04.07.2016, 15:23:02 »
Moro tietääkö kukaan pystyykö lh:sta ohjelmoimaan ton sähkösen ahtopaineen säädön pois käytöstä. Kyseessä siis 960 b204ft.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #579 : 04.07.2016, 15:59:54 »
Moro tietääkö kukaan pystyykö lh:sta ohjelmoimaan ton sähkösen ahtopaineen säädön pois käytöstä. Kyseessä siis 960 b204ft.

Ahtopaineen säätö on erillisessä TCU-boksissa, jota ei muiden moottoreiden kanssa ole ollenkaan. Eli ei liity LH:n toimintaan mitenkään, osaa vain tarpeen tullen tiputtaa ahtoa jos nakutus ei lopu muilla konsteilla.

Omasta jätin aikoinaan sen paineensäätöventtiilin paikalleen konehuoneeseen ilman letkuja ja toteutin ahtopaineen säädön turbosmartin boost-teellä. Ei sytytellyt vikavaloja ja toimi moitteitta, kannattaa vain olla varma siitä että kone ei pääse naulaamaan.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jeska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #580 : 04.07.2016, 21:43:17 »
Ahtopaineen säätö on erillisessä TCU-boksissa, jota ei muiden moottoreiden kanssa ole ollenkaan. Eli ei liity LH:n toimintaan mitenkään, osaa vain tarpeen tullen tiputtaa ahtoa jos nakutus ei lopu muilla konsteilla.

Omasta jätin aikoinaan sen paineensäätöventtiilin paikalleen konehuoneeseen ilman letkuja ja toteutin ahtopaineen säädön turbosmartin boost-teellä. Ei sytytellyt vikavaloja ja toimi moitteitta, kannattaa vain olla varma siitä että kone ei pääse naulaamaan.

Aa okkei. Ei siis "juttele" toi tcu lh:n kanssa mitenkään?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #581 : 04.07.2016, 23:26:21 »
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

Tuossa on aika hyvä artikkeli koskien kyseistä moottoria jos lontoo taipuu.

Juttelee se jonkin verran, ainakin pyörintänopeustieto tulee tuon mukaan LH:lta TCU-purkkiin. 8v turbossahan nakutusta ehkäistään myöhäistämällä sytytystä ja sittemmin rikastamalla seosta jos maksimi myöhästys on saavutettu ja nakutus jatkuu. Näissä 16v-turbomoottoreissa taas nakutusrikastusta ei tule ollenkaan, vaan TCU-purkki vähentää ahtoa jos nakutus ei lopu pelkällä ennakon pudotuksella. Kannattaa siis olla suhteellisen varma siitä että pannu ei pääse naulaamaan jos ottaa sähköohjauksen pois käytöstä. TCU ohjaa myös flektiä ja kytkee ilmastoinnin kompressorin pois päältä täyskaasulla. Tuon flektin ohjauksen takia itsekin totesin lopulta helpommaksi jättää TCU:n paikalleen hoitamaan muut sille kuuluvat hommat ja tehdä ahtopaineen ohjauksen mekaanisesti. Vikavaloa ei sytytellyt eikä auton toiminnassa muutenkaan ollut havaittavissa mitään erikoista, ahtopaine pysyi vain tasaisempana ja toki hieman ylempänä kuin vakiona kuten oli tarkoituskin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #582 : 06.07.2016, 18:04:35 »
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

Tuossa on aika hyvä artikkeli koskien kyseistä moottoria jos lontoo taipuu.

Juttelee se jonkin verran, ainakin pyörintänopeustieto tulee tuon mukaan LH:lta TCU-purkkiin. 8v turbossahan nakutusta ehkäistään myöhäistämällä sytytystä ja sittemmin rikastamalla seosta jos maksimi myöhästys on saavutettu ja nakutus jatkuu. Näissä 16v-turbomoottoreissa taas nakutusrikastusta ei tule ollenkaan, vaan TCU-purkki vähentää ahtoa jos nakutus ei lopu pelkällä ennakon pudotuksella. Kannattaa siis olla suhteellisen varma siitä että pannu ei pääse naulaamaan jos ottaa sähköohjauksen pois käytöstä. TCU ohjaa myös flektiä ja kytkee ilmastoinnin kompressorin pois päältä täyskaasulla. Tuon flektin ohjauksen takia itsekin totesin lopulta helpommaksi jättää TCU:n paikalleen hoitamaan muut sille kuuluvat hommat ja tehdä ahtopaineen ohjauksen mekaanisesti. Vikavaloa ei sytytellyt eikä auton toiminnassa muutenkaan ollut havaittavissa mitään erikoista, ahtopaine pysyi vain tasaisempana ja toki hieman ylempänä kuin vakiona kuten oli tarkoituskin.

Jos en ole käsittänyt ihan väärin niin: nakutusrikastus on tehty EGT:llä toimivaksi ja sen takia rikastus ei toimi 8v:ssä. Sytkämyöhäistys tulee nakutusanturin kautta.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #583 : 06.07.2016, 21:52:32 »
Jos en ole käsittänyt ihan väärin niin: nakutusrikastus on tehty EGT:llä toimivaksi ja sen takia rikastus ei toimi 8v:ssä. Sytkämyöhäistys tulee nakutusanturin kautta.  :)

Jep!

Syttyä myöstetään kolahtavassa/vissa sylintereissä n. 3 astetta (riippuen ollaanko yli vai alle 3500rpm).
Jos sama sylinteri tai useampi ei lopeta kilinää tuohon ensimmäiseen myöhäkköön, tulee 8 tappisessa nakurikastus EZK:n pyytämänä, jota jatketaan niin pitkään, kunnes kuormatieto alkaa tippumaan riittävästi.
Ennakkoa myöhästetään niin pitkään, kunnes kolina loppuu tai 14 asteen myöhäkkö tulee vastaan.
Maksimi myöhäkkö on 14 astetta 8-tappisessa (16v en muista).

16V EZK bini ei nakurusrikastusta pyydä, vaan myöhästää ennakkoa ja EGT sitten LH:n puolella tajuaa pakolämpöjen nousevan, jolloin sopitusta lisätään ihan oman karttansa ja kuorman mukaan.

Kun kilinä on kadonnut, aloitetaan per sylinteri ennakon palautus 10 koneen täyskierroksen jälkeen 0,375 astetta kerrallaan (EZK:n ennakko resoluutio), kunnes ennakko on kartan mukainen.

Myöhäkkö on sylinteri kohtainen ja ainoastaan kilisevän pytyn ennakkoa myöhästetään.

Btw, EGT:n voi kytkeä myös 8-tappisessa ja se toimii hienosti.  ;)

Tai siihen pinniin voi kytkeä jonkin muun systeemi.
LH tunnistaa 0 volttia, 1,75V ja yli 4 volttia, joille jokaiselle on oma 5*5 karttansa. (RPM/kuorma), jotka voi skaalata ihan mielensä mukaan.

16 tappisen EZK biniä on myyty viritys lastuna, koska sen rajoitin on hitusen ylempänä kuin 8-tappisessa.
Mutta sepä on turhaa, kun sitä 8-tappisen EZK rajoitinta voi säätää ihan mielensä mukaan, kuten LH:kin.  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #584 : 07.07.2016, 01:28:26 »
Kappas kehveliä, niin olikin kun tarkemmin luki. :o No sen verran muistin sentään oikein että ahtopainettakin EZK pyytää tiputtamaan nakutustilanteessa jos pelkkä sytytyksen myöhäistäminen ei riitä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Proturbo  Autodiagnoosi