Carcom Oy  Ateho

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426924 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #660 : 31.10.2016, 17:52:13 »
016 viimeiset lukemat ovat muistaakseni 205 ja 012 vastaavasti 255, kuten kuvasta voit katsoa. Siinä on aito 012 IMMun kippura.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #661 : 03.11.2016, 01:06:31 »
Tiedä onko oikea ketju tälle, mutta pystyykö joku viskaamaan ohjeet nakuledin asentamiseksi? Haulla en löytänyt mitään juttua.  ;D
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #664 : 03.11.2016, 23:52:32 »
Siirretty +300hv topicista.....

Jotta sitä ei oksenneta täyteen pazkaa mielensäpahoittahien toimesta....

Juu ja olihan Tonillakin vähän yli 400hp LH:lla jo monia monia vuosia sitten..

Mutta jos lähdetään puhumaan lähemmäs 500hp etanolikoneesta niin en näe mitään järkeä lähteä räpistelemään lh:lla. Kalliita ja työläitä kokeiluja. Siinä kohtaa kun tekniikassa on useita tuhansia euroja ja runsaasti työtunteja kiinni niin ei viitsisi kovin montaa pataa sulattaa.. Markan testipenkit sitten erikseen..
Räpistelemään?  :o

Perus-settiä säätää kun kaikki on kunnossa ja vieläpä helppoa, kun ei tarvitse ihan kaikkea tyhjäkäynnistä/käynnistys-rikastuksista alkaen aloittaa tyhjältä pöydältä.

Minusta säädöt kohdilleen 3 tunnin veivaamisella "nollasta" aloittaen on aikas lyhyt aika siihen nähden mitä koneen rakentaminen kestää....
Tämä siksi, ettei ihan kaikkea tarvitse ruuvata nollasta aloittaen...

Tietysti jos haluaa säädellä esim. tyhjäkäyntiä erilaisissa lämpötiloissa erilaiseksi tms. menee noiden asetteluun hitusen aikaa...

Ja sen lisäksi että LHlla pelleily on työlästä ja hidasta verratuna fiksumpiin aftermarket ecuihin hyvällä softalla niin siitä puuttuu paljon tärkeitä ominaisuuksia mitä tuon teholuokan autossa alkaa jo kaipaamaan.. Esimerkkinä esim seqventaali bensansyöttö, suorasytytys erillispuolilla, monikanavainen tiedonkeruu, launch control, flatshift jnejne lista on lähes loputon. Säätöominaisuuksista ja softasta puhumattakaan. Sekä myös tossa teholuokassa alkaa helposti kaipaamaan inputteja esim pakolämpöantureita, öljynpaine,etanolianturi yms tietoja varten jota ecu voi sitten hyödyntää trimmisäädöillä tai varosäädöillä.
Tässä olet pakolämmön osalta täysin väärässä, sillä ikivanha 937 binikin sisältää toimivan pakolämpöjen mukaan sopituksen säätämisen. Se vain ei ole käytössä normaalisti B230FT koneissa, mutta käytössä B204FT koneissa tai ylipäätään 16-naulaisissa. Tietysti uudemmissakin bineissä asia löytyy sieltä, mistä pitääkin.



Sekventaalisen polttoaineen syötön ymmärrän siinä mielessä, jos asiaa pitää hallita jostan syystä sylinterikohtaisesti, mutta harvassa autossapa on jokaiselle sylinterille omaa lambdaansa ja siten, että jokaista sylinteriä ohjataan omallaan.

Ns. vakiorikastuksen voi sitten tehdä suuttimilla tai käyttämällä LH:n kahta suutinpankkia, joita voi hallita erikseen kuorman funktiona tai muilla parametreilla maustettuna.

Etanoli anturille en näe tarvetta jos polttoaine on tunnettua, kuten öljynpaine tms. jutut, jotka voi hoitaa ihan tavallisilla tiedonkeruu-palikoilla, jotka ovat parempia hommaan kuin joku moottorinohjain.

Sen jälkeen kun on päässyt rakentamaan ja säätämään tehokasta autoa kunnon eculla ja softalla niin ei halua edes pissiä LHta päin enään. On se vaan niin toiselta vuosituhannelta.. Ja itsellä ainakin ecu on viimeinen kohta mistä säästän kun autoon on laitettu +20ke rahaa..

No, minulla ei ole kokemusta kuin megasta, tatecista, hestecistä, Dta:n ohjaimista ja jostain avuttomasta AEM:stä. LH ja parin muun vakio ohjauksen lisäksi...

Noista paras aftermarket on oikeastaan AEM. Vakio-ohjauksissa ikivanha LH on yllättävän hyvä perustehtäväänsä. Tosin sillä ei sitten ohjata mitään kattovalojen viiveitä yms.
Mutta kaikki tuotanto-ruiskun moottorin suoja-ominaisuudet ja se kaipaamasi diagnostiikka osittain yms. nakutus-suojauksesta puhumattakaan..

