Futurez  Kulkukoira

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426944 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #675 : 04.11.2016, 16:23:03 »
Laitetaan lukkoon hetkeksi. Tämä aihe on LH:n säätöjuttuja varten, ei LH:n ja aftermarket ruiskujen vertailuun.
e: Tietenkin voi kysyä LH:n ominaisuuksista, mutta tämä ei ole oikea paikka kyseenalaistaa LH:n käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2016, 09:53:22 kirjoittanut Acke »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #676 : 06.11.2016, 21:59:33 »
kierrosrajottimen säädön puuttuminen on kanssa harmillinen. Eikös se ollut että 16 venttiilisessä on rajotin 7000rpm mutta siinä taas ei ole nakutusrikastusta?

IMM myös estää ITBien käytön vapaasti hengittävissä, ellei rakenna niille plenumia johon liittää IMM(kuten BMW käyttänyt E36 M3 koneessa)

Joku LH taisi vielä tukea potikka-kaasuläppäanturiakin?
Eikös sen sitten saisi ohjelmoitua alpha-n kartalla että voisi ajaa vaparilla LH:lla ilman immua?
Tarttee tosin imuilman lämpöanturin.
En ole moista puutetta havainnut, vaikkakin säätöjen asteikot eivät mielestäni ihan tarkasti pidä paikkaansa. 16v vakiorajotin on kai hieman korkeammalla, ja vaparin tapauksessa on nakurikastuskin, 16v turbon tapauksessa sitä ei tosiaan ole.

Joo estää, mutta ahdetussa niiden hyöty vaivaan ja monimutkaisuuteen nähden on mielestäni kyseenalaista jollei tehdä jotain aivan extremevermettä.

LH3.1 on potikka-anturilla, sitä on tietääkseni käytetty vain amuriikan markkinoilla ja ei ole kovin tunnettu koodi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #677 : 06.11.2016, 22:29:20 »
Mites Ostrihilla säädetään samanaikaisesti sytkää ja ruiskutusta?

Hankitaan 2 emulaattoria ja 2 läppäriä. Tarjotaan kavereille huurteiset, otetaan Toffe etupenkille ja Kari takapenkille, lyödään kilkkeet syliin ja lähdetään rypistämään asfalttia.

Tai sit helpommin labrassa samalla periaatteella  :) .

« Viimeksi muokattu: 06.11.2016, 22:32:46 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #678 : 06.11.2016, 23:47:04 »

Tai sit helpommin labrassa samalla periaatteella  :) .

No tuo sä Lh-romut, Toffe, Kari ja läppärit. Pyydä se Helmut Ostrich kans. Mä tarjoon vinokoneen ja viinat. Ja dynon!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #679 : 07.11.2016, 18:37:17 »
No tuo sä Lh-romut, Toffe, Kari ja läppärit. Pyydä se Helmut Ostrich kans. Mä tarjoon vinokoneen ja viinat. Ja dynon!
Onko tämä voimassa jos paikalle tulee "B234FT", helmut ostrich, LH ja sekava tamperelainen   :2funny:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #680 : 07.11.2016, 19:12:06 »
Katotaan. Oikeastaan eka kynnyskysymys on B230 vai B234 lohko. Toinen pullonkaula on 300 hp teho ja 7200 rpm. Vääntöä saa olla max 700 Nm.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #681 : 07.11.2016, 20:59:47 »
Mites Ostrihilla säädetään samanaikaisesti sytkää ja ruiskutusta?
Minä olen niin simppeli kaveri, että säädän polttoainekartan ja sytkä-kartan ihan erikseen!  :D

Sytkälle tehdään fail-safe kartta ja säädetään polttoaine kohdilleen ja sitten kun polttoainepuoli on tehty, tehdään sytkä kartta.
Wiinalla ainakin se seokset pitää olla kohdillaan, että sytkäkartan saa toimimaan mahdollisimman hyvin.

