Autodiagnoosi  Carcom Oy

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #645 : 22.10.2016, 14:44:29 »
Mitä tarkoitat "päivitetyllä" kartalla?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Piriallu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #646 : 23.10.2016, 14:38:41 »
Sellanen kartta millä saa auton käyntiin ja helppo alottelijalle hetkihä siinä menee oppia että missä mikäkin on

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #647 : 23.10.2016, 15:27:19 »
Sellanen kartta millä saa auton käyntiin ja helppo alottelijalle hetkihä siinä menee oppia että missä mikäkin on

http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=13

Tuolta valitset sopivan perus binin ja sen XDF:n.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Piriallu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #648 : 23.10.2016, 17:08:08 »
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=13

Tuolta valitset sopivan perus binin ja sen XDF:n.
Jees kiitoksia pitää rupee ihmettelemään laittelen tänne viestiä jos säätämisestä ei tule hevon helvettiä nii jos sais sitten apuja

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #649 : 29.10.2016, 15:23:21 »
Vakio 4#: 1500, suuttimet 630 dekat.
Ottaa kierroksia, mutta ei pyöri tyhjäkäyntiä. Hieman kaasua painamalla pyörii ja AFR hyppii 14-15 paikkeilla. Paukahtaa lievästi höllätessä kaasu, kun käyttää kovemmilla kierroksilla.

Säädänkö suutinvakiota vielä "alemmas"  vielä, että näkisin tyhjäkäynnillä AFR:n?

-Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5039
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #650 : 29.10.2016, 16:41:43 »
Itse en ymmärrä mistään bineistä mitään mutta yllättävän vilkasta mielipiteiden vaihtoa täällä.
Ehkä pyöreästi 10 henkilöä jotka tätä vielä jaksavat tuunata, auton valmistus loppunut n. -97, siis melkein 20 vuotta sitten.
Kunnioitus heille.
Piti jotain mainita tuon kylmäkäynnistyssuuttimen olemassaolosta mutta kaikki sen varmaankin tietävät rajoittuvan niihin pariin kolmeen ensimmäiseen vuoteen..
Jatkakaa säätämistä, itse luovutin jo aikoja sitten.

Eikä se alavääntö nyt niin murhaavaa ole vakiopumpulla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #651 : 29.10.2016, 17:30:25 »
Vakio 4#: 1500, suuttimet 630 dekat.
Ottaa kierroksia, mutta ei pyöri tyhjäkäyntiä. Hieman kaasua painamalla pyörii ja AFR hyppii 14-15 paikkeilla. Paukahtaa lievästi höllätessä kaasu, kun käyttää kovemmilla kierroksilla.

Säädänkö suutinvakiota vielä "alemmas"  vielä, että näkisin tyhjäkäynnillä AFR:n?

-Tommi

Ylipäätään nollia kannattaa vältellä vakioissa, sillä nollat ovat pahasta binääri-matikassa, vaikka tasaluvut ihmistä viehättävätkin. Tuo 1500 on tontilla bensalla.

Tyhjäkäynnin suhteen LH on hyperaktiivinen, joten jos auto ei käy tyhjää, kannattaa katsoa tyhjäkäynnin säädöt (mekaaniset) kohdilleen. Eli kaasuläpän avauma ja TK-kytkin kohdilleen.
Jos vakio #4 on edes tontilla tai edes naapurustossa, kone käy tyhjää jotenkin.

Kun kartassa on tyhjäkäynnin kohdilla lukuja 30-80 välissä, on vakio #4 siellä päin. Samaten kun kovilla kuormilla liikutaan 200-255 välissä, on vakio kohdillaan. Hienosäädön voi sitten tehdä vakiolla #1, jos jompi kumpi äärilaita alkaa ahdistamaan. Koska vakio #1 antaa polttoaineenlaskukaavalle kertoimen kartan lukuihin.
Ja näet tuolloin tyhjäkäynnin seokset.

Itse en ymmärrä mistään bineistä mitään mutta yllättävän vilkasta mielipiteiden vaihtoa täällä.
Ehkä pyöreästi 10 henkilöä jotka tätä vielä jaksavat tuunata, auton valmistus loppunut n. -97, siis melkein 20 vuotta sitten.
Kunnioitus heille.
Kyllähän säätäjiä on pirusti enemmän kuin 10, vaikkeivat he touhuistaan julkisesti juttele täällä.
Maailmalla vieläkin enemmän.