Mutta jos kunnollisista moottorin-ohjauksista puhutaan, niin + €4000,- on alkupala (Bosch-motorsport), joka on kunnollinen moottorin-ohjaus kisakoneisiin kaikilla herkuilla se kattovalon ohjaus mukaanlukien....  ;)

Pointti tässä on se, että käyttämättä niitä kymmeniä tuhansia euroja, voi vakio-ohjauksella päästä ihan hämmentäviin tuloksiin viitseliäisyydellä siinä +400hv luokissa...

Suurin osa tätä lukevista henkilöistä voivat vain unelmoida 20 000,- euron laittamisesta auton moottoriin rakenteidensa puolesta. Ne harvat, joilla on upottaa moinen raha (+20 000,-) pelkkään mekaniikkaan moottorissa ilman sponsoreita, voivat tehdä miten tahtovat, mutta silloin puhutaan porukasta, joka on reilusti pienempi kuin oman tulotasoni osuus palkansaajista edes teoreettisesti ajatellen.

Vakio ohjauksella (LH/EZK) voi pienillä investoinneilla saavuttaa uhraamalla hitusen mekaniikkaan ja säätötarpeistoon sen 2* alkuperäisen tehon tekemällä hitusen työtä (tekeminen ja säätäminen), turaamatta turhautumiseen asti megan rakennus-sarjojen keralla.  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #665 : 04.11.2016, 01:10:05 »
Siirretty +300hv topicista.....

Jotta sitä ei oksenneta täyteen pazkaa mielensäpahoittahien toimesta....
Räpistelemään?  :o



Vakio ohjauksella (LH/EZK) voi pienillä investoinneilla saavuttaa uhraamalla hitusen mekaniikkaan ja säätötarpeistoon sen 2* alkuperäisen tehon tekemällä hitusen työtä (tekeminen ja säätäminen), turaamatta turhautumiseen asti megan rakennus-sarjojen keralla.  :juhau:

Mitäs nuo "pienet investoinnit" on euroina ?
Siirretty +300hv topicista.....

Jotta sitä ei oksenneta täyteen pazkaa mielensäpahoittahien toimesta....
Räpistelemään?  :o



No, minulla ei ole kokemusta kuin megasta, tatecista, hestecistä, Dta:n ohjaimista ja jostain avuttomasta AEM:stä. LH ja parin muun vakio ohjauksen lisäksi...



No mikäs noista "Aftermarketeista" tekee sellaisia ettei kannata sijoittaa tuota n 1000e ? Ei tarvitse kuin muuttaa asetuksia , vaikka kokoonpano muuttuisikin ? Ja tehomuutosta ei tarvitse välttämättä jättää luokkaan x2 ? Entäs Trionic , ymmärtää kuitenkin polttoainemixit , mutta on kyllä allerginen vuodoille , kuten ilmeisesti kaikki immulla olevat ?



Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #666 : 04.11.2016, 06:10:42 »
Itse arvostan omassa megassa loggaus-mahdollisuutta. Jokainen treeniveto tai kisalähtö on tallennettu kortille/koneelle ja jos tulee ongelmia niin logista näkee onko vika antureissa tms.
En edes tiedä onko LH:ta mahdollisuutta säätää nopeasti kytkemällä läppäri kiinni mutta se on elintärkeätä kun pystyy kisapaikalla vaikka lähtöjen välillä tekemään muutoksia esim. muuttuneiden olosuhteiden pakosta.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #667 : 04.11.2016, 07:38:39 »
En edes tiedä onko LH:ta mahdollisuutta säätää nopeasti kytkemällä läppäri kiinni mutta se on elintärkeätä kun pystyy kisapaikalla vaikka lähtöjen välillä tekemään muutoksia esim. muuttuneiden olosuhteiden pakosta.

On. Ja se tapahtuu juurikin tuolla ostrich:lla

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #668 : 04.11.2016, 09:10:12 »
Motec M400, Autronic SM4, Maxxecu, Hestec32 ja Tatech? ::)
Ja miksi ei MegaSqruitkin? Osaavissa käsissä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2016, 09:23:57 kirjoittanut Eikka »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #669 : 04.11.2016, 09:23:59 »
Tuo loggaus taitaa olla monella just se syy miks joku muu kun LH2.4 käytössä, siinä kun ei muistaakseni moista ole.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #670 : 04.11.2016, 10:14:01 »
Tuo loggaus taitaa olla monella just se syy miks joku muu kun LH2.4 käytössä, siinä kun ei muistaakseni moista ole.

https://www.youtube.com/watch?v=VvwqEg-GXLs

 :idiot2:

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #672 : 04.11.2016, 12:03:08 »
Mitäs nuo "pienet investoinnit" on euroina ?
No mikäs noista "Aftermarketeista" tekee sellaisia ettei kannata sijoittaa tuota n 1000e ? Ei tarvitse kuin muuttaa asetuksia , vaikka kokoonpano muuttuisikin ? Ja tehomuutosta ei tarvitse välttämättä jättää luokkaan x2 ? Entäs Trionic , ymmärtää kuitenkin polttoainemixit , mutta on kyllä allerginen vuodoille , kuten ilmeisesti kaikki immulla olevat ?