Jokaisen auton olen säätänyt yllä kuvatulla tavalla.
Se, että haluan samalla kerralla säätää polttoainetta ja sytkää, niin sehän onnistuu USB-piuhan vaihdolla LH:sta EZK:n ja vaihtamalla bini/XDF tunerpro:ssa.

Voiko LH:ssä tehdä eri kuormapisteille eri lambdan?

Ei suoraan koska tuolloin ei laajakaistoja tunnettu.
Kts. lambda-osastoa säätöjen puolelta.

Rajoitin ja se lambda-osastosta, mitä näyttöön sopii yhtäaikaisesti.


Tuosta puuttuu mm. lambdan openloop tilaan siirtyminen x kuormatiedon yläpuoleisella alueella ja pari muutakin juttua.

Sanotaan näin, ettei aloittelevan säätäjän kannata noihin arvoihin kajota muitaosin kuin alimmaisena näkyvään lambda-treshold karttaan, jotta stoikasta tullaan ulos halutuilla kuormatiedon muutoksilla.

Ja open loop tilassahan kartta määrää sopituksen tarkalleen, joten siellä voi karttaan laittaa mitä ikinä haluaa lambda-arvoksi. Kunhan lambda on käytössä edes perus tasaisessa ajossa, korjaa LH perussopituksen virheet ja silloin se, mitä karttaan on kirjoitettu pitää kutinsa.
Joten en näe tarpeelliseksi mitään lambda-target karttojen väsäilyä...

Minkälaisia IMMUja on saatavilla ja miten niihin saa linearisiontikäppyröitä?
Esim. 016, 012 ja 004 ja monia muitakin.
Linearisointikäyrät löytyvät ihan niistä bineistä, joissa em. immuja on käytetty.

Mihin teholuokkaan 012 IMM riittää?
Noin +1000kg/h luokkiin. Tehohan riippuu niin monesta seikasta, että sitä on turha edes mainita.
Tosin "virallisesti" 012 loppuu siinä 650kg/h kohdilla (tai siis ilmoitettu mittausalue).

004 riittää virallisesti sinne 1100kg/h luokkiin ja todetusti pirusti pidemmälle.

Miten mitataan LH:ssa pakokaasunlämpötila? Mihin anturi kytketään ja minkälainen se on?
Ihan normik-tyypin pakolämpöanturi, joka antaa jännitettä. Kytketään LH:n pinnaan muistaakseni 24. Testattu ominaisuus ja toimii kunhan anturi kytketään.

kierrosrajottimen säädön puuttuminen on kanssa harmillinen.

Joku LH taisi vielä tukea potikka-kaasuläppäanturiakin?
Eikös sen sitten saisi ohjelmoitua alpha-n kartalla että voisi ajaa vaparilla LH:lla ilman immua?
Tarttee tosin imuilman lämpöanturin.

Kyllä LH:ssa ja EZK:ssa noita rajoittimia pystyy säätämään oikein hienosti. Kts. yllä oleva kuva.
LH3.1 tukee TPS-anturia suoraan, 2.4 binääri ei tue, mutta rauta tukee.

Tässä 3.1 kartat (pääkorjauskartta ja TPS-kartta)



Pitäisi jossain vaiheessa testailla tuota LH3.1:stä.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2016, 21:21:26 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #682 : 07.11.2016, 23:19:23 »
Asiallisia vastauksia.

Jännä toi K-tyypin sisäänmeno. Mutta tuleehan noista antureista muutama kymmen millivolttia ulos pakokaasun tyypillisissä lämpötiloissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #683 : 08.11.2016, 11:17:10 »
K-tyyppiä mutta lienen jotenkin sarjaankytketty useampia mittauselementtejä, sillä ulostulojännite anturilta on voltteja.
5 volttia irtoaa muistaakseni jossain 900C lämpötiloissa. Eli ihan samaa kamaa kuin yleisten pakolämpömittareiden anturit.