LH:n käyttö kun ei rajoitu pelkkään volvoon, vaan sen voi laittaa mihin tahansa kipinäsytytteiseen moottoriin. Ja se on suhteellisen edullinen kaikkineen.


Piti jotain mainita tuon kylmäkäynnistyssuuttimen olemassaolosta mutta kaikki sen varmaankin tietävät rajoittuvan niihin pariin kolmeen ensimmäiseen vuoteen..

Tiedossa on sen olemassa olo ja jopa se millä se kytketään päälle/pois binistä. Asia löytyy vieläpä 984 binistä (viimeinen vuosimalli) vaikkei se enää käytössä ole ollut enää vuosiin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #652 : 29.10.2016, 21:06:35 »
Ainiin, kaikki sytyn osat vaihdettu. Pelasi ennen purkua muuten normaalisti vakiona, mutta pätki kylmänä huonojen tulppien ja öljyisen jakajan takia.

Nyt kiinni:
-Garretin Kopio 32gt
-630 Dekat ja etuvastukset poistettu
-iso cooleri ja ahtoputkistot muutettu
-Kierrättävä dumppi, jonka ei pitäisi nykyisillä asetuksilla päästää ollenkaan ulkoilmaan paineita. Oireet on tosin samanlaiset, että sekoilisi tuon dumpin takia, vaikka on nyt ns. Bypass-modessa.

Täytynee testata vielä imusarjan tiiviste ja tankata tankki täyteen uutta bensaa.
Jos noilla ei ole suurempia vaikutuksia, niin napata läppäri kouraan ja jatkaa vakion hieromista. Uskoisin, että johtuu vakiosta 4#, aluksi AFR huiteli 10-12 luokkaa, vakioiden ollessa 1750 --> 1650 ja lopuksi laitoin tuon 1500.

Ilmeisesti olisi parempi laittaa siihen esim. 1499?

Saisi nyt toimimaan, niin voisin viedä penkkiin ja leimalle.  ::)

-Tommi
« Viimeksi muokattu: 29.10.2016, 21:08:08 kirjoittanut Herra-Jermu »
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #653 : 29.10.2016, 21:18:24 »
Eihän ole kiinan -012 immua,  joka heittää aivan väärälle kuormariville?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #654 : 30.10.2016, 01:54:26 »
Jos noilla ei ole suurempia vaikutuksia, niin napata läppäri kouraan ja jatkaa vakion hieromista. Uskoisin, että johtuu vakiosta 4#, aluksi AFR huiteli 10-12 luokkaa, vakioiden ollessa 1750 --> 1650 ja lopuksi laitoin tuon 1500.

Ilmeisesti olisi parempi laittaa siihen esim. 1499?
Jep vakioksi joku muu kuin, tasan XX00 lukema, pääosin se ei tee mitään outoa, mutta tietyissä tilanteissa laskenta "hitusen" sekoilee.

Säädät vakion kohdilleen tyhjäkäynnillä (moottori lämpimänä) ja siten viilaa kartan kohdilleen.
Vakio kartan saa unohtaa suoraan, sillä se on niin päin *ittua kuin voi poliittisesti korrektisti sanoa.
Jokin Volvon poliittinen valinta vuonna miekka ja kilpi.

Eli yläpäässä tolkuttoman sakealla ja keskikuormilla suurimman väännön kohdalla laihalla jne.....    :buck2:

Kartta on pysynyt samana ekasta turbosta alken mutta liki kaikki muu on veivattu sen ympärillä uusiksi. Varsinkin PID-säädin on kokemut rajuja muutoksia aikojen saatossa (lambda-säädön korjauskartta).

Kartan muodosta älä oleta mitään, vaan usko mitä laajakaista kertoo ja säädä sen mukaan.

Lisäksi tarkasta, kuinka paljon IMMun lukema nousee linearisointikäyrässä kun ajat maksimikuormarivillä ja annat happea lisää kartan perusmuodon rakentamisen jälkeen. Jos IMMun lukema nousee kovin vielä sen jälkeen kun olen saavuttanut ylimmän kuormarivin, niin kartan kuormatieto olisi syytä skaalata uudelleen.