Pieni investointi on €200,- jolla saa ostrichin. Läppärin oletan löytyvän jokaiselta moottorin ohjauksia ruuvaavalta....

Niin, LH/EZK:ssa muutetaan asetuksia täysin samalla tavalla kuin missä tahansa moottorin ohjauksessa, vaikka se vaihdettaisiin vinokoneesta Brigg-Strattoniin....   :D

Triotroniccia haaveilin itsekkin, mutta en jaksanut ryhtyä rakentamaan johtosarjaa uusiksi, joten tyydyin LH:n ruuvaamiseen...

Kaikki IMMu-vehkeet ovat allergisia vuodoille (vikatila), kuten mikä tahansa normaalista poikkeama kötöstyksissä. Eikä MAP-anturikaan ongelmaa poista...

Itse arvostan omassa megassa loggaus-mahdollisuutta. Jokainen treeniveto tai kisalähtö on tallennettu kortille/koneelle ja jos tulee ongelmia niin logista näkee onko vika antureissa tms.
En edes tiedä onko LH:ta mahdollisuutta säätää nopeasti kytkemällä läppäri kiinni mutta se on elintärkeätä kun pystyy kisapaikalla vaikka lähtöjen välillä tekemään muutoksia esim. muuttuneiden olosuhteiden pakosta.

Tuotanto-ruiskussa nuo anturiviat tulevat näkyviin aika hyvin pelkästään jo OBD:n kautta. Tehdasvarustuksilla aika vähän on ongelmia antureiden kanssa, ellei jotain ole turoiltu...

LH:n säätäminen on pirun helppoa, USB-piuha kiinni läppäriin, tunerpro RT auki ja siitä sitten ruuvaamaan reaaliaikaisesti...

On. Ja se tapahtuu juurikin tuolla ostrich:lla

Itseasiassa loggaus tapahtuu LH:n K-linjasta VAG-COM kaapelilla, jolla pääsee näkemään reaaliaikaisia asioita LH:n uumenista....  :juhau:

Anturiviat, olosuhteiden mukaiset säädöt yms. ovat normaalitilanteista poikkeamia.
Aika harvassa härvelissä tarvitsee esim. sopitusta säätää esim. lämpötilan mukaan, jos perusasiat ovat kunnossa ja säädöt oikein tehtynä. Sytkän säädön vielä ymmärrän....   :buck2:

Lisäksi alkuperäisessä johtosarjassa olevia antureita ei hirveämmin tarvitse pelätä, sillä ne on koeponnistettu sadoissa tuhansissa ajoneuvoissa...   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #673 : 04.11.2016, 12:38:46 »
Mites Ostrihilla säädetään samanaikaisesti sytkää ja ruiskutusta?

Voiko LH:ssä tehdä eri kuormapisteille eri lambdan?

Minkälaisia IMMUja on saatavilla ja miten niihin saa linearisiontikäppyröitä?

Mihin teholuokkaan 012 IMM riittää?

Muoks:
Lisäksi kiinnostaa tämä:


Tässä olet pakolämmön osalta täysin väärässä, sillä ikivanha 937 binikin sisältää toimivan pakolämpöjen mukaan sopituksen säätämisen. Se vain ei ole käytössä normaalisti B230FT koneissa, mutta käytössä B204FT koneissa tai ylipäätään 16-naulaisissa. Tietysti uudemmissakin bineissä asia löytyy sieltä, mistä pitääkin.


Miten mitataan LH:ssa pakokaasunlämpötila? Mihin anturi kytketään ja minkälainen se on?
« Viimeksi muokattu: 04.11.2016, 16:08:52 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #674 : 04.11.2016, 13:51:34 »
kierrosrajottimen säädön puuttuminen on kanssa harmillinen. Eikös se ollut että 16 venttiilisessä on rajotin 7000rpm mutta siinä taas ei ole nakutusrikastusta?

IMM myös estää ITBien käytön vapaasti hengittävissä, ellei rakenna niille plenumia johon liittää IMM(kuten BMW käyttänyt E36 M3 koneessa)

Joku LH taisi vielä tukea potikka-kaasuläppäanturiakin?
Eikös sen sitten saisi ohjelmoitua alpha-n kartalla että voisi ajaa vaparilla LH:lla ilman immua?
Tarttee tosin imuilman lämpöanturin.

 

Carcom Oy  Ateho