Ei enää tarkkoja muistikuvia, koska asiaa kokeiltiin joitakin vuosia sitten...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #684 : 08.11.2016, 18:11:09 »
Eikös noi EZK ja LH kierrosrajottimet oo löydetty jo vuosia sitten?  ???

Mikan, nyt Jaybeetä ja kavereita potkit hanureille, että saadaan filmi immu + TPS, eikä 3.1 vaan 2.4 purkilla ja muokatulla 2.4/3.1 binillä!  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #685 : 08.11.2016, 19:19:40 »
Eikös noi EZK ja LH kierrosrajottimet oo löydetty jo vuosia sitten?  ???

On....   Joistakin EZK bineistä niitä ei ole kaiveltu ulos tiettääkseni, mutta LH:n rajoitin on tunnettu todella pitkään.
EZK on ollut hitusen vaikeampi tapaus koodin rakenteesta johtuen (käsittämätön nippu laskureita ja ajastimia), kuten eräs säätäjä sanoikin, että se on "NEO-german crazyness", minkä kyllä allekirjoitan ilman epäilystä!  :buck2:

Mikan, nyt Jaybeetä ja kavereita potkit hanureille, että saadaan filmi immu + TPS, eikä 3.1 vaan 2.4 purkilla ja muokatulla 2.4/3.1 binillä!  :P

Olishan tuo valmis testattavaksi, muttei ole ehtinyt kun harrastuksia haittaavat nyt vuodenaika, laatikkovikaisuus ja sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeita, jotka vievät aikaa harrastamiselta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #686 : 11.11.2016, 20:16:22 »
IMMun linearisointi karttaa tarkoitan. Siellä mentäisiin tyhjäkäynnillä suunnilleen keltaisella värjätyllä alueella.



Näyttäisi tyhjäkäynti pyörivän yhtä riviä ylemmällä kuormarivillä. Nro. 48:lla, kuvasta katsottuna. Ilmeisesti huono IMM, nyt ei auta kuin etsiä uusi. Saako ebaysta kunnollisia, vai pitääkö etsiä foorumilta? Ei budjetti kestä, ainakaan uutta alkuperäistä. :(

-Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #687 : 11.11.2016, 20:51:03 »
Jos muuten looginen käytökseltään,  tekee vaan kartat uusiksi immun mukaan. Tyhjäkäyntialuetta ylöspäin polttoainekartasta ja suutinvakiot kuntoon

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #688 : 11.11.2016, 21:51:25 »
Jos muuten looginen käytökseltään,  tekee vaan kartat uusiksi immun mukaan. Tyhjäkäyntialuetta ylöspäin polttoainekartasta ja suutinvakiot kuntoon

Joo, kiina  IMM aiheutti huonon tyhjäkäynnin. Vakiolla pyöri hyvin ja kopio-012:lla ei. Nyt pitäisi sitten saada toimiva, kohtuu hintaan.  :P
-Tommi
« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 21:37:35 kirjoittanut Herra-Jermu »
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #689 : 11.12.2016, 20:27:07 »
Tänään taas pitkästä aikaa syvennyin tuohon harrastepeliin....
660cc sumuilla vaikka laittaa #4 vakion 1050 niin afr jossain 12,5 jos taas vakio on 1500 nurkilla niin afr  painuu 10, bensapaine tyhjäkäynnillä 2,7bar

Onko lh:n tyhjäkäynti paine 2,5 vai 2bar?
Mulla vakio nosti koko ajan hissukseen paineita tyhjäkäynnillä aina 3,7bar, vaihoin malpassin 1:1 säädettävän tilalle....

Lambda feedback on saa afr 13,8 ja sitten koodi 1-1-3 paksulla....

Täytyy tarkastaa tuo immun käyrä jäi sellanen mielikuva että oma pyörii myös tuossa 48 rivillä...



 

Ateho  Elekma