Ensimmäisenä laita kuormaa kyytiin mahdollisimman paljon, niin säätäminen on ahtojen herätessä helpompaa säätää, mikä on se kaikkein keljuin säädettävä paikka.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #655 : 30.10.2016, 09:39:34 »
Eihän ole kiinan -012 immua,  joka heittää aivan väärälle kuormariville?

Ilmeisesti on näitä Fefe-immuja.  Onko tälle tehtävissä mitään muuta, kuin uusi IMM? Vai saako skaalattua mitenkään oikein?

Eli voisi heittää nyt ylemmälle kuormariville, vaikka auto pyörii tyhjäkäyntiä? Tai siis IMM kuvittelee ilmavirran suuremmaksi, mitä todellisuudessa on.

-Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #656 : 31.10.2016, 14:19:31 »
Ilmeisesti on näitä Fefe-immuja.  Onko tälle tehtävissä mitään muuta, kuin uusi IMM? Vai saako skaalattua mitenkään oikein?

Eli voisi heittää nyt ylemmälle kuormariville, vaikka auto pyörii tyhjäkäyntiä? Tai siis IMM kuvittelee ilmavirran suuremmaksi, mitä todellisuudessa on.

-Tommi

Kysymys kuuluukin, missä soluissa pyöritään tyhjäkäynnillä? Tuosta nimittäin näkee sen, onko ongelma IMMussa.
Jos lukema on ns. järkevä tyhjäkäynnillä, niin IMMussa tuskin on isompia ongelmia, ellei se pohjaa...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #657 : 31.10.2016, 17:06:55 »
Kysymys kuuluukin, missä soluissa pyöritään tyhjäkäynnillä? Tuosta nimittäin näkee sen, onko ongelma IMMussa.
Jos lukema on ns. järkevä tyhjäkäynnillä, niin IMMussa tuskin on isompia ongelmia, ellei se pohjaa...

Tämän näkee,kun auto on käynnissä ja IMM:n kartta auki, vai pääkorjauskartta? Tarvitseeko tehdä muuta? mitä?

Hankalaa, kun auto kauempana hallissa ja sen lisäksi työt/opiskelu vie suurimman osan ajasta, niin ei meinaa  enää jäädä aikaa harrastaa.  :buck2:

-Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #658 : 31.10.2016, 17:27:49 »
Tämän näkee,kun auto on käynnissä ja IMM:n kartta auki, vai pääkorjauskartta? Tarvitseeko tehdä muuta? mitä?

Hankalaa, kun auto kauempana hallissa ja sen lisäksi työt/opiskelu vie suurimman osan ajasta, niin ei meinaa  enää jäädä aikaa harrastaa.  :buck2:

IMMun linearisointi karttaa tarkoitan. Siellä mentäisiin tyhjäkäynnillä suunnilleen keltaisella värjätyllä alueella.



Omassa XDF:ssäni olen numeroinut rivit, jotta saat katsotuksi IMMun solun ja siitä saa kuormatiedon laskentapohjan (myös jännitteen väliltä 1,4volttia solu=1 ja 5 volttia = solu 255).

Pääkorjauskartassa mentäisiin parilla alimmalla rivillä...

016 IMMulla mennään tyhjäkäynnillä sitten pirusti ylempänä, minkä takia 016 linearsointikäyrä ei toimi 012 IMMun kanssa. 016 käppyrällä kuormatiedon laskenta on persiillään. Samaten nuo alkupään nollat 016 linearisointi kippurassa aiheuttavat sen, että polttoainetta ei syötetä, ellei ilmaa mene enemmän kuin nollissa olevissa soluissa.

Tuolla voi tehdä myös ns. viimeisen FUEL-cut toiminteen IMMun pohjatessa, kirjoittamalla soluun 255 arvoksi 0.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #659 : 31.10.2016, 17:36:34 »
Danke schön. Pitäisi olla -012 IMM kartta, sen ainakin kopioin ipdownista.  Pitänee tarkastaa kartta ja millä soluilla seos hyppii. 

-Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

 

KL-varaosat  Race.